Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Jedni jak najniższej ceny, inni fachowej obsługi, ale chyba wszyscy bez wyjątku tego, aby "wszystko grało" i nie trzeba było więcej interesować się sprawami księgowości.

Czy wg Was jest to rzeczywiście możliwe ?

Czy przedsiębiorcę zlecającego pieczę najlepszemu nawet fachowcowi nad częścią swojej działalności i nie interesującego się co się na "danym odcinku" dzieje możemy nazwać dobrym przedsiębiorcą ?
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

oceniać przedsiębiorców nie będę
bo są bardzo różni i różne mają wymagania
dla mnie ważne jest, aby wykonać swoją pracę rzetelnie i sumiennie
lege artis ...

ale mam wzór idealnego przedsiębiorcy :
to partner
z którym mogę porozmawiać
któremu mogę doradzić
który rozumie to co mówię i to co wyjaśniam
i który ma pytania
i który chce się czegoś dowiedzieć
z takimi ludźmi lubię pracować
i na szczęscie...właśnie takich dobieram sobie klientów
:)

konto usunięte

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsourcing księgowości?

Jeżeli będziemy dokładnie znali odpowiedź na to pytanie, to będziemy umieli tak skonfigurować usługę księgową, aby klienci, z którymi chcemy współpracować, byli zadowoleni i aby to oni zabiegali o nasze usługi.

Popatrzmy na otoczenie prawne, które w dużej mierze nie zależy przecież od biura rachunkowego czy przedsiębiorcy. Wg badania Deloitte [Raport: Badanie stabilności systemów podatkowych] przeprowadzonego na przełomie marca - maja 2012 Polska znajduje się wśród krajów o najniższym poziomie stabilności podatkowej { http://www.deloitte.com/view/pl_PL/pl/uslugi/doradztwo... }.

Wg Waszej oceny, na podstawie dotychczasowych wypowiedzi i profili:
-"Bezstresowe usługi księgowe" - te "bezstresowe" wg Roberta ma wartość dla potencjalnego Klienta, bowiem umieścił ten przymiotnik, jako wyróżnik w nazwie swojej działalności. Ten wyróżnik ma przyciągać i zachęcać. Dodatkowo wg obserwacji wartością jest, "aby wszystko grało".
- Wg Marty "wykonać swoją pracę rzetelnie i sumiennie lege artis ..."

Jak patrzę na wydźwięk raportu Deloitte oraz Wasze spostrzeżenia, to wg mnie można póki co sprowadzić to do BEZPIECZEŃSTWA. Środowisko jest niestabilne, a więc niebezpieczne, a "fachowcy" pomogą w jakimś stopniu to środowisko zrobić bardziej przyjaznym i wezmą na siebie część odpowiedzialności.

Oczywiście trudno sprowadzić tak skomplikowany temat do jednego wspólnego mianownika pt. bezpieczeństwo. Aby zbadać prawdziwe, w tym ukryte, wartości i korzyści, którymi kierują się klienci przy wyborze biura rachunkowego należy dokonać segmentacji klientów, przeprowadzić lokalne lub globalne badanie rynkowe w obszarze, w którym chce się działać oraz określić do jakiej grupy odbiorców z tej puli, chcemy kierować swoje usługi.
Padło we wcześniejszej wypowiedzi Roberta magiczne słowo "cena". Ktoś kto chce stosować strategię cenową, a więc konkurować w uproszczeniu ceną, musi trzymać koszty na niskim poziomie, utrzymać dużą skalę przerobu... a przecież to tylko jedna z możliwości podejście do tak ciekawego tematu... bo czy tylko sprzedajemy usługę księgową? czy np. bezpieczeństwo czy inne wartości i korzyści...

Tak na marginesie, patrząc na to co napisałem o bezpieczeństwie i stabilności systemu prawnego, to zastanawiam się czy prawnikom, ludziom od podatków i finansów (nie jest to zamknięty katalog zawodów) powinno zależeć na stabilności systemu prawnego.Paweł Gudowski edytował(a) ten post dnia 04.11.12 o godzinie 12:41
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Paweł Gudowski:
Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsourcing księgowości?

Jeżeli będziemy dokładnie znali odpowiedź na to pytanie, to będziemy umieli tak skonfigurować usługę księgową, aby klienci, z którymi chcemy współpracować, byli zadowoleni i aby to oni o zabiegali o nasze usługi.

Popatrzmy na otoczenie prawne, które w dużej mierze nie zależy przecież od biura rachunkowego czy przedsiębiorcy. Wg badania Deloitte [Raport: Badanie stabilności systemów podatkowych] przeprowadzonego na przełomie marca - maja 2012 Polska znajduje się wśród krajów o najniższym poziomie stabilności podatkowej { http://www.deloitte.com/view/pl_PL/pl/uslugi/doradztwo... }.

Wg Waszej oceny, na podstawie dotychczasowych wypowiedzi i profili:
-"Bezstresowe usługi księgowe" - te "bezstresowe" wg Roberta ma wartość dla potencjalnego Klienta, bowiem umieścił ten przymiotnik, jako wyróżnik w nazwie swojej działalności. Ten wyróżnik ma przyciągać i zachęcać. Dodatkowo wg obserwacji wartością jest, "aby wszystko grało".
- Wg Marty "wykonać swoją pracę rzetelnie i sumiennie lege artis ..."

Jak patrzę na wydźwięk raportu Deloitte oraz Wasze spostrzeżenia, to wg mnie można póki co sprowadzić to do BEZPIECZEŃSTWA. Środowisko jest niestabilne, a więc niebezpieczne, a "fachowcy" pomogą w jakimś stopniu to środowisko zrobić bardziej przyjaznym i wezmą na siebie część odpowiedzialności.

Oczywiście trudno sprowadzić tak skomplikowany temat do jednego wspólnego mianownika pt. bezpieczeństwo. Aby zbadać prawdziwe, w tym ukryte, wartości i korzyści, którymi kierują się klienci przy wyborze biura rachunkowego należy dokonać segmentacji klientów, przeprowadzić lokalne lub globalne badanie rynkowe w obszarze, w którym chce się działać oraz określić do jakiej grupy odbiorców z tej puli, chcemy kierować swoje usługi.
Padło we wcześniejszej wypowiedzi Roberta magiczne słowo "cena". Ktoś kto chce stosować strategię cenową, a więc konkurować w uproszczeniu ceną, musi trzymać koszty na niskim poziomie, utrzymać dużą skalę przerobu... a przecież to tylko jedna z możliwości podejście do tak ciekawego tematu...

Tak na marginesie, patrząc na to co napisałem o bezpieczeństwie i stabilności systemu prawnego, to zastanawiam się czy prawnikom, ludziom od podatków i finansów (nie jest to zamknięty katalog zawodów) powinno zależeć na stabilności systemu prawnego.
patrząc z etycznego punktu widzenia to....; ale swoją drogą to mam już dość tłumaczenia klientom jak to jest, że w małopolsce jest inaczej ze stosowaniem prawa a na mazowszu inaczej. A już wytłumaczyć to np Niemcom czy Szwedom - masakra, czasem mi głupio
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Paweł Gudowski:
... Tak na marginesie, patrząc na to co napisałem o bezpieczeństwie i stabilności systemu prawnego, to zastanawiam się czy prawnikom, ludziom od podatków i finansów (nie jest to zamknięty katalog zawodów) powinno zależeć na stabilności systemu prawnego.
według mnie jak najbardziej...

Dobry klient to nie jest ten który przychodzi do doradcy/księgowego bo jest tak skołowany przepisami że nie może sobie sam dać rady. Taki klient zawse będzie traktował nabywaną usługę jako zło konieczne i zbędny koszt. Stąd i nie jest skłonny zapłacić za naszą pracę tyle ile jest warta.

Dobry klient to ten który zleca usługę niezależnie od tego czy sam się na tym zna - czy nie. Interesuje go fachowa i właśnie bezpieczna obsługa w każdych warunkach, bo wie, iż przerzucając sprawy księgowe i podatkowe na czyjeś barki sam będzie mógł się skupić na prowadzeniu własnego biznesu i zarobi o wiele więcej niż koszt usługi. Jeśli zna się na księgowości czy podatkach to przy takim podejściu jeszcze lepiej - docenia naszą pracę, wybierze tylko dobrego usługodawcę, i jest skłonny zapłacić mu odpowiednie pieniądze za usługę.

A dodatkowo wie, że doradca podpowie mu takie rozwiązania na które by sam nie wpadł, bo po prostu w tym "nie siedzi". I wie że "inwestycja" się zwróci.

A dodajmy że przy systemie niestabilnym i zmiennym nie dość że się narobimy podwójnie to na dodatek ryzyko błędu jest większe (vide chociażby sprzeczne ze sobą interpretacje)

Jeśli więc mam wybierać - dużo pracy (z powodu zmieniających się notorycznie przepisów) za stosunkowo małe pieniądze od kiepskich klientów, czy stabilny system podatkowy i klientów świadomych mojej wartości... chyba długo się namyślał nie będę :)
Wadim Szczyrski

Wadim Szczyrski Księgowość, Podatki

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Robert Adam Okulski:

Dobry klient to nie jest ten który przychodzi do doradcy/księgowego bo jest tak skołowany przepisami że nie może sobie sam dać rady. Taki klient zawsze będzie traktował nabywaną usługę jako zło konieczne i zbędny koszt. Stąd i nie jest skłonny zapłacić za naszą pracę tyle ile jest warta.

Zgadza się!
Zastanawia mnie dlaczego w przypadku np. outsorcingu usług informatycznych, albo nawet sprzątających to normalne, że jak jest bardzo niska cena to i jakość usługi będzie "insza"?
Dlaczego dużo ludzi szukają tanich księgowych nie zastanawiając się nad skutkami takiego poszukiwania? A może oni są na tyle przebiegli i wiedzą, że czy-tak-czy-tak musimy spełniać jakieś normy/warunki/wymagania i jakoś tam wyliczymy ten podatek? A przecież prawie każdy jest przekonany, że ma tylko kilka faktur i auto w leasingu więc nie ma się przy czym narobić ... :)
Barbara Mierosławska

Barbara Mierosławska doradca podatkowy,
Kancelaria Doradztwa
Podatkowego Barba...

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Dużo ludzi szuka tanich księgowych to fakt, praca i wiedza często jest niedoceniana, przecież "bilans składa się tylko z jednej kartki." Klienci często narzekają , że marudzę chcę i to i to, po co? Ale tak się dzieje zazwyczaj do pierwszej kontroli.

Niemniej jednak klientów można wyedukować, ale to już nasza rola. Cieszy mnie, jak podczas rozmów z klientami zaskakują mnie swoim myśleniem i wiedzą na temat podatków. W swoim gronie ma kilkunastu takich klientów, z którymi współpracuję już od 18 lat. Przeszliśmy wiele różnych kontroli i dokumentacja oddawana jest do księgowania wzorowo.

Klient idealny - to właśnie taki klient jak opisała Marta. Uważam, że im więcej klienci pytają, tym lepiej. Podczas rozmów powstają zupełnie nowe, bardzo korzystne rozwiązania.

Na to kto jest naszym klientem mamy wpływ, zawsze umowę można rozwiązać, ale prawdziwą zmorą są przepisy i ich interpretacje.
Marek Grabka

Marek Grabka Software Engineer

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Pozwolę sobie na nekro wątku bo czeka mnie wybór księgowego w niedalekiej przyszłości.

Z jednej strony to jestem jak ten skołowany chłopek z postu Pana Okulskiego, ale z drugiej to nie uważam biur księgowych jako zło konieczne tylko raczej wybawienie od samodzielnego babrania się w przepisach. No bo jakby tak podchodzić to w sumie każdy świadczący nam usługę jest złem koniecznym. Mechanik, dentysta, fryzjer, sprzedawca doradzający wybór wina na prezent. I co, każdy się ma szkolić z mechaniki, medycyny i fryzjerstwa przy okazji odwiedzając winiarnie aby sobie wrażliwość na bukiet wyrobić?

Przyznam, że trochę mnie zdziwiły niektóre wypowiedzi w moim wątku na innej grupie dotyczące wyboru biura księgowego. Generalnie reakcja była że chcę najtańszego (wyczytane nie wiem gdzie) albo wręcz, że to takie proste że każdy głupi to obsłuży. Nie wiem czy ja sobie jakoś robię za duże mecyje z tego co mnie czeka w momencie przejścia na swoje czy to tylko takie alergiczne reakcje na multum wątków i "najtańszego i dobrego księgowego".

W swoim zawodzie jestem specjalistą i wiem jak podejść do większości zagadnień i nie mówię szefowi, żeby sobie sam coś napisał bo to proste i tłumaczę jak chłop krowie na miedzy jeśli jest czymś zainteresowany. Ale koniec końców to ja mam wiedzę za którą firma płaci a zaufanie działa w dwie strony i może go szybko braknąć w przypadku fuszerek.

Natomiast nie znam się na podatkach i przepisach i nie mam czasu ani ochoty się w tym zagłębiać więc zapłacę za wyręczenie mnie w tym temacie począwszy od pierwszych dylematów czy niejasności jak wybór opodatkowania. Czeka mnie też wystawianie faktur dla firmy zagranicznej a być może i pisanie oprogramowania na własny rachunek i dystrybucja przez sieć. Albo jeszcze coś innego, w końcu po to idę na swoje żeby mieć wolność wyboru. I prawie na pewno w pewnym momencie będę potrzebował porady wychodzącej poza obliczenie VATu na fakturę. Czy jest w tym coś złego, że szukam pomocy w sprawach banalnych i łatwych do wyczytania nawet w poradnikach "for dummies"?

Tak samo jak nie kupuję najtańszej nawigacji samochodowej bo mnie utopi w najbliższym stawie tak samo nie zamierzam płakać na dodatkową stówką jeśli na pytanie dostanę odpowiedź, którą zrozumiem a moje sprawy podatkowo / rachunkowo / przepisowe są obsługiwane "byle było" tylko tak abym się czuł bezpiecznie.

No i teraz ciekawe jak kompletny laik się ma czuć bezpiecznie z obsługi tematu o którym ma zerowe pojęcie? Na początek myślę, że wystarczy jeśli się ze mną rozmawia jak z człowiekiem a nie petentem z filmów Barei.

To tak z punktu widzenia człowieka badającego oferty z zakresu Państwa działalności :)
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Marek G.:

czując się wywołany do tablicy... ;)

widzisz... jedni twierdzą że z 99,9% biur rachunkowych nie będziesz miał problemu, a inni, że jak nie podejdziesz porządnie do tematu możesz mieć kłopot.

Ale jeśli poszukasz na GL postów dotyczących obsługi klienta i umiejętności tychże biur to proporcja jest... dokładnie odwrotna. To 99,9% jest niezadowolonych i "doucza" swoje księgowe lub wzywa pomocy.

Ja rozumiem, że pieklą się ci co dostali po tyłku a zadowoleni nie mają powodu się wywnętrzać ale... nawet po korekcie ta proporcja - przyznasz - wygląda już nie tak różowo jak mogło by się wydawać po wypowiedzi 99,9% optymisty.

Co do jednej faktury... kiedyś (c.a. 4-5 lat temu, obsługuję ich do dziś) miałem przyjemność podpisać umowę grupową z kilkoma przedsiębiorcami, przechodzącymi do mnie z biura z którego usług byli niezadowoleni. Jak się później okazało hasło do "buntu" dał przedsiębiorca który przekazywał do księgowania co miesiąc dokładnie JEDNĄ fakturę (sprzedażową - uważał, że przy jego dochodach po prostu nie chce mu się zawracać głowy kosztami). Jak już jemu popierniczyli rozliczenia to właśnie wtedy miara się przebrała...

Co do doświadczenia życiowego, nabywamy go z wiekiem i wraz z ilością przypadków, i zazwyczaj przekonać się "na słowo" jest ciężko. Natomiast zapodałem tematy w których już pisałem ja jako teoretyk i kilku "praktyków", którzy się przez to dali przetargać o księgowości "supermarketowej" (TaxCary, i-firmy itp). Polecam lekturę

Czym się kierować przy wyborze biura rachunkowego - także do znalezienia w jednej ze starszych dyskusji na naszej grupie.

p.s.

jak by co to osobiście garnituru nie używam, zdarza się że marynarkę ;)
Marek Grabka

Marek Grabka Software Engineer

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Robert Adam O.:

Jak dla mnie główny problem z wyborem takiej usługi jak prowadzenie księgowości polega na tym, że nie bardzo jest możliwość weryfikacji przed podpisaniem umowy i przekonaniem się na własnej skórze. W przeciwieństwie do zakupów na przykład telewizora gdzie są jednak jakieś parametry, normy i bajery, które można wygooglać i zrozumieć to tutaj tak naprawdę zanim się nie spróbuje to jest niejako rosyjska ruletka.

Oczywiście można sprawdzić OC, długość obecności na rynku, listę klientów, jakość strony internetowej, wielkość zespołu czy nawet wydrukować sobie listę pytań na podstawie Pańskiego poradnika i zrobić wywiad telefonicznie czy osobiście ale to ciągle jest dość powierzchowne i gwarancji nie ma.

Akurat jestem w takiej sytuacji, że kilku znajomych ma działalność więc zapytać o coś zawsze mogę, ale już księgowej mi nie użyczą bo albo znajoma, albo ciocia, albo drugi koniec Polski. A taką mam naturę, że wolę mieć wszystko na miejscu i bezproblemowo nawet jeśli kosztuje to więcej.

I pewnie skończy się tak, że po prostu coś wybiorę bo mi się czas na gdybanie skończy i albo dołączę do tych co płaczą albo będzie dobrze i przestanę się udzielać na forach.

Tak a propos, to maila Pana biuro ode mnie dostało - pewnie wymogów biznesowych nie spełnia, ale jaki tam ze mnie biznesman :)
Katarzyna L.

Katarzyna L. HR Specialist

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Powiem tak - w moim mieście, gdzie jest spore bezrobocie i kryzys gospodarczy klienci przede wszystkim kierują się ceną. Chodzą, dzwonią, pytają, wybierają najtańszą opcję. Czym więc przyciągnąć klienta, jeśli nasza usługa nie jest najtańszą z tanich? Większość klientów oprócz niskiej ceny wymaga pewnych i aktualnych porad księgowych, szybkiego i prawidłowego rozliczenia oraz załatwiania wszystkich spraw z Urzędami za nich. Podatnik wręcz nie chce mieć żadnego kontaktu z US, ZUSem, Urzędami Miasta/Gminy, wszelka dokumentacja ma być składana przez biuro, kontrole w biurze, najlepiej, gdybyśmy jeszcze płacili za nich podatki... :-) Plus zawsze miły uśmiech księgowych, brak narzekania i wzdychania, gdy podatnik czegoś nie wie, bo w końcu klient - nasz/wasz pan. Kwalifikacje księgowych wydaje mi się, że są dla nich mniej ważne, bo w końcu nikt z nas nie ma wypisanych na czole ukończonych studiów, kursów, lat doświadczenia, sukcesów czy popełnionych błędów. Ważne jest to, żeby rozliczenie i obsługa była prawidłowa i wtedy, kiedy klient chce. To działa :)Ten post został edytowany przez Autora dnia 14.05.13 o godzinie 16:05
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Marek G.:
Robert Adam O.:

Jak dla mnie główny problem z wyborem takiej usługi jak prowadzenie księgowości polega na tym, że nie bardzo jest możliwość weryfikacji przed podpisaniem umowy i przekonaniem się na własnej skórze. W przeciwieństwie do zakupów na przykład telewizora gdzie są jednak jakieś parametry, normy i bajery, które można wygooglać i zrozumieć to tutaj tak naprawdę zanim się nie spróbuje to jest niejako rosyjska ruletka.
ale tu rozwiązanie jest - nie daje 100% gwarancji ale - biuro musi istnieć parę dobrych lat, musi mieć więcej niż jednego księgowego, musi mieć wiedzę i doświadczenie, musi obsługiwać różne firmy, o różnej specyfice działalności. Wtedy szansa że będzie dobrze.
Od strony czysto podatkowej - ciągle słyszę "moja księgowa/księgowy jest oki, wszystko jest dobrze". A niby skąd ta wiedza skoro nie było kontroli. Ktoś musi t ozweryfikować. Często możliwe jest pokazanie fragmentu rozliczeń osobie trzeciej. Nic za to nie płacąc - ten trzeci zweryfikuje i jak coś znajdzie, że można płacić mniej, albo, że tu i tam są ryzyka to trzeba się zastanowić, pogadać z tym "swoim" księgowym i na tej podstawie można dokonać weryfikacji czy aby na pewno ten "mój" jest oki

Oczywiście można sprawdzić OC, długość obecności na rynku, listę klientów, jakość strony internetowej, wielkość zespołu czy nawet wydrukować sobie listę pytań na podstawie Pańskiego poradnika i zrobić wywiad telefonicznie czy osobiście ale to ciągle jest dość powierzchowne i gwarancji nie ma.

Akurat jestem w takiej sytuacji, że kilku znajomych ma działalność więc zapytać o coś zawsze mogę, ale już księgowej mi nie użyczą bo albo znajoma, albo ciocia, albo drugi koniec Polski. A taką mam naturę, że wolę mieć wszystko na miejscu i bezproblemowo nawet jeśli kosztuje to więcej.

I pewnie skończy się tak, że po prostu coś wybiorę bo mi się czas na gdybanie skończy i albo dołączę do tych co płaczą albo będzie dobrze i przestanę się udzielać na forach.

Tak a propos, to maila Pana biuro ode mnie dostało - pewnie wymogów biznesowych nie spełnia, ale jaki tam ze mnie biznesman :)
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Katarzyna S.:
Powiem tak - w moim mieście, gdzie jest spore bezrobocie i kryzys gospodarczy klienci przede wszystkim kierują się ceną. Chodzą, dzwonią, pytają, wybierają najtańszą opcję. Czym więc przyciągnąć klienta, jeśli nasza usługa nie jest najtańszą z tanich? Większość klientów oprócz niskiej ceny wymaga pewnych i aktualnych porad księgowych, szybkiego i prawidłowego rozliczenia oraz załatwiania wszystkich spraw z Urzędami za nich. Podatnik wręcz nie chce mieć żadnego kontaktu z US, ZUSem, Urzędami Miasta/Gminy, wszelka dokumentacja ma być składana przez biuro, kontrole w biurze, najlepiej, gdybyśmy jeszcze płacili za nich podatki... :-) Plus zawsze miły uśmiech księgowych, brak narzekania i wzdychania, gdy podatnik czegoś nie wie, bo w końcu klient - nasz/wasz pan. Kwalifikacje księgowych wydaje mi się, że są dla nich mniej ważne, bo w końcu nikt z nas nie ma wypisanych na czole ukończonych studiów, kursów, lat doświadczenia, sukcesów czy popełnionych błędów. Ważne jest to, żeby rozliczenie i obsługa była prawidłowa i wtedy, kiedy klient chce. To działa :)
eeeeee, nie do końca - bo klient nigdy nie wie czy nie można płacić podatku mniej albo czy nie siedzi na minie podatkowej. Cena niestety często decyduje ale to wielki błąd bo taniej nie znaczy lepiej.
Trzeba brać pod uwagę to wszystko o czym piszesz - wiedza, doświadczenie, praktyka itp. Jak to sprawdzić - a można - trzeba przyjść, pogadać, popatrzeć jak dawno istnieją zrobić próbę rzucając temat tu i tam - ciekawe jakie są wówczas odpowiedzi, w jakim czasie i co z nich wynika.
Ten kto widzi: księgowość kpir do 20 dokumentów = 100 zł za mc może się szybko ugotować i często na bieżąco nie zdając sobie z tego sprawy. Wiem co piszę bo 23 lata doświadczeń w tych sprawach daje "doświadczenie" jak to działa
Katarzyna L.

Katarzyna L. HR Specialist

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Sławomir J.:
Katarzyna S.:
Powiem tak - w moim mieście, gdzie jest spore bezrobocie i kryzys gospodarczy klienci przede wszystkim kierują się ceną. Chodzą, dzwonią, pytają, wybierają najtańszą opcję. Czym więc przyciągnąć klienta, jeśli nasza usługa nie jest najtańszą z tanich? Większość klientów oprócz niskiej ceny wymaga pewnych i aktualnych porad księgowych, szybkiego i prawidłowego rozliczenia oraz załatwiania wszystkich spraw z Urzędami za nich. Podatnik wręcz nie chce mieć żadnego kontaktu z US, ZUSem, Urzędami Miasta/Gminy, wszelka dokumentacja ma być składana przez biuro, kontrole w biurze, najlepiej, gdybyśmy jeszcze płacili za nich podatki... :-) Plus zawsze miły uśmiech księgowych, brak narzekania i wzdychania, gdy podatnik czegoś nie wie, bo w końcu klient - nasz/wasz pan. Kwalifikacje księgowych wydaje mi się, że są dla nich mniej ważne, bo w końcu nikt z nas nie ma wypisanych na czole ukończonych studiów, kursów, lat doświadczenia, sukcesów czy popełnionych błędów. Ważne jest to, żeby rozliczenie i obsługa była prawidłowa i wtedy, kiedy klient chce. To działa :)
eeeeee, nie do końca - bo klient nigdy nie wie czy nie można płacić podatku mniej albo czy nie siedzi na minie podatkowej. Cena niestety często decyduje ale to wielki błąd bo taniej nie znaczy lepiej.
Trzeba brać pod uwagę to wszystko o czym piszesz - wiedza, doświadczenie, praktyka itp. Jak to sprawdzić - a można - trzeba przyjść, pogadać, popatrzeć jak dawno istnieją zrobić próbę rzucając temat tu i tam - ciekawe jakie są wówczas odpowiedzi, w jakim czasie i co z nich wynika.
Ten kto widzi: księgowość kpir do 20 dokumentów = 100 zł za mc może się szybko ugotować i często na bieżąco nie zdając sobie z tego sprawy. Wiem co piszę bo 23 lata doświadczeń w tych sprawach daje "doświadczenie" jak to działa

Jeśli klient nie wie, to powinien się dowiedzieć od biura :) Natomiast często zwykły Kowalski nie wie nawet jakie tematy może rzucić i jakich odpowiedzi na nie oczekiwać, skoro sam takiej wiedzy nie posiada. Prawdą też jest to, co piszesz odnośnie ceny - nierzadko niska cena oznacza niską jakość usług. Świadczą o nim chociażby klienci, którzy przechodzą z biura do biura, bo pomimo, że było taniej, to było mnóstwo błędów i podatnik był narażony na dodatkowe koszty. Przykładowo jedna z nowych klientek zrezygnowała z usług poprzedniego biura, ponieważ księgowe nie poinformowały o korekcie oraz kwocie do dopłaty i w wyniku tego zablokowano jej rachunek bankowy. Ta sytuacja i szereg innych błędów doprowadziły do stanowczej rezygnacji z usług poprzedniego biura.
Katarzyna P.

Katarzyna P. Najmłodsza księgowa
w Polsce

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Sławomir J.:
ale tu rozwiązanie jest - nie daje 100% gwarancji ale - biuro musi istnieć parę dobrych lat, musi mieć więcej niż jednego księgowego, musi mieć wiedzę i doświadczenie, musi obsługiwać różne firmy, o różnej specyfice działalności. Wtedy szansa że będzie dobrze.
Heeej! Nie dyskryminuj nowopowstałych biur! ;)

Póki co zauważyłam, że cena jest ważna, ale ważniejsze jest to, aby była adekwatna do jakości usług. Jeśli klient widzi, że cena wcale nie jest tą najniższą na rynku, ale otrzymuje w zamian znaczącą jakość, to będzie zadowolony.
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Marek G.:
... Tak a propos, to maila Pana biuro ode mnie dostało - pewnie wymogów biznesowych nie spełnia, ale jaki tam ze mnie biznesman :)
dostało ... tylko szef został złapany an tym że najpierw wypisuje na GL a dopiero później odpowiada na maile. Ale... po ciężkich porannych spotkaniach trzeba się odstresować przed bieżącą pracą :)

Natomiast Grupa Księgowa ma celowo strukturę złożoną z kilku firm, tak aby każdy "segment" klientów (drobni przedsiębiorcy, spółki, korporacje, firmy nieVAT znowu z podziałem małe/duże) był obsługiwany przez dedykowany właśnie dla niego personel.

W tym przypadku unikamy różnic pomiędzy firmami i redukujemy przypadki w których jakaś firma (np. ze względu na wielkość, obrót, prestiż) mogła by w sposób nawet odruchowy zostać potraktowana jako "ważniejsza" w procesie księgowania (np. poprzez przesunięcie w "kolejce"), co z automatu musiało by skutkować zaniedbaniem (odłożeniem na później) rozliczeń jakiejś innej. Myślę że tego by zdecydowanie żaden przedsiębiorca nie oczekiwał ;)

Oczywiście dla tych "ważniejszych" (samozatrudnieni na wysokich szczeblach zarządzania) mamy także wariant VIP.
Katarzyna P.:
... Póki co zauważyłam, że cena jest ważna, ale ważniejsze jest to, aby była adekwatna do jakości usług. Jeśli klient widzi, że cena wcale nie jest tą najniższą na rynku, ale otrzymuje w zamian znaczącą jakość, to będzie zadowolony.
Dokładnie. Dodatkowo dla rozsądnego klienta odpowiednia cena usługi jest gwarancją solidności. Skoro takie i takie firmy płacą te pieniądze przez kilka, kilkanaście lat i są zadowolone...Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.05.13 o godzinie 15:29
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Katarzyna P.:
Sławomir J.:
ale tu rozwiązanie jest - nie daje 100% gwarancji ale - biuro musi istnieć parę dobrych lat, musi mieć więcej niż jednego księgowego, musi mieć wiedzę i doświadczenie, musi obsługiwać różne firmy, o różnej specyfice działalności. Wtedy szansa że będzie dobrze.
Heeej! Nie dyskryminuj nowopowstałych biur! ;)

Póki co zauważyłam, że cena jest ważna, ale ważniejsze jest to, aby była adekwatna do jakości usług. Jeśli klient widzi, że cena wcale nie jest tą najniższą na rynku, ale otrzymuje w zamian znaczącą jakość, to będzie zadowolony.
nie dyskryminuję ale zwracam uwagę, że większe szanse na dobrą obsługę tam gdzie jest już doświadczenie niż tam gdzie Pan Jacek lub Pani Basia skończyła kurs księgowości, ma certyfikat i zakłąda biuro; żecie to niestety potwierdza bardzo często
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Sławomir J.:
Katarzyna P.:
Sławomir J.:
ale tu rozwiązanie jest - nie daje 100% gwarancji ale - biuro musi istnieć parę dobrych lat, musi mieć więcej niż jednego księgowego, musi mieć wiedzę i doświadczenie, musi obsługiwać różne firmy, o różnej specyfice działalności. Wtedy szansa że będzie dobrze.
Heeej! Nie dyskryminuj nowopowstałych biur! ;)

Póki co zauważyłam, że cena jest ważna, ale ważniejsze jest to, aby była adekwatna do jakości usług. Jeśli klient widzi, że cena wcale nie jest tą najniższą na rynku, ale otrzymuje w zamian znaczącą jakość, to będzie zadowolony.
nie dyskryminuję ale zwracam uwagę, że większe szanse na dobrą obsługę tam gdzie jest już doświadczenie niż tam gdzie Pan Jacek lub Pani Basia skończyła kurs księgowości, ma certyfikat i zakłąda biuro; żecie to niestety potwierdza bardzo często
No niestety Kasia, Sławek ma rację. Mówimy o weryfikacji przed podpisaniem umowy.

Referencje, szczególnie te od wieloletnich klientów, czyli takich którzy nie "od wczoraj" ale przez lata są zadowoleni z danej usługi i nie negują jej wartości/ceny (bo inaczej byli by już gdzie indziej) to w usługach gwarancja bezpieczeństwa dla potencjalnego nowego klienta.

To jest właśnie podstawowy sposób weryfikacji jakości usług a priori. Jeśli są to rozpoznawalne firmy, bądź reprezentujące szczególnie wymagające branże - tym lepiej.

Ale z kolei pamiętaj co mówię na wykładzie o "terminie" u Kilińskiego. Dla nowo powstałego biura referencją jest także wieloletni staż (praca) księgowej w firmach o uznanej na rynku usług księgowych marce, więc w tym przypadku tym bardziej możesz się powoływać na tradycje rodzinne.Ten post został edytowany przez Autora dnia 16.05.13 o godzinie 13:11
Katarzyna P.

Katarzyna P. Najmłodsza księgowa
w Polsce

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Robert Adam O.:
Sławomir J.:
nie dyskryminuję ale zwracam uwagę, że większe szanse na dobrą obsługę tam gdzie jest już doświadczenie niż tam gdzie Pan Jacek lub Pani Basia skończyła kurs księgowości, ma certyfikat i zakłąda biuro; żecie to niestety potwierdza bardzo często
No niestety Kasia, Sławek ma rację. Mówimy o weryfikacji przed podpisaniem umowy.
Och, przecież wiem, że jakieś kryteria muszą być. Czy nie zauważyliście tego przymruga na końcu? ;)
Ale z kolei pamiętaj co mówię na wykładzie o "terminie" u Kilińskiego. Dla nowo powstałego biura referencją jest także wieloletni staż (praca) księgowej w firmach o uznanej na rynku usług księgowych marce, więc w tym przypadku tym bardziej możesz się powoływać na tradycje rodzinne.
Częściowo tak robię. Chociaż ostatnio zadziwił mnie klient, który przyszedł do mnie między innymi dlatego, że... spodobał mu się kolor logo ;)) Więc my możemy chwalić się doświadczeniem, wiedzą, certyfikatami, a tu się okaże, że znaczenie będzie mieć coś zupełnie innego - i cóż zrobić? Nie siedzimy w głowach potencjalnych klientów.

Wcale nie neguję potrzeby świadczenia usług wysokiej jakości, pokazywania atutów i referencji - są to bardzo ważne rzeczy i najczęściej mają ogromny wpływ na decyzję klienta. Po prostu czasem okazuje się, że znaczenie ma rzecz, na którą nigdy byśmy nie wpadli.
Wadim Szczyrski

Wadim Szczyrski Księgowość, Podatki

Temat: Czego oczekuje przedsiębiorca decydując się na outsorcing...

Katarzyna P.:

czasem okazuje się, że znaczenie ma rzecz, na którą nigdy byśmy nie wpadli.

Gdzieś już pisałem, że jak spytałem nowego klienta dlaczego wybrał akurat mnie, mimo że na tym samym piętrze są jeszcze dwa biura i to bliżej schodów, to odpowiedział: "Pana drzwi są po prawej stronie od wejścia" :)

Następna dyskusja:

Plusy i minusy pracy w outs...




Wyślij zaproszenie do