Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Witam

Próbuję odnaleźć różnicę między kołem jakości a zespołem doskonalenia jakości.

Koło jakości jak dla mnie to grupa osób, która spotyka się i dyskutuje, analizuje i rozwiązuje problem z jakością. Zespół doskonalenia jakości, jak dla mnie ma podobną definicję....

Z góry dziękuje za pomoc i odp.
Ewa Laskowska

Ewa Laskowska Konsultant Projektu
Księgowość w Dziale
Wsparcia

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Zespół doskonalenia jakości- Najczęściej członkowie zespołu pracujący nad projektem spotykają się raz na tydzień przez około trzy miesiące i w tym czasie powinni znaleźć rozwiązanie poprawiające jakość. Po ukończeniu prac grupa rozwiązuje się i powołuje się nowy zespół do sformułowania i podjęcia innego projektu poprawy. Proces ten ciągle się powtarza. Zespoły doskonalenia jakości są powoływane przez kierownictwo w celu rozwiązania określonego problemu związanego z działalnością projakościową.Do zespołu nie mogą należeć osoby bezpośrednio związane z obszarami funkcjonowania firmy będącymi punktem zainteresowania QIT.
Koła jakości są to grupy liczące od czterech do dwunastu osób, które zazwyczaj wywodzą się z tego samego obszaru pracy. Odbywają one dobrowolne i regularne spotkania w celu rozwiązywania problemów powstających w trakcie wykonywanych przez nie zadań wykorzystując identyfikację, badania i analizę

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Dziękuje bardzo, rozjaśniło mi to już w 100% :)
Ewa Laskowska

Ewa Laskowska Konsultant Projektu
Księgowość w Dziale
Wsparcia

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Proszę bardzo:-)Cieszę się, że mogłam pomóc... polecam się na przyszłość..
Pozdrawiam
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Historycznie, najpierw były koła jakości.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_circle

Później ich koncepcja ewoluowała, zwłaszcza przy próbach adaptacji poza Japonią, również w kierunku zespołów zadaniowych.
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Ewa Laskowska:
Do zespołu nie mogą należeć osoby bezpośrednio związane z obszarami funkcjonowania firmy będącymi punktem zainteresowania QIT.

???

Tzn jeżeli np. problem dotyczy form wtryskowych, to do zespołu może należeć każdy pod warunkiem, że nie ma pojęcia o działaniu form wtryskowych?
Ewa Laskowska

Ewa Laskowska Konsultant Projektu
Księgowość w Dziale
Wsparcia

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

to nie jest moja praktyczna wiedza...mądrzejsi ode mnie to omówili..ja tylko przytaczam....
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Zbigniew Banaśkiewicz:
Ewa Laskowska:
Do zespołu nie mogą należeć osoby bezpośrednio związane z obszarami funkcjonowania firmy będącymi punktem zainteresowania QIT.
???

Tzn jeżeli np. problem dotyczy form wtryskowych, to do zespołu może należeć każdy pod warunkiem, że nie ma pojęcia o działaniu form wtryskowych?
Bezpośrednio związany to bezpośrednio związany, np: z brygady, z działu, z .. . A jak z innej brygady, z innego działu, z .., to już nie bezpośrednio związany, no i pojęcie mieć może. ;-)
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Marek Kubiś:
Zbigniew Banaśkiewicz:
Ewa Laskowska:
Do zespołu nie mogą należeć osoby bezpośrednio związane z obszarami funkcjonowania firmy będącymi punktem zainteresowania QIT.
???

Tzn jeżeli np. problem dotyczy form wtryskowych, to do zespołu może należeć każdy pod warunkiem, że nie ma pojęcia o działaniu form wtryskowych?
Bezpośrednio związany to bezpośrednio związany, np: z brygady, z działu, z .. . A jak z innej brygady, z innego działu, z .., to już nie bezpośrednio związany, no i pojęcie mieć może. ;-)

Zazwyczaj wszystkie brygady pracują na tej samej formie a nie przynoszą z domu swoje na kolejną zmianę ;-)

Z innego tzn z jakiego na przykład?
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Ewa Laskowska:
to nie jest moja praktyczna wiedza...mądrzejsi ode mnie to omówili..ja tylko przytaczam....

A którzy to są ci mądrzejsi i czy wyjaśnili dlaczego?
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Zbigniew Banaśkiewicz:
Zazwyczaj wszystkie brygady pracują na tej samej formie a nie przynoszą z domu swoje na kolejną zmianę ;-)
Ale czy wszyscy tak samo się z nią obchodzą? ;-)
Z innego tzn z jakiego na przykład?
Jak problem poważny to i z audytu drugiej strony na przykład. ;-)
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Marek Kubiś:
Zbigniew Banaśkiewicz:
Zazwyczaj wszystkie brygady pracują na tej samej formie a nie przynoszą z domu swoje na kolejną zmianę ;-)
Ale czy wszyscy tak samo się z nią obchodzą? ;-)

Być może nie, ale tego zazwyczaj się nie wie na wstępie, więc może być problem z trafnym doborem członków zespołu...
Z innego tzn z jakiego na przykład?
Jak problem poważny to i z audytu drugiej strony na przykład. ;-)

Kliencie pomóż nam bo nie potrafimy rozwiązać własnych problemów jakościowych? Wow...
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Zbigniew Banaśkiewicz:
Marek Kubiś:
Zbigniew Banaśkiewicz:
Zazwyczaj wszystkie brygady pracują na tej samej formie a nie przynoszą z domu swoje na kolejną zmianę ;-)
Ale czy wszyscy tak samo się z nią obchodzą? ;-)
Być może nie, ale tego zazwyczaj się nie wie na wstępie, więc może być problem z trafnym doborem członków zespołu...
Ten problem zawsze aktualnym. ;-(
Jak problem poważny to i z audytu drugiej strony na przykład. ;-)
Kliencie pomóż nam bo nie potrafimy rozwiązać własnych problemów jakościowych? Wow...
No nie, są przecież producenci, dystrybutorzy, .., inne zakłady, uczelnie więc nie ma tak, że do nikogo po pomoc nie ma się udać, bo to też 2-ga strona. :-)))

A klient? I tak jest bombardowany o przekazywanie opinii, o pomoc w ulepszaniu nie jednego produktu więc czemu nie. ;-) A, że nie z każdym da się współpracować inne zagadnienie. ;-(
Ewa Laskowska

Ewa Laskowska Konsultant Projektu
Księgowość w Dziale
Wsparcia

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Zbigniew Banaśkiewicz:
Ewa Laskowska:
to nie jest moja praktyczna wiedza...mądrzejsi ode mnie to omówili..ja tylko przytaczam....

A którzy to są ci mądrzejsi i czy wyjaśnili dlaczego?
"mądrzejsi"...odsyłam do lektury m.in. Ratyński W. "Zarządzanie jakością" Skierniewice 2005, Karaszewski R. "Systemy zarządzania jakością największych korporacji świata i ich dyfuzja (zjawisko, rozwój, znaczenie)". Tu właśnie znalazłam co nieco na ten temat...
Piotr Kowalczyk

Piotr Kowalczyk Lean Manufacturing -
Podejmę współpracę z
firmą szkoleniową.

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Koła Jakości... fajne narzędzie rozwiązywania złożonych problemów. Niestety nawet w polskich zakładach Toyoty trudno mówić o 100% dobrowolności. Pracownicy, Mistrzowie mają lub mieli (za moich czasów w Toyocie) założone cele ilościowe.
Ale tak czy inaczej , niezależnie od motywacji przystąpienia do QCC, byłem świadkiem wielu świetnych wręcz spektakularnych w skali zakładu wyników. Koła Jakości z założenia mają uczyć pracowników analizy problemu, szukania rozwiązań oraz....integracji w zespołach oraz między wydziałami. Działalność Kół Jakości stwarza możliwości szeregowym pracownikom przedstawienia wyników swojej pracy przed zarządem firmy. Niektórych to naprawdę motywuje, no i na końcu nagrody finansowe. Kółko jakości które wygrywa roczną rywalizację, typowane jest do reprezentowania zakładu na ogólnoświatowej konwencji QCC w Japonii, oczywiście cały wyjazd finansowany jest przez firmę.
Idea QCC wg mnie rewelacyjna, aby przynosiła efekty QCC musi być dobrze zarządzana i w tym chyba tkwi największy problem, bo drugi ważny punkt czyli kreatywność polskich pracowników jest naprawdę rewelacyjna.Piotr Kowalczyk edytował(a) ten post dnia 14.06.11 o godzinie 21:18
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Marek Kubiś:
Zbigniew Banaśkiewicz:
Marek Kubiś:
Zbigniew Banaśkiewicz:
Zazwyczaj wszystkie brygady pracują na tej samej formie a nie przynoszą z domu swoje na kolejną zmianę ;-)
Ale czy wszyscy tak samo się z nią obchodzą? ;-)
Być może nie, ale tego zazwyczaj się nie wie na wstępie, więc może być problem z trafnym doborem członków zespołu...
Ten problem zawsze aktualnym. ;-(

Wracając do meritum - naprawdę popiera pan tezę: "Do zespołu nie mogą należeć osoby bezpośrednio związane z obszarami funkcjonowania firmy będącymi punktem zainteresowania QIT."?
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Zbigniew Banaśkiewicz:
Wracając do meritum - naprawdę popiera pan tezę: "Do zespołu nie mogą należeć osoby bezpośrednio związane z obszarami funkcjonowania firmy będącymi punktem zainteresowania QIT."?
Hmmmm .. tak .. ale pod warunkiem, że to nie jest uniwersalna, nie dla każdego zakładu propozycja. :-(
Piotr Kowalczyk:
Idea QCC wg mnie rewelacyjna, aby przynosiła efekty QCC musi być dobrze zarządzana
No właśnie. :-) Firma musi być na coś takiego przygotowana, a nasze realia w zdecydowanej więęęększości czegoś takiego nie potwierdzają. :-( Takie działania mogą uzupełniać te "standardowe" ale nie je zastępować. ;-)
Edit: Pominąłem P. Piotra. ;-(Marek Kubiś edytował(a) ten post dnia 14.06.11 o godzinie 23:53
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Marek Kubiś:
Zbigniew Banaśkiewicz:
Wracając do meritum - naprawdę popiera pan tezę: "Do zespołu nie mogą należeć osoby bezpośrednio związane z obszarami funkcjonowania firmy będącymi punktem zainteresowania QIT."?
Hmmmm .. tak ..

I jak Pan zamierza wdrożyć i utrzymać usprawnienia wypracowane przez zespół? W praktyce, nie w teorii ;-)
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Marek Kubiś:
Piotr Kowalczyk:
Idea QCC wg mnie rewelacyjna, aby przynosiła efekty QCC musi być dobrze zarządzana
No właśnie. :-)

Rewelacyjna idea powinna być rewelacyjnie zarządzana :-). Chyba że jest tak rewelacyjna, że aż samowdrażalna ;-P
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Koło jakości a zespół doskonalnie jakości

Zbigniew Banaśkiewicz:
Marek Kubiś:
Zbigniew Banaśkiewicz:
Wracając do meritum - naprawdę popiera pan tezę: "Do zespołu nie mogą należeć osoby bezpośrednio związane z obszarami funkcjonowania firmy będącymi punktem zainteresowania QIT."?
Hmmmm .. tak ..
I jak Pan zamierza wdrożyć i utrzymać usprawnienia wypracowane przez zespół? W praktyce, nie w teorii ;-)
Może przykład z Toyoty, bo to łatwe do zeryfikowania. ;-) Chcąc wprowadzić nową jakość (nowy model samochodu) powołuje się zespół interdyscyplinarny w skład którego nie wchodzi nikt z produkcji.

No i plastycy rysują kształty jaki im wyobraźnia podpowiada, mama która wozi dzieci zadowolona by była gdyby podczas jazdy miały one jakieś zajęcie - choćby można byłoby im pokazać bajkę, jeżdżący w delegacje przedstawiciel handlowy maży aby w trakcie jazdy orzeźwić się chłodnym napojem orzeźwiającym, mający swojego kierowcę biznesmen chętnie podczas jazdy postawiłby drinka strategicznemu klientowi, .., itd., itp. .

Nikt się nie zastanawia czy to jest wykonalne, jakie są ograniczenia technologiczne, itd., tylko kieruje się sobie znanymi względami. Wyniki pracy tej grupy osób nie są więc do użycia od zaraz.

Wyniki przekazuje się więc dalej celem sporządzenia studium wykonalności. Odpowiedź zwrotnie może być przekazana, jeżeli istnieją ku temu racjonalne przesłanki, a autorzy pomysłów są proszeni o spojrzenie jeszcze raz na projekt z uwzględnieniem podanych uwag.

Jeżeli pomysły zyskają przychylność, idee przekazuje się dalej celem przygotowania projektu wdrożenia i wyceny kosztów.

Na koniec, jeżeli analiza biznesowa zysków i strat zakończyła się pozytywnie, to co wymyślono kieruje się do realizacji. ;-)))

-------------------------------------------------
Powyższe pokazuje zmianę jaka dokonuje się w postrzeganiu jakości w nowocześnie rozumianym zarządzaniu.

Pańskie obawy wiążę z tradycyjnym podejściem do jakości :-))) czyli:
 FIRMA -> (PRODUKT <- jakość) -> KLIENT


Tymczasem dzisiaj, jak ktoś chce mądrze zarządzać ;-))) zaleca się:
 (FIRMA <- JAKOŚĆ) -> PRODUKT -> KLIENT



Wyślij zaproszenie do