Adrianna Wróbel

Adrianna Wróbel lider jakości,
Meblotex sp zoo

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Cześć

Chciałabym się dowiedzieć jak praktycznie realizujecie punkt 7.5.4 normy ISO9001
W mojej firmie własnośc kliena jest w 3 miejscach:
1. Magazyn wyrobów
2. serwis
3. Centrum technologiczne - tutaj wykonuje się pokazy na materiałach klienta

Moje procedury opisują te procesy, nie wspomina się np. gdy własność ulegnie zniszczeniu itp.
Pozdrawiam ADA

konto usunięte

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Chciałabym odświeżyć temat. O własności klienta mówi punkt 7.5.4 normy ISO 9001. Jeżeli przywozimy sprzęt Klienta na teren firmy, bądź on go do nas przywozi, my go naprawiamy i odwozimy/Klient odbiera to czy musimy stworzyć instrukcję mówiącą o nadzorze nad własnością Klienta ? Czy trzeba do tego stworzyć dokumentację ?
Uprzejmie proszę o rady doświadczonych kolegów, koleżanki
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Wklejam ten punkt, aby się łatwiej dyskutowało

7.5.4 Własność klienta
Organizacja powinna sprawować pieczę nad własnością klienta, w czasie gdy znajduje się ona pod nadzorem organizacji lub jest przez nią używana. Organizacja powinna identyfikować, weryfikować, chronić i zabezpieczać własność klienta dostarczoną w celu użycia lub włączenia w wyrób. Jeżeli własność klienta zostanie zagubiona, uszkodzona lub z innego powodu uznana za nieprzydatną do zastosowania, to organizacja powinna poinformować o tym klienta i utrzymywać zapisy (patrz 4.2.4).
UWAGA Własność klienta może obejmować własność intelektualną i dane osobowe.
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Katarzyna B.:
Chciałabym odświeżyć temat. O własności klienta mówi punkt 7.5.4 normy ISO 9001. Jeżeli przywozimy sprzęt Klienta na teren firmy, bądź on go do nas przywozi, my go naprawiamy i odwozimy/Klient odbiera to czy musimy stworzyć instrukcję mówiącą o nadzorze nad własnością Klienta ? Czy trzeba do tego stworzyć dokumentację ?
Uprzejmie proszę o rady doświadczonych kolegów, koleżanki


Możesz ale nie musisz.

Ale musisz spełnić ten fragment:
"Jeżeli własność klienta zostanie zagubiona, uszkodzona lub z innego powodu uznana za nieprzydatną do zastosowania, to organizacja powinna poinformować
o tym klienta i utrzymywać zapisy (patrz 4.2.4)."
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Katarzyna B.:
Chciałabym odświeżyć temat. O własności klienta mówi punkt 7.5.4 normy ISO 9001. Jeżeli przywozimy sprzęt Klienta na teren firmy, bądź on go do nas przywozi, my go naprawiamy i odwozimy/Klient odbiera to czy musimy stworzyć instrukcję mówiącą o nadzorze nad własnością Klienta ? Czy trzeba do tego stworzyć dokumentację ?
Uprzejmie proszę o rady doświadczonych kolegów, koleżanki
Z uwagi na odpowiedzialność karną - TAK
prześlę na priv.
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Jerzy B.:
Z uwagi na odpowiedzialność karną - TAK
prześlę na priv.

Daj, proszę, na ogólny, sam jestem ciekawy.
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Znany mi przypadek:
Firma produkująca mn. witryny, miała jedną z nich wypełnić wkładem witrażowym wartości 3x większym niż ta witryna. Do zabudowy witraż dostarczył klient - nieszczęście witraż podczas jego montażu został uszkodzony w sposób dyskwalifikujący cały wyrób.
Mała procedurka, ale już po wszystkim załatwia i reguluje postępowanie do dnia dzisiejszego bo przypomina zaistniałą wpadkę.
Katarzynie przesłałem procedurę ku pamięci, bo za wadę wyrobu dostarczonego przez klienta, często na końcu płaci firma.
Piotrze, przesyłam w zamian za podziękowanie :-), ;-), ;-) i komentarz.
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Szczerze i prawdziwie

ja bym to opracował zupełnie inaczej niż Ty, prościej, może lepiej, może gorzej.
Ale dobrze przypomnieć sobie starą dobrą szkołę, gdy SZJ był spójny i udokumentowany.

Dziękuję

Edycja - literkiTen post został edytowany przez Autora dnia 17.05.13 o godzinie 22:29
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Jerzy B.:
Z uwagi na odpowiedzialność karną - TAK
prześlę na priv.
"Karną"? Chyba raczej "prawną"?

Procedura oczywiście wymagana nie jest, ale "dobra praktyka" podpowiada, że może być przydatna. Może zaoszczędzić konfliktów z klientami.
Wiktor Franczak

Wiktor Franczak Specjalista ds. Lean
Manufacturing, Enix

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Witam,

Chciałbym zapytać o wasze opinie nt. realizacji punktu własność klienta
(7.5.4). Własność klienta obejmuje również własność intelektualną. Ale
co to w praktyce oznacza? Czy jeśli klient powierza dokumentację
techniczną wyrobu, który jest jego pomysłem to co należy chronić?
Fizyczną dokumentację przed jej zniszczeniem? A może sam projekt wyrobu,
który jest zastrzeżony i którego nie można nikomu innemu sprzedać?

A teraz, żeby jeszcze skomplikować. Mamy dwóch klientów, obaj zlecają do
wykonania wyrób według przesłanego przez siebie projektu. Z tym, że
projekty są te same a między klientami trwa spór kto faktycznie ma prawa
ochronne i wyłączność na dany wyrób. Czyje są więc prawa do projektu i
czy ja, jako wytwórca mogę ten wyrób produkować dla obu klientów? W
końcu każdy z nich powierzył mi projekt i każdy z nich twierdzi, że jest
jego właścicielem. Czy więc punkt normy ma zastosowanie jedynie do
fizycznej dokumentacji czy do wyrobu, który powstanie w jej oparciu i
zostanie sprzedany komuś, komu być może zostanie udowodnione, że nie ma
praw do niego?
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

7.5.4 Własność klienta
Organizacja powinna sprawować pieczę nad własnością klienta, w czasie gdy znajduje się ona pod nadzorem organizacji lub jest przez nią używana. Organizacja powinna identyfikować, weryfikować, chronić i zabezpieczać własność klienta dostarczoną w celu użycia lub włączenia w wyrób.


Czyli masz to tak trzymać aby tego nie zniszczyć lub nie zgubić. Generalnie chronić.

Jeżeli własność klienta zostanie zagubiona, uszkodzona lub z innego powodu uznana za nieprzydatną do zastosowania, to organizacja powinna poinformować o tym klienta i utrzymywać zapisy (patrz 4.2.4).

To nie wymaga tłumaczenia\

UWAGA Własność klienta może obejmować własność intelektualną i dane osobowe.

Druga część pytania, czy Ty jesteś stroną sporu, czy któryś z Klientów Cię o tym oficjalnie (pisemnie) poinformował. Albo zastrzegł sobie jakieś prawa???
Jeśli nie to rób, a nich oni się kłócą.
Katarzyna Szymańska

Katarzyna Szymańska inżynier jakości

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Wg mnie pojęcie ochrony intelektualnej własności klienta to przede wszystkim ochrona przed udostępnieniem osobom postronnym oraz bezprawnym użyciem, co w praktyce może oznaczać ograniczony i kontrolowany dostęp do tej własności (np. rysunków, schematów itp.)
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Nie jestem przekonany do tego aby własność intelektualną podpinać do tego punktu normy jakościowej. Własność intelektualna jako taka, sama rządzi się prawnymi uregulowaniami i obowiązek ochrony czy cedowania jej na producenta powinien być przedmiotem oddzielnej umowy bo generalnie odpowiada za nią jej właściciel.
Pkt. normy dotyczący własności Klienta odnosi się do jakościowego zabezpieczenia wyrobu lub jego elementu i ma na celu wyeliminowanie ryzyka związanego z utratą jego początkowych właściwości lub utratą jego wartości materialnej. Jak wymierzyć wartość materialną w tym przypadku? – kilogramy papieru (dokumentacji) dla jednych są warte tyle co makulatura, dla drugich bezcenne. Który z producentów potrafi zapisać to w formie nie zagrażającej jego bytowi jako odpowiedzialnemu zleceniobiorcy.
Przykład jakiego użyłem w komentarzu wcześniejszym wg mnie jest adekwatnym przykładem jakich przypadków może to dotyczyć i podpieram to komentarzem Piotra z uwarunkowaniem, że własność Klienta rozpatrywana może być wtedy gdy niesie za sobą mierzalną wartość.
Boję się, że zalanie rysunku kawą w sytuacji napiętych stosunków na linii Klient-Producent może prowadzić do zaprzeczenia pojęciu „własność intelektualna”.Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.10.15 o godzinie 16:13
Grzegorz Wojcieszczyk

Grzegorz Wojcieszczyk Pełnomocnik ds
Jakości

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

Witam
własność to własność i, moim zdaniem, nie ma znaczenia materialna czy niematerialna. Np dokumentacja techniczna przekazana przez klienta pozostaje własnością klienta, niezależnie od tego w jakiej postaci ją przekazał papierowo czy mailem. Z własnego doświadczenia: przed rozpoczęciem współpracy z reguły podpisuje się dodatkową umowę "o nierozpowszechnianiu" i to zabezpiecza stronę prawną - nie zabezpiecza natomiast, wg minie, strony "zarządczej" i zgodności z normą. Przykład: wg zgubionej dokumentacji nie da się wykonać np prototypu...
Podobnie jest, wg mnie, z przekazaniem przez klienta np technologii - a są takie przypadki. Oczywiście bez jego zgody, nie można jej wykorzystać do wytworzenia innych produktów dla innego klienta.
Przekazana technologia pozostaje własnością klienta, chyba że nastąpi transfer z przeniesieniem prawa własności na mocy jakiejś np. kolejnej umowy.
Reguła "identyfikować, chronić, zabezpieczać i informować" powinna dotyczyć całej własności klienta. Czyli: technologia, dokumentacja techniczna, rysunki i inne "rzeczy" w tym niematerialne przekazane przez klienta powinny być zidentyfikowane, chronione, zabezpieczone .... i klient powinien być informowany... itd

Wracając do pytania, moim zdaniem: gdy dwóch klientów przekazało mi taką samą dokumentacje (bez technologii bo jest moja lub ogólnie dostępna, bez zastrzeżenia patentowego itp) - dla mnie jako wykonawcy, nie ma znaczenia czy jest taka sam czy nie jest, trzeba tylko udowodnić, że nie było jej transferu miedzy klientami w mojej firmie - ale udowodnienie tego "braku transferu" nie koniecznie musi być proste i łatwe.

Pozdrawiam
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Praktyczna realizacja punktu 7.5.4 Własnośc kliena

"Reguła "identyfikować, chronić, zabezpieczać i informować" powinna dotyczyć całej własności klienta. Czyli: technologia, dokumentacja techniczna, rysunki i inne "rzeczy" w tym niematerialne przekazane przez klienta powinny być zidentyfikowane, chronione, zabezpieczone .... i klient powinien być informowany... itd"

To już w dosłownym cytacie normy przytoczył Piotr.
Inny sposób podejścia może skomplikować każde postępowanie, tylko jaki istotny wpływ ma to na realną jakość wyrobu (materialną) ?.
Norma jakościowa przypominam dotyczy jakości na każdym szczeblu WYTWARZANIA wyrobu. Inne relacje na linii Klient-Producent załatwia się bez podpierania się normą bo i tak dochodzimy do absurdu czego przykładem jest ciągłe mieszanie w jakości (co pięć lat nowa norma).
Masz rację własność to własność tak jak nasze zdarte spodnie lecz o ich wartości świadczy ich zawartość która zawsze jest materialna choćby nawet w mało znaczącej formie.Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.10.15 o godzinie 22:32



Wyślij zaproszenie do