konto usunięte

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

Witam,


mam pytanie odnośnie rangi dokumentu: co jest ważniejsze - umowa o pracę czy regulamin pracy? Wiem, że regulamin pracy odzwierciedla zapisy KP i nie może być krzywdzący w swoich postanowieniach od postanowień zawartych w KP

Chodzi mi o następujacą kwestię:
czy jeśli zapis w umowie o pracę dotyczacy terminu płatności pensji określa ten termin na 5 dzień następnego miesiaca a termin wynikający z regulaminu pracy to 26 dzień bieżącego miesiaca, to który zapis jest ważniejszy?

Pracownik uważa, ze dla niego lepszy zapis to 5 dzień następnego miesiąca. Kiedy zatem powinna nastąpić wypłata pensji

Jak reguluje takie zagadnienie nasze prawo pracy?

Piotrek

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

Regulamin Pracy stoi wyżej w hierarchi żródeł prawa. W sumie dziwię się, że zapisy umowy o pracę są sprzeczne z zapisami regulaminu. Pracownik podpisując umowę o pracę musiał się zapoznać z obowiązującym u pracodawcy regulaminem i podpisać oświadczenie w tym zakresie. Zatem jeżeli pracodawca chce wypłać wynagrodzenie "26 dzień bieżącego miesiaca" to nie złamie prawa pracy. Bo pracownik wyraził na to zgodę podpisując oświadczenie o zapoznaniu się z tym dokumentem.

konto usunięte

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

Cześć

Dzięki za info. Sytuacja opisywana jest hipotetyczna i nie ma (jeszcze) miejsca

Chodzi mi o to, czy pracodawca może wypłacić w takiej sytuacji pensję 5 dnia następnego miesiąca i nie być pociągnietym do odpwiedzialności (np przez US, sąd, PIP itp) jeśli wypłaci pracownikowi pensję zgodnie z umową o pracę a nie zgodnie z regulaminem

Pozdr
Piotrek
Izabela Kustra

Izabela Kustra Financial and
Commercial Director,
Board Member

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

Naciągane. Mamy 2 sprzeczne zapisy i wybieramy sobie ten, który nam pasuje?? Jak najszybciej bym to ujednoliciła. Zapis w umowie musi wynikać z zapisu w regulaminie wynagradzania. Również uważam, że wazniejszy jest regulamin i jeśli on wprowadza zapisy mniej korzystne niż wynikają z umowy o prace wówczas należy wypowiedzieć indywidualne warunki umowy.

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

Izabela ma rację, należy te dwa sprzeczne dokumenty ujednolicić choćby dla bezpieczeństwa pracodawcy. Bo jestem sobie w stanie wyobrazić sytuację kiedy pracodawca wypłaca pracownikowi wynagrodzenie 5 dnia miesiąca nastepnego, pomimo innych zapisów w regulaminie.. a ten po jakimś czasie rozwiązuje umowę o pracę z winy pracodawcy z powodu naruszenia podstawowych obowiązków pracodawcy (niewypłacanie wynagrodzenia w terminie). Ale to już inna bajka :-)

konto usunięte

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

rozumiem potrzebę ujednolicenia :). Jednak chodzi mi o sytuację, o której napisał Andrzej (wybiegając w przyszłość) - być może nie umiałem tego nazwać.

Czyli:
* mamy w umowie i w regulaminie dwa odrębne zapisy dotyczace terminu wypłacenia pensji
* pracodawca wypłaca pracownikowi pensję zgodnie z zapisem umowy (5. dzień następnego miesiąca)

Więc, czy jest możliwa sytuacja, że pracownik wypowiada umowę z winy pracodawcy, pozywa go do sądu o odsetki, nasyła PIP, UKS i inne plagi?

Szukam wyjścia kreatywnego, ale popartego przepisami w kontekście artykułu stąd:
http://www.rp.pl/artykul/56703,223782_Warto_sie_spozni...


Pozdrawiam

Piotrek
Izabela Kustra

Izabela Kustra Financial and
Commercial Director,
Board Member

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

Nie wiem czy moje stanowisko jest prawidłowe, ale uważam że regulamin na wyższą rangę (bo to w oparciu o regulamin tworzymy inne dokumenty jak np umowę o pracę)

konto usunięte

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

a czy w takim razie umowa o pracę może być niezgodna z zapisami regulaminu pracy i czy sa tego jakieś konsekwencje?

Piotrek

PS. Aha - cała dyskusja ma charakter teoretyczny i sytuacja tutaj opisywana mnie nie dotyczyPiotr Konopka edytował(a) ten post dnia 25.11.08 o godzinie 14:29
Izabela Kustra

Izabela Kustra Financial and
Commercial Director,
Board Member

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

Przeczytałam z grubsza ten artykuł. Gdybym zdecydowała się na taki krok to zmieniabym przepisy odnośnie wynagradzania. Niby działamy na korzyść pracownika bo mniejsza stawka podatku, ale z drugiej strony niektórzy żyją przysłowiowo od 1-go do 1-go i wten sposób pozbawiamy go źródła dochodu (będzie ale odroczony). Albo taka sytuacja. Pracownik ma zaciagniety kredyt i wydał w banku pisemną dyspozycję, żeby 4-go każdego miesiąca bank potrącał mu ratę kredytu. Realne jest, że jeśli nie dostanie wypłaty na 26-go tak jak miał wcześniej wypłacane to nie będzie z czego potrącić mu tej raty kredytu i bank naliczy sobie odsetki. Pracownika szlag trafi i zapuka do drzwi pracodawcy.
I inna sprawa, jesli w grudniu nie wypłacimy wynagrodzenia tylko w styczniu, to w grudniu w koszty nie pójda wynagrodzenia, bo liczy się moment wypłaty. Więc jesli to by było jednorazowe posunięcie i wypłacimy w styczniu za grudzien i normlanie jak dotychczas za styczeń to będzie duża dysproporcja w kosztach. A wtedy chyba może US do nas zapukać. Ale księgową nie jestem więc się nie zagłębiam dalej.

konto usunięte

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

Piotr Konopka:
Cześć

Dzięki za info. Sytuacja opisywana jest hipotetyczna i nie ma (jeszcze) miejsca

Chodzi mi o to, czy pracodawca może wypłacić w takiej sytuacji pensję 5 dnia następnego miesiąca i nie być pociągnietym do odpwiedzialności (np przez US, sąd, PIP itp) jeśli wypłaci pracownikowi pensję zgodnie z umową o pracę a nie zgodnie z regulaminem

Pozdr
Piotrek

Kto woli wypłatę później w następnym miesiącu niż otrzymanie jej do 26 bieżącego miesiąca?
Wg. KP możliwa jest najpóźniej wypłata do 10-tego następnego miesiąca, którego wynagrodzenie dotyczy.
Czy chodzi o obniżenie progów podatkowych w 2009 i w związku z tym wypłacenie grudniowego wynagrodzenia w styczniu?:)
Trzeba by zmienić zapis w regulaminie, jak podają również w dodatku RP.
Regulamin pracy jest ważniejszy niż zapisy w umowie o pracę. A, nie mogą być one również mniej korzystne dla pracownika niż w KP.

konto usunięte

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

Tylko czy w takim podejściu do sprawy (zmiana regulaminu pracy) nie będzie konieczne późniejsze wypłacenie pensji wsztystkim osobom (a mogą być takie, które się na to nie godzą - jak wspomniała Iza)?

Myślę (ale to tylko takie gdybanie), że lepiej aby:
* niektórzy pracownicy mieli inny termin płatnosci pensji wynikający z umowy o pracę a nie z regulaminu (indywidualne warunki płacy)
* niż aby niektórzy pracownicy mieli wypłacone pensje póżniej, niezgodnie z ich wolą, przymuszeni przez zapis w regulaminie pracy

Piotrek
Monika Wójtowicz

Monika Wójtowicz Właściciel, Biuro
Rachunkowe Baleno

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

abstrahując już od podatków i kwestii rozliczania niektórym pracownikom 11 pensji za rok innym 12 i odpowiednio w nastepnym roku 13 i 12, podatku dochodowego pracodawcy i stosownych na niego rezerw, nie wyobrażam sobie sytuacji w której firma posiadająca 300 pracowników czy więcej miała zebrać oświadczenia woli, robić oddzielnie przelewy a później jeszcze rozliczac to odpowiednio w rachunku kosztów/wyników.
Takim jednym małym ruchem automatycznie Piotrze w dużej firmie dałbyś kadrowemu, księgowemu i kontrolerowi kilka ładnych nadgodzin. Nie wiem czy byliby happy. No i najgorsze, że później przez cały rok to by sie ciągnęło we wszelkich raportach.

konto usunięte

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

:). To na razie sytuacja hipotetyczna.

W artykule Rzepy tez dodają, że dotyczyc to firm małych i firm powyżej 20 osób, gdzie nie ma związków zawodowych (co w Polsce jest niezbyt częste). W małej firmie - do zrobienia własciwie od ręki. Dodanie jednego zdania w regulaminie pracy + podpis szefa. Dodanie jednego zdania w umowie o pracę i podpis szefa i pracownika.

Nie wyobrażam sobei tego w koroporacji (chociaz są rzeczy o których sie filozofom nie śniło) własnie z powodu raportowania i wyjaśniania tego szefom za wielką wodą :D. Bo to, że trzeba by było poświęcić trochę pracy, aby dostać pensje pomniejszoną o podatek w stawce 18% a nie 30% czy 40% - myslę, że ludzi by to przekonało

Ale wracając do meritum. Czy można wypłaić różnym grupom pracowników pensje w różnych terminach na podstawie różnych żródeł praca (umowa o pracę / regulamin pracy)

Piotrek

Temat: Umowa o pracę a regulamin pracy

Moim zdaniem nie. Możesz zostać postawiony przed zarzutem dyskriminacji pewnych grup pracowników wobec innych.
Jeżeli chesz tak uczynić musi to zostać określone w regulaminie, że grupy pracowników X,Y,Z dostają wynagrodzenie w terminie takim, a inne A,B,C w innym.
Ale wracając do meritum. Czy można wypłaić różnym grupom pracowników pensje w różnych terminach na podstawie różnych żródeł praca (umowa o pracę / regulamin pracy)
Andrzej Soliwoda edytował(a) ten post dnia 25.11.08 o godzinie 16:52

Następna dyskusja:

umowa o pracę a godziny pracy




Wyślij zaproszenie do