Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: WoM operatorzy

Moi Drodzy, skoro nasz rynek to wciąż jeszcze czas partyzantki, to nie ma się czemu dziwić że i takie metody się stosuje. Nie potępiam, obserwuję bo i nieraz - choć na forach występuję z imienia i nazwiska - trafia się na profile zakładane tylko po to, by po paru owych neutralnych wpisach, rzucić reklamę i ... zniknąć (bez odpowiedzi na polemikę). I stosują to naprawdę duże firmy a tylko lenistwo użytkowników powoduje, że nie są wyłapywane...
Przychodzi mi do głowy forum, gdzie wyłapano usera (z jednej z czołowych firm swojej branży) - pół roku budował swoją "markę" zanim nie zaczął "naganiać". Wyłapano go bo komuś się chciało sprawdzić nr IP jego i jednocześnie maila wysłanego z tejże firmy, poza tym szereg innych kwestii...

Bywa. Natomiast - czy aby czasem nie lepiej wystąpić wprost jako osoba X, z firmy Y - i dyskutując na tematy powiązane ze swoją branżą, realnie i jak najbardziej pozytywnie budować opinię eksperta. To działa często o wiele lepiej, ale firmom łatwiej jest wrzucić spam na fora, blogi, grupy i ... czekać... ech...

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

Dłużej niż pół roku, no dobra niech no jeszcze z Rok i klienci przekonają się do otwartych działań w sieci :)

To się nazywa ręka rynku... czekamy komu w końcu żyłka pęknie :D

Do tego będziemy mogli obserwować karmelkowe wojny między "agenturą" w sieci i obstawiać, gdzie się wyrabianie spamnormy agencyjnej "wyłoży :)" pierwsze ]:)

No chyba że prędzej, jakiś "skruszony operator" zacznie siać w Matrixie jakie to "zabawne" działania się w sieci kręci.

Sami operatorzy kiedyś też się postawią Uciskowi Rynkowej Hipokryzji

:P
Wojciech Nowak

Wojciech Nowak
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
ZZZZZZZZZZZZZZZN

Temat: WoM operatorzy

ETYKA

obowiązuje zawsze, nie tylko w WoMM.
I co z tego, że Monika udaje Bartka56 i plecie swoje przykazane treści. Internet, ani żadne inne medium nie powinno być bezkrytycznie konsumowane.

Przecież panie w fartuszkach szorujące jajko B-a-M wcale nie muszą być dentystkami i najpewniej zdajemy sobie sprawę z tego, że nie są, a skoro nie są, to czemu mielibyśmy im ufać?

Dajmy na to, że jest (bo pewnie jest) forum poświęcone HDTV.
'Agnieszka', prawdziwie potrzebująca informacji o najlepszym TV pyta: "Napiszcie który jest najlepszy", 'Monika' napisze, bo to jej zadanie, że 'Panaoknik'. Każdy następny post będzie o innym modelu, a w końcu pasjonata 'Bolo' (zakładając, że w pełni zadowoliła go mierna jakość obrazu i dzwięku w tym telewizorze, albo i doskonała; kto wie co to za 'Panaoknik') napisze też, że "Najlepszy jest Panaoknik".
I co?
I 'Agnieszka' dostała szereg odpowiedzi, które wcale nie ułatwiły jej wyboru, ale ma w zależności od liczby głosów nowy pogląd na sytuację. A po co tu jeszcze etyka?

Może 'Agnieszka' jest przedstawicielką firmy badawczej i wcale nie zamierza kupić telewizora, tylko bada rynek i skłamała pisząc, że szuka telewizora.

Nie bójmy się, że ktoś nas oszuka, nie przyjmujmy też wszystkiego za pewne, bo po to mamy rozum, żeby domyślać się, że nie zawsze wszystko co ktoś mówi, musi być prawdą.

A ja tak na prawdę mogę mieć zupełnie inny pogląd i Was okłamuję, szyderczo się śmiejąc.

PS, Panaoknika kupicie już za 2500 w gregro.pl, 37 cali i normalnie kino w domu :)

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

po czym wchodzi 3 userów, pisze, że w panaokniku zepsuła się matryca LCD po 3 miesiącach, i akcja leży ;) nigdy nie ufałem womowi "z czapy", najlepiej się sprawdza przez ambasadorów marki - ktoś jest oficjalnie powiązany, ma, uzywa, dał dotknąć, posmakować, a przy okazji znam go dłużej z innej strony. nie wiem, skąd przekonanie, że trendsettera na forum wyspecjalizowanym da się wykreować na potrzeby danej akcji - bo tak po prostu nie jest.
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: WoM operatorzy

Zgadzam się w 100%, cóż z tego skoro w naszej radosnej rzeczywistości częściej mamy do czynienia jednak z Asiami, Dorotkami i innymi Nickami, które wulgarnie naganiają na określony produkt, usługę, firmę, styl myślenia...

Ale tu również jestem przekonany, że to zmieni się... szybciutko.

Pozdrowienia
Aleksander Szulc

Aleksander Szulc ​Business
Development at Dozo
Media

Temat: WoM operatorzy

Jacek Jankowski:
Można sie pochwalić, jeśli jest to oficjalna plotka

my się chwalimy, ale mniej niż 5% realizacji :)

I powracając do posta Moniki, który tak zbulwersował wszystkich, powiem, że marketing szeptany w internecie dopiero raczkuje, z tego powodu większość tego typu działań odbywa się na krawędzi etyki.

Przykładowy blog mediafun, jest wzorem, ale jest to typ bloga, który mówi do ludzi od reklamy o reklamie, więc trudno tam szukać ludzi, którzy właśnie szukają informacji o telewizorach...

W USA od dawna egzystuje termin flog, używany na blogi mające na celu reklamować coś. Spora część zaczyna jako zakonspirowane, a niektóre pewnie do końca takie zostaną i nikt nie powie na niego flog. Etyka, etyką a praktyka praktyką... niestety.

Mysteryshoper też można nazwać nieetycznym.
Zwykłą reklamę również, bo używa autorytetu zawodu, za który zapłaciła... łapówka?
Opłacane Fundacje, robiące badania produktów, na które potem powołują się ministerstwa?
Nigdy nie uwierzę w etykę, która przyszła ze stanów, bo tam się robi biznes - odpowiedzialny, ale z etyką rzadko mający coś wspólnego.

Internet nigdy nie będzie anonimowy, nigdy nie był. Jeśli ktoś ryzykuje podszywając się za innych, to robi to na własną odpowiedzialność... Na straty finansowe i wiele innych problemów.
Co nie zmienia tego, że wiele instytucji podejmuje to ryzyko.

Sugerowałbym stworzyć dwa wątki. Etyka i Praktyka.

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

Monika Czaplicka:
Zajmuję się tym od półroku. Więc co nieco mogę powiedzieć.
Ludzie, którzy są aktywni na forach nie są skorzy do robienia reklamy. Bo to są ich fora i nie chcą ich spamować.
Poza tym - zwykle robi się w wielu miejscach, więc ciężko mieć wszędzie swoich ludzi. Najlepiej jest jak operator tworzy użytkownika np na potrzebę jakiejś akcji, potem przez jakiś czas coś pisze na forum jako posty neutralne zanim napisze reklamę. Potem trzeba co jakiś czas się pojawiać i pisac neutralnie. Aż do następnej akcji. W ten sposób po której akcji ma się już zaprawionych w boju użytkowników, którzy mają staż i posty. Dlatego warto polegać na tych agencjach, które prowadzą kampanie długo i mają doświadczonych operatorów.
Bo rzeczywiście takie łąpanki na chybił trafił są obez sensu. Trzeba, żeby każdy post był inny. Nie ma kopjuj wklej.
Zmiena IP i najlepiej przeglądarki co jakiś czas. Rozpisane szczegółowo alterego- żeby się nie pomylić i napisać czasownik ze złą płcią.

Poza tym poważne firmy się starają, żeby to, co piszą operatorzy było prawdą. Prowadziłam kampanię Crative, więc na 2 tygodnie dostałam wszystkie modele reklamowanych słuchawek.

To zależy od firmy- uwierzcie na słowo..


Moniko,
Powiedz mi prosze skąd czerpiesz takie wiadomości?
Czy to Twoja własna opinia?
Nie mogę szczerze mówiąc uwierzyć w to co piszesz...Proszę o wyjaśnienie

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

Maciej Budzich:
Monika Czaplicka:
Zajmuję się tym od półroku. Więc co nieco mogę powiedzieć.
Ludzie, którzy są aktywni na forach nie są skorzy do robienia reklamy. Bo to są ich fora i nie chcą ich spamować.
Poza tym - zwykle robi się w wielu miejscach, więc ciężko mieć wszędzie swoich ludzi. Najlepiej jest jak operator tworzy użytkownika np na potrzebę jakiejś akcji, potem przez jakiś czas coś pisze na forum jako posty neutralne zanim napisze reklamę. Potem trzeba co jakiś czas się pojawiać i pisac neutralnie. Aż do następnej akcji. W ten sposób po której akcji ma się już zaprawionych w boju użytkowników, którzy mają staż i posty.

Moniko, nie chce mi się wierzyć, że coś takiego piszesz... a jak zajrzałem do Twojego profilu i sprawdziłem gdzie aktualnie pracujesz... tym bardziej nie mogłem uwierzyć...

zwłaszcza, że z Twoim szefem miałem okazję kilkakrotnie rozmawiać o etyce, ba planowaliśmy wspólny projekt (nie wypalił z mojej winy), o właśnie pojęcie szczerości wobec internautów, żadnych sztucznych tworów, zawsze uczciwość - tutaj byliśmy całkowicie zgodni.

Zjawisko które opisujesz nie nazwałbym WOMM tylko jakąś typowo polską partyzantką. Obserwuję sobie nasz młody rynek pod względem WOMM, myślę, że czeka nas jeszcze kilka spektakularnych wpadek (i ośmieszających firmę) właśnie za sprawą takich działań - w wolnych chwilach namierzam sobie takich sztucznych-reklamiarzy...

Kto ma wątpliwości jak odróżniać womm od jakiejś partyzantki, zapraszam do mnie (http://www.blog.mediafun.pl), postaram się jeszcze w tym tygodniu więcej o tym napisać i mam książki o womm właśnie do rozdania (za darmo).


Cześć Maciej,
Widzę, że potrzeba cos zdementować. Nie sądziłam, że do tego dojdzie.. :P
Pierwsza sprawa - to co opisuje Monika może gdzieś jest praktykowane, ale nie wiem gdzie. Nie napisała...a to dziwne
Druga sprawa - Monika nie jest pracownikiem Streetcom i nigdy nim nie była. Dziwię się, że wpisuje Streetcom jako swoje doświadczenie zawodowe...To dość przykreTeresa Szabłowska edytował(a) ten post dnia 11.12.07 o godzinie 13:36

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

I powracając do posta Moniki, który tak zbulwersował wszystkich, powiem, że marketing szeptany w internecie dopiero raczkuje, z tego powodu większość tego typu działań odbywa się na krawędzi etyki.

Marketing szeptany jest już zadomowiony na dobre w internecie :) sama zajmuję się tymi działaniami od 3-4 lat , najlepsze lata ma już niestety za sobą.

Pozdrawiam

Temat: WoM operatorzy

Martyna Twardo:

Marketing szeptany jest już zadomowiony na dobre w internecie :) sama zajmuję się tymi działaniami od 3-4 lat , najlepsze lata ma już niestety za sobą.
>

A to ciekawe :-) A jak to wszystko wyglądało w "najlepszych latach marketingu"? Mam nadzieję, że nie były najlepsze dlatego, że forumowicze nie potrafili się zorientować jak ktoś im wciska reklamę :>

konto usunięte

Temat: WoM operatorzy

Sformułowanie to rozpatrywać można różnorodnie. Ty sprowadziłeś to do etyki, ja mam na myśli powszechność tych działań, a co za tym idzie również mniejsze budżety ;) W latach kiedy marketing szeptany nie był produktem, a tylko niestandardowym, innowacyjnym dodatkiem np. do ogólnej kampanii wizerunkowej, działania te prowadzone byly z większym wyczuciem, subtelnością. Dziś w szeptankę w swojej ofercie ma większośc agencji interaktywnych. Te z 'dłuższym stażem' prowadzą działania profesjonalnie z uwzględnieniem wszelkich norm etycznych, inne utożsamiają szeptankę z partyzantką i zasypują fora 'podziemnymi' postami. Robi się zwykły bałagan.
Zgodzę się ze stwierdzeniem że należałoby "stworzyć dwa wątki. Etyka i Praktyka."Martyna Twardo edytował(a) ten post dnia 12.12.07 o godzinie 21:30
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: WoM operatorzy

Martyna Twardo:
Sformułowanie to rozpatrywać można różnorodnie. Ty sprowadziłeś to do etyki, ja mam na myśli powszechność tych działań, a co za tym idzie również mniejsze budżety ;) W latach kiedy marketing szeptany nie był produktem, a tylko niestandardowym, innowacyjnym dodatkiem np. do ogólnej kampanii wizerunkowej, działania te prowadzone byly z większym wyczuciem, subtelnością. Dziś w szeptankę w swojej ofercie ma większośc agencji interaktywnych. Te z 'dłuższym stażem' prowadzą działania profesjonalnie z uwzględnieniem wszelkich norm etycznych, inne utożsamiają szeptankę z partyzantką i zasypują fora 'podziemnymi' postami. Robi się zwykły bałagan.
Zgodzę się ze stwierdzeniem że należałoby "stworzyć dwa wątki. Etyka i Praktyka."

Niestety kompletnie się nie zgodze. Marketing szeptany dopiero raczkuje i może za rok ,dwa agencje nauczą się z tego korzystac w sposób świadomy, jako że obecnie nawet giganci (sic!) rynku sprowadzają szpety do tworzenia idiotycznych nickow i idiotycznych wątkow. Po wtóre - któeż to agencje mają w swojej ofercie, bo ja zauważam, że raczej jest to omijane z daleka, bądź też wpisywane w virale, czy e-marketing szeroko pojęty - a to narzędzie wizerunkowe.
Po trzecie w końcu - widze trend odwrotny., Raczej coraz mniej jest i będzie wulgarnego naganiania bo o subtelności można mówicwtedy gdy rynek jest już nauczony - na własnych błędach - czego nie robić, nie zaś nadal próbuje tworzyć 'Tomasza23' który "zachęca a jakze do jedynej słusznej firmy". Czekam, a może i nie czekam bo mi tak wygodnie - aż zacznie się myśleć w kategoriach faktycznego WOM a nie "przypuszczeń jak to powinno wygladac".

Pozdrowienia :)

ps. Najlepszym przykłądem na to, że wszystko dopiero przed nami jest fakt, że rok, dwa lata temu na "zachwycone posty Ani, Gosi czy Dorotki" odpowiadały zaciekawione inne nicki, dziś goni się spamera do skutku :)
ps2. Inna sprawa, że trudno znaleźc dobrego buzzmarketera co poniekad jedno wynika z drugiego.Bartłomiej Juszczyk edytował(a) ten post dnia 12.12.07 o godzinie 22:57
Arkadiusz Walas

Arkadiusz Walas E- marketing/Social
Media

Temat: WoM operatorzy

Ja tylko dodam, że treść w necie jest WIECZNA, a wątki, w których ogół forum walczy ze spamerami pod szyldem różnych firm bardzo ładnie się pozycjonują w wyszukiwarkach. Im szybciej wszyscy to zrozumieją, tym lepiej.

Co do formy marketingu szeptanego, ona z całą pewnością będzie się zmieniać. Jeden z głównych powodów jest taki, że coraz większą popularnością cieszą się fora małe, a zatem wysoce wyspecjalizowane plus serwisy społecznościowe. W takich miejscach naprawdę łatwo odróżnić ziarno od plew, a użytkownicy sporo o sobie wiedzą.
Aleksander Szulc

Aleksander Szulc ​Business
Development at Dozo
Media

Temat: WoM operatorzy

Kolejnym dowodem na słabość PL mark. szeptanego jest ilosć agencji, które posiadają odpowiednie narzędzia do prowadzenia go na dużą skalę i pozwalającego mierzyć jego efektywność.
W Polsce posiadają takie narzędzie może dwie agencje, z czego jedna jest na pewno sieciówką ;)
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: WoM operatorzy

Aleksander Szulc:
Kolejnym dowodem na słabość PL mark. szeptanego jest ilosć agencji, które posiadają odpowiednie narzędzia do prowadzenia go na dużą skalę i pozwalającego mierzyć jego efektywność.
W Polsce posiadają takie narzędzie może dwie agencje, z czego jedna jest na pewno sieciówką ;)

Tu niestety nie mogę Ci potaknąc bo idąc takim torem myślenia przeczytaj post Moniki z początku dyskusji i firmę jaką reprezentuje... Jesli ta oto firma jest jedną z tych dwóch i narzędzia WoM sprowadzają się do "mnożenia profili na forach i zmiany IP" to wybacz, ale moje narzędzia, choć WoM jest u nas waznym, acz nie głównym elementem e-PR są faktycznie potężnym zapleczem liczonym setkami społeczności, miejsc, instrumentów, ludzi, pomiarów, monitoringu itp itd. A wcale nie poczuwam się do tego, by być przez Ciebie wspomnianych wśród owych dwóch ;)))

Miłego dnia.
Michał Siejak

Michał Siejak właściciel i dyr.
zarządzający grupy
NuOrder (marki
E_mis...

Temat: WoM operatorzy

Elo!
Zmiana Nicków i przemycanie treści reklamowej jest nieetyczne, ale również niezgodne z prawem. Nie można już robić tego typu kampanii. Ciekaw jestem kto się pierwszy o tym boleśnie przekona. Tylko działanie "z otwartą przyłbicą" są do przyjęcie przez poważne brandy, wszystkie inne "szemnrane kombinacje" to po prostu strzał w kolano.
Błędów nawet światowych marek jest sporo - np. flog Sony albo WalMart'a. Powstanie i rozwój marketingu szeptanego zostało zdeterminowane min. brakiem zaufania do przekazów reklamowych - kampania amplifyingu internetowego, które zakładaja zmianę Nick'ów to zaprzeczenie podstawom WoM - czyli szczerej i partnerskiej relacji z marką.
tyle
m
PS. Prawo prędzej czy później wyczyści tego typu syf w sieci



Wyślij zaproszenie do