konto usunięte

Temat: unieważnienie postępowania.....

mam pytanie, do zamawiającego powiedzmy wpłyneły 3 oferty:
1) 120 000 zł brutto
2) 130 000 zł brutto
3) 140 000 zł brutto
kwota jaka zamaiwjący podał ze zameierza przeznaczyc na zamówienia po otwarciu ofert 100 000 zł brutto i nie ma środków aby zwiększyc do najkorzystniejszej oferty czyli w tym przypadku do 120 000 zł brutto.
W związku tym unieważniam postepowanie od razu? czy najpierw wybieram ofertę i nastepnie stwierdzam ze przekracza ona budzet , nie ma środków aby zwiększyć a następnie uniewazniam postepowanie?

konto usunięte

Temat: unieważnienie postępowania.....

przepis niby mówi o najkorzystniejszej ofercie, ale to procedowanie bez celu.
Ja bym nie sprawdzał ofert i nie wybierał.
Unieważnij od razu

konto usunięte

Temat: unieważnienie postępowania.....

a jakieś moze jest do tego orzeczenie? wyrok? jak postąpić?

konto usunięte

Temat: unieważnienie postępowania.....

a może wystarczy pismiennictwo?
"Należy zauważyć, iż unieważnienie może nastąpić po wyborze najkorzystniejszej oferty, ale może mieć też miejsce wcześniej. Nastąpi to wtedy, gdy oferta z najniższą ceną spośród złożonych ofert przekraczać będzie kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia."
J. Pieróg
Piotr Wiśniewski

Piotr Wiśniewski Szkoleniowiec, autor
publikacji, praktyk

Temat: unieważnienie postępowania.....

Naturalnie, że można unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4) przed wyborem najkorzystniejszej oferty. Mecenas Pieróg potwierdza tylko to co teraz wyraźnie wynika z ustawy.Piotr Wiśniewski edytował(a) ten post dnia 29.07.11 o godzinie 11:11
Monika Tałałaj

Monika Tałałaj Country Business
Development Manager

Temat: unieważnienie postępowania.....

http://bip.mszczonow.pl/redir,przetargi?zamowienie_pub...

Przykład unieważnienia od razu, tego samego dnia co wpłynęły oferty.

konto usunięte

Temat: unieważnienie postępowania.....

dziekuję
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: unieważnienie postępowania.....

Dla odmiany, trochę inne stanowisko:

"Zamawiający przed unieważnieniem postępowania o zamówienie publiczne w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych zobowiązany jest przeprowadzić ocenę złożonych ofert zgodnie z zasadami określonymi w SIWZ i ogłoszeniu i wskazać ofertę najkorzystniejszą. Niepoinformowanie przez zamawiającego uczestników postępowania o wyborze oferty najkorzystniejszej zgodnie z art. 92 ustawy Prawo zamówień publicznych, stanowi naruszenie jednej z naczelnych zasad systemu zamówień publicznych tj. zasady jawnośc"
wyrok KIO z 2008-02-25 KIO/UZP 107/08

konto usunięte

Temat: unieważnienie postępowania.....

Łukasz P.:
Dla odmiany, trochę inne stanowisko:
Wyrok dotyczy stanu prawnego sprzed nowelizacji.
obecnie unieważnia się gdy:
cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniŜszą ceną przewyŜsza kwotę,
którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
art. 93 ust. 1 pkt 4

nie trzeba wybierać
Małgorzata Pętela

Małgorzata Pętela Specjalista ds.
Prawa Zamówień
Publicznych

Temat: unieważnienie postępowania.....

Witam

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 4 Pzp zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający może zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty.

Unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 Pzp może mieć miejsce tylko wtedy, gdy zamawiający przed unieważnieniem postępowania o zamówienie publiczne, w oparciu o ten przepis, dokona oceny złożonych ofert i wskaże ofertę najkorzystniejszą. Zawiadomienie po wyborze najkorzystniejszej oferty, o którym mowa w art. 92 Pzp stanowi natomiast jeden z przejawów zasady jawności i musi być dokonane niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty. Dokonanie zawiadomienia, o którym mowa w art. 92 Pzp jest obowiązkiem zamawiającego i nie może stanowić przeszkody do unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 Pzp. W wyroku KIO 1066/10 Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że „Czynność opisana w art. 92 ustawy stanowi obowiązek a nie uprawnienie Zamawiającego. Obowiązek zawiadomienia wykonawców wywodzi się z zasady jawności postępowania o udzielenie zamówienia. W przypadku wykonawców wykluczonych z postępowania lub wykonawców których oferty zostały odrzucone w postępowaniu zawiadomienie o wyniku postępowania związane jest nierozerwalnie z możliwością skorzystania przez tych wykonawców z zagwarantowanych ustawowo środków ochrony prawnej. Tak więc niedopuszczalne a zarazem niezgodne z zasadami ustawy jest niestosowanie lub jedynie cząstkowe stosowanie regulacji art. 92 ustawy. Brak wypełnienia lub jedynie częściowe wypełnienie przez Zamawiającego regulacji art. 92 ustawy narusza wyartykułowaną w art. 7 ust. 1 ustawy zasadę równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji, a także zasadę udzielania zamówień publicznych wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy wskazaną w art. 7 ust 3 ustawy. Jednocześnie działanie Zamawiającego narusza również zasadę zgodnego z ustawą Prawo zamówień publicznych postępowania Zamawiającego w trakcie prowadzenia procedury o udzielenie zamówienia publicznego.”.

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy w postępowaniu zostanie złożona jedna oferta. „Wobec faktu złożenia w postępowaniu jednej oferty nakazywanie zamawiającemu dokonania dodatkowej czynności literalnego odrębnego stwierdzenia o wyborze najkorzystniejsze oferty, a następnie stwierdzenia o unieważnieniu postępowania stanowiłoby przejaw zbędnego formalizmu, uchybiającego zasadzie szybkości i ekonomii postępowania.” (KIO/UZP 957/08). Z treści tego wyroku wynika, że dokonanie zawiadomienia, o którym mowa w art. 92 Pzp i unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 Pzp to dwie niezależne od siebie czynności dokonywane w postępowaniu. Czynności zawiadomienia, o której mowa w art. 92 Pzp zamawiający nie może zaniechać, nawet w sytuacji, gdy zaistnieją przesłanki do unieważnienia postępowania. Wynika to z faktu, iż w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 92 Pzp zamawiający informuje wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty, wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, wykonawcach, którzy zostali wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia oraz terminie, określonym zgodnie z art. 94 ust. 1 lub 2 Pzp, po którego upływie umowa w sprawie zamówienia publicznego może być zawarta. Obowiązek zawiadomienia wykonawców, którzy złożyli oferty na podstawie art. 92 Pzp ma zatem istotne znaczenie prawne, ponieważ na czynności wymienione w tym przepisie (na czynności wymienione w zawiadomieniu) przysługują środki ochrony prawnej przewidziane w Pzp.

ORZECZNICTWO:

KIO/UZP 957/08

Unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych następuje dopiero po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty. Wobec faktu złożenia w postępowaniu jednej oferty nakazywanie zamawiającemu dokonania dodatkowej czynności literalnego odrębnego stwierdzenia o wyborze najkorzystniejsze oferty, a następnie stwierdzenia o unieważnieniu postępowania stanowiłoby przejaw zbędnego formalizmu, uchybiającego zasadzie szybkości i ekonomii postępowania.

KIO/UZP 613/08

1. Kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia jest kwotą minimalną, gwarantującą przejrzystość postępowania. Nie można na tej podstawie wykluczyć sytuacji, iż w toku postępowania nastąpi uszczuplenie środków finansowych, które prowadzić będą do konieczności unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 Pzp.

2. Dokonanie przez zamawiającego wyboru oferty najkorzystniejszej w poszczególnych częściach przedmiotu zamówienia, nie może być uznane za sprzeczne z dalszą czynnością - unieważnienia postępowania. Czynność w postaci ewentualnego unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 Pzp następuje dopiero po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty.

KIO/UZP 107/08

1. Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy p.z.p. zamawiający przed unieważnieniem postępowania o zamówienie publiczne, w oparciu o ten przepis, zobowiązany jest przeprowadzić ocenę złożonych ofert i wskazać ofertę najkorzystniejszą. Bez przeprowadzenia oceny ofert, zgodnie z zasadami określonymi w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i ogłoszeniu, zamawiający nie ma możliwości unieważnienia postępowania w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy.

2. Informacje, o których mowa w art. 92 ustawy są przejawem jednej z naczelnych zasad systemu zamówień publicznych, tj. zasady jawności. Zawiadomienie wykonawców o wyborze oferty najkorzystniejszej, zgodnie z art. 92 ustawy ma istotne znaczenie prawne, bowiem na czynność tę przysługują środki ochrony prawnej przewidziane w ustawie.

3. Czynność w postaci ewentualnego unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 następuje dopiero po dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej, a więc na etapie wyboru oferty najkorzystniejszej skarżący ma interes prawny w domaganiu się ochrony prawnej. Unieważnienie jest bowiem dalszym etapem postępowania, od której to czynności również przysługiwałyby środki prawne w postaci protestu, odwołania, ewentualnie skargi.

4. Jeśli ceny ofert przewyższają kwotę, jaką zamawiający może przeznaczyć na realizację zamówienia, to mimo tego zawsze przed unieważnieniem postępowania musi dokonać oceny ofert, wybrać najkorzystniejszą ofertę i poinformować o wyborze uczestników postępowania.

Zrodlo: Kancelaria zamowien publicznych Conexis (Józef Edmund Nowicki).

Pozdrawiam serdecznie.
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: unieważnienie postępowania.....

Ale to nie ten stan prawny - wtedy obowiązywał art. 93.1.4 w brzmieniu:
cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia
Była więc mowa tylko o ofercie najkorzystniejszej.
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: unieważnienie postępowania.....

Teraz mamy jeszcze (...)lub oferta z najniższą ceną(...) także IMO pojawia się możliwość unieważnienia bez wyboru oferty najkorzystniejszej. Aczkolwiek art. 92.1.1 zdaje się temu przeczyć. Pzdr. ML
PS. Chociaż z drugiej strony art. 92.1.1 jest uwarunkowany wyborem oferty najkorzystniejszej. A co jeśli takiego wyboru nie ma???
PS2. Wg mnie art. 92.1 jest niezależny od unieważnienia bez wyboru oferty najkorzystniejszej ponieważ mamy art. 93.3, który dba także o "przejrzystość" postępiowania.Marcin Ludziejewski edytował(a) ten post dnia 01.08.11 o godzinie 10:14
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: unieważnienie postępowania.....

Marcin Ludziejewski:
Teraz mamy jeszcze (...)lub oferta z najniższą ceną(...) także IMO pojawia się możliwość unieważnienia bez wyboru oferty najkorzystniejszej. Aczkolwiek art. 92.1.1 zdaje się temu przeczyć. Pzdr. ML
PS. Chociaż z drugiej strony art. 92.1.1 jest uwarunkowany wyborem oferty najkorzystniejszej. A co jeśli takiego wyboru nie ma???
PS2. Wg mnie art. 92.1 jest niezależny od unieważnienia bez wyboru oferty najkorzystniejszej ponieważ mamy art. 93.3, który dba także o "przejrzystość" postępiowania.

Art 93 ust. 3 nie gwarantuje jednak "jawności", o unieważnieniu nie trzeba informować ani na stronie www ani na tablicy ogłoszeń.
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: unieważnienie postępowania.....

Piotr A.:
Łukasz P.:
Dla odmiany, trochę inne stanowisko:
Wyrok dotyczy stanu prawnego sprzed nowelizacji.
obecnie unieważnia się gdy:
cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniŜszą ceną przewyŜsza kwotę,
którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
art. 93 ust. 1 pkt 4

nie trzeba wybierać

Nie do końca się zgodzę, za ofertę z najniższą ceną uznać można ofertę, która:
a) nie podlega odrzuceniu
b) Wykonawca, który ją złożył nie podlega wykluczeniu
c) zbadano poprawność rachunkową oferty (np.: poprawienie obliczeń może spowodować, iż oferta będzie mieścić się w możliwościach finansowych zamawiającego)

Po za tym, jak wskazać interes prawny w odwołaniu do KIO, gdy nie zostało określone, która oferta była najkorzystniejsza?

konto usunięte

Temat: unieważnienie postępowania.....

Łukasz P.:

Art 93 ust. 3 nie gwarantuje jednak "jawności", o unieważnieniu nie trzeba informować ani na stronie www ani na tablicy ogłoszeń.

strony są informowane, a każdy ma wgląd w dokumentację.
Przy wyborze oferty i tak nie ma obowiązku informowania na www ani tablicy o powodach odrzucenia ofert.

konto usunięte

Temat: unieważnienie postępowania.....

Łukasz P.:

c) zbadano poprawność rachunkową oferty (np.: poprawienie obliczeń może spowodować, iż oferta będzie mieścić się w możliwościach finansowych zamawiającego)

tylko to mnie przekonuje trochę.

Po za tym, jak wskazać interes prawny w odwołaniu do KIO, gdy nie zostało określone, która oferta była najkorzystniejsza?

nie widzę interesu prawnego w sytuacji, gdy Zamawiającego nie stać na realizację zamówienia.
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: unieważnienie postępowania.....

Małgorzata Pętela:
Zawiadomienie po wyborze najkorzystniejszej oferty, o którym mowa w art. 92 Pzp stanowi natomiast jeden z przejawów zasady jawności i musi być dokonane niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty. Dokonanie zawiadomienia, o którym mowa w art. 92 Pzp jest obowiązkiem zamawiającego i nie może stanowić przeszkody do unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 Pzp. W wyroku KIO 1066/10 Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że „Czynność opisana w art. 92 ustawy stanowi obowiązek a nie uprawnienie Zamawiającego. Obowiązek zawiadomienia wykonawców wywodzi się z zasady jawności postępowania o udzielenie zamówienia. W przypadku wykonawców wykluczonych z postępowania lub wykonawców których oferty zostały odrzucone w postępowaniu zawiadomienie o wyniku postępowania związane jest nierozerwalnie z możliwością skorzystania przez tych wykonawców z zagwarantowanych ustawowo środków ochrony prawnej.
Łukaszu - ja się odnosiłem do konkretnej wypowiedzi w tym wątku. Nie widzę związku Twojej wypowiedzi z tematem - chodziło o pytanie: można czy nie można unieważnić bez wyboru najkorzystniejszej oferty. W dodatku uważam, że fakt braku konieczności umieszczania info o unieważnieniu na stronie nie jest przejawem nieprzejrzystości. I tak musisz poinformować wszystkich zainteresowanych (tych co złożyli oferty). Ustawodawca doszedł do wniosku, że skoro nie zawierasz umowy i nie wydatkujesz pieniędzy nie musisz informować o tym wszystkich, tylko tych zainteresowanych (nie musisz w tym przypadku umieszczać ogłoszenia - choć Dla postępowań powyżej progów taka możliwość istnieje). Pzdr. ML
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: unieważnienie postępowania.....

Piotr A.:
Łukasz P.:

c) zbadano poprawność rachunkową oferty (np.: poprawienie obliczeń może spowodować, iż oferta będzie mieścić się w możliwościach finansowych zamawiającego)

tylko to mnie przekonuje trochę.

Po za tym, jak wskazać interes prawny w odwołaniu do KIO, gdy nie zostało określone, która oferta była najkorzystniejsza?

nie widzę interesu prawnego w sytuacji, gdy Zamawiającego nie stać na realizację zamówienia.

Czasami unieważnienie na tej podstawie może być "wybiegiem" zamawiającego, a nie prawdziwą przyczyną uniważnienia postępowania.
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: unieważnienie postępowania.....

Łukasz P.:
Czasami unieważnienie na tej podstawie może być "wybiegiem" zamawiającego, a nie prawdziwą przyczyną uniważnienia postępowania.
Nie zmienia to faktu, że jest to dopuszczalne ;)



Wyślij zaproszenie do