Tomasz Wylandowski

Tomasz Wylandowski Właściciel, Ekspert
CRM

Temat: Postępowania i kontrola należytego wykonania umowy...

Witam wszystkich serdecznie (po długiej przerwie :))!

Zwracam się do wszystkich członków forum o dyskusję na pewien nurtujący mnie od długiego już czasu problem.

Zastanawiam się jak pomóc Zamawiającym oraz Wykonawcom. Z jednej strony Zamawiający borykają się z niskiej jakości produktami, towarami czy usługami z drugiej strony opisy przedmiotu zamówienia są dalekie od tego co się chce otrzymać a tym co się otrzymuje. Wykonawcy też mają z tym problem. Chcieliby oferować dorej jakości produkty ale opis jest taki, że niejako wymusza zaoferowanie tanich produktów - najczęściej chińskich. UZP opisuje i daje możliwość Wykonawcom sprawdzania poprawności przeprowadzania postępowań, jednakże nie wiem czy istnieje możliwość sprawdzanie np. dostaw wynikających z realizacji zamówienia publicznego. Jeśli tak to jak się to odbywa?

Drugą kwestia nad jaką się zastanawiam to czy Zamawiający byłby skłonny wykorzystać pomoc niezależnych przedsiębiorców przy przygotowaniu, przeprowadzaniu jak i kontrolowaniu wykonania zawartej umowy przetargowej? Jakie są wasze odczucia w tej kwestii?

Uważam, że jakość przeprowadzanych postępowań przetargowych bardzo się poprawiła na przestrzeni kilku lat, ale mam pytanie czy aktualnie jest "wola polityczna" na zmianę teraz sposobu myślenia przy opisywaniu przedmiotu zamówienia tj. na wydawanie więcej za dobrej jakości produkty co w długim okresie daje oszczędności? Znacie to powiedzenie "Co jest tanie to jest drogie" - droższe produkty są trwalsze i rzadziej się psują lub niszczą.

Pozdrawiam,
Tomasz Wylandowski

konto usunięte

Temat: Postępowania i kontrola należytego wykonania umowy...

Witam

moim zdaniem jest możliwość zamawiania produktów wyższej jakości, nie tylko najtańszych, jeżeli tylko zostosujemy inne kryteria oceny ofert niż tylko cena. Sam widziałem jak koledzy niemieccy stosowali doś skomplikowane fiszki do ocen jakości produktów (can była tylko 60% wagi kryterium). Oceniane mogą byc różne kwestie techniczne w zależności od przedmiotu zamówienia. Niestety zamawiający nie są chętni do stosowania bardziej wyszykanych kryteriów oceny ofert w obawie przed unieważnieniem postępowania... Polecam kontakt z agencją poszanowania energii. która opracowała podobne do niemieckich fiszki oceny oszczędności energetycznej poszczególnych produktów oferowanych w przetargach.

Kontrola Prezesa UZP jest kontrola legalności postępowań o zamówienie publiczne i co do zasadny nie obejmuje sprawdzenia należytego wykonania umowy. To leży przecież w interesie zamawiających, żeby nabyć produkt najlepszy.

Pozdrawiam

Tomasz Witkosz

Temat: Postępowania i kontrola należytego wykonania umowy...

Zgadzam się z przedmówcą (cześć Tomku:-))

Dobry opis przedmiotu zamówienia i odpowiednie kryteria to klucz do sukcesu.
Nie można otrzymać dobrego produktu gdy jedynym kryterium wyboru jest cena a opis przedmiotu zamówienia jest bardzo ogólny.
Osobiście uważam, że zdecydowanie łatwiej i bezpieczniej jest zastosować więcej kryteriów oceny ofert niż zastosować bardzo szczegółowy opis przedmiotu zamówienia, gdyż nadmierne skupienie się na wymarzonym produkcie może narazić zamawiającego na zarzut opisu przedmiotu zamówienia pośrednio wskazującego na konkretny produkt (naruszenie art. 7 i 29 ustawy pzp).
POzdrawiam
Joanna Presz
Bartosz Smulczyński

Bartosz Smulczyński Profesjonalizm i
kreatywność w
procesie ofertowania

Temat: Postępowania i kontrola należytego wykonania umowy...

Witam,

odnosząc się do kwestii "świętego" kryterium "cena" to pamiętać należy, że często opracowanie SIWZ w zakresie kryteriów oceny leży po stronie działów ds. zamówień publicznych. Skoro tak, to nic dziwnego, że kryteria techniczne nie pojawiają się zbyt często, a jeśli tak to na takim poziomie ogólności, że większość wykonawców i tak dostaje w takim kryterium maksymalną ilość punktów.
Z drugiej strony, z doświadczenia wiem, że często są problemy z komunikacją pomiędzy działem technicznym, a działem ds. zamówień.
Jedni drugim nie potrafią wytłumaczyć o co chodzi. Dział techniczny zarzuca pomysły na inne kryteria, bo słyszy "ale to można oprotestować". Nie próbuje wytłumaczyć, i przedstawić argumentów na ew. "obronę" takiego, a nie innego kryterium.
Tak więc mój wniosek:
Wiksza współpraca pomiędzy poszczególnymi działami i chęć dialogu, a kryteria inne niż cena zaczną się pojawiać.

Co do sprawy wykorzytania wsparcia podmiotów zewnętrznych przy przygotowaniu i przeprowadzaniy postępowania oraz kontrolowaniu wykonania zawartej umowy to są takie przykłady.
Z branży informatycznej było to wykorzystanie konsultantów zewnętrznych przy projektach "SEKAP" na Śląsku i PESEL2 w MSWiA (ten projekt niestety się nie powiódł, jednak chęć wykorzystania konsultanów była).
Jednak często można zauważyć dziwną postawę Zamawiających.
"Przecież my się na tym znamy, więc po co nam jakiekolwiek wsparcie?".
Dopiero gdy sytuacja staje się beznadziejna zaczynają szukać pomocy na zewnątrz, ale wtedy często jest już za późno.
Wniosek - musi niestety upłynąć jeszcze trochę czasu, żeby zmieniła się mentalnośc osób odpowiedzialnych za część wszczynanych postępowań, a wtedy i jakoś całego procesu ulegnie poprawie.

Pozdrawiam,
Bartosz Smulczyński

konto usunięte

Temat: Postępowania i kontrola należytego wykonania umowy...

Witam,

niestety smiem twierdzić, że w przypadku jakości problem tkwi po obu stronach barykady, jednak jego skala jest znacząco większa po stronie wykonawców/dostawców. Faktycznie zamawiający ma narzędzia w swojej ręce, aby skutecznie rządać dokumentów potwierdzających jakość wykonanych robót budowlanych, usług czy też dostarczanego produktu. Trzeba sobie powiedzieć, że nie chodzi tu tylko o kryteria oceny, ale o dokumenty jakich ma prawo rządać (opinia urzędu zamówień publicznych). Wydawałoby się, że jest to wystarczający wentyl bezpieczeństwa dla zamówień publicznych, niestety tak nie jest. Dlatego, że jest ogromna ilość laboratoriów, firm certyfikujących i już dawno przestało mieć znaczenie jakie kto ma kompetencje, byle był z tego pieniądz. Trzeba to sobie powiedzieć jasno - taka jest prawda. Już kilkukrotnie widziałem firm/laboratoria certyfikujące, które w obliczu smrodu zabierały atest/certyfikat. W tym jeden raz widziałem jak IBDiM wycofał się z atestu wydanego dosłownie dwa tygodnie wcześciej. Tak więc papierek można odłożyć między bajki.

Cóż zostają nam jeszcze inne kryteria oceny ofert. Przyjmijmy dla uproszczenia założenie, że zamawiający działa w dobrej myśli i zgodnie z prawem. Da się z całą pewnością dla każdego postępowania określić obiektywne kryteria. Należy jednak pamiętać, że trzeba będzie pewnie z 3 razy ponownie ogłaszać przetarg. Finalnie będą to faktycznie kryteria obiektywne, ale nie w ocenie zamawiającego. To co powstanie na końcu już nie będzie służyło jemu, lecz ogółowi wykonawców ubiegających się o to zamówienie. A czy o to chodzi? Oczywiście nie.

I wreszcie po trzecie, najciekawsze i najdroższe. Roboty budowlane. Tu sprawa wydawałaby się prosta. Wyceniasz pracę sam lub na podstawie kosztorysu. Dajesz cenę ofertową i po zabawie. Niestety na przestrzeni lat znów się zmieniło orzecznictwo, a przede wszystkim stanowisko UZP w odniesieniu do rażąco niskiej ceny. Kiedyś można było wystrzelic po prostu, potem na podstawie jakiś pozycji w ofercie lub kosztorysie, ale już od dłuższego czasu tylko i wyłącznie w odniesieniu co do ceny ofertowej, którą należy z ostrozności złapać. Proszę Państwa smiech na sali, ponieważ wiadomo, że w przypadku roboty budowlanej spryciarze robią dumping na kilku pozycjach, po drugie ta rażąco niska cena znajduje odzwierciedlenie w jakości wykonanej roboty. Tak, nie oszukujmy się. Jeśli wykonawca na etapie składania oferty zrobił nam kilka min w kosztorysie, to na etapie realizacji będzie musiał to zgubić. Inną jest sprawą czy zawsze robi to świadomie. Moim zdaniem powinien być usuniety z postępowania.

Konkludując myślę, że sens pytania autora był inny. Nie czy mamy środki, ale jak daleko idą te srodki aby wykluczyć nierzetelnych dostawców/wykonawców. Odpowiem jasno - mamy środki i to dość drastyczne. Niestety jest to związane z tonami papieru i pisaniem. Ja wykorzystuje tutaj CBA, lecz w wielu wypadkach sprawniejszy był NIK. To bardzo dziwne, że jeszcze nikt w tym kraju nie stworzył procedury kontroli należytego wykonania zamówienia. Jest to o tyle dziwne, że są firmy, które szybko się bogacą i tylko z tego żyją, że nierzetelnie coś wykonają. Zalecałbym przemyślane i konsekwentne kroki. Myślę, że zamawiajacym też wkrótce włączy się żarówka w głowie o ile znów będzie kilka spektakularnych zatrzymań w sprawach o udzielenie i realizację zamówienia publicznego. Stanowczo postawiłbym na to drugie, bo wielu jest zamawiających, inspektorów nadzoru, inzynierów kontraktu, którzy są w stanie zaakceptować obiekt z usterkami. Jeszcze więcej jest wykonawców, którzy naszym kosztem (podatników, innych dostawców/wykonawców) robią świadomą chałturę.
Piotr Kuczyński

Piotr Kuczyński Dyrektor Handlowy,
ALMA S.A., BU Służba
Zdrowia

Temat: Postępowania i kontrola należytego wykonania umowy...

..."Co do sprawy wykorzytania wsparcia podmiotów zewnętrznych przy przygotowaniu i przeprowadzaniy postępowania oraz kontrolowaniu wykonania zawartej umowy to są takie przykłady.
Z branży informatycznej było to wykorzystanie konsultantów zewnętrznych przy projektach "SEKAP" na Śląsku i PESEL2 w MSWiA (ten projekt niestety się nie powiódł, jednak chęć wykorzystania konsultanów była).".........na rynku ciężko jest znaleźć takich konsultantów, którzy "pracując" dla Zamawiającego nie są "zaprzyjaźnieni" z jednym z Wykonawców...obym się mylił...

Pozdrawiam
Piotr Kuczyński
Bartosz Smulczyński

Bartosz Smulczyński Profesjonalizm i
kreatywność w
procesie ofertowania

Temat: Postępowania i kontrola należytego wykonania umowy...

Witam,

nie przeczę, że można mieć różne odczucia co do "konsultantów".
Myślę jednak, że Zamawiajacy powinni coraz częściej próbować korzystać z takich usług - inaczej nic się nie zmieni.
Jeśli to zacznie funkcjonować, to i konsultanów, którzy nie budzą wątpliwości pojawi się więcej.

Pozdrawiam,
Bartosz Smulczyński
Andrzej W.

Andrzej W. area manager, deme

Temat: Postępowania i kontrola należytego wykonania umowy...

Piotr Kuczyński:
..."Co do sprawy wykorzytania wsparcia podmiotów zewnętrznych przy przygotowaniu i przeprowadzaniy postępowania oraz kontrolowaniu wykonania zawartej umowy to są takie przykłady.
Z branży informatycznej było to wykorzystanie konsultantów zewnętrznych przy projektach "SEKAP" na Śląsku i PESEL2 w MSWiA (ten projekt niestety się nie powiódł, jednak chęć wykorzystania konsultanów była).".........na rynku ciężko jest znaleźć takich konsultantów, którzy "pracując" dla Zamawiającego nie są "zaprzyjaźnieni" z jednym z Wykonawców...obym się mylił...
no ale to zawsze lepiej wyglada niz jakis SIWZ co jest tylko napisany przez Zamawiajacego i co jest "przygotowany" pod zaprzyjaznione Wykonawce ktorym w sam raz pasuje taki opis...



Wyślij zaproszenie do