Michał M.

Michał M. Jakość to moja pasja
:)

Temat: rozumienie norm.

Witam serdecznie,
jak należy rozumieć zapisy w normie "organizacja powinna "wdrożyć procedurę ? Tzn ze może ale nie musi jesli nie uzna tego za stosowne ? Czy jednak musi ale nie trzeba jej dokumentowac?
Czym ten zapis róznie się od wersji "organizacja powinna wdrożyć UDUKOMENTOWANĄ procedurę ? Czy wtedy tez moze ale nie musi, ale jak już ja chce miec to musi byc ona gdzies zapisana ?
Bardzo proszę o rozjasnienie w tej kwestii.
Michal Weis

Michal Weis Kontrola Jakości

Temat: rozumienie norm.

Normy ISO 9001 i 14001 wymagają w sześciu przypadkach udokumentowania procesów (tj. nadzór nad dokumentami, nadzór nad zapisami, działania korygujące, działania zapobiegawcze (te dwie mogą być jedną), audyty, nadzór nad wyrobem niezgodnym). Innymi słowy wg. w/w norm "powinieneś" (bo nikt Cię do tego nie zmusza) posiadać 6 udokumentowanych procedur, a reszta to już pełna dowolność - możesz mieć nawet procedurę na tworzenie procedur. Trzeba jednak przy tym pamiętać, że skoro się procedurę dokumentuje to należy zgodnie z nią postępować, bo w momencie audytu może być zonk.
"Organizacja powinna" tzn. jeśli się decydujemy na certyfikację systemu należy to traktować jako obowiązek.
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: rozumienie norm.

Musimy na początku zdecydować się na zdefiniowanie co to jest PROCEDURA ?
- zamysł czy coś dokonanego ?,
- konkretny zapis czy wyrażone pobożne życzenie ?
- .........

* PROCEDURA jest albo jej nie ma,
* wdraża się to co jest,
* jak się nie wdrożyło to po co jakikolwiek wysiłek w jej powstanie,
* dla mnie zawsze wkład pracy w powstanie PROCEDURY był tym "dziełem umysłu" które nie że musi, lecz powinno być wykładnią sensownego działania,
* ........
Wg mnie nie ma czegoś takiego jak UDOKUMENTOWANA procedura lub NIE(?) - jest natomiast konieczność lub nie dokumentowania wymagania normy i do tego czy je akceptujemy jako organizacja na TAK lub NIE służą zapisy (mn. instrukcje, ...).
Nie bez wpływu na powstawanie (wdrażanie) procedur mają tutaj normy, na istnienie oraz stosowanie ma ich obligatoryjność lub dobrowolność lub przez lata utrwalone standardy postępowania.
W JAKOŚCI - tyle podejmowanych działań miesza wszystkim w głowie, że pomimo używania sloganów typu "standard" pogłębiany jest tylko zamęt którego są i będą następne edycje norm ISO 9001-.........
JAKOŚĆ to JAKOŚĆ i żadne próby Doktrynerów jakości w niej mieszających, poprzez wplatanie "niby nowych" pojęć związanych z pseudo zarządzaniem, wygibasami nt. zarządzania ryzykiem, rzadko komu potrzebnymi badaniami statystycznymi i analizami typowymi dla związków korporacyjnych.............., nie doprowadzi to nigdy do standaryzacji w jakości !!! (bo ona JEST lub jej NIE MA).Ten post został edytowany przez Autora dnia 13.12.14 o godzinie 18:25
Michał M.

Michał M. Jakość to moja pasja
:)

Temat: rozumienie norm.

Michal W.:
"Organizacja powinna" tzn. jeśli się decydujemy na certyfikację systemu należy to traktować jako obowiązek.

czyli wszystko ze zwrotem powinna jest koniecznością, ale udukomentowane moga byc tylko te przy których jest stwierdzenie "udukomentowane procedury "? Reszta ze zwykłym "powinny" muszą byc wdrożone ale moga egsystowac bez formalnie spisanych procedur (teorytycznie)? Zgadza sie ?:)
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: rozumienie norm.

Michał M.:
Witam serdecznie,
jak należy rozumieć zapisy w normie "organizacja powinna "wdrożyć procedurę ? Tzn ze może ale nie musi jesli nie uzna tego za stosowne ? Czy jednak musi ale nie trzeba jej dokumentowac?
Złe tłumaczenie, zresztą niejedno. W oryginale jest "shall", które jest tu używane w kontekście takim jak w języku prawniczymi i oznacza nakaz.
Czym ten zapis róznie się od wersji "organizacja powinna wdrożyć UDUKOMENTOWANĄ procedurę ? Czy wtedy tez moze ale nie musi, ale jak już ja chce miec to musi byc ona gdzies zapisana ?
Bardzo proszę o rozjasnienie w tej kwestii.
Udokumentowana oznacza, że ma spełniać wymagania punktu 4.2.3 normy
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: rozumienie norm.

Michał M.:
Michal W.:
"Organizacja powinna" tzn. jeśli się decydujemy na certyfikację systemu należy to traktować jako obowiązek.

czyli wszystko ze zwrotem powinna jest koniecznością, ale udukomentowane moga byc tylko te przy których jest stwierdzenie "udukomentowane procedury "? Reszta ze zwykłym "powinny" muszą byc wdrożone ale moga egsystowac bez formalnie spisanych procedur (teorytycznie)? Zgadza sie ?:)

Tak, zgadza się.
Powinno być = musi być (w ISO)
Jak masz w normie obowiązek dokumentowania procedury to ją dokumentujesz (np te 6, które podał Jerzy, ale w odniesieniu do ISO 9001, a nie do ISO 14001 tak jest więcej niż 6 do dokumentowania).
Innych procedur nie musisz dokumentować, ale możesz. Jak coś jest ważne, np procedura zakupów, ewakuacji to dokumentuj, jak mało ważne np procedura korzystania z toalety to nie dokumentuj, chyba, że pracujesz w spożywce.Ten post został edytowany przez Autora dnia 14.12.14 o godzinie 10:26
Michał M.

Michał M. Jakość to moja pasja
:)

Temat: rozumienie norm.

Dziękuję Panowie za pomoc :)!

Temat: rozumienie norm.

Zerknij na OHSAS np. tam na początku w "słowniku" jest wyjaśnione pojęcie "procedura". Okazuje się że procedura nie musi być pisemna, może być to przyjęty sposób postępowania w danej organizacji. Tam gdzie musi być papier OHSAS dodaje magiczne słowo "udokumentowana". Ale ! Czasem warto coś udokumentować nawet gdy dana norma tego nie wymaga!



Wyślij zaproszenie do