Jan Mądry

Jan Mądry Prezes, Training
Partners Sp. z o.o.

Temat: Narzędzia budowania lojalności pracownika

Czy macie jakieś własne, wymyślone dla siebie patenty na budowanie lojalności pracowników? Nie chodzi mi o motywowanie (choć wiele narzędzi zapewne i motywuje i wzmacnia lojalność). Pytam o te, które stosujecie głównie po to, by pracownik bronił na zewnątrz dobrego imienia firmy, był uczciwy wobec firmy (np. nie oszukiwał na czasie pracy), nie chciał odchodzić do konkurencji.

Oczywiście jest wiele metod „klasycznych” opisanych w literaturze – od „złotych kajdanek” po wyjazdy integracyjne. Ale może macie jakieś własne, nietypowe pomysły? Albo podpatrzyliście coś ciekawego w innych firmach?
Katarzyna Obłękowska

Katarzyna Obłękowska Menedżer Personalny

Temat: Narzędzia budowania lojalności pracownika

Janie, myślę, że najważniejszą sprawą, która posiada wysoką wartość dla wszystkich pracowników (niezależnie od stanowiska) jest kultura organizacyjna firmy a w niej podejście do pracownika i atmosfera, w jakiej przychodzi mu codziennie funkcjonować. Do tego jak dołożysz drobne ustępstwa na jakie pójdziesz w sytuacjach dla pracownika ważnych i nieco motywacji to jestem przekonana, ze pracownik trzy razy się zastanowi zanim odejdzie bez słowa do firmy, która zaproponuje mu tylko wyższe pieniądze i nic poza tym. Jeśli jeszcze na dokładkę stać Twoją firmę na motywację, integrację i szkolenia to myślę, że nie masz się czego bać- pracownicy będą lojalni.

konto usunięte

Temat: Narzędzia budowania lojalności pracownika

Budowanie lojalności Pracowników to według mnie długi proces, na który składają się zachowania Zarządu, Kadry Managerskiej. Myślę, że najważniejsze jest okazywanie Pracownikom szacunku niezależnie od zajmowanego stanowiska, indywidualne podejście do problemów - aby Pracownik czuł się ważną jednostką i dążenie do rozwiązywania tych problemów, jeżeli nie da się problemu rozwiązać Pracownik oczekuje informacji - co zrobiono w tym kierunku. Myślę, że Pracownicy muszą mieć poczucie sprawiedliwego i równego traktowania, jeśli wynikają jakieś różnice to z obiektywnych, mierzalnych przyczyn, dotrzymywanie obietnic - nawet jeśli nie spisane są umową (jeśli następuje wycofanie się to przyznanie się do pomyłki, lub podanie przyczyny). Ważne jest współuczestniczenie w podejmowaniu decyzji (bardzo duża rola Managerów). Jasna komunikacja i "mówienie jednym głosem", nie powinno być innych Komunikatów od Managerów innych od Zarządu. Otwarte drzwi Zarządu i Managerów dla Pracowników. Rekrutacja - buduje już na wstępie opinię, odpowiednie traktowanie kandydatów (również poprzez udzielanie informacji zwrotnej po). Nie stosowanie kumoterstwa i znajomości, co nie wyklucza osób rekomendowanych, które włączane są do procesu rekrutacji. Jasne przedstwienie zasad jakie obowiązują w firmie, czego się oczekuje, jakich zachowań, jak pracownik wpływa na image firmy i jakie to ma konsekwencje. Jakie są konsekwencje jeśli zachowania będą inne niż oczekiwane (szkolenie kandydatów wdrażające w kulturę). Zwalnianie pracowników - przedstawianie obiektywnych przyczyn tak aby nawet zwalniana osoba je akceptowała - odwołanie się do informacji, zasad określonych na początku(informacje dla pracowników dlaczego ta osoba została zwolniona), pomoc dla osób zwalnianych - np. napisanie cv. I na koniec rzetelne i zgodne z prawem prowadzenie kadr i naliczanie płac. Pracownik nie powinien czekać na załatwienie jego spraw, lub być odsyłany z kwitkiem. Narzędzia: badanie tych wszystkich aspektów w drodze anonimowych ankiet i dążenie do poprawy (powtarzanie ankiet: monitoring np. co 3-4 m-ce, szkolenie kierowników jeśli tutaj występują inne niż oczekiwane zachowania). No i potem: ocena pracy, szkolenia, motywacja. Moim patentem, są więc tylko ankiety i szkolenia:)
Agnieszka G.

Agnieszka G. Z-ca Dyrektora ds.
Personalnych,
Szkoleń i
Administracji,...

Temat: Narzędzia budowania lojalności pracownika

Przed chwila w jakims newsletterze trafilam na info o ksiazce "Przyzwoitość w zarządzaniu. Jak małe gesty budują wielkie firmy." Moze bylaby pomocna w tym obszarze? :)
Piotr Milczarek

Piotr Milczarek „Skutecznie
realizuję trudne
projekty HR. Do
organizacji ...

Temat: Narzędzia budowania lojalności pracownika

Moim zdaniem dużo zależy od podejścia. Jedni traktują pracowników jak trybiki ale płacą wygórowane stawki a inni preferują dobrą atmosferę, gwarancję zatrudnienia i mniejsze stawki.

Myślę, że dużo zależy od wieku i płci pracowników. W kazdym razie nie odważę się generalizować.
Marcin Szymański

Marcin Szymański Koordynator HR,
ORLEN Administracja
sp. z o.o.

Temat: Narzędzia budowania lojalności pracownika

Pracowałem w firmie, która płaciła naprawdę niskie stawki, ludzie dojeżdżali do pracy prawie 40 km, w sezonie praca była po 16 godzin. Szczyt trwał około 2 - 3 miesięcy.
Mimo to ludzie nie odchodzili, każdy każdemu pomógł. Pracowały całe rodziny.
Tam nie było problemu z fluktuacja kadr. Oczywiście zdarzały sie odejscia. Ale jak pamiętam pracę chłopaków z magazynu to jabym tam nawet dnia nie chcial robić. A oni pracowali od kilku lat.
Ale drzwi prezesa były zawsze otwarte nawet dla magazyniera, sam często chodził na magazyn, miał czas nie tylko dla dyrektorów.
W sytuacjach podbramkowych nie było problemu z pomoca ze strony firmy. Pamiętam jak kiedys w jego obezności zwalniałem sie z pracy bo żona miała problem w czasie ciąży. Od razu zapytał czy potrzebuję samochodu i pomocy.
Poza tym zawsze prowadzonono otwarty dialog, ludzie bez zz mieli pełen obraz sytuacji w firmie. Jak byla kicha to wiedzieli, jak była lepiej to sypnął kasą.
Nie spotkałem więcej takiego Prezesa i takiej atmosfery w pracy.Marcin Szymański edytował(a) ten post dnia 23.03.09 o godzinie 13:03
Sebastian Szczerbik

Sebastian Szczerbik Fachowiec od HRu

Temat: Narzędzia budowania lojalności pracownika

No właśnie - genialność prostoty - traktowanie ludzi jak ludzi i tyle - ankiety to tylko narzędzie szybszego docierania do wszystkich, a szkolenia to przejaw dbania o ich kompetencje, ale lojalność zaczyna się i kończy na poważnym i partnerskim traktowaniu ludzi. Co dla mnie szczególnie ważne - zadawanie pytań (np. o satysfakcję, o trudności, o pomysły) po to, żeby się dowiedzieć, a nie p to, żeby ludzie zobaczyli, że pytamy...
Piotr Milczarek

Piotr Milczarek „Skutecznie
realizuję trudne
projekty HR. Do
organizacji ...

Temat: Narzędzia budowania lojalności pracownika

Dobrym rozwiązaniem jest przekonanie pracowników, że pracują dla najlepszej firmy, nr 1 na rynku. To również bardzo dużo daje.

Następna dyskusja:

Przewodnik dla nowego praco...




Wyślij zaproszenie do