konto usunięte

Temat: Rażąco niska cena po nowelizacji

Witam,
chciałbym rozpocząć temat o rażąco niskiej cenie po nowelizacji pzp z 29 sierpnia 2014.
Ustawodawca wprowadził przepis, który w mojej ocenie... nie jest zbyt fortunny...

Wystąpienie przez zamawiającego z wezwaniem do udzielenia wyjaśnień odnośnie rażąco niskiej ceny, powinno nastąpić „w szczególności, gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub 30% średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert”.

Pomijam zwrot "w szczególności", bo i tak wszyscy wezmą to za pewnik.

"gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia" - jak rozumiem powinniśmy do 30% "doliczyć" stawkę procentową podatku VAT ponieważ poprzez wartość zamówienia rozumiem szacunek wyrażony kwotą netto (art. 32 ust. 1). Wtedy przy stawce 23%, powyższa wartość wyniesie 53%

W ostatnio wydanej opinii prawnej UZP wskazuje, że oferta wykonawcy nie może być niższa o 30% względem kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na wykonanie zamówienia. Jestem ciekaw czy ta interpretacja nie jest ratowaniem źle skonstruowanego zapisu.

"30% średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert" - jak rozumiem obliczamy średnią wraz z ofertą zawierającą domniemanie rażąco niskiej ceny oraz oferty odrzucone/złożone przez wykonawców wykluczonych z postępowania.

Jakie macie opinie w przedmiotowej sprawie? Jak interpretujecie zapis dotyczący "wartości zamówienia"?Ten post został edytowany przez Autora dnia 26.10.14 o godzinie 20:48
Marcin Górski

Marcin Górski inspektor ds.
informatyki i
współpracy z
organizacjami po...

Temat: Rażąco niska cena po nowelizacji

Pomijam zwrot "w szczególności", bo i tak wszyscy wezmą to za pewnik.
Oczywiście, że wezmę to za pewnik. Niestety w tym kraju jak Zmawiający nie weźmie za pewnik "w szczególności 30%" to zapewni sobie "w szczególności" wnioski pokontrolne takiego np. RIO :\
"gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia" - jak rozumiem powinniśmy do 30% "doliczyć" stawkę procentową podatku VAT ponieważ poprzez wartość zamówienia rozumiem szacunek wyrażony kwotą netto (art. 32 ust. 1). Wtedy przy stawce 23%, powyższa wartość wyniesie 53%
Ależ nic nie "doliczamy" - wg przepisu porównujemy cenę oferty z 70% wartości zamówienia.
W ostatnio wydanej opinii prawnej UZP wskazuje, że oferta wykonawcy nie może być niższa o 30% względem kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na wykonanie zamówienia.
W interpretacji jest tylko przytoczony przykład, choć faktycznie niezbyt mający się do tematu.
"30% średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert" - jak rozumiem obliczamy średnią wraz z ofertą zawierającą domniemanie rażąco niskiej ceny oraz oferty odrzucone/złożone przez wykonawców wykluczonych z postępowania.

Jakie macie opinie w przedmiotowej sprawie? Jak interpretujecie zapis dotyczący "wartości zamówienia"?

Pojęcie wartość zamówienia w przedmiotowym przepisie nie pozostawia nic do interpretacji. Czym jest wartość zamówienia ustawa określa jasno - a to co ustawodawca miał na myśli (o ile miał co innego) jest mało istotne.

Co sądzę? Dodając do przepisu opinię UZP zalecam małe ćwiczenie na dwóch (ekstremalnych) przypadkach:

Postępowanie A:
wartość zamówienia: 2 mln
oferty:
1) 1394310
2) 1395000
3) 1394850
4) 1399000
5) 1395600

wartość zam. pomniejszona o 30% - 1400000
średnia ofert pomniejszona o 30% - 976950,80

Postępowanie B:
wartość zamówienia: 2 mln
oferty:
1) 4000000
2) 3000000
3) 3100000
4) 2900000
5) 2100000
wartość zam. pomniejszona o 30% - 1400000
średnia ofert pomniejszona o 30% - 2114000

Przypadek A często obserwuję, więc nie wiem czy można uznać to za jakieś ekstremum. Więc teraz albo ceny wzrosną, albo będziemy się bawić w biurokrację i wzywać wszystkich wykonawców. Z całym szacunkiem do kosztorysów inwestorskich, ale cenniki będące podstawą do ich sporządzania nie nadążają za dynamiką rynku i tyle.

Przypadek B też ciekawie wygląda. Jedyny "niezachłanny" Wykonawca z rzetelnie zrobioną ofertą, a ja go nękam, bo przecież to taka rażąco "niska" cena.

A więc dostaliśmy kolejnego potworka. Było uznaniowo, było źle. Poprawili i jak dla mnie jest jeszcze gorzej.
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: Rażąco niska cena po nowelizacji

Po pierwsze dla mnie z przepisu wynika jednoznacznie - jeżeli cena oferty jest niższa o 30% wartości zamówienia lub średniej złożonych ofert mamy obowiązek wezwać do złożenia wyjaśnień.
Po drugie nie wiem o co tak wszyscy kopie kruszą - przecież to tylko wezwanie do złożenia wyjaśnień a nie odrzucenie oferty - i poza dodatkową pracą obu stron niczym wielkim nie skutkuje.
Po trzecie - Marcinie - za duże uogólnienie z tą wartością - ja jednak widzę problem troszkę inny. IMO nie można porównywać z jednej strony ceny oferty (brutto) z wartością zamówienia (netto) i tutaj zgadzam się z Edwinem do wartości trzeba doliczyć VAT - analogiczna sprawa jak z zamówieniami uzupełniającymi tylko odwrotnie.
Problem natomiast widzę przy porównywaniu wartości zamówienia gdy przewidywaliśmy np. zamówienia uzupełniające lub też opcje. Zgodnie z art. 32.3 oraz 34.5 Pzp przy ustalaniu wartości zamówienia uwzględniamy przewidywane zamówienia uzupełniające bądź też maksymalny zakres opcji - i co w tym wypadku?
To takie moje "szybkie" przemyślenia...
Marcin Górski

Marcin Górski inspektor ds.
informatyki i
współpracy z
organizacjami po...

Temat: Rażąco niska cena po nowelizacji

Co do obowiązku wezwania nie wypada się nie zgodzić. Fakt też, że to tylko dodatkowa praca, tylko po co?
Natomiast nie zgodzę się w żadnej mierze, że mam cokolwiek doliczać. Zgoda logiki w tym raczej nie uświadczy, ale już nie takie §§ widziałem. Zapis mówi że mam porównać cenę z wartością zamówienia. Co to jest cena jest jasno zdefiniowane. Czym jest, czy raczej jak się określa wartość zamówienia też jest wiadome. Więc pytam czym sformułowanie "wartość zamówienia" w art. 90 ust.1 różni się od sformułowania np. w art. 4 pkt 8 czy art.40 ust. 2 ? Nie wiem co ustawodawca miał na myśli każąc porównywać brutto i netto, ale dla mnie literalny zapis jest jasny.
I czuję się jakby niedoinformowany gdzie tu analogia jest do zamówień uzupełniających? Wszak tam cały czas ustawodawca posługuje się pojęciem wartości zamówienia podstawowego i uzupełniającego, a nie ceny zamówienia podstawowego. .

Co do zamówień uzupełniających i opcji to nad tym się nawet przez chwilę nie zastanowiłem. Zagadnienie interesujące. Ale jak napisałem wcześniej z Wiejskiej znowu wypełzł potworek

Z całą pewnością doczekamy się "jakiegoś" stanowiska UZP w tej sprawie, którym to będą próbowali ratować sytuację. A może już jest kolejna nowela 90 w drodze ?
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: Rażąco niska cena po nowelizacji

Na pewno w ciągu dwóch lat - musimy przecież zaimplementować nowe dyrektywy ;)

konto usunięte

Temat: Rażąco niska cena po nowelizacji

Tylko ile ta ustawa jeszcze może wytrzymać nowelizacji... Nie zdziwię się jak ustawa zostanie napisana od nowa
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: Rażąco niska cena po nowelizacji

Bo takie jest założenie ;)
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: Rażąco niska cena po nowelizacji

No to padłem (ze śmiechu - lub z ...sam nie wiem z jakiego powodu) - fragment opinii UZP:
(...)Warto nadmienić, że do nowego brzmienia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp nawiązuje już wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 września 2014 r. (sygn. akt: KIO 1883/14) w zakresie wskazówek interpretacyjnych stosowania przepisów dotyczących ustalania podstaw rażąco niskiej ceny. Izba orzekła w nim, że zamawiający nie był zobowiązany do wzywania wykonawcy do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, gdyż oferta tego wykonawcy nie była niższa o ponad 30% od średniej arytmetycznej cen ofert, ani nie była niższa o 30% względem kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na wykonanie zamówienia.(...)

konto usunięte

Temat: Rażąco niska cena po nowelizacji

Mam pytanie pośrednio związane z ceną . Chodzi mi o to czy jeżeli dana usługa lub inny towar dostępny jest również u pośredników to mam badać czy różne ceny nie wynikają z tego że producent lub pierwotny uslugodawca nie rożnicuje tych cen w stosunku do tych pośredników co w konsekwencji wpowinno być uznane za działania monopolistyczne? Chodzi mi tu o sytuacje kiedy określam konkretnie o jaki samochód mi chodzi lub serwis do konkretnego sprzętu lub oprogramowania zapewniany przez producenta. Wiadomo bowem że ceny np. samochodów, serwisu technicznego do danego oprogramowania kształtują się rożnie u pośredników. Oczywiście może to być rowniez wynikiem narzucenia innej marży przez pośrednika ale po ostatnim szkoleniu zaczynam się zastanawiać.

Następna dyskusja:

Oprogramowanie, przetargi i...




Wyślij zaproszenie do