Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Mam problem z procesami zewnętrznymi. Transport jest w naszej firmie wykonywany przez zewnętrzne firmy spedycyjne. Oceniamy ich na podstawie wskaźników ustalonych dla tego procesu, tj. terminowość dostaw, jakość/ilość reklamacji. Czy to podejście jest poprawne, czy lepiej zmienić to na dostawców usług? Czy ma ktoś podobne doświadczenia z procesami zewnętrznymi?
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Czy aby to nie to samo ?

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Może źle opisałam sytuację. Nie wiem do końca co będzie bardziej poprawne:
- czy utrzymywanie tego procesu na mapie procesów jako proces zewnętrzny i monitorowanie wskaźników dla tego procesu
- czy zakwalifikowanie firm spedycyjnych jako dostawców i ich ocena tak jak pozostałych dostawców - ta wersja mi bardziej odpowiada
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Łatwiej i sensowniej jest zarządzać procesami wewnątrz organizacji:
- monitorujesz na bieżąco w czasie rzeczywistym,
- analizujesz zapisy (faktury, dowody dostawy, listy kontroli jak. ........)dla
realizacji zadań SZJ,
- oceniasz jakość dostaw i cenzurujesz Dostawcę w sposób narastający,
- ............
Skłaniam się również za tym co Tobie odpowiada - SZJ jest dla Twojej organizacji.

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Dziękuję za odpowiedź, a uważa Pan, że dla usług pokryć galwanicznych sprawa mogłaby zostać rozwiązana podobnie? Części wysyłamy do pokrycia galwanicznego, nasze wymagania na wejściu to rodzaj pokrycia i grubość, nie ingerujemy w parametry kąpieli i dobór metody. Oczekujemy elementów zgodnych, co po powrocie z zakładu galwanicznego kontrolujemy. Czy właściwe by było potraktowanie zakładu galwanicznego również jako dostawcę? Tutaj mam dylemat, bo jednak jest to część procesu produkcyjnego wykonywana na zewnątrz.
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Zasada powinna być i będzie taka:
1. masz proces zewnętrzny, który auditujesz na miejscu u dostawcy - umieszczasz go w zakresie.
2. masz proces zewnętrzny, który nadzorujesz (tak jak wyłożył Jerzy, no mniej więcej tak jak wyłożył, bo "cenzura dostawcy" jest poza moim skromnym zakresem percepcji), ale nie auditujesz - umieszczasz go w zakresie, ale z uwagą, że jest nadzorowany.

Przykład:
ad 1 - Projektowanie, produkcja i galwanizowanie gwoździ.
ad 2 - Projektowanie, produkcja i nadzorowanie galwanizowania gwoździ.

Edycja:
dostawca to ten, który dostarcza, coś, co jest włączane w Twój proces, np drut, maszyny, smar.
proces zewnętrzny - to coś co deklarujesz w zakresie Klientowi, że robisz, ale zlecasz na zewnątrz.Ten post został edytowany przez Autora dnia 14.12.15 o godzinie 18:06
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Piotr M.:
Zasada powinna być i będzie taka:
1. masz proces zewnętrzny, który auditujesz na miejscu u dostawcy - umieszczasz go w zakresie.
2. masz proces zewnętrzny, który nadzorujesz (tak jak wyłożył Jerzy, no mniej więcej tak jak wyłożył, bo "cenzura dostawcy" jest poza moim skromnym zakresem percepcji), ale nie auditujesz - umieszczasz go w zakresie, ale z uwagą, że jest nadzorowany.

Przykład:
ad 1 - Projektowanie, produkcja i galwanizowanie gwoździ.
ad 2 - Projektowanie, produkcja i nadzorowanie galwanizowania gwoździ.

Edycja:
dostawca to ten, który dostarcza, coś, co jest włączane w Twój proces, np drut, maszyny, smar.
proces zewnętrzny - to coś co deklarujesz w zakresie Klientowi, że robisz, ale zlecasz na zewnątrz.

Twoim zdaniem odniesienie się do procesów zewnętrznych kwalifikuje się do ujęcia w zakresie systemu? Czy też masz na myśli opisanie "zakresu nadzoru nad procesem zewnętrznym" w dokumentacji firmy?
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Marek P.:
Twoim zdaniem odniesienie się do procesów zewnętrznych kwalifikuje się do ujęcia w zakresie systemu?
To zależy od Klienta. Jeśli np proces zewnętrzny jest dość oczywisty np zewnętrzna diagnostyka laboratoryjna w przypadku przychodni to nie ma sensu umieszczać tego w zakresie, no chyba że klient sie uprze.
Natomist była sytuacja, że klient robi wypraski z folii i zależało mu na tym, aby w zakresie było projektowanie form, którego sam nie robi a zleca na zewnątrz. Więc to musi podlegać zasadom, które opisałem pozyżej.

Czy też masz na myśli opisanie "zakresu nadzoru nad procesem zewnętrznym" w dokumentacji firmy?
To musi być opisane zawsze, i teraz zalezy czy jest to nadzór nad procesem i sposób (skuteczność) tego nadzoru jest auditowany wewnątrz firmy, czy goni się z papierami do tego wykonawcy procesu zewnętrznego i tam się go audituje na miejscu.

Dla jasności, nie są to moje wymysły a interpretacja PCA
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Piotr M.:
Marek P.:
Twoim zdaniem odniesienie się do procesów zewnętrznych kwalifikuje się do ujęcia w zakresie systemu?
To zależy od Klienta. Jeśli np proces zewnętrzny jest dość oczywisty np zewnętrzna diagnostyka laboratoryjna w przypadku przychodni to nie ma sensu umieszczać tego w zakresie, no chyba że klient sie uprze.
Natomist była sytuacja, że klient robi wypraski z folii i zależało mu na tym, aby w zakresie było projektowanie form, którego sam nie robi a zleca na zewnątrz. Więc to musi podlegać zasadom, które opisałem pozyżej.

U nas chyba byśmy jednak tego nie ujęli w zakresie...
Choć jest coś na rzeczy. Pamiętam 15 lat temu certyfikację firmy budowlanej, która realizowała projekty "zaprzyjaźnionej" pracowni architektonicznej. I była dyskusja czy mają projektowanie, czy go nie mają. Klient zewnętrzny zamawiał oczywiście całość czyli projekt z wykonawstwem.
Czy też masz na myśli opisanie "zakresu nadzoru nad procesem zewnętrznym" w dokumentacji firmy?
To musi być opisane zawsze, i teraz zalezy czy jest to nadzór nad procesem i sposób (skuteczność) tego nadzoru jest auditowany wewnątrz firmy, czy goni się z papierami do tego wykonawcy procesu zewnętrznego i tam się go audituje na miejscu.

Umieszczanie procesów zewnętrznych na mapie procesów i ich auditowanie to często dyskutowany temat i muszę przyznać, że nie całkiem mam pogląd na ten temat. Zauważyłem, że tzw. procesy zewnętrzne w mało której firmie spełniają wymagania 4.1.
Dla jasności, nie są to moje wymysły a interpretacja PCA

Tak podejrzewałem :)
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Marek P.:
Zauważyłem, że tzw. procesy zewnętrzne w mało której firmie spełniają wymagania 4.1.

Dokładnie!!!
Wg jakich kryteriów ich auditować, całej "9", wybranych elementów, kontraktu, własnej checklisty, własnego widzimisię?

Skoro zlecam coś na zewnątrz to albo nie mogę tego robić, albo się nie znam, albo się nie opłaca, więc jak mogę np auditować coś na czym się kompletnie nie znam?

Co w sytuacji, gdy wyrób procesu zewnętrznego spełnia moje wymagania ale robią go male dzieci poganiane biczem, stojące po pas w wodzie i pracujące na obrabiarkach bez osłon?Ten post został edytowany przez Autora dnia 31.12.15 o godzinie 06:29
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Piotr M.:
Marek P.:
Zauważyłem, że tzw. procesy zewnętrzne w mało której firmie spełniają wymagania 4.1.

Dokładnie!!!
Wg jakich kryteriów ich auditować, całej "9", wybranych elementów, kontraktu, własnej checklisty, własnego widzimisię?

Skoro zlecam coś na zewnątrz to albo nie mogę tego robić, albo się nie znam, albo się nie opłaca, więc jak mogę np auditować coś na czym się kompletnie nie znam?

Co w sytuacji, gdy wyrób procesu zewnętrznego spełnia moje wymagania ale robią go male dzieci poganiane biczem, stojące po pas w wodzie i pracujące na obrabiarkach bez osłon?
Niektóre instytucje nie zgodzą się na auditowanie. Czy jest to powód żeby zakończyć z nimi współpracę?
Moim zdaniem auditowanie procesu zewnętrznego będzie dość typowe dla działalności, która dzieje się na terenie firmy (np. działalność typu "utrzymanie ruchu" typu "narzędziownia" albo "zarządzanie odpadami"). W przypadku działalności realizowanych poza terenem firmy lub wręcz zdalnie auditowanie może być niepraktyczne lub nierealne.Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.01.16 o godzinie 11:35
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: jak oceniać procesy zewnętrzne, np. transport

Marek P.:
Niektóre instytucje nie zgodzą się na auditowanie. Czy jest to powód żeby zakończyć z nimi współpracę?
Moim zdaniem nie. Mamy jeszcze nadzór poprzez proces zewnętrzny plus 7.4
W przypadku działalności realizowanych poza terenem firmy lub wręcz zdalnie auditowanie może być niepraktyczne lub nierealne.
Oczywiście



Wyślij zaproszenie do