Magdalena Zawistowska

Magdalena Zawistowska Specjalista, Kahal

Temat: Zmiana terminu wypłaty

Wypłaty są płatne do 6-go następnego mies wg regulaminu. Chcę wypłacić pod koniec miesiąca kolejną(czyli 2 wypłaty w jednym miesiącu). Czy są jakieś przeciwskazania? W końcu w terminie się zmieszczę. Czy muszę informować pracowników?

konto usunięte

Temat: Zmiana terminu wypłaty

Przepis art. 94 pkt 5 k.p. określa, że do obowiązków pracodawcy należy terminowe i prawidłowe wypłacanie wynagrodzenia.
Zgodnie z art. 85 § 1 k.p. wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie.
Zgodnie z art. 85 § 2 k.p. wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.
Natomiast w myśl art. 86 § 1 k.p. pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy.

Problemem nie jest wypłacenie wynagrodzenia 2 x w jednym miesiącu tylko to, że w następnym miesiącu nie będzie wypłaty. Bo jeżeli dobrze zrozumiałam, wcześniejsza wypłata ma być jednorazowa. Nie chodzi o zmianę terminu wypłaty wynagrodzenia na stałe? Wcześniejsze wypłaty wynagrodzenia nie wymagają zgody pracownika ani nie ma obowiązku informowania o tym pracownika - w sytuacji gdy termin np. ustalony jest na 6 dzień następnego miesiąca, swobodnie możemy płacić 2, 3, 4 dnia. Generalnie niezwłocznie po ustaleniu wysokości wynagrodzenia.
Wcześniejszą wypłatę można potraktować jako zaliczkę na poczet należnego wynagrodzenia i w terminie do 6 dokonać ostatecznego rozliczenia wynagrodzenia.
No i w przypadku wypłaty wynagrodzenia 2 x w tym samym miesiącu należy pamiętać o konsekwencjach podatkowych (koszty uzyskania przychodu tylko raz można odliczyć) i rzutuje to na rozliczenia z ZUS.
Najbezpieczniej będzie wypłacić np. 1 dnia miesiąca (a nie np. ostatniego dnia poprzedniego miesiąca).
Na marginesie: jeżeli w regulaminie macie Państwo zapis, że wynagrodzenie jest płatne do 6 dnia następnego miesiąca - jest to zapis nieprawidłowy, ponieważ nie określa precyzyjnie terminu wypłaty. Zapis powinien brzmieć: wynagrodzenie jest płatne 6 dnia następnego miesiąca.Ten post został edytowany przez Autora dnia 25.04.14 o godzinie 22:33



Wyślij zaproszenie do