Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Top 10, czyli gdzie ulokować się w Chinach

Top 10, czyli gdzie ulokować się w Chinach

http://gospodarka.gazeta.pl/firma/1,31560,5498368,Top_...

Jacek Strzelecki, "Rynki Zagraniczne" 17 lipca, nr.28-29/2008 r.
2008-07-28

Rząd w Pekinie zdecydował się skierować procesy modernizacyjne i
restrukturyzacyjne w strategiczne gałęzie przemysłu - dotychczas
zamknięte - i na obszary odległe od ważnych centrów biznesu.
Przeznaczył i nadal przeznacza dziesiątki miliardów dolarów na
realizację projektów infrastrukturalnych oraz restrukturyzacyjnych
gałęzi przemysłu, przygotowując te obszary oraz znajdujące się
tam fabryki pod inwestorów zagranicznych. Obecność kapitału w
tych miejscach - według zamysłu władzy centralnej - ma
przyciągnąć za sobą do tych rejonów małych oraz średnich
inwestorów.

W dużych aglomeracjach, takich jak Pekin, Szanghaj czy Kanton,
koszty produkcji wzrosły w ciągu roku o ponad 20%, a przy
rosnącej inflacji wzrosną jeszcze wyżej. Dlatego też inwestorzy,
zarówno zagraniczni, jak i chińscy, coraz częściej przenoszą
swą produkcję w głąb kraju, gdzie koszty produkcji są bardzo
niskie, środowisko i warunki do inwestowania o wiele
przyjaźniejsze, a miejscami prawie brak konkurencji.

1. Dolina Czterech Małych Tygrysów - Zhongshan, Foshan, Shunde,
Dongguan

Cztery miasta okalające Hongkong i Macao, które brak
atrakcyjności turystycznej nadrabiają prężnością w biznesie.
Ich bliskość powoduje, że "Małe Tygrysy" są doskonałymi
miejscami do inwestowania, bez potrzeby ponoszenia wielkich
kosztów.

Zhongshan - pachnące biznesem

Nazwa miasta chryzantem, która początkowo brzmiała "Pachnące
Wzgórze", została zmieniona w XX wieku na "Wzgórze Sun Yat-sena",
ku czci ojca nowoczesnych Chin. Miasto to jest książkowym
przykładem powiązania strefy miejskiej z podmiejską i wiejską w
jeden ośrodek, który zamieszkuje blisko 800 tys. ludzi. Całość
podzielona jest na 6 stref przemysłowych z główną Zhongshan
Electronic Base of China, jako centrum produkcji urządzeń
akustycznych. Jest to też centrum przemysłu mebli z drewna
mahoniowego. Słynie ponadto z produkcji zamków i artykułów
żelaznych, domowych urządzeń elektrycznych i wyposażenia
elektrycznego, szycia ubrań sportowych i przemysłu spożywczego i
przetwórczego. W mieście jest uniwersytet.

Foshan i Shunde - dwa miasta jeden organizm

Foshan z dystryktem Nanhai to światowe centrum przemysłu
meblarskiego i oświetleniowego. Jako jedyne z "Małych Tygrysów"
posiada atrakcje turystyczne i jest bardzo licznie odwiedzane przez
turystów. Dodatkowo niewielka odległość od Kantonu, bo zaledwie
28 km, sprzyja łatwej wymianie gospodarczej. Mieszka w nim blisko
milion mieszkańców. Idealne miejsce do produkcji ceramiki i
porcelany, urządzeń elektrycznych, mebli, wyrobów z plastiku oraz
wyrobów niemetalowych.

Shunde to wieś, która stała się miastem-zapleczem dla Foshan.
Słynie z tego, że pochodzi stamtąd Bruce Lee, mistrz kung fu i
gwiazda filmowa oraz John So, burmistrz Melbourne w Australii. W
mieście są strefy biznesu. Dominuje w nim produkcja mebli oraz
urządzeń elektrycznych dla gospodarstw domowych.

Obszar pomiędzy oboma miastami jest także specjalną strefą
rolniczą. Wśród inwestorów mają pierwszeństwo ci, którzy
potrafią wykorzystać nowoczesne technologie w produkcji rolnej dla
rozwijania produkcji płodów rolnych na skalę przemysłową. Do
rozwoju obu miast przyczyniło się lotnisko w Foshan, z którego to
można dolecieć do największych chińskich miast. Info:
http://foshan.gov/english , http://shunde.gov.cn/en

Dongguan - mały tygrys, duży kot

Największy z „Małych Tygrysów”. Położone między Kantonem a
Shenzhen na strategicznym korytarzu ekonomicznym Kanton-Hongkong. To
miasto jak z piosenki: „tu na razie jest ściernisko, ale będzie
San Francisco”. W ciągu 30 lat z małej wsi stało się blisko
7-milionowym miastem z bardzo rozwiniętym przemysłem i
infrastrukturą. Początkowo Dongguan stanowiło zaplecze dla
Kantonu, Hongkongu i Macao. O tym mieście mówi się, że albo do
Dongguan przyjeżdża się z technologią, albo się ją z stamtąd
wywozi. Obecnie to centrum zaawansowanych technologii IT z wieloma
ośrodkami badawczo-wdrożeniowymi i z ogromnym centrum wystawowym.
Obecnie promuje inwestycje związane z czystymi technologiami oraz z
ochroną środowiska. Info: http://english.dg.gov.cn

2. Zagłębie maszynowo-samochodowe w Changchun

W przeszłości drugorzędne miasto. Swój rozwój zawdzięcza
japońskiej okupacji na początku XX wieku. Po drugiej wojnie
światowej stało się ważnym ośrodek przemysłu maszyn rolniczych
i samochodów. Dziś to ponad siedmiomilionowa metropolia z wieloma
uniwersytetami i ośrodkami naukowo-badawczymi. Obecnie Changchun to
stolica prowincji Jilin. Produkowane jest w nim połowa chińskich
wagonów do pociągów, blisko jedna czwarta samochodów osobowych i
ciężarówek i tyleż samo traktorów. Słynie jednak przede
wszystkim z produkcji samochodów osobowych. To też miejsce dwóch
największych w Chinach imprez wystawowo-handlowych: Changchun
International Automobile Fair (samochody), Changchun Agricultural
Fair (rolnictwo). Tu też mają miejsce, drugie po Pekinie,
najważniejsze targi edukacyjne w Chinach Education Exhibition and
the Sculpture Exhibition. Posiada 9 stref ekonomicznego rozwoju
(ogólnych i specjalistycznych) oraz parków naukowo-technicznych.
Info: http://en.changchun.gov.cn

3. Raj pod polskimi skrzydłami w Jiujiang

O tym ponad 4-milionowym mieście położonym w prowincji Jiangxi
zrobiło się głośno w styczniu tego roku, kiedy to pod patronatem
wicepremiera i ministra gospodarki Waldemara Pawlaka i wicepremiera
Chin ds. gospodarczych Zeng Peiyan między PZL Świdnik a AVIC II,
chińskim konsorcjum z branży lotniczej, zostało zawarte joint
venture na budowę montowni polskich śmigłowców w Chinach.
Jiujiang to miasto portowe rzeczne. Rzeka Jangcy to ważny węzeł
komunikacji, zaopatrzenia i wymiany handlowej między prowincją
Jiangxi a prowincjami Hubei i Anhui. Zostało ono objęte rządowym
planem inwestycji, przewidującym modernizację i restrukturyzację
infrastruktury i przemysłu. Obok przemysłu lotniczego jest tu
także przemysł petrochemiczny oraz produkowane są nawozy
sztuczne. Rozwinięta infrastruktura drogowa, śródlądowa,
lotnicza i kolejowa, surowce naturalne, dostęp do źródeł
energii, duża liczba studentów na lokalnych uczelniach wyższych
(80 tys. studentów rocznie) według władz miast i prowincji jest
rajem do inwestowania. Info: http://jiujiang.gov.cn/english

4. Okno na świat w Ningbo

To doskonałe miejsce dla inwestorów, którzy chcą połączyć
chęć uniknięcia ogromnych kosztów i utraty bliskości z wielką
metropolią (Szanghaj). Prawie od zawsze miasto kosmopolityczne, a
to dzięki temu, że z jego portu wypływały statki w cały świat
i stamtąd przypływały. Mimo nieograniczonego dostępu do morza i
owoców morza Ningbo, znajdujące się w prowincji Zhejiang, słynie
przede wszystkim z tego, iż jest jednym z czterech miast
włókienniczych w Środkowo-wschodnich Chinach. Ponadto obecny jest
przemysł maszynowy, high-tech, biomedyczny, spożywczy,
energetyczny, stalowy oraz papierniczy. Niemałe znaczenie ma
turystyka. Jak każde miasto w Chinach posiada strefy rozwoju
ekonomicznego oraz park technologiczny i uczelnie wyższe. Łącznie
ma 4 takie strefy. Info: http://english.ningbo.gov.cn

5. Miasto wiecznej wiosny - Kunming

To jedyne wielkie miasto uprzemysłowione w prowincji Yunnan,
położonej w południowo-zachodniej części kraju. Przez cały rok
utrzymuje się pogoda zapewniająca całoroczną wegetację roślin.
Jednak rolnictwo jest utrudnione z uwagi na brak terenów pod
uprawy, ze względu na góry. Natomiast rozwinął się przemysł
ogrodniczy. Z tego miasta i jego okolic eksportowanych jest do
krajów Azji ponad 3 miliony kwiatów. Samo miasto położone jest
prawie na wysokości 2 tys. metrów nad poziomem morza. Duża
odległość od wybrzeża (1200 km) oraz teren górski nie
przeszkadza w rozwoju przemysłu i inwestowaniu kapitałowi
zagranicznemu. Według danych - pochodzących od władz miasta - w
Kunmingu jest ponad 2 tys. inwestorów zagranicznych. Obok
ogrodnictwa prym wiedzie przemysł tytoniowy, farmaceutyczny.
Rozwija się przemysł samochodowy, sektor high-tech oraz usługi
spedycyjne. Niewytłumaczalne jest, dlaczego mimo bogactwa kwiatów
nie rozwinęła się produkcja zapachów i akcesoriów dla branży
kosmetycznej. Kunming to także miejsce światowej wystawy
ogrodniczej Expo. W mieście jest wiele uniwersytetów oraz
branżowych centrów naukowych-badawczych. Info:
http://gokuming.com/en

6. Expo 2011 - Xi'an

Gdyby ocenić przychylność dla inwestorów przez władze lokalne
Xi'anu od strony posiadania oficjalnej www z informacjami dla
inwestorów w języku angielskim, to Xi'an na pewno jest
nieprzychylny. To jedno z najstarszych chińskich miast. Ma za sobą
2 tys. lat nieprzerwanej historii. Z prowincjonalnego miasta
handlowo-rzemieślniczego po drugiej wojnie światowej
przekształciło się w uprzemysłowione, nowoczesne wielomilionowe
miasto, w którym wytwarzane są najbardziej zaawansowane
technicznie urządzenia, począwszy od samochodów, przez maszyny
oraz urządzenia elektryczne i elektroniczne, oprogramowanie dla
przemysłu, aż po technologie kosmiczne. Z uwagi na wielowiekową
historię i odkrycie w latach siedemdziesiątych minionego wieku
figur Żołnierzy Armii Terakotowej Xi'an, to także centrum
przemysłu turystycznego, nie tylko w skali miasta czy regionu, ale
całych Chin. Miasto to także ważny węzeł kolejowy, łączący
północ kraju z południem oraz wschód z zachodem. Znajduje się w
nim kilkadziesiąt uczelni wyższych, ośrodków naukowych oraz
stref rozwoju ekonomicznego i parków technologicznych. Odbywa się
w nim wiele imprez wystawienniczo-targowych. W 2011 roku będzie ono
gospodarzem Światowej Wystawy Ogrodniczej Expo. Strony www miasta
po angielsku brak.

7. Rozwój za 29 mld dolarów - Tangshan

Gdyby nie bliskość Pekinu i Tianjin, Tangshan byłby metropolią
taką jak Szanghaj. Ale i tak liczba mieszkańców (7 mln) oraz
rozległość terenu robi wrażenie. Filar ekonomii miasta stanowi
produkcja porcelany, wydobycie węgla kamiennego i hutnictwo (Okręg
Przemysłowy Caifeidian). Ponadto są w nim zakłady koksochemiczne,
produkujące maszyny i sprzęt dla górnictwa oraz cementownie. O
znaczeniu miasta zadecydowało włączenie w jego granice
miejscowości położonych na południe, aż do Zatoki Bohai. W
efekcie Tangshan posiada port morski. Miasto to jest także ważną
stacją kolejową na linii łączącej północno-wschodnie Chiny ze
wschodnimi. Znajduje się na rządowej liście strategicznych
projektów infrastrukturalnych i przemysłowych, któremu nadaje
się taką sama rangę, jak budowa tam i hydroelektrowni oraz
zbiorników wodnych na Jangcy w ramach projektu Trzy Przełomy na
Rzece Jangcy. Na realizację tego celu rząd w Pekinie planuje
przyznać pomoc finansową w wysokości 29 mld dolarów w ciągu
kilkunastu lat. Strony www po angielsku brak.

8. Port morski w środku lądu - Wuhan

Centrum badawcze, przemysłowe, komunikacyjne, finansowe Środkowych
Chin. Ośrodek przemysłu maszynowego, samochodowego,
bioinżynierii, farmaceutycznego, optycznego i optoelektronicznego,
produkcji żywności, urządzeń dla ochrony środowiska oraz budowy
statków rzecznych. Są trzy specjalistyczne strefy rozwoju
ekonomicznego, cztery parki techniczne, blisko 400 instytutów i
ośrodków badawczo-wdrożeniowych. Zarejestrowanych jest ponad 1500
firm z sektora high-tech. Do tego kilkadziesiąt kierunkowych
uniwersytetów i szkół technicznych. Ważny węzeł komunikacji
kolejowej, śródlądowej oraz morskiej. Mimo iż do morza jest
setki kilometrów, dzięki właściwościom rzeki Jangcy możliwe
jest wpływanie na nią niedużych statków morskich. Każdego roku
w mieście organizowanych jest kilkadziesiąt wystaw i imprez
targowo-handlowych, w tym najważniejsza branżowa nie tylko w skali
Chin, ale i całej Azji wystawa optoelektroniki - „China Optical
Valley” International Photoelectronic Exposition. Info:
http://english.wh.gov.cn

9. Miasto-prownicja Chongqing

Miasto to jest przykładem na to, że nie ma rzeczy niemożliwych, i
że budować da się wszędzie, nawet na zboczach stromych gór.
Chongqing przez wiele lat zabiegało o przyznanie mu takiego samego
statusu jak ma Szanghaj czy Pekin. Udało mu się to dopiero w 1997
roku; stało się ono czwartym w Chinach miastem na prawach
prowincji z największym - liczącym ponad 35 mln - skupiskiem ludzi
w Środkowo-Południowo-Zachodnich Chinach (część prowincji
Syczuan). W okolicach miasta znajdują się największe w Chinach
złoża węgla i gazu ziemnego. Ponadto są też duże złoża
strontu i magnezu oraz kilkadziesiąt innych surowców naturalnych.
Dominuje przemysł maszynowy, samochodowy, elektroniczny, hutniczy,
włókienniczy, cukrowniczy (trzcina cukrowa). Miasto - jak wiele
innych w Chinach - stawia na rozwój zaawansowanych technologii. W
tym celu utworzył strefy rozwoju ekonomicznego i parki
przemysłowo-naukowe (Chongqing New North Zone, Economic & Technical
Development Zone, High-Tech Industrial Zone). W mieście znajduje
się kilkadziesiąt uniwersytetów publicznych i prywatnych. Na
początku lipca bieżącego roku władze Chongqing ogłosiły plan
zainwestowania w rozwój lokalnych struktur biznesu blisko 20 mld
dolarów w ciągu kilku lat. Info: http://english.cq.gov.cn

10. Smok na odludziu - Liuzhou

Do najbliższego lotniska jest tylko 150 km. Odległość tę
pokonuje się drogą w 90 minut. Gdyby jednak nie udało się ani
dolecieć, ani dojechać lądem, to można jeszcze dopłynąć
rzeką z Hongkongu. Władze miasta nie chcą być jednak odcięte od
świata. Skorzystały z rządowego projektu dofinansowującego
budowę lotnisk z budżetu centralnego i już niedługo zostanie
otwarte nowe lotnisko o statusie portu krajowego. Dzięki temu
Liuzhou, położone w samym środku Regionu Autonomicznego Guangxi
od kilku lat rozwija się bardzo intensywnie. Władze stawiają na
nowe technologie w szerokim rozumieniu. Inwestują w budowę
infrastruktury telekomunikacyjnej oraz internetu. Wielką zaletą
tego miasta jest to, że, gdyby nie liczyć inwestycji General
Motors, Nissana i jeszcze kilku drobnych inwestycji zagranicznych w
innych sektorach, to można śmiało powiedzieć, że konkurencji
nie ma. W mieście jest przemysł samochodowy, maszynowy (maszyny
budowlane), metalurgiczny, chemiczny, cukrowniczy (trzcina cukrowa),
papierniczy, farmaceutyczny. Zewsząd otaczający miasto wapień
zapewnia mu pozycję lidera w produkcji materiałów budowlanych
oraz chemii budowlanej. Posiada trzy strefy rozwoju ekonomicznego.
Info: http://english.liuzhou.gov.cn

Źródło: Rynki Zagraniczne

http://gospodarka.gazeta.pl/firma/1,31560,5498368,Top_...