Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Witam forumowiczow,

Przygotowuje sie do opracowania metodyki wprowadzenia narzedzi lean w srodowisko biurowe, czyli po prostu lean in office.
Czy ktos z was ma jakiekolwiek praktyczne doswiadczenia w tej dziedzinie ?
Jak np. opracowac VSM dla procesów typu : "wpisuję w formularz to i to, wysylam, za chwile dostaje autpomatyczną odpowiedź, że wszystko jest OK, informuję klienta", tudzież za pomoca jakich narzedzi wylapywac Mudę oraz jak stworzyc np. continuous flow lub one-piece-flow w przypadku procesow biurowych.

Wszelkie uwagi i doswiadczenia BARDZO mile widziane.

Pozdrawiam,

KG
Izabela S.

Izabela S. Brak profesjonalnego
opisu

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Witam,
O ile dobrze rozumiem, to masz już wybrany jaiś proces. Tak więc ja w tym wypadku zastosowałabym raczej FlowChart, najlepiej poziomy (czy basenowy jak to niektórzy okreslają). Bardzo dobrze widać ile jest decyzji (i że często jest ich zbyt dużo), kto jakie czynności podejmuje, jak się proces ma w czasie, gdzie jakiś formularz lezy zbyt długo, albo że jest u kogoś niepotrzebny. To jest tez dobry sposób na poznanie procesu i przypisywanie rekomendacji poszczególnym czynnościom. W trakcie tworzenia takiej mapy, wyłapuje się szereg czynności, ktore są robione niepotrzebnie, albo kilkukrotnie przez różne osoby.
Jeśli więc masz już konkretny proces to proponuję zacząć od tego. Później warto też zabrać się za 5S w biurach o czym się często zapomina;)

Iza
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Dzieki za pomysl.
Czy poza 5S i VSM stosujesz jeszcze jakies narzedzia ?

Pozdrawiam,

KG
Michał Frontczak

Michał Frontczak Dyrektor Operacyjny,
Interim Menedżer

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Ja bym zaczął od rozrysowania przepływu dokumentów, później określił sobie z czego mogą być oszczędności. Kolejnym krokiem byłoby wprowadzenie elementów planowania a następnie rozliczania planów. Reasumując - to trzeba skupić się na tym co będzie dawało oszczędności.
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Michał F.:
Ja bym zaczął od rozrysowania przepływu dokumentów, później określił sobie z czego mogą być oszczędności. Kolejnym krokiem byłoby wprowadzenie elementów planowania a następnie rozliczania planów. Reasumując - to trzeba skupić się na tym co będzie dawało oszczędności.

A jakie narzedzia "lean" wykorzystałbys w tym procesie ?
Pozdrawiam,

KG
Michał Frontczak

Michał Frontczak Dyrektor Operacyjny,
Interim Menedżer

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Myślę, że siła tkwi w prostocie. Jak wprowadzam jakieś rozwiązanie to przede wszystkim myślę o maksymalizacji oszczędności a jakie to będzie narzędzie to już drugorzędna sprawa. Czasami sami pracownicy znają już rozwiązanie tyle że nikt wcześniej nie brał ich pomysłów na poważnie. Można zastosować Program Aktywności Pracowniczej (PAP) czyli włączyć pracowników do rozwiązywania problemów. Jak jeszcze powiąże się to z motywacją finansową za znalezienie istotnego problemu to utrudnienia zaczną znikać. Oczywiście to tak na prawdę początek drogi porządkowania organizacji pracy w biurze.
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Nie rozumiemy sie.
Mam kilka pomyslow, ale zalezy mi na narzedziach (konkretnych z nazwy), ktore sie sprawdziły lub zostały przetestowane w praktyce.
Co do programu, to masz na mysli kaizen ?
Pozdrawiam,
KG
Izabela S.

Izabela S. Brak profesjonalnego
opisu

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Nie jestem specjalistą w L.Office, ale powiedziałabym tak: to zależy. Zalezy jaki jest problem, co chcesz osiągnąć, gdzie widzisz największą mude. Patrzysz na proces czy organizację pracy?
Widziałam kiedyś TPM do maszyn biurowych, szkolenia krzyżowe z informatykami z zakresu użytkowania ksera. Poza tym tam gdzie jest praca człowieka, to oczywiście przydaje się standaryzacja, tzw. "one point lesson", czy tez nacisk na wizualizację. Przydaje się również PEP, czyli Osobisty Program Efektywnej Pracy (tu polecam książkę Kerry Gleeson).
Ciężko mowić o praktyce bez konkretnego przykładu :)

Iza
P.S.
Z tego co widziałam, na słynnej już tutaj VII Konferencji LM jest też zagadnienie Lean w środowisku administracyjnym i biurowym.

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Analizujac prace w biurze znajdziemy mnostwo nadprodukcji:
-nadmierna ilosc spotkan, spotkania poprzedzajace spotkania; poruszanie watkow nie zwiazanych z tematem spotkan; zapraszanie ludzi niekoniecznie zwiazanych ze spotkaniem. Warto zadac pytanie dlaczego wiekszosc spotkan trwa 60 minut? Czy nie mozna zoorganizowac spotkania w mniejszej grupie, poproszonej o przygotowanie poszczegolnych punktow i przeprowadzenie spotkania w ciagu 30 minut? spotkania w celu zaspokojenia potrzeb szefa, a nie klienta!
-wysylanie emaili w kopii do 20 osob, gdzie zainteresowanych jest tylko pare; pisanie wypracowań i rozprawek, w miejscu gdzie wystarczyloby kilka slow;
-ping-pongowe wymiany maili zamiast jednego skutecznego telefonu;
-drukowanie dokumentow, które można przeczytać na komputerze;

Czekanie to kolejne zrodlo strat do eliminacji:
-pracownicy czekaja na podpisy
-oczekiwanie na decyzje
Zastanowienie sie czy wszystkie podpisy sa potrzebne i czy pewnych decyzji nie mozna zniesc na poziom nizej

Transport:
-transportowanie dokumentow na dalekie odleglosci;
-dzialy scisle wspolpracujace i wymieniajace sie dokumentami znajduja sie na innych pietrach;
Warto zastanowic sie nad przemieszczeniem niektorych biur badz osob w celu eliminacji transportu dokumentow;

Zapasy:
-gromadzenie dokumentow
-waskie gardla powstajace podczas oczekiwania na podpis, obrobke dokumentow;
Warto zastanowic sie jak eliminowac "kupki" dokumentow; np. wprowadzenie skrzynek budujacych serie - np. jezeli przy biurku osoby znajdzie sie 10 dokumentow osoba przerywa prace i zaczyna prace nad tymi dokumentami;

Zbedne operacje:
-rubryki w formularzach, ktore nikomu nie sluza
-stosowanie sie do procedur, ktore nie przynosza zadnej wartosci dodanej
-uzywanie pieczatek? czy to dodaje wartosc?
-uzywanie dokumentow, ktore musza byc zatwierdzane przez 5 osob - czesc z nich nawet ich nie czyta

Odrzuty:
-pomylki w dokumentach
Czestym problemem w biurach sa pomylki, ktore niestety nie sa mierzone i nie sa analizowane powody ich powstawania. Warto zaczac je mierzyc i rozwiazywac problemy z nimi zwiazane.

Zbedne ruchy:
-szukanie dokumentow, plikow w komputerze
Pomocne jest tutaj zestandaryzowanie katalogow; wprowadzenie standardowych indeksow; uzywanie jak najwiekszej ilosci kolorow; opisywanie szafek i szuflad.

Do zidentyfikowania powyzszych warto namalowac mapy dla najczesciej stosowanych dokumentow i informacji. Czyli nic innego jak mapa stanu obecnego i mapa stanu przyszlego.

W biurach warto zaczac od 5S. Pelno w nich rzeczy, ktore tak na prawde sa zbedne i nie dodaja zadnej wartosci. Na przyklad karteczki post it ponaklejane na monitorach, tablice korkowe, bloki na biurko, ktore skutecznie moga byc zastapione zwyklym zeszytem A5. Ciekawym miejscem na przeprowadzenie dzialan 5S sa komputery i dyski sieciowe. Znalezienie interesujacego nas dokumentu nie powinno zajmowac wiecej niz 2 minuty.
Podczas przeprowadzania takich dzialan w biurach powstalo kilka kontrowersyjnych pomyslow, ktore z czasem okazaly sie jednak trafione i skuteczne:
-eliminacja plastikowych (metalowych) poleczek na dokumenty (przewaznie trzy) jako miejsce magazynowania dokumentow z ktorymi nic sie nie dzialo
-usuniecie drzwi z szafy albo wstawienie szklanych drzwiczek w celu pokazania co znajduje sie w srodku
-zasada "nic na biurku kiedy idziesz do domu" - jezeli cos zostawisz to licz sie, ze albo zostanie wyrzucone albo bedziesz musial postawic komus obiad zeby to odzyskac

Przykladowe zdjecia z dzialan 5S:
Przed:

Obrazek


Obrazek

Po:

Obrazek


Obrazek
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Wielkie dzieki.
Pozdrawiam,

KG

konto usunięte

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

I jeszcze jedno...nie zapomnij o zaangazowaniu tkw kierownictwa czyli praktycznie szefa-szefów(sposnora)

Niestety praktyka wskazuje że dość czesto straty spowodowane odsuniętą decyzją lub jej brakiem powstają w obszarze zarządu.
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen


Niestety praktyka wskazuje że dość czesto straty spowodowane odsuniętą decyzją lub jej brakiem powstają w obszarze zarządu.

Niestety na to nie ma lekarstwa, a jest to najwieksza zmora przy wprowadzaniu jakichkolwiek nowych czy innych rozwiazan.
Uwielbiam moment, gdy jest juz od krok od decyzji i wszystko idzie w dobrym kierunku, a nastapi tzw. rozmyslenie sie. grrrrrrrrr !!!
Dzieki za rade mimo wszystko :-)

konto usunięte

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Lean w biurze, który się zawsze sprawdza to Micro i Macro Layout. Nie ma to jak spaghetti diagram paru pracowników + efektywniejsze ustawienie mebli
:-)Jakub Staryga edytował(a) ten post dnia 13.06.07 o godzinie 15:45
Artur Migoń

Artur Migoń Business Unit
Director -
Engineering,
Logistics &
Operati...

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Witam Konradzie ,
nasz kolega Lech Głowaczewski przedstawił dość kompletną wizję 5S w biurze. Ja dołączam jeszcze pomysł na KAN BAN papieru ksero. Ciekawy pomysł i działa w jednej z firm z sektora aerospace .
Zawsze musisz wyznaczyc leadera który opiekuje sie działaniem i potrzymywaniem systemu na odpowiednim poziomie. Może to być np. Office Manager. Z reguły jednak wiesz jak tłumaczą sobie 5S pracownicy niechętni zmianom w firmie : Spierniczaj Skurczybyku Sprzątaj Sobie Sam :-).

Pozdrawiam
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: Lean in office - poszukuje praktycznych doswiadczen

Z reguły jednak wiesz jak tłumaczą sobie 5S pracownicy niechętni zmianom w firmie : Spierniczaj Skurczybyku Sprzątaj Sobie Sam :-).

Witam, co ciekawego słychac w Antal ?
Wciaz w poszukiwaniu perełek z automotive ?

Co do 5S to nie znałem, ale przyda sie.

Pozdrawiam,
KG

Następna dyskusja:

lean office




Wyślij zaproszenie do