Patryk Podleśny

Patryk Podleśny Badacz i projektant
gier edukacyjnych

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Hahahaha, podobają mi się Wasze ostatnie posty, chętnie bym te myśli umieścił w swojej pracy ;) Wielkie dzięki. Ta burza mózgów sporo mi dała i dzięki Wam mam już konkretną wizję przynajmniej tezy klasyfikacji nad, którą pracuję (badania oczywiście wszystko zweryfikują). Wybaczcie, że jeszcze nie przedstawię tego co wymyśliłem, ale chcę to dopracować zanim się podzielę. Pod koniec następnego tygodnia powinienem dopracować projekt. Na razie wracam do nauki z Prawa Pracy... Pozdrawiam!
Aneta K.

Aneta K. trener, manager,
psycholog

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Andrzej Trutkowski: śmiało zostań przy swoim zdaniu


rozumiem i... jako użytkownik pozostanę przy swoim zdaniu
Tomasz Piotr Sidewicz

Tomasz Piotr Sidewicz Ponad 20 lat
doświadczeń w handlu
w tym 14 w handlu
zagra...

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Tomasz S.:
Oto wstępna typologia trenerów. W wolnej chwili może coś jeszcze dopiszemy ;)

Trener-onanista - rozkoszy dostarcza mu obcowanie z samym sobą, podczas zajęć słucha uważnie swego głosu, rozpływa się nad swym warsztatem, doświadczeniem i mądrością.

Trener-fetyszysta - kocha gadżety. Przyjeżdża odpowiednim autem (patrz wątek "Samochód trenera"), pije whisky, pali cygara... Garnitury, zegarki, buty, komórka - tylko najmodniejszych marek.

Trener-masochista - po szkoleniu ledwo żyje. Pracuje całym sobą, wystawia się na strzały. Uwielbia sytuacje trudne. Pracuje na pełnym poświęceniu. Z sali wychodzi w strzępach.

Trener-sadysta – właściwie dlaczego na szkolenie nie można wziąć pejczyka? Przydałoby się niektórym bumelantom pogonienie do roboty. Bo tylko siedzą i nic nie robią. A wszystkie ćwiczenia zrobimy „choćby skały srały”!

Trener-ocieracz – szkolenie jest pretekstem do kompensowania sobie braków w obszarze damsko-męskim. Flirtuje, uwodzi, seksualizuje zachowania.

...
Zapomniałeś o trenerze-dziwce - zrobi każde szkolenie, z każdego tematu, aby tylko kasę zarobić.
TPS

konto usunięte

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Agnieszka G.:
"Tematem mojej pracy magisterskiej jest wpływ temperamentu i osobowości na kształtowanie się stylu pracy szkoleniowca."
Chętnie przeczytam twoją pracę jeśli to możliwe. Temat brzmi ciekawie.
Agnieszka G.

Agnieszka G. Z-ca Dyrektora ds.
Personalnych,
Szkoleń i
Administracji,...

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Tomasz Pachoł:
Agnieszka G.:
"Tematem mojej pracy magisterskiej jest wpływ temperamentu i osobowości na kształtowanie się stylu pracy szkoleniowca."
Chętnie przeczytam twoją pracę jeśli to możliwe. Temat brzmi ciekawie.
Nie, nie... ja zacytowalam autora watku, pisalam na inny temat, a koncepcje autora watku raczej skrytykowalam ;)
Tomasz Piotr Sidewicz

Tomasz Piotr Sidewicz Ponad 20 lat
doświadczeń w handlu
w tym 14 w handlu
zagra...

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Tomasz S.:
Oto wstępna typologia trenerów. W wolnej chwili może coś jeszcze dopiszemy ;)

Trener-onanista - rozkoszy dostarcza mu obcowanie z samym sobą, podczas zajęć słucha uważnie swego głosu, rozpływa się nad swym warsztatem, doświadczeniem i mądrością.

Miałem okazję widzieć takowego w akcji. Zaskoczony byłem, że reprezentował (wydawałoby się) porządna firmę. Co ciekawe monodram w jego wykonaniu spotkał się z przychylnością publiki, co dało mi do myślenia, że taki styl prowadzenia jednak działa. To na co zwróciłem uwagę, to rzecz taka, że zadawał nam pytania, po czym szybko na nie odpowiadał. Z mojej perspektywy wyglądało to tak jakby Hubert Urbański prowadząc Milionerów, zadawał pytania Hubertowi Urbańskiemu, który zna odpowiedzi. Show - zdecydowanie ale czy coś zostaje w głowach? Choć może właśnie o to chodzi, żeby w głowach nic nie zostało. Wtedy jest powód do powtórzenia szkolenia :-) i ponownego zarobienia pieniędzy

TPS
Tomasz S.

Tomasz S. Digital Marketing/
Recruitment/
Management,
www.staskiewi...

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Tomasz Piotr Sidewicz:
Tomasz S.:
Trener-onanista - rozkoszy dostarcza mu obcowanie z samym sobą, podczas zajęć słucha uważnie swego głosu, rozpływa się nad swym warsztatem, doświadczeniem i mądrością.

Miałem okazję widzieć takowego w akcji.

Ja takiego widzę na każdym szkoleniu ;)
Tomasz Piotr Sidewicz

Tomasz Piotr Sidewicz Ponad 20 lat
doświadczeń w handlu
w tym 14 w handlu
zagra...

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Tomasz S.:

Ja takiego widzę na każdym szkoleniu ;)

Wypowiedź ta, w Twoich ustach jest o tyle niebezpieczna, że skoro widzisz takiego na każdym szkoleniu to albo masz na myśli własne szkolenia, albo szkolenia na jakie jeździsz jako uczestnik, to szkolenia prowadzone przez trenerów-onanistów.

;-)

TPS :-)
Tusia J.

Tusia J. petite - pracownia
papieru i małej
formy

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Tomasz Piotr Sidewicz:
Tomasz S.:

Ja takiego widzę na każdym szkoleniu ;)

Wypowiedź ta, w Twoich ustach jest o tyle niebezpieczna, że skoro widzisz takiego na każdym szkoleniu to albo masz na myśli własne szkolenia, albo szkolenia na jakie jeździsz jako uczestnik, to szkolenia prowadzone przez trenerów-onanistów.

;-)

TPS :-)
Staśku ma po prostu bardzo adekwatną samoocenę;)
bezcenne!Tusia J. edytował(a) ten post dnia 19.03.10 o godzinie 22:23
Aleksandra Latocha

Aleksandra Latocha trener umiejętności
psychospołecznych/
freelancer

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Fantastyczna dyskusja - Patryk - dzięki za otwarcie tematu :)

U odniesieniu do Twojej pracy - bardzo ciekawy temat, życzę powodzenia w jego realizacji i mam nadzieję, że będzie się można zapoznać z wynikami.

Moje uwagi ogólne do samego tematu:
Po pierwsze styl pracy trenera, według mnie, nie przekłada się prostoliniowo na jego skuteczność. Przychylam się tu do zdania Anety (dzięki za tak proste podsumowanie ;):
Aneta S.:
kazdy w koncu jest JAKIS i to, ze JAKIS jest ewidentnie CZEMUS sluzy.

Po drugie styl pracy w ogóle mi się nie wiąże z kompetencjami trenerskimi: wydaje mi się, że generalnie zarówno ekstrawertyk jak i introwertyk może równie dobrze przekazywać wiedzę, rozumieć i wykorzystywać procesy grupowe, komunikować się z ludźmi itp.

I odpowiadając na Twoje pytania:
1) Czego Ty, jako praktykujący szkoleniowiec oczekiwałbyś/ oczekiwałabyś od typologii stylów pracy szkoleniowca w oparciu o cechy temperamentu i osobowości?

Przydatność widzę w:
- planowaniu rozwoju trenerskiego, zarówno trenerów młodych, wchodzących na drogę zawodową, jak i tych z wieloletnim stażem. Przy czym rozumiem to tak, jak opisywałeś to, w którejś z wypowiedzi: a więc rozwój w zakresie: rozumienia swoich predyspozycji, zapotrzebowania na stymulację, styl kontaktów między ludźmi oraz ich wpływu na grupę i pracę trenera. A nie dążenia do stylu idealnego, którego moim zdaniem nie ma. Uzupełnianiu braków i dążeniu do perfekcji może służyć profil kompetencyjny trenera, ale tak jak pisałam wyżej - to zupełnie co innego;
- rozumieniu wpływu stylu trenerskiego na dynamikę procesów grupowych i przebieg procesów uczenia się; tak jak w typologi stylów menadżerskich, wyróżnia się style najbardziej adekwatne do danej sytuacji - podobnie może być w przypadku szkoleń. Przy czym może to służyć zarówno szefom teamów trenerskich przy planowaniu pracy zespołów, jak i indywidualnym trenerom w wykształcaniu pewnej elastyczności /bo nie chodzi o to, żeby na siłę przeskakiwać swoje wrodzone predyspozycje, ale o to, żeby w razie potrzeby umiejętnie z nich korzystać/
- i przede wszystkim w profilaktyce wypalenia zawodowego - i to zarówno u klasycznie rozumianych trenerów jak u nauczycieli, którzy jakby na to nie patrzeć też są szkoleniowcami - ogólnie widzę to tak, że mając szeroką samowiedzę na temat własnego stylu i preferencji, oraz jego konsekwencji, mogę świadomie planować zarówno swoją pracę, rozwój oraz odpoczynek i regenerację po pracy /np. przy niskim zapotrzebowaniu na stymulację, po 8h kontakcie z grupą nie funduję układowi nerwowemu kolejnych wrażeń podczas wieczorku integracyjnego, ale odreagowuję biegając, pływając, czy cokolwiek innego w najlepszym możliwym towarzystwie = ja sam/

To może się wydawać oczywiste po kilku latach pracy, ale z mojego doświadczenia pracy z uczestnikami szkoły trenerów, oraz z nauczycielami /którzy mają bardzo dużą presję na bycie doskonałym i zupełny brak przyzwolenia na dbanie o siebie/ taki sposób myślenia i edukacji wydaje mi się niezwykle korzystny.

2) Wskaż i pokrótce opisz, najważniejsze dla zawodu trenera cechy temperamentu i osobowości.

Według mnie takich nie ma. Są kompetencje /wiedza i umiejętności/ pożądane, wśród których znajduje się samoświadomość i orientacja w tym jak się działa na ludzi i wśród ludzi.

A na koniec - Tomek - głębokie ukłony i wyrazy szacunku za Twoją typologię :)

Dodała bym:
trener zahamowany - nie lubi sprośności, nie używa brzydkich słów, wypowiada się tylko pełnymi zdaniami /tylko klasyczne pozycje... narzędzia/, stara się nie poruszać, a najlepiej nie widzieć trudnych tematów i może się gubić w nieprzewidzianych sytuacjach.

pozdrawiam ciepło
ol

konto usunięte

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

A moim skromnym zdaniem fajny pomysł. Uważam, że takie podejście pozwala na : burzę mózgów, inne podejście lub zastanowienie się. Oczywiście możemy zaakceptować wyniki lub je odrzucić. Mamy prawo się zgodzić lub nie co tu jest widoczne :-) . Moim skromnym zdaniem takie badania, i takie pytania są często zalążkiem fajnych procesów zmiany. Gdyby nie było takich ludzi, świat stał by w miejscu lub się cofał. Z każdej pracy można wyciągnąć fajne wnioski lub popatrzeć z innej perspektywy a to najzwyczajniej w świcie nas rozwija.
Reasumując ja chętnie przeczytam to co napiszesz jeśli będzie ku temu okazja.
Marcin M.

Marcin M. Coach Wizjoner Lider
Społecznik Innowator

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Patryk Podleśny: 1) Czego Ty, jako praktykujący szkoleniowiec
oczekiwałbyś/oczekiwałabyś od typologii stylów pracy
szkoleniowca w oparciu o cechy temperamentu i osobowości?

* Wad/potencjalnych zagrożeń dla trenerów charakteryzujących się danym stylem
* Zalet/potencjalnych szans - || -
* Stopniowania reprezentacji danymi stylami, czyli jesteś typem A w 43%, B 8%, itp.
* Proponowanych działań względem zdiagnozowanych potencjalnych wad/zalet, ale to już bardziej jako dodatkowa opcja do omówienia testu. Np. sposoby pracy z grupą, rodzaje zajęć też może ogólno-tematycznie, wskazanie typu kotrenera najlepiej uzupełniającego braku, działania jakie mogą przeciwdziałać brakom (np. ktoś kto średnio nawiązuje relacje z innymi, mógłby stosować proporcjonalnie więcej interakcji)
* Informacji o tym, jak dany typ trenera może być odbierany przez grupę, np. poprzez wypisanie cech, które grupy często wskazują w ankietach na temat danego typu osób
2) Wskaż i pokrótce opisz, najważniejsze dla zawodu trenera
cechy temperamentu i osobowości.

Wg mnie nie ma takich. Oczywiście do pracy metodami aktywizującymi większe predyspozycje powinny mieć na logikę osoby bardziej ekstrawertyczne niż introwertyczne, aczkolwiek rodzajów szkoleń jest wiele, stąd generalizacja tutaj byłaby raczej mało trafna. Można by się na takową pokusić w odwrotną stronę, opisać cechy temperamentu/osobowości i zastanowić się, które cechy predestynują do których typów pracy z grupą.
Magdalena Tlałka

Magdalena Tlałka Kierownik Biura
Obsługi Klienta
Tradoro.pl

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Ja również chętnie przeczytałabym Twoją pracę. Mam nadzieję, że chociaż fragmentu gdzieś udostępnisz bo zagadnienie jest arcy ciekawe. Faktycznie zawód trener mówi dzisiaj tyle co "manadżer" :)dumnie brzmi ale nikt nie wie o co do diaska chodzi.

http://call4help.wordpress.com
Urszula Skrok - Kuczera

Urszula Skrok - Kuczera Trener, Coach ACC
ICF, CoachWise™
Certified Coach

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

1. Czego Ty, jako praktykujący szkoleniowiec oczekiwałbyś/ oczekiwałabyś od typologii stylów pracy szkoleniowca w oparciu o cechy temperamentu i osobowości?

Oczekiwałabym, że bedzie poparta badaniami na grupie reprezentatywnej w oparciu o solidne podstawy teoretyczne, by nie była to typologia intuicyjna, jak ta sympatyczna przedstawiona na forum:). Teraz pojawiła sie moja ciekawość, które cechy osobowościowe wybrać jako kluczowe? Drugie pytanie dowodzi, że tez ich szukasz:).

2) Wskaż i pokrótce opisz, najważniejsze dla zawodu trenera cechy temperamentu i osobowości.

A jakie cechy chcesz badać?
Patryk Podleśny

Patryk Podleśny Badacz i projektant
gier edukacyjnych

Temat: Typologia stylów pracy szkoleniowców!

Wielkie dzięki za wasze pomysły.
Na pewno część z nich wykorzystam, są bardzo wartościowe.
Jednak co do zastosowań, któe wymieniliście obawiam się, że wielu niestety nie będę w stanie sprostać, przynajmniej na razie.
To tylko praca magisterska, przez co jestem ograniczony możliwościami, zarówno badawczymi,czasowymi jak i objętościowymi pracy. Jednak jeśli ten projekt będzie się ciekaiwe roziwjał, jeśli wyniki badań wskażą na silne, interesujące zależności planuje rozwinąc ja, już niezależnie, po obronie.

Po przemyśleniu waszych wypowiedzi, przeprowadzeniu wywiadów z paroma szkoleniowcami i przejżeniu literatury oraz konslutacji z moją promotor zdecydowałem się na opisanie tylko czterech, bardzo ogólnych- ale poprawnych metodologicznie, funkcji trenerskich: Opiekun indywidualny, Instruktor, Szkolniowiec- nauczyciel oraz Facylitator (są to nazwy funkcji zaczerpnięte od Rae, ale większość z opisów powtarza się wśród wywiadów jak i w innych publikacjach). Oczywiście lista funkcji nie jest zamknięta- proszę proponować inne funkcje, jakie może pełnić szkoleniowiec, jeżeli ktoś uważa tą listę za niepełną. Zainteresowanym prześlę dokładny opis wytypowanych funkcji.
Do tych funkcji szkoleniowych, chcę teraz dopasować wymiary cech charakterystycznych dla trenerów ogólnie jak i trenerów pełniących poszczególne funkcje. Nie czuję się kompetentny na tyle żeby a priori przyporządkować je samemu, dlatego chciałbym prosić Was o pomoc.

POSZUKUJĘ SĘDZIÓW KOMPETENTNYCH, którzy przyporządkowali by dane cechy do funkcji.
Osobom, które chciałby mi pomóc prześlę dokładny opis funkcji oraz poszczególnych cech (po przeprowadzeniu analizy czynnikowej wyszło ich 19) i dodatkowe informacje. Osoby skłonne wziąć udział w badaniu, jako sędziowie kompetentni, proszę o kontakt na priv.

Co do dalszych planów...

Dopasowałem już cechy temperamentu i osobowości do danych cech. Po uzyskaniu dopasowania cech do funkcji szkoleniowyc, przeprowadzę badanie pilotażowe, sprawdzające czy model faktycznie działa a następnie przejdę do badania zasadniczego, analizy wyników... i zobacyzmy co wyjdzie ;)

Chcę też zaznaczyć, ze model zaproponowany przeze mnie może wydawać się dziurawy i zbyt ogólny, ale wierzcie mi, że względy metodologiczne pracy magisterskiej nie pozwalają mi na zbytnie rozwinięcie się.

Jeśli jednak badania dadzą ciekawe wyniki, ten model powinien pozwolić przede wszystkim na analize posiadanych cech w oparciu o badanie temperamentu i osobowości. Następnie, osoba zainteresowana mogłaby sprawdzić do jakiej funkcji szkooeniowej jest predestynowana i jaki styl wykonywania pracy może być dla niej charakterystyczny. Dodatkowo ten model powinien pozwolić na porównanie swoich cech z cechami typowimi dla przedstawicieli danych funkcji- stylów pracy szkoleniowca. Taką przynajmniej mam nadzieję ;)

PozdrawiamPatryk Podleśny edytował(a) ten post dnia 14.04.10 o godzinie 15:31



Wyślij zaproszenie do