Temat: project manager a analityk biznesowy
Granicę między PMem a analitykiem biznesowym wytycza (a właściwie powinien wytyczać moim zdaniem) jasno określony zakres ich obowiązków i realizowanych zadań.
Jeśli wziąć "pod lupę" obowiązki "człowieka do zadań specjalnych" w zakresie zarządzania projektem (czyli PMa), to należą do nich przede wszystkim: kierowanie zespołem oraz koordynacja działań osób zaangażowanych w dane przedsięwzięcie (wyróżnik główny i podstawowy). Kolejne, przecież nie mniej ważne obowiązki, to: planowanie i nadzorowanie/monitorowanie działań w ramach danego projektu. Nie można też zapomnieć o analizach jakościowych i ilościowych dostępnych zasobów. No i na koniec, to za czym niezbyt przepadamy: sporządzanie sprawozdań i raportów okresowych i końcowych. Spore wyzwanie jak dla jednego człowieka :-) Może dlatego tak to wciąga i pasjonuje.
Co do analityka biznesowego, to z całą pewnością wygląda to trochę inaczej. I tak, jego główne obowiązki i zadania to:
jak sama nazwa stanowiska wskazuje - analiza procesów biznesowych w określonej organizacji (najczęściej klienta), do tego planowanie i prowadzenie prac analitycznych związanych z rozpoznaniem, analizą i dokumentacją chociażby wymagań klienta (czy też własnej organizacji). We wspomnianej branży IT dochodzi do tego tworzenie specyfikacji wymagań funkcjonalnych dla projektantów oprogramowania, przygotowywanie dokumentacji biznesowej dla tworzonego lub wdrażanego oprogramowania. Analityk występuje też często w roli konsultanta biznesowego w projektach wdrożenia oprogramowania oferowanego przez firmę. Czyli znacznie mniejszy obszar zadań a przede wszystkim chyba odpowiedzialności (aczkolwiek i tak bardzo ważny).
Reasumując, jak dla mnie, różnica i granica między nimi jest jednoznaczna :-) PM może być (i częstokroć jest) analitykiem, także biznesowym, w różnych obszarach projektu a praca analityka jest dobrym punktem startu do zajęcia się w przyszłości kierowaniem projektami. Taka chyba kolej rzeczy.
Pozdrawiam :-)