Stan K.

Stan K. Prezes, KANGUREX
Group,
Export-Import, Owner
KANGUREX Global

Temat: Od 1 wrzesnia 2015 nowe przepisy podatkowe dla firm

Sejm 27 maja br. uchwalił marcowy rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Ma ona wzmocnić rolę usługową administracji podatkowej, wyeliminować niewydolność administracji i umożliwić jej świadczenie usług najwyższej jakości, a także zmaksymalizować orientację na potrzeby podatnika. Rozwiązania mają zbliżyć polską administrację do nowoczesnych rozwiązań wykorzystywanych na Zachodzie (m.in. w Belgii czy Holandii).
Ustawa o administracji podatkowej z 27 maja 2015 r. wprowadza regulacje prawne w zakresie:

określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej,
wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika,
regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej,
zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej.

Nowości: centra obsługi i asystent podatnika

Budowa systemu wsparcia i obsługa podatnika ma rozpocząć się od stworzenia centrów obsługi oraz stanowiska asystenta podatnika. W takim centrum obsługi Kowalski, niezależnie od tego, pod który urząd skarbowy podlega, będzie mógł złożyć podanie, deklarację podatkową, otrzymać zaświadczenie, a nawet wyjaśnienie w zakresie przepisów podatkowych (art. 17 ww. ustawy).

Z pewnością ułatwi to życie rozliczającym podatek akcyzowy czy płatnikom składek ZUS-owskich, którzy dokumenty (np. zgłoszeniowe i rozliczeniowe) będą mogli składać w dowolnym urzędzie skarbowym.

Z kolei asystent będzie do dyspozycji osób zakładających własną firmę oraz świeżo upieczonych przedsiębiorców – przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, od dnia nadania NIP-u, asystent będzie udzielał informacji, jak wypełniać zeznania i deklaracje i jak korzystać z dostępnych ulg, jaką formę opodatkowania wybrać, z którym sprawami należy się zwrócić np. do ZUS-u oraz będzie przypominał o terminach podatkowych.

Po drugie, powstanie też Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, które będzie specjalizowało się w zapewnianiu i powszechnym udostępnianiu informacji podatkowej, a także w wydawaniu interpretacji podatkowych oraz szkoleniu kadry urzędniczej. Ma też ono edukować samego podatnika, m.in. poprzez prowadzoną elektronicznie Bazę Wiedzy Administracji Podatkowej (art. 9 ww. ustawy).

Przepisy dotyczące obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r
Stan K.

Stan K. Prezes, KANGUREX
Group,
Export-Import, Owner
KANGUREX Global

Temat: Od 1 wrzesnia 2015 nowe przepisy podatkowe dla firm

Resort rozwoju wreszcie ujawnił, jak zamierza wesprzeć przedsiębiorców. W pakiecie proponowanych zmian w prawie są takie, których celem jest ułatwienie działania mikroprzedsiębiorcom. Poza tym resort rozwoju chce ułatwić sukcesję firm rodzinnych.

Obowiązki biurokratyczne są bardzo uciążliwe, zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorców, którzy nie tylko kierują firmą, ale także w niej pracują. Nic dziwnego więc, że prawie każdy kolejny rząd zapowiada ułatwienia i redukcję obciążeń, związanych z papierkowymi obowiązkami. Podobnie było i tym razem. Ministerstwo Rozwoju właśnie przedstawiło część swoich pomysłów na ulżenie mikroprzedsiębiorcom.

Pełna księgowość później

Resort rozwoju chce podnieść limit, po przekroczeniu którego osoba prowadząca działalność gospodarczą musi przejść na pełną księgowość. Obecnie ten limit wynosi 1,2 mln euro, a ma zostać podniesiony do 2 mln euro. Oznacza to podniesienie progu z mniej więcej 5,2 mln zł obecnie do 8,67 w przyszłości.

Także ci, którzy płacą podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymaliby wyższy limit, po przekroczeniu którego muszą przejść na płacenie podatku na zasadach ogólnych (ewentualnie podatku liniowego). Teraz jest to 150 tys. euro – a więc ok. 650 tys. zł - ma być zaś 250 tys. euro, czyli prawie 1,1 mln zł.

Inna rzecz, że nie do końca jest jasne, jak będą wyglądać podatki w przyszłości. Coraz częściej przedstawiciele rządu – łącznie z Mateuszem Morawieckim, wicepremierem i ministrem rozwoju – mówią o daninie, która łączyłaby podatek dochodowy, składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne.

Ministerstwo Rozwoju szykuje pakiet uproszczeń dla przedsiębiorców

W pakiecie proponowanych zmian w prawie są takie, których celem jest ułatwienie działania mikroprzedsiębiorcom. Poza tym resort rozwoju chce ułatwić sukcesję firm rodzinnych.

Firma przetrwa śmierć przedsiębiorcy

Wśród zmian, proponowanych przez resort rozwoju, są i takie, które mają umożliwić jednoosobowym działalnościom gospodarczym śmierć właściciela. Obecnie bowiem zgon przedsiębiorcy oznacza koniec firmy. Przede wszystkim umowy, jakie podpisał czy to z pracownikami, czy z kontrahentami, tracą ważność. Majątek firmy wchodzi w skład masy spadkowej, która może ulec podziałowi między spadkobierców.

Tracą ważność zezwolenia i koncesje – dotyczące danego przedsiębiorcy, poza tym nie można się posługiwać NIPem i REGONem zmarłego przedsiębiorcy.

Resort chce dokonać takich zmian, które umożliwiałyby przetrwanie firmy mimo śmierci przedsiębiorcy. Przede wszystkim mógłby on jeszcze za życia wskazać osobę – prokurenta – który mógłby prowadzić firmę po śmierci. Ewentualnie prawo wskazania osoby, która prowadziłaby firmę, zyskiwaliby spadkobiercy – taka osoba kierowałaby przedsiębiorstwem do chwili zakończenia spraw spadkowych.
W mocy pozostawałyby umowy, podpisane przez zmarłego z kontrahentami i pracownikami, istniałaby też możliwość posługiwania się numerami NIP i REGON, przynależnymi do zmarłego, przez jakiś czas.

To dopiero początek

Propozycji, złożonych przez resort rozwoju, jest więcej. Poza tym to pierwszy pakiet, a zmian poprawiających sytuację przedsiębiorców ma być więcej. Kolejne mają zostać przedstawione w kolejnych miesiącach.



Wyślij zaproszenie do