Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Jak zamierzacie zmienić zakres Waszych usług po wejściu w życie ustawy deregulacyjnej?
Wiadomo, głównie chodzi o pilnowanie płatności zobowiązań - które będzie odtąd obowiązkiem każdego przedsiębiorcy.
U klientów, którzy prowadzą - albo którym my prowadzimy - rozrachunki (czyli głównie ci na księgach rachunkowych) - pewnie niewiele się zmieni (pytanie - czy uwzględnienie faktury w raporcie kasowym będzie wystarczającym dla organów skarbowych dowodem, że zobowiązanie zostało uregulowane? pewnie nie - na to też trzeba uczulić klientów), chociaż i tak trzeba będzie poświęcić trochę czasu co miesiąc na uzgadnianie rozrachunków (co, wiadomo, czasem robiło się rzadziej). Gorzej z tymi na kpir.
Jakie rozwiązania zamierzacie wdrożyć? Przyznam, że mam pewne pomysły, na razie w formie bardzo wstępnej, no i liczę na wymianę doświadczeń, żeby się mogły ładnie wyklarować.
Przy okazji - na ile Wasze oprogramowanie do kpir pozwala na łatwe oznaczenie zapłat? Ideałem byłoby odznaczanie zapłat gotówkowych w momencie wprowadzania - wówczas do pilnowania pozostają tylko faktury przelewowe, tylko czy ktoś coś takiego oferuje?
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Sylwia Krajewska:
Jak zamierzacie zmienić zakres Waszych usług po wejściu w życie ustawy deregulacyjnej?
Wiadomo, głównie chodzi o pilnowanie płatności zobowiązań ...

z dokumentu zapłaconego gotówką musi wynikać że był zapłacony (adnotacja albo kp lub kw. Ujęcie każdego dokumentu w RK może być zarówno prawidłowe jak i bezpodstawne :)

Najgorszym problemem zawsze było drukowane przez większość programów fakturujących ZAPŁATA : GOTÓWKA 0 DNI, utożsamiane przez klientów z "ZAPŁACONO". Jestem o tyle do przodu, że nawet klientów kapeeru zawsze na to uczulaliśmy (pod kątem ewentualnego późniejszego wezwania do zapłaty). Jak gleba zaorana to mniej będzie pracy coby urosło :) Ale praca będzie, szczególnie na początku.
Jakie rozwiązania zamierzacie wdrożyć? Przyznam, że mam pewne pomysły, na razie w formie bardzo wstępnej, no i liczę na wymianę doświadczeń, żeby się mogły ładnie wyklarować.
Na początek pewnie nic nie zastąpi starego dobrego arkusza kalkulacyjnego :(
Przy okazji - na ile Wasze oprogramowanie do kpir pozwala na łatwe oznaczenie zapłat? ...
Myślę że firmy od oprogramowania będą musiały się sprężyć i do kapeerów dorobić moduły finansowe.

Myślę też że firmy księgowe powinny uwzględnić obsługę finansową w cennikach ... choć obawiam się że w większości nawet nie spróbują o tym pomyśleć. Już mnie z tego powodu zęby bolą że będę musiał tłumaczyć klientom dlaczego ja doliczyłem a "Pani Kasia" u koleżanki ze sklepu obok nie...
Angelika K.

Angelika K. Samodzielna księgowa
KPiR

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Sylwia Krajewska:
Przy okazji - na ile Wasze oprogramowanie do kpir pozwala na łatwe oznaczenie zapłat? Ideałem byłoby odznaczanie zapłat gotówkowych w momencie wprowadzania - wówczas do pilnowania pozostają tylko faktury przelewowe, tylko czy ktoś coś takiego oferuje?
Symfonia Mała Księgowość, nawet wersji START, posiada moduł płatności. Przy każdej fakturze można od razu wprowadzić jeden lub kilka dokumentów płatności, również rozliczenie gotówkowe. Dzięki temu od razu widać, które faktury pozostają do zapłaty.
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Sylwia Krajewska:
... Przy okazji - na ile Wasze oprogramowanie do kpir pozwala na łatwe oznaczenie zapłat? ...
pogadałem z dziewczynami z działu i okazuje się to dużo prostsze niż myślałem :
- w fakturach zapłaconych zapodajemy oczywiście odpowiednią datę VAT,
- w niezapłaconych zapodajemy datę "na świętego nigdy" (zerowej nie można ale np. 31.12 dla pierwszego półrocza).
- "wirtualna" ewidencja VAT z 31.12. jest listą faktur niezapłaconych, na którą wprowadzamy sobie poszczególne płatności.

Problemem za to będą nadpłaty zaliczane na poczet, potracenia, nieopisane odsetki itp. tak więc nawet prosty moduł finansowy nie byłby złym dodatkiem...
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Robert Adam Okulski:
Sylwia Krajewska:
... Przy okazji - na ile Wasze oprogramowanie do kpir pozwala na łatwe oznaczenie zapłat? ...
pogadałem z dziewczynami z działu i okazuje się to dużo prostsze niż myślałem :
- w fakturach zapłaconych zapodajemy oczywiście odpowiednią datę VAT,
- w niezapłaconych zapodajemy datę "na świętego nigdy" (zerowej nie można ale np. 31.12 dla pierwszego półrocza).
- "wirtualna" ewidencja VAT z 31.12. jest listą faktur niezapłaconych, na którą wprowadzamy sobie poszczególne płatności.

No jasne, fajny sposób, dzięki! Jeszcze kwestia dochodówki, pilnowania, korekty kosztów - tu wydaje mi się bardziej pracochłonne to pilnowanie (zwłaszcza, że nie tylko faktur VAT będzie dotyczyć).
W Symfonii, na której kiedyś pracowałam, była fajna opcja wprowadzania do rejestrów VAT "bez okresu" - potem oczywiście można było wydrukować/podejrzeć listę tych faktur i przypisywać.
Też myślałam tak jak wcześniej pisałeś o Excelu.

Fakt faktem, że pracy nam przybędzie. Zamierzacie to wycenić i zwiększyć cenę usług czy zaproponować nową usługę "weryfikacji płatności"? A co, jeśli klient stwierdzi "ja zawsze płacę w terminie" i w związku z tym nie będzie chciał tej usługi wykupić? Weźmiecie od klienta co miesiąc oświadczenie "wszystkie faktury zapłaciłem - howgh" i z głowy? Mocno ryzykowne posunięcie :(

Mam też takich klientów, którzy używają prywatnego konta - mają tam też inne (prywatne) ruchy - nie każdy będzie chciał mi to wszystko pokazywać, no i przedzierać się przez paręnaście stron WB, gdzie jest masa płatności kartą itp. Chyba rozwiązaniem będzie, żeby opisywali/podpinali wydruki przelewów (och, te lasy!), no bo jak inaczej?
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Sylwia Krajewska:
Robert Adam Okulski:
Sylwia Krajewska:
... Przy okazji - na ile Wasze oprogramowanie do kpir pozwala na łatwe oznaczenie zapłat? ...
pogadałem z dziewczynami z działu i okazuje się to dużo prostsze niż myślałem :
- w fakturach zapłaconych zapodajemy oczywiście odpowiednią datę VAT,
- w niezapłaconych zapodajemy datę "na świętego nigdy" (zerowej nie można ale np. 31.12 dla pierwszego półrocza).
- "wirtualna" ewidencja VAT z 31.12. jest listą faktur niezapłaconych, na którą wprowadzamy sobie poszczególne płatności.

No jasne, fajny sposób, dzięki! Jeszcze kwestia dochodówki, pilnowania, korekty kosztów - tu wydaje mi się bardziej pracochłonne to pilnowanie (zwłaszcza, że nie tylko faktur VAT będzie dotyczyć).
W Symfonii, na której kiedyś pracowałam, była fajna opcja wprowadzania do rejestrów VAT "bez okresu" - potem oczywiście można było wydrukować/podejrzeć listę tych faktur i przypisywać.
Też myślałam tak jak wcześniej pisałeś o Excelu.

Fakt faktem, że pracy nam przybędzie. Zamierzacie to wycenić i zwiększyć cenę usług czy zaproponować nową usługę "weryfikacji płatności"? A co, jeśli klient stwierdzi "ja zawsze płacę w terminie" i w związku z tym nie będzie chciał tej usługi wykupić? Weźmiecie od klienta co miesiąc oświadczenie "wszystkie faktury zapłaciłem - howgh" i z głowy? Mocno ryzykowne posunięcie :(

Mam też takich klientów, którzy używają prywatnego konta - mają tam też inne (prywatne) ruchy - nie każdy będzie chciał mi to wszystko pokazywać, no i przedzierać się przez paręnaście stron WB, gdzie jest masa płatności kartą itp. Chyba rozwiązaniem będzie, żeby opisywali/podpinali wydruki przelewów (och, te lasy!), no bo jak inaczej?
skoro nie da papierka to bazujemy na jego informacji mail podlegający archiwizacji w biurze, no tak, tylko, ze znowu mamy lasy
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Sylwia Krajewska:
... Fakt faktem, że pracy nam przybędzie. Zamierzacie to wycenić i zwiększyć cenę usług czy zaproponować nową usługę "weryfikacji płatności"?
ewidentnie zaproponować nową żeby było wiadomo za co jest opłata. Nazwa całkiem niezła może "kupię" :)
A co, jeśli klient stwierdzi "ja zawsze płacę w terminie" i w związku z tym nie będzie chciał tej usługi wykupić?
Największy problem z obecnymi klientami, dla nowych można po prostu powiedzieć że to część składowa usługi i jak nie chce wykupić to niech idzie gdzie indziej (np. nie świadczę usług bez doradztwa - nie ma sensu bo w praktyce ci co "oszczędzają" to mają zawsze najwięcej pytań a jak ich potraktuję godzinówką to mdleją) albo dodać do cennika a następnie zrobić promocję "za złotówkę", kasując jakiś rabat (np. za terminowe płatności)

Obecnych trzeba po prostu przekonać - najprościej będzie z tymi co wybiorą MP bo będą wiedzieli że coś z tej imprezy mają. No i nie łudźmy się że pozycja w cenniku powinna być znaczna :)

Jak ktoś nie chce to poproszę o miesięczne zestawienia faktur zapłaconych z podpisem i pieczątką (zbierajmy makulaturę) lub podpięcie przelewu (lub kp) na fakturach (poza opisanymi "zapłacono") i później zestawienia płatności za niezapłacone (na podstawie wydruku z programu).
Mocno ryzykowne posunięcie :(

Ja nie mam możliwości podważania oświadczenia woli klienta, i oczywiście za fałszywe oświadczenie nie odpowiadam. Równie ryzykowne księgowanie trójwymiarowego "ekranu do prezentacji multimedialnych" ale jak się tłumaczy i nie dociera... ;)

A ewentualne korekty przecież płatne... :D

p.s.

co do opłaty - może nie stała w cenniku ale w umowie określić że doliczamy jako dokument do ilości łącznej zapłatę z opóźnieniem ? (oczywiście cały czas mówimy o kpir) Robert Adam Okulski edytował(a) ten post dnia 22.11.12 o godzinie 11:26
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Trochę czasu minęło - także odświeżam.
Tym razem z pytaniem o dostosowanie oprogramowania. Z tego, co widzę na rynku, większość firm wprowadza faktury uproszczone, małego podatnika itp., ale ze świecą szukać wsparcia w zakresie pilnowania płatności, robienia korekt, odwracania tych korekt...
Czy Wasze programy zaoferują jakiekolwiek wsparcie w tych kwestiach? Głównie chodzi mi tu o kpir, bo w księgach rozrachunki są - więc jest to odrobinę mniej istotne - chociaż jakiś moduł pilnujący by się przydał, ale dzierganie parudziesięciu faktur miesięcznie u każdego klienta w Excelu, robienie korekt, odwracanie i to jeszcze tak, żeby było widać, jaki jest stan na każdy miesiąc - no jest to do zrobienia, ale po co, skoro mogłoby to być w programie księgowym, dostępne, korekty za jednym kliknięciem, wszystko pięknie, czytelnie i automatycznie.... ech, marzenia...
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

na tę chwilę jest z tym problem
ale mimo wszystko, nie nastawiam się na ciągłe i stałe robienie korekt
a jeżeli już, to w ramach konkretnego wynagrodzenia za takie działania

jestem po rozmowach z klientami, ze spokojem i zrozumieniem przyjeli zmiany deregulacyjne i zmiany w zakresie oferowanych usług przez Kancelarię

to tyle o ile chodzi o pkpir

na księgach rachunkowych niestety potrzebne jest wsparcie informatyczne, raczej nie wierzę, że obejdzie się bez bieżacego i samodzielnego kontrolowania rozrachunków nierozliczonych
zresztą wiele zalezy od róznych czynników ( rozmiar przedsiębiorstwa, ilość dokumentów, płynnośc finansowa , itd )
poza tym mamy narzędzia w pod.doch które mogą ułatwić nam trochę pracę w tym zakresie

jak kilka tyg temu zmiany wzbudzały mój lekki niepokoj , to teraz wydaje mi się , że nie będzie tak źle
wystarczy trochę przeorganizować pracę i będzie się toczyć :)))
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Marta Czternastek:
na tę chwilę jest z tym problem
ale mimo wszystko, nie nastawiam się na ciągłe i stałe robienie korekt
a jeżeli już, to w ramach konkretnego wynagrodzenia za takie działania

jestem po rozmowach z klientami, ze spokojem i zrozumieniem przyjeli zmiany deregulacyjne i zmiany w zakresie oferowanych usług przez Kancelarię

to tyle o ile chodzi o pkpir

na księgach rachunkowych niestety potrzebne jest wsparcie informatyczne, raczej nie wierzę, że obejdzie się bez bieżacego i samodzielnego kontrolowania rozrachunków nierozliczonych
zresztą wiele zalezy od róznych czynników ( rozmiar przedsiębiorstwa, ilość dokumentów, płynnośc finansowa , itd )
poza tym mamy narzędzia w pod.doch które mogą ułatwić nam trochę pracę w tym zakresie

jak kilka tyg temu zmiany wzbudzały mój lekki niepokoj , to teraz wydaje mi się , że nie będzie tak źle
wystarczy trochę przeorganizować pracę i będzie się toczyć :)))

o ile klienci podejdą do tego ze zrozumieniem a nie na zasadzie: Przecież wszystkie dane macie - odczepcie się
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Marta Czternastek:
... jak kilka tyg temu zmiany wzbudzały mój lekki niepokoj , to teraz wydaje mi się , że nie będzie tak źle
wystarczy trochę przeorganizować pracę i będzie się toczyć :)))
bo musi się toczyć.. a wręcz.. gnać do przodu.

myślę, że są 2 klucze do sukcesu :

- edukacyjny, czyli cierpliwe tłumaczenie klientom zmian i wdrażanie do nowych obowiązków w zakresie przygotowania faktur. Tutaj te firmy, które wymagały już od klientów "conieco" będą w uprzywilejowanej sytuacji. Firmy które nieodpłatnie "brały na klatę" obowiązki klienta ("bo jak zacznę wymagać to pójdzie do biura obok a tam zrobią wszystko za niego") wezmą bezpłatnie i te, co będzie skutkowało najprawdopodobniej dalszym obniżeniem jakości usługi w tym segmencie (więcej roboty za tą samą kasę a wyjść "na swoje" jakoś trzeba).

- finansowy - jeśli klient wie, że korekty będą go dodatkowo kosztowały dosyć szybko powinien się przekonać, iż dostarczanie faktur, których nie ma zamiaru zapłacić w terminie mija się z celem. Efekt podatkowy krótki a tworzą się dodatkowe koszty księgowania. Będziemy sugerowali klientom lubiącym zalegać z płatnościami dostarczanie tego typu faktur po zapłacie.

Przy okazji - warto propagować rozliczenia kwartalne i art. 44 - wtedy znaczna część problemów z głowy.
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

No właśnie... czas na składanie oświadczeń w kwestii art.44 ust 6b.

Czy wielu klientów wybrało rozliczenie raz do roku ?

Czy na pewno będzie ono pomocne z punktu widzenia nowych przepisów ?

Zastanawiam się, ponieważ :
1. od ostatniego postu minęło trochę czasu i oprogramowanie mamy już na tyle usprawnione, że rozliczenia płatności nie są strasznie uciążliwe
2. zawsze wiadomo że lepiej rozliczać wszystko na bieżąco, gdyż...
3. art. 44/6b rzeczywiście przesuwa rozliczenia w pdof na koniec roku ale... pozwala klientom na zaniedbanie systematyczności w dostarczaniu informacji o płatnościach. Jeśli skorzystają z tego najwięksi "bałaganiarze", dodatkowo tacy co nie mają problemów z płaceniem VAT, może się okazać że na koniec roku zostanie do rozwiązania niezły supeł...
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

jesteśmy właśnie na finiszu rozliczen podatkowych za 01/2013 i na tę chwilę mogę powiedzieć, że odpowienie ustawienie sposobu rozliczenia zaliczek wiele załatwia
nie każdy podatnik może, lub chce skorzystać z tych uławień i niestety widac ból w oczach, gdy podajemy wysokość zaliczek
Anna Wolicka-Arym

Anna Wolicka-Arym właściciel,
Kancelaria
Rachunkowo-Doradcza
"ABAKS"

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Witam.
Temat bardzo na czasie. Dużo czasu zajęło mi rozwiązanie problemu "pilnowania" rozrachunków w kpir, ale w końcu znalazłam rozwiązanie dla mojego biura. Przez pierwszy miesiąc postanowiliśmy z pracownikami prowadzić kontrole na próbę, żeby ocenić skalę. Okazało się, że pracy jest jednak dużo więcej. Zrobiłam więc dla klientów przejrzystą informację na czym polegają zmiany wprowadzone ustawą deregulacyjną oraz przygotowałam dwa rodzaje aneksów do umów.
Pierwszy pozostawia sprawy księgowania tak jak dotychczas i nakłada na klientów obowiązek informowania nas o zaległościach w płatnościach, co jest potwierdzone stosownym oświadczeniem. Drugi rodzaj aneksu przenosi na nas obowiązek kontroli terminów płatności i ich przekraczania, ale pod warunkiem, ze klienci będą na bieżąco dostarczali wyciągi bankowe i dowody wpłat oczywiście za cenę podniesienia wynagrodzenia za usługi. Jesteśmy na etapie decydowania i podpisywania aneksów przez klientów. Nie wiem jeszcze jaka będzie proporcja, okaże się za kilka dni, ale widziałam po minach, że niektórych od wyboru drugiego wariantu skutecznie odstraszyła cena (nic nowego), ale trudno, przy późniejszych kontrolach okaże się jak to działa.
P.S. Producent programu, z którego korzystamy do obsługi kpir próbuje wprowadzać jakieś modyfikacje, związane z płatnościami, ale w pierwszej aktualizacji wprowadzającej ta modyfikacje były błędy, zobaczymy co będzie dalej.
Ela Jakubowska

Ela Jakubowska doradca podatkowy
02961; ELBO

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Ja również podałam klientom informację pisemna dotyczącą zmiany obowiązujących przepisów.
Klienci opisują nam teraz faktury, potwierdzając podpisem fakt zapłaty i datę. Natomiast co do faktur, które są podawane do biura w danym miesiącu, ale mają dłuższy termin płatności przypadający np. za miesiąc lub dwa piszą nam stosowne oświadczenie, że zostały przez nich zapłacone wszystkie faktury, których termin zapłaty przypadał na dany miesiąc. Takie ośwadczenie wkładam do dokumentów pod danym miesiącem
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: Ustawa deregulacyjna a zakres usług biura rachunkowego

Ela Jakubowska:
Ja również podałam klientom informację pisemna dotyczącą zmiany obowiązujących przepisów.
Klienci opisują nam teraz faktury, potwierdzając podpisem fakt zapłaty i datę. Natomiast co do faktur, które są podawane do biura w danym miesiącu, ale mają dłuższy termin płatności przypadający np. za miesiąc lub dwa piszą nam stosowne oświadczenie, że zostały przez nich zapłacone wszystkie faktury, których termin zapłaty przypadał na dany miesiąc. Takie ośwadczenie wkładam do dokumentów pod danym miesiącem
ha zdyscyplinowani, u nas na 200 ok 40 czuje temat choc im to ciagle wyjasniamy



Wyślij zaproszenie do