Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Uwaga BOS!!!

Nawiązując do postu Jacka: Jak się w PL promuje blue ocean, nasuwa mi się pewna refleksja.
W polskim tłumaczeniu książki o BOS z 2005 roku jest podany przykład JSF (Joint Strike Figher) - samolotu bojowego, uniwersalnego, dla różnych rodzajów sił zbrojnych USA. Na stronie 166 polskiego wydania czytamy:
"Jeśli chodzi o bliższe szczegóły, program JSF przewidywał obniżenie kosztów, a tym samym ceny pojedynczego samolotu z obecnych 190 milionów dolarów, do 33 milionów dolarów.".
Natomiast w książce wydanej w październiku 2011 przez wydawnictwo WILEy, p.t. " Lean Systems Engineering With Lean Enablers For Systems Engineering" autorstwa Prof. Bohdana W. Oppenheima (ksiażka dotyczy zagadnień związanych z Inżynierią Systemów, nie BOS'u :o) na stronie 48 możemy znaleźć takie dane na temat programu JSF (przeliczyłem, by nie podawać całej tabelki):
- planowany koszt jednego samolotu - 74 miliony dolarów
- ostatnie oszacowanie (2011) kosztu jednego samolotu 91 milionów dolarów.

Nie wiem, skąd się wzięła różnica dla pierwotnych szacunków ( 33 mln USD vs 74 mln USD), interesująca jest kwota ostatniego oszacowania - 91 mln USD na jeden samolot!. To blisko trzy razy tyle, ile podają autorzy książki o BOS!
Zgoda, to nadal nie jest 190 mln USD za sztukę, jednak co z tym planowaniem i ustalaniem strategicznej wyceny?
Czy to nadal BOS, czy już tylko walka o to (program nie dobiegł końca, możliwe są jeszcze zmiany), by koszty jeszcze nie wzrosły?

Pozdrawiam
Piotr G.

Piotr G. Budownictwo -
remonty i
wykończeniówka

Temat: Uwaga BOS!!!

Zapowiada się interesujący temat do dyskusji :).
Tomasz Piotr Sidewicz

Tomasz Piotr Sidewicz Ponad 20 lat
doświadczeń w handlu
w tym 14 w handlu
zagra...

Temat: Uwaga BOS!!!

Henryk M.:
Czy to nadal BOS, czy już tylko walka o to (program nie dobiegł końca, możliwe są jeszcze zmiany), by koszty jeszcze nie wzrosły?

Pozdrawiam

Kazdy Blue Ocean stanie sie Red. Kiedy pojawia sie konkurencja, pojawia sie krew od walki o miejsce

TPS
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Uwaga BOS!!!

To prawda Tomaszu. Jednak w tym przypadku właściwie brak konkurencji (przedsięwzięcie jedyne w swoim rodzaju), a czynnik kosztowy, tak istotny w tym przedsięwzięciu, zaczyna być problemem.

Nie daje mi spokoju myśl, że to konkretne przedsięwzięcie, to zły przykład BOS. Dlaczego?
Jak wyżej napisałem - jedyne w swoim rodzaju. Brak konkurencji, która odpadła w fazie przetargowej. Brak konkurencji na "rynku", ponieważ nie ma na świecie podobnej konstrukcji. Zresztą ta zastępuje wysłużonego, brytyjskiego RC Harrier'a, konstrukcję z 1969 roku. Brytyjczycy nie zamierzają rozwijać tego typu samolotów.

Dla mnie to ciekawa innowacja techniczna, nawet nie innowacja wartości, ale nie BOS. Można się pokusić o (s)kopiowanie Cirque du Soleil (CdS), ale tej konstrukcji raczej nie można powielić. Poza tym programy rozwojowe tego typu "jednostek" trwają 10-15 lat. Klient, w tym przypadku - Pentagon, dokonał wyboru i na kolejne co najmniej 3 dekady "rynek" jest w 100% zajęty. To kolejna przesłanka na korzyść mojego podejrzenia, ze to jednak nie BOS.

Pozdrawiam
Marek M.

Marek M. Scrum Master, Senior
(Technical) Project
Manager

Temat: Uwaga BOS!!!

Henryk M.:
Nawiązując do postu Jacka: Jak się w PL promuje blue ocean, nasuwa mi się pewna refleksja.
W polskim tłumaczeniu książki o BOS z 2005 roku jest podany przykład JSF (Joint Strike Figher) - samolotu bojowego, uniwersalnego, dla różnych rodzajów sił zbrojnych USA. Na stronie 166 polskiego wydania czytamy:
"Jeśli chodzi o bliższe szczegóły, program JSF przewidywał obniżenie kosztów, a tym samym ceny pojedynczego samolotu z obecnych 190 milionów dolarów, do 33 milionów dolarów.".
Natomiast w książce wydanej w październiku 2011 przez wydawnictwo WILEy, p.t. " Lean Systems Engineering With Lean Enablers For Systems Engineering" autorstwa Prof. Bohdana W. Oppenheima (ksiażka dotyczy zagadnień związanych z Inżynierią Systemów, nie BOS'u :o) na stronie 48 możemy znaleźć takie dane na temat programu JSF (przeliczyłem, by nie podawać całej tabelki):
- planowany koszt jednego samolotu - 74 miliony dolarów
- ostatnie oszacowanie (2011) kosztu jednego samolotu 91 milionów dolarów.

Nie wiem, skąd się wzięła różnica dla pierwotnych szacunków ( 33 mln USD vs 74 mln USD), interesująca jest kwota ostatniego oszacowania - 91 mln USD na jeden samolot!. To blisko trzy razy tyle, ile podają autorzy książki o BOS!
Zgoda, to nadal nie jest 190 mln USD za sztukę, jednak co z tym planowaniem i ustalaniem strategicznej wyceny?
Czy to nadal BOS, czy już tylko walka o to (program nie dobiegł końca, możliwe są jeszcze zmiany), by koszty jeszcze nie wzrosły?

Pozdrawiam
witam!
roznica kursowa, haha!
Marek M.

Marek M. Scrum Master, Senior
(Technical) Project
Manager

Temat: Uwaga BOS!!!

dolara do dolara oczywiscie:)
(to tak tylko w ramach dopelnienia) ^^

anyway, BOS i ROS to fajna teoria i nie mozna powiedziec zeby sie nie sprawadzla ze wzgledu np. na swoja prostate (w zalozeniach oczywiscie)


Obrazek


@p.Henryku, co do liczb w ksiazkach to ciezko powiedziec dlaczego wlasnie takie sa podane przez Pana rozbieznosci, moze:
-narastajacy poziom zadluzenia USA zostal wliczony w te kwote.. (wydanie '11)
-autorzy korzystali z inncyh zrodel odnosnie opisu JS..
-nastapila w wydaniu pozniejszyc ('11) aktualizacja.. danych z '05
-cos poszlo z 'przliczeniami' w wydaniu wczesniejszym/wczesniejszym

co prawda nie czytalem tych pozycji ani nie znam metody Pana 'przeliczenia' ;)
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Uwaga BOS!!!

Przeliczenie jest proste: szacunkowa kwota całkowita (w dolarach) z 2011 roku, podzielona przez ilość samolotów = cena za sztukę. proste :o) Nie chciałem podawać całej tabelki i zmuszać do rachunków Szanownych Czytelników.
Wiadomości i źródło, z których pochodzą, są pewne, powiedziałbym - z pierwszej ręki. Autor książki o LEfSE pracuje jako doradca w tego typu projektach w USA.

Pozdrawiam
Robert Bałabuch

Robert Bałabuch w sprzedaży tworzyw
od 2004

Temat: Uwaga BOS!!!

Pytanie zasadnicze brzmi: "czy JSF można definiować w kategoriach BOS?"

Według mnie nie można. Pomysł na program nie wyszedł od twórcy nowego rynku czy produktu, tylko od zleceniodawcy, czyli agend rządowych US. To one stworzyły specyfikację i określiły wymagania wobec produktu, a Lockheed i Boeing przedstawiły swoje propozycje.

Pozdrawiam.
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Uwaga BOS!!!

Tomasz Piotr Sidewicz:
Henryk M.:
Czy to nadal BOS, czy już tylko walka o to (program nie dobiegł końca, możliwe są jeszcze zmiany), by koszty jeszcze nie wzrosły?

Pozdrawiam

Kazdy Blue Ocean stanie sie Red. Kiedy pojawia sie konkurencja, pojawia sie krew od walki o miejsce

TPS


W tym przypadku (piszę o JSF) to już nie "Red" a "Dead" :o)
Okazuje się, że projekt ciągnięty jest "za uszy", choć nikt tej maszyny już nie chce! (Usłyszałem o tym w miniony czwartek, w czasie wykładów na temat Inżynierii Systemów.)

Proszę mnie dobrze zrozumieć: nie podaję tego przykładu jako dowodu na "śmierć BOS'u", ale - choć założenia przedstawione w książce wyglądają bardzo atrakcyjnie - na nie najlepiej dobrany przykład. projekt nie został doprowadzony do wdrożenia komercyjnego (o ile w tym przypadku można o takim mówić), a to klient "głosuje" za tym, czy to BOS, czy nie BOS.
Autorzy wykazali się - moim zdaniem - pewną niekonsekwencją w doborze przykładów. Ta wpadka jest najwyraźniejsza.

Pozdrawiam
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Uwaga BOS!!!

Z ostatniej chwili :o)
Dane przedstawione przez prof. Oppenheima podczas jego wykładu w Akademii Obrony Narodowej w Warszawie, dnia 10 maja 2013 roku.
Ostatnie oszacowanie budżetu na program budowy JSF to około 440 mld USD (vs. 196 mld USD zakładanych początkowo).
Przyjmując, że armia USA nadal chce zakupić 2480 sztuk, cena jednostkowa wynosi około 179 mln USD!!! A to jeszcze nie koniec tego programu rozwojowego.
Cena "33 mln USD za sztukę" okazała się pobożnym życzeniem. 179 mln USD to już prawie 190 mln USD, a jeżeli armia USA zmniejszy zamówienia (na coś, co jeszcze nie jest gotowe do służby), to jest to totalna porażka.
W tym przypadku można postawić znak równości: BOS = RIP.

Pozdrawiam
Marek K.

Marek K. Dyrektor
Zarządzający / Plant
Manager / Automotive
i nie ...

Temat: Uwaga BOS!!!

Czytanie książek jeszcze nikomu nie zaszkodziło ale warto zachować chyba zdrowy rozsądek.
BOS ... tworzymy nowy rynek/produkt popełniamy masę błędów bo zwykle natkniemy się na problemy technologiczne w wielu dziedzinach w rozwoju nowego produktu. Wygrywa na tym ten kto w odpowiednim momencie zainwestuje zaoszczędzone na niepopełnianiu błędów pieniądze i siły. Ten kto zaczaił się za plecami tego najbardziej ambitnego leadera.
Sony ... kolejny 6 chyba rok potężnych strat
Dunlop wymyślił oponę ale to nie on na niej zrobił majątek.
To tak jak w sporcie .... lider oszczędza siły a cały wyścig prowadzą kolarze / biegacze / narciarze którzy mają do wykonania zadanie doprowadzenia do zwycięstwa leadera. Leadera który bez wsparcia tych z drugiej linii mógłby sobie tylko pomarzyć o zwycięstwie.
Dlatego Pentagon zapewnia bezpieczeństwo firmie rozwijającej niepowtarzalne technologie bo te technologię dadzą ogromną przewagę i będą w przyszłości komercjalizowane przez amerykańskie firmy.
Czy ten samolot będzie kosztował 100 mln za sztukę czy 300 mln ... to nie ma znaczenia. Na tych technologiach twórcy w przyszłosci zarobią majątek. Bo nie wykrwawią się w walce z konkurencją. Może nawet ten samolot nie powstanie ale patenty technologie zostaną wykorzystane komercyjnie. Czym jest miliard dolarów?.... To mniej więcej 6-cio miesięczny obrót jednej sporej amerykańskiej firmy i żadne pieniądze dla Pentagonu.
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Uwaga BOS!!!

Marku, masz z pewnością rację, choć w tym przypadku (nie rozwijałem tematu) JSF jest już koncepcją przestarzałą, także z punktu widzenia klienta. Projekt nie jest przerwany tylko z powodu zbyt wielkich pieniędzy, które zostały w niego włożone.
Co do zamówień rządowych (wojskowych) w USA - są realizowane w modelu "cost +", czyli: wykonawca przedstawia raporty z wydatków, a do tego doliczana jest ustalona marża. To nie jest model BOS - patrz na przykład zegarków firmy SWATCH i model "price -", czyli: ustalenie ceny i marży, z czego wynikają koszty produkcji (i rozwoju produktu), które nie mogą być przekroczone.
Założeniem podstawowym dla JSF był jego niski koszt - 33 mln USD za sztukę. Teraz jest to około 179 mln USD za sztukę, a to jeszcze nie koniec.

JSF nie jest na tym etapie ani "nowatorski", ani tani, przeciwnie - jest przestarzały i drogi, a na dodatek, nie jest jeszcze włączony do służby.

To raczej uwaga do autorów książki, by wybierali przykłady działań i produktów sprawdzonych. W przypadku JSF oparli się jedynie na nierealistycznych założeniach i prognozach. Realizacja pokazała, że jest to anty-BOS (to moje zdanie :o)

Pozdrawiam

Następna dyskusja:

Jak ma sie BOS do 3 strateg...




Wyślij zaproszenie do