Piotr Hajduk

Piotr Hajduk Właściciel, sklep
spozywczy

Temat: Kierownik nie zgłosil pracodawcy wypadku przy pracy

Witam. Pytanie pewno oklepane ale każdy przypadek jest inny więc spytam:
Pracownik uległ w pracy wypadkowi( w obecności przełożonego) po godzinie zabrało go pogotowie. Fakt ten jak i dostarczenie liderowi zwolnienia miały być jakoby natychmiast zgłoszone kierownikowi.Kierownik niestety "olał" temat i pracodawca( zarząd spółdzielni zostało wszystkim poinformowany dopiero po trzech tygodniach przez pracownika. W ciągu tygodnia sporządzono protokół , wypłacono wyrównanie i zwolniono pracownika(koniec umowy-trzy miesięcznej).
Zdaniem zarządu wszystko jest w porządku i w stosunku do kierownika nie wyciągnięto żadnych konsekwencji wręcz były pretensje, dlaczego pracownik osobiście nie zawiadomił centrali.
Czy to w porządku?

konto usunięte

Temat: Kierownik nie zgłosil pracodawcy wypadku przy pracy

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 lipca 2009 r.
w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
(Dz. U. z dnia 2 lipca 2009 r.)

§ 2. Pracownik, który uległ wypadkowi, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, powinien poinformować niezwłocznie o wypadku swojego przełożonego.

§ 3. 1. Do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:
1) dopuszczenie do miejsca wypadku osób niepowołanych;
2) uruchamianie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem zostały wstrzymane;
3) dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności.
2. Zgodę na uruchomienie maszyn i innych urządzeń technicznych lub dokonanie zmian w miejscu wypadku wyraża pracodawca, w uzgodnieniu ze społecznym inspektorem pracy, po dokonaniu oględzin miejsca wypadku oraz po sporządzeniu, jeśli zachodzi potrzeba, szkicu lub fotografii miejsca wypadku.
3. Zgodę, o której mowa w ust. 2, w sytuacji zaistnienia wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego wyraża pracodawca po uzgodnieniu z właściwym inspektorem pracy i prokuratorem, a w razie zaistnienia takich wypadków w zakładzie górniczym - także po uzgodnieniu z właściwym organem nadzoru górniczego.
4. Dokonywanie zmian w miejscu wypadku bez uzyskania zgody, o której mowa w ust. 2 i 3, jest dopuszczalne, jeżeli zachodzi konieczność ratowania osób lub mienia albo zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu..

Ogólnie przepisy prawa pracy nie wskazują kiedy przełożony ma poinformować pracodawcę o wypadku przy pracy, mając jednak na uwadze ww. przepisy oraz treść art. 234 par. 1 kp i 211 kp należy wskazać, że ma to zrobić niezwłocznie, celem wdrożenia postępowania wyjaśniającego.

Nie podanie danej informacji może powodować przyjęcie, że przełożony nie sprostał podstawowym obowiązkom pracowniczym z art. 100 kp jak chociażby dbanie o dobro zakładu pracy.

Należy bowiem pamiętać, że kodeks pracy nie określa pojęcia osoby kierującej pracownikami. Może to być inny pracownik (np. brygadzista, majster, kierownik wydziału itp.), sam pracodawca lub osoba zatrudniona na podstawie innej niż umowa o pracę. Nałożenie na te osoby obowiązków wynikających z art. 212 nie zwalnia ich z powinności przestrzegania innych przepisów, dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Wynika stąd, że np. pracownik kierujący innymi pracownikami obowiązany jest wypełniać nie tylko obowiązki określone w art. 212, ale także te, które wiążą każdego pracownika na mocy art. 211 k.p.

W art. 211 pkt 6 kp wskazano, ze na pracowniku ciąży obowiązek niezwłocznego zawiadomienia przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie;

Oczywiście tylko pracodawca może wyprowadzić odpowiednie konsekwencje z takiego zachowania.
Piotr Hajduk

Piotr Hajduk Właściciel, sklep
spozywczy

Temat: Kierownik nie zgłosil pracodawcy wypadku przy pracy

§ 2. został spełniony. Kierownik placówki nie zrobił nic i nie zawiadomił spółdzielni( głównego pracodawcy)
Teoretycznie nie ma precyzyjnego terminu zawiadomienia pracodawcy ale w/w ma 14 dni na sporządzenie protokołu z wypadku. A tu spółdzielnia nie widzi żadnych uchybień w fakcie ,że o wypadku dowiedziała się od pokrzywdzonego po trzech tygodniach.

konto usunięte

Temat: Kierownik nie zgłosil pracodawcy wypadku przy pracy

Dlatego jak pisałem kierownik zaniedbał swoich obowiązków, ale to czy zostanie pociągnięty do odpowiedzialności pozostaje w gestii pracodawcy.



Wyślij zaproszenie do