Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Chciałem sie upewnić, czy dobrze rozumiem przepisy.
Okres rozliczenia 4 miesięczny. Pracownik w styczniu przepracował na polecenie pracodawcy 4 soboty. W kwietniu dostał z tego tytułu dodatkowe 6 dni wolnych od pracy. Wynagrodzenie we wszystkich miesiącach było takie same. Więc wszystko jest ok. Czy to dobry tok rozumowania, czy może coś przeoczyłem? I pytanie dodatkowe: a co by było gdyby dostał tylko 4 dni wolne?
Lubomira M.

Lubomira M. Główna Księgowa
(wcześniej: Z-ca
Głównej Księgowej,
Specj...

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

W 4 miesięcznym okresie rozliczeniowym - sumujesz normę godz. do przepracowania, i porównujesz z faktycznie przepracowanymi godzinami, jeśli przekroczą Twoje godz. pracy to wówczas są to nadgodziny.
Ale grafik pracy często jest tak ustalany, aby nie przekroczyć tych godzin.
Czy pracujesz w systemie równoważonym 12/12 ??

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Nie, nie pracuje w systemie równoważnym, ale przygotowuję się do sytuacji w której ze względu na terminy realizacji trzeba będzie pracować w niektóre soboty.

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

czy dobrze rozumiem: praca w 1 sobotę (sobota jako 6 dzień pracy) nie spowoduje przekroczenia normy średniotygodniowej, jeśli do końca okresu rozliczeniowego zostanie udzielony 1 dzień wolny (na wniosek pracownika) lub 1,5 (na polecenie pracodawcy)?

konto usunięte

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Aleksander Sobieszek:
czy dobrze rozumiem: praca w 1 sobotę (sobota jako 6 dzień pracy) nie spowoduje przekroczenia normy średniotygodniowej, jeśli do końca okresu rozliczeniowego zostanie udzielony 1 dzień wolny (na wniosek pracownika) lub 1,5 (na polecenie pracodawcy)?

Za pracę w sobotę (6 dzień tygodnia) przysługuje inny dzień wolny w terminie uzgodnionym z pracownikiem. Jak pracownik nie chce to, zeby nie łamać zasady pięciodniowego tygodnia pracy pracodawca może sam wysłać pracownika na 1 dzień, a nie na półtora.

Mówimy tu o dodatkowym dniu pracy a nie o nadgodzinach. Ten dzień przekształca się w nadgodziny dopiero po upływie okresu rozliczeniowego, w związku z czym nie ma tu mowy o oddawaniu 1,5h za 1h przepracowaną.

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Czyli w ten sposób po prostu nie powstają nadgodziny. Rozumiem, że gdyby na koniec okresu rozliczeniowego wyszły z obliczeń przekroczenia, to dopiero wtedy należałoby pracownikowi zrekompensować prace w nadgodzinach - na jeden z kilku możliwych sposobów (wolne albo dodatkowa płaca).

konto usunięte

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

nie do końca - dzień wolny trzeba oddać przed końcem okresu rozliczeniowego. Jak okres się kończy 31.08.2008 a Pan odda np 01.09 to już jest za późno.

Jeżeli Pan nie odda to dopiero wtedy powstaną nadgodziny z tytułu przekroczenia średniej tygodniowej za które trzeba będzie zapłacić.

Jak dostał 6 dni wolnego - to dostał za dużo - powinien dostać 4 dni wolnego i to nawet w przy nie wyrażeniu przez niego zgody.

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

No tak, bo jak się oddaje dzień wolny, to nadgodziny (te za sobotę) znikają. A jak się nie zdąży przed końcem okresu rozliczeniowego, no to wtedy trzeba zapłacić za przekroczenia norm czasu pracy.

No i właściwie przepis o oddawaniu 1,5 godziny za 1 godzinę nie ma zastosowania, przynajmniej jeśli chodzi o nadgodziny wynikające z przekroczenia normy średnio tygodniowego 5 dniowego tygodnia pracy.

konto usunięte

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

w istocie
Bogna Węgorska

Bogna Węgorska Mistrz NLP,
Certyfikowany
ThetaHealer®DNA 3,
chirurg fant...

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Może ktoś mądry mi podpowie. Pracuję na umowie o pracę na czas nieokreślony. Praca pon.pt po 7 godzin a w każdą sobotę 4godziny. Do tego dochodzi czas jaki zabierają mi nadzory na montażach, konsultacje z klientami itd... Mam wrażenie, że niezależnie od przepracowanego czasu pracy w tzw. pięciodniowym tygodniu pracy za pracę w soboty należy się dzień wolny. Mam rację? Dzielę biuro z inną firmą i oni pracują w tych samych godzinach (czyli po 7h dziennie, soboty 4h) co ja ale pracownicy mają co jakiś czas wolne a ja zaczynam mieć tego dośc...
Jak ktoś ma robotę dla projektanta-menedżera to chętnie skorzystam bo widzę że będzie konflikt jak się postawię...Bogna Węgorska edytował(a) ten post dnia 02.07.09 o godzinie 11:50

konto usunięte

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Bogna Węgorska:
Może ktoś mądry mi podpowie. Pracuję na umowie o pracę na czas nieokreślony. Praca pon.pt po 7 godzin a w każdą sobotę 4godziny. Do tego dochodzi czas jaki zabierają mi nadzory na montażach, konsultacje z klientami itd... Mam wrażenie, że niezależnie od przepracowanego czasu pracy w tzw. pięciodniowym tygodniu pracy za pracę w soboty należy się dzień wolny. Mam rację? Dzielę biuro z inną firmą i oni pracują w tych samych godzinach (czyli po 7h dziennie, soboty 4h) co ja ale pracownicy mają co jakiś czas wolne a ja zaczynam mieć tego dośc... Mam tępą i apodyktyczną szefową ktora co prawda jest 200km ode mnie ale nie trafiają do niej pewne rzeczy...
Jak ktoś ma robotę dla projektanta-menedżera to chętnie skorzystam bo widzę że będzie konflikt jak się postawię...
maksymalne przegięcie prawa pracy - czas pracy w Polsce jest przeciętnie pięciodniowy art. 129 - wykładnia jest więc następująca - nie można planowac pracy na więcej niż 5 dni.. za pracę w sobotę należy się dzień wolny (8h na pełnym etacie).. jest to niemałe naruszenie praw pracowniczych, przy rozstaniu z pracodawcą zastanowiłbym się nad roszczeniami finansowymi a mają one moc 3 lata wstecz
Bogna Węgorska

Bogna Węgorska Mistrz NLP,
Certyfikowany
ThetaHealer®DNA 3,
chirurg fant...

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Dzięki za radę. Tak właśnie myślałam... Z tego co wiem, jeśli w czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym nie odbiorę dni wolnych to kasa mi się bezwzględnie należy. Jak ich sobie nie wychowam to pewnie się rozstaniemy i wyegzekwuję co moje. Dzięki!
Magdalena Gurdziołek

Magdalena Gurdziołek prawa ręka Lucyfera
od lewej roboty

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Bogna Węgorska:
Dzięki za radę. Tak właśnie myślałam... Z tego co wiem, jeśli w czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym nie odbiorę dni wolnych to kasa mi się bezwzględnie należy. Jak ich sobie nie wychowam to pewnie się rozstaniemy i wyegzekwuję co moje. Dzięki!

też bym walczyła o zwrot kasy, tym bardziej, że tu należy się dodatkowo nie 150%, a 200% za każdą godzinę pracy w dni, które powinnaś mieć wolne
choć teraz pewnie ciężko na rynku bo kryzys rządzi, to radziłabym się jak najszybciej z nimi rozstać i egzekwować swoje należności
na wychowanie pracodawcy raczej bym się nie nastawała - możesz się mocno przejechać
Bogna Węgorska

Bogna Węgorska Mistrz NLP,
Certyfikowany
ThetaHealer®DNA 3,
chirurg fant...

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Magdalena Gurdziołek:
Bogna Węgorska:
Dzięki za radę. Tak właśnie myślałam... Z tego co wiem, jeśli w czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym nie odbiorę dni wolnych to kasa mi się bezwzględnie należy. Jak ich sobie nie wychowam to pewnie się rozstaniemy i wyegzekwuję co moje. Dzięki!

też bym walczyła o zwrot kasy, tym bardziej, że tu należy się dodatkowo nie 150%, a 200% za każdą godzinę pracy w dni, które powinnaś mieć wolne
choć teraz pewnie ciężko na rynku bo kryzys rządzi, to radziłabym się jak najszybciej z nimi rozstać i egzekwować swoje należności
na wychowanie pracodawcy raczej bym się nie nastawała - możesz się mocno przejechać

Generalnie wytrzymuję bo szefowie są 200km ode mnie. Firmy nie chcę otwierać bo miałam ją 15lat i cenię sobie bezpieczeństwo stałej umowy o pracę.
Też się wkukrzyłam bo nie chcą mi dać samochodu służbowego (bo kosztuje!) a przecież wystarczyłby jakiś sprawny używany. Dla mnie to nie luksus ale narzędzie pracy. Ostatnio szłam 2 km po wsi od klienta do autobusu ze SKRĘCONĄ NOGĄ W KOSTCE! Powiedziałam sobie dość!
Jak macie jakieś propozycje to czekam. Mam spore doświadczenie w projektowaniu wnętrz i mebli, dobry kontakt z klientami, prowadzę od koncepcji do odbioru, doświadczenie w hotelarstwie- kilka prestiżowych realizacji, wywiady i artykuły do "Hotelarza" I "Świata Hoteli". Od 1992 roku projektuję też wystawiennictwo octanrom i autorskie- robiłam większość Wystaw Narodowych w Moskwie, Kijowie i praktycznie wszędzie... Projektuję też niedoceniane ale najtrudniejsze kuchnie... Generalnie to mogę wszystko sprzedawać byle zarobić...
B.Bogna Węgorska edytował(a) ten post dnia 02.07.09 o godzinie 11:49

konto usunięte

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Pozwolę się podpiąć do tematu Mój pracodawca wpadł na pomysł iż w tygodniu będę pracował 7 godzin przez co będę miał rozliczoną sobotę (w której pracuje 5 godzin) i nie będę musiał brać wolnego dnia w tygodniu Czy takie rozwiązanie jest zgodne z kodeksem?
Małgorzata Z.

Małgorzata Z. dział kadr, "ze
świata każdy ma
tyle, ile sam
weźmie" G. ...

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

co to znaczy 7 godzin w tygodniu? wszystko zależy od tego jaki jest zapis w regulaminie pracy. Jeśli pracujecie od poniedziałku do piątku to zlecenie pracy w sobotę jest zleceniem pracy w nadgodzinach i do końca okresu rozliczeniowego należy się cały dzień wolny. Jeśli nie macie wyznaczonego dnia wolnego z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy w regulaminie to takim dniem może być każdy inny niż sobota (ale pracodawca nie może zaplanować tak pracy iż pracownik pracuje od poniedziałku do soboty, musi zamiast soboty wyznaczyć inny dzień wolny).

konto usunięte

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

mój pracodawca myśli iż pracując przez 5 dni w tygodniu po 7 godzin "zagospodarowane" 5 godzin tygodniowo zastąpi pracą w sobotę, czyli brak dnia wolnego Przy czym umowa o prace standardowa - 40 godzin tygodniowo, norma dobowa 8 godzin
Małgorzata Z.

Małgorzata Z. dział kadr, "ze
świata każdy ma
tyle, ile sam
weźmie" G. ...

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

pracodawca nie może planować Ci 6 dni pracy. A jeśli już to zrobi (pod warunkiem że w regulaminie pracy macie zapis "przeciętnie " 40 godzin w tygodniu, kluczowe jest tu słowo "przeciętnie") to za pracę w szósty dzień musi Ci oddać inny dzień wolny do końca okresu rozliczeniowego.

konto usunięte

Temat: Rozliczanie czasu pracy - praca w soboty

Małgorzata Z.:
pracodawca nie może planować Ci 6 dni pracy. A jeśli już to zrobi (pod warunkiem że w regulaminie pracy macie zapis "przeciętnie " 40 godzin w tygodniu, kluczowe jest tu słowo "przeciętnie") to za pracę w szósty dzień musi Ci oddać inny dzień wolny do końca okresu rozliczeniowego.

Trzeba wziąć pod uwagę, iż stworzenie regulaminu pracy obowiązuje tylko pracodawcę zatrudniającego powyżej 20 osób.
W przypadku, gdy firma liczy mniej niż 20 pracowników zapis powinien znajdować się w umowie o pracę bądź w odrębnej informacji. Tylko czy takie firmy tego pilnują i informują pracowników jeśli nie mają kadr jako takich?

Następna dyskusja:

Rozliczanie czasu pracy ora...




Wyślij zaproszenie do