Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości
Zbigniew Banaśkiewicz:Marek Kubiś:Zbigniew Banaśkiewicz:
Wracając do meritum - naprawdę popiera pan tezę: "Do zespołu nie mogą należeć osoby bezpośrednio związane z obszarami funkcjonowania firmy będącymi punktem zainteresowania QIT."?
Hmmmm .. tak ..
I jak Pan zamierza wdrożyć i utrzymać usprawnienia wypracowane przez zespół? W praktyce, nie w teorii ;-)
Może przykład z Toyoty, bo to łatwe do zeryfikowania. ;-) Chcąc wprowadzić nową jakość (nowy model samochodu) powołuje się zespół interdyscyplinarny w skład którego nie wchodzi nikt z produkcji.
No i plastycy rysują kształty jaki im wyobraźnia podpowiada, mama która wozi dzieci zadowolona by była gdyby podczas jazdy miały one jakieś zajęcie - choćby można byłoby im pokazać bajkę, jeżdżący w delegacje przedstawiciel handlowy maży aby w trakcie jazdy orzeźwić się chłodnym napojem orzeźwiającym, mający swojego kierowcę biznesmen chętnie podczas jazdy postawiłby drinka strategicznemu klientowi, .., itd., itp. .
Nikt się nie zastanawia czy to jest wykonalne, jakie są ograniczenia technologiczne, itd., tylko kieruje się sobie znanymi względami. Wyniki pracy tej grupy osób nie są więc do użycia od zaraz.
Wyniki przekazuje się więc dalej celem sporządzenia studium wykonalności. Odpowiedź zwrotnie może być przekazana, jeżeli istnieją ku temu racjonalne przesłanki, a autorzy pomysłów są proszeni o spojrzenie jeszcze raz na projekt z uwzględnieniem podanych uwag.
Jeżeli pomysły zyskają przychylność, idee przekazuje się dalej celem przygotowania projektu wdrożenia i wyceny kosztów.
Na koniec, jeżeli analiza biznesowa zysków i strat zakończyła się pozytywnie, to co wymyślono kieruje się do realizacji. ;-)))
-------------------------------------------------
Powyższe pokazuje zmianę jaka dokonuje się w postrzeganiu jakości w nowocześnie rozumianym zarządzaniu.
Pańskie obawy wiążę z tradycyjnym podejściem do jakości :-))) czyli:
FIRMA -> (PRODUKT <- jakość) -> KLIENT
Tymczasem dzisiaj, jak ktoś chce mądrze zarządzać ;-))) zaleca się:
(FIRMA <- JAKOŚĆ) -> PRODUKT -> KLIENT