Paweł Olbryś

Paweł Olbryś Kierownik Projektu,
Orange Polska

Temat: referencje i dobre praktyki

Sądzę, że trzeba spojrzeć na referencje i "studia sukcesu" od innej, nowej strony. Mam na myśli nie "sztuczne" namówienie klienta na pochwalenie tego, co mu dostarczamy, ale wejście w szczegóły, takie praktyczne korzyści. Nie jest to łatwe. Takie "prześwietlenie" tego, z czego klient korzysta, to wspaniały sposób na PRAWDZIWE opisanie biznesowych zalet usługi, produktu. Nie jest to łatwe. Powiedziałbym, że bardzo skomplikowane. Niewielu użytkowników chce się dzielić wiedzą. Boimy się konkurencji, sprzedaży naszej recepty na sukces. Na świecie nie ma takich obaw, więc - jeśli mamy pomysły - nie można się tego bać. Organizuje się wiele konferencji, spotkań, gdzie przedstawiciele firm opowiadają o sukcesach swoich projektów. Nie ma to jednak często przełożenia na naszą sytuację, naszego biznesu. Lepsze są sytuacje, kiedy potrafimy znaleźć i racjonalnie poprosić naszego klienta, aby opowiedział nam gdzie ma praktyczne zyski z tego, że używa, korzysta. Nie jest to proste, jak również popularne w Polsce. Ale może warte popularyzacji?
Maciej Z.

Maciej Z. taskbeat.pl

Temat: referencje i dobre praktyki

Chyba warte i jednak całkowicie uzależnione od polskiej kultury. Ja osobiście funkcjonuję w otoczeniu w którym zakłada się że wykonawcy NALEŻĄ się pozytywne referencje po wykonaniu pracy i te referencje będą prezentowane indywidualnie kolejnym klientom. Całkowicie kwestia kultury, lub jej braku.
Dorota B.

Dorota B. Add value, Partner

Temat: referencje i dobre praktyki

Postawa warta naśladowania. W PL problemem jest, tak jak napisał Pan Olbryś - bariera mentalna i obawy związane z przekazywaniem szczegółowych informacji na temat wspolnie realizowanych projektów.

Na pewno warto podchodzić do referencji w sposób usystematyzowany, pozyskiwać stosowne rekomendacje i dzielić się wiarygodną opinią na swój temat z przyszłymi Klientami.

W jaki sposób przekonywać istniejących Klientów do dzielenia sie rekomendacjami? Stworzyć program referencyjny i gwarantować klientom korzyści płynące z uczestnictwa - promować najlepsze praktyki zarówno podczas w/w konferencji ale również poprzez PR, wskazywać na przykłady w prezentacjach sprzedażowych, blogach, kampaniach promocyjnych...

Następna dyskusja:

Czy referencje działają?




Wyślij zaproszenie do