Urszula Purzyc

Urszula Purzyc kierownik, JAVKO sj

Temat: ZMIANA REGULAMINU WYNAGRODZEŃ

witam serdecznie.

W mojej firmie zmieniono regulamin wynagrodzeń, pod regulaminem podpisało się 2 pracowników z firmy, a nam jedynie podano do wiadomości.
W związku z tym mam pytanie czy wszyscy pracownicy muszą to podpisać (u mnie w firmie nie ma związków ani innej organizacji)
dodatkowo regulaminie został wykreślony punkt mówiący o terminie wypłaty premii i innych dodatkowych świadczeń, czyli jest na szkodę pracownika.
Bo teraz nie ma żadnego zapisu kiedy - w jakim terminie zostanie to wypłacone.
Czy pracodawca ma takie praco i nie musimy podpisywać aneksu do regulaminu i czy zgodne jest z prawem aby nie było mowy kiedy zostanie coś wypłacone.

Będe bardzo wdzięczna za odpowiedź.
Krzysztof K.

Krzysztof K. ST. INSPEKTOR BHP

Temat: ZMIANA REGULAMINU WYNAGRODZEŃ

Urszulo
A czy ktoś upowaznił tych pracowników do podpisania regulaminu w imieniu pozostałych ???
Urszula Purzyc

Urszula Purzyc kierownik, JAVKO sj

Temat: ZMIANA REGULAMINU WYNAGRODZEŃ

A kto mógł by delegować te osoby, czy to muszą myć pracownicy czy poprostu może prezes firmy
Justyna Witas

Justyna Witas citius, altius,
fortius

Temat: ZMIANA REGULAMINU WYNAGRODZEŃ

Witam serdecznie,
Zmiany w regulaminie wynagradzania wchodzą w życie po upływie dwóch tygodni od podania ich do wiadomości pracownikom, co ma nastąpić „w sposób zwyczajowo przyjęty u danego pracodawcy”.

Od praktyki w Państwa firmie będzie więc zależało, jak zmiana regulaminu powinna zostać zakomunikowana pracownikom (na przykład czy wystarczy wysłać pracownikom maila, zamieścić informacje na tablicy ogłoszeń, czy udostępnić każdemu pracownikowi kopię regulaminu ze zmianami).

Oczywiście odrębnym zagadnieniem jest udowodnienie przez pracodawcę – w razie ewentualnego sporu – że w sposób zwyczajowo u niego przyjęty zostali Państwo poinformowani o zmianie regulaminu. A może to być moim zdaniem problematyczne, skoro część pracowników potwierdziła podpisem zapoznanie się ze zmianami, a część nie.

Jeśli okazałoby się, że pracodawca nie podał pracownikom do wiadomości „w sposób zwyczajowo przyjęty” zmiany regulaminu wynagradzania, zmiana ta nie będzie obowiązywała.

Ponadto pisze Pani, że wprowadzane zmiany są niekorzystne dla pracowników. Skoro tak, pracodawca musi dokonać również wypowiedzenia zmieniającego tym pracownikom, dla których zmiany będą niekorzystne.

Podsumowując: w opisanym przez Panią przypadku zmiana regulaminu powinna przebiegać następująco:
1. Pracodawca informuje pracowników o zmianach regulaminu.
2. Zmiany wchodzą w życie po upływie 2 tygodniu od poinformowania pracowników.
3. Pracodawca dokonuje wypowiedzeń zmieniających (ponieważ postanowienia są niekorzystne) na zasadach określonych w art. 42 kodeksu pracy.

na zakończenie przydatny fragment orzeczenia SN z 6 X 2004 (I PK 569/03):

" (...) Taka też jest kolejność zmiany na niekorzyść pracownika warunków pracy wynikających z regulaminu wynagradzania. W pierwszej kolejności należy zmienić we właściwym trybie regulamin wynagradzania, a następnie dokonać wypowiedzenia zmieniającego. Jeżeli warunki wynagradzania wynikają z regulaminu wynagradzania, to dokonanie wypowiedzenia zmieniającego jest nieskuteczne, bez uprzedniej zmiany regulaminu. Wypowiedzenie zmienia warunki pracy wynikające z umowy. Jego skuteczność nie wpływa natomiast na warunki pracy wynikające z regulaminu wynagradzania(...)."

pozdrawiam

konto usunięte

Temat: ZMIANA REGULAMINU WYNAGRODZEŃ

Zgodnie z orzecznictwem SN, pracodawca ma obowiązek podać do wiadomości regulamin wynagradzania w sposób zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie (mailem, w intranecie, na tablicy ogłoszeń). Dla obowiązywania regulaminu nie jest jednak wymagane faktyczne zapoznanie się z nim przez pracowników. W ocenie Sądu Najwyższego, dla obowiązywania regulaminu wynagradzania istotne jest, czy pracownik miał możliwość zapoznania się z jego treścią, nie zaś, czy zapoznał się z nią rzeczywiście. Postanowienia regulaminu wynagradzania mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze wypowiedzenia dotychczasowych warunków umowy o pracę. Jeśli natomiast zmiany są na „lepsze”, wówczas do zmiany regulaminu wynagradzania wystarczy samo prawidłowe podanie jej do wiadomości pracowników.

pozdrawiam

Urszula Purzyc:
witam serdecznie.

W mojej firmie zmieniono regulamin wynagrodzeń, pod regulaminem podpisało się 2 pracowników z firmy, a nam jedynie podano do wiadomości.
W związku z tym mam pytanie czy wszyscy pracownicy muszą to podpisać (u mnie w firmie nie ma związków ani innej organizacji)
dodatkowo regulaminie został wykreślony punkt mówiący o terminie wypłaty premii i innych dodatkowych świadczeń, czyli jest na szkodę pracownika.
Bo teraz nie ma żadnego zapisu kiedy - w jakim terminie zostanie to wypłacone.
Czy pracodawca ma takie praco i nie musimy podpisywać aneksu do regulaminu i czy zgodne jest z prawem aby nie było mowy kiedy zostanie coś wypłacone.

Będe bardzo wdzięczna za odpowiedź.

konto usunięte

Temat: ZMIANA REGULAMINU WYNAGRODZEŃ

wbrwe pozorom zmiany "na lepsze" też należy przekazywać wypowiedzeniem zmieniającym....

konto usunięte

Temat: ZMIANA REGULAMINU WYNAGRODZEŃ

Kasia Studzińska:
wbrwe pozorom zmiany "na lepsze" też należy przekazywać wypowiedzeniem zmieniającym....

co do zasady - zgoda, ale zgodnie z art.241 (13)KP w związku z art.77(2)§ 5 KP korzystniejsze postanowienia regulaminu z dniem jego wejścia w życie zastępują z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki umowy o pracy lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy.
Katarzyna Marcinkiewicz

Katarzyna Marcinkiewicz Opiekunka dziecięca
/ niania, Niania/
Opiekunka

Temat: ZMIANA REGULAMINU WYNAGRODZEŃ

Lepiej niż na jakimś forum dowiedzieć się u specjalistów. Ja mam swoich od prawa pracy z W&W Consulting i polecam ich.

Następna dyskusja:

Zmiana stopy procentowej sk...




Wyślij zaproszenie do