Aneta Flak

Aneta Flak Z-ca Głównego
Logistyka, PROMAG
S.A.

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

Witam,

Proszę o pomoc w uzyskaniu wypłaty odszkodowania za uszkodzony w kontenerze ładunek.
Transport odbywał się na warunkach FOB, wykupiono ubezpieczenie CARGO wg klauzuli A.
Spisano protokół przy rozładunku.
Najprawdopodobniej uszkodzenie ładunku (częściowe) nastąpiło na skutek gwałtownego ruchu / uderzenia kontenera o podłoże, nastąpiło przemieszczenie ładunku i jego uszkodzenie oraz uszkodzenie podłogi kontenera.
Spedytor upiera się, że uszkodzenie jest skutkiem złego zabezpieczenia ładunku w kontenerze i odmawia wypłaty odszkodowania.
Co można zrobić i na co się powołać?
Czy warunki handlowe mają tutaj znaczenie?

konto usunięte

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

Warunki jakie podpisywaliście z przewoźnikiem na umowie są kluczowe. Generalnie prawo przewozowe mówi o tym, że to kierowca (pracownik przewoźnika) odpowiada za to jak ułożyć towar na plandece, jeżeli oni upierają się, że towar był źle ułożony w przesyłce drobnicowej nadanej przez Was to możecie nie uzyskać odszkodowania z OC przewoźnika, bo nie macie możliwości udowodnienia, że wina leży po ich stronie. Ale jeżeli macie wykupione ubezpieczenie CARGO to nie powinni robić żadnych problemów. To ubezpieczenie zapewnia wypłatę odszkodowania nawet w przypadku zniszczenia towaru wywołanych silami wyższymi. Musicie się z nimi trochę pomęczyć, ale odszkodowania Wam muszą wypłacić zgodnie z prawem przewozowym.

Z ciekawości spytam jaki to przewoźnik? Swojego czasu użerałem się z Raben'em, który piętrował nasze palety i wiaderka z farbą na samym dole się zarywały, zdarzało się, że nie wypłacono nam odszkodowania z tego tytułu bowiem wina była niby po naszej stronie. Powoływali się wtedy na brak ubezpieczenia CARGO, które gwarantuje wypłatę odszkodowania niezależnie od okoliczności. Ale i tak przeczytaj warunki umowy i warunki ubezpieczenia CARGO, może nie dopatrzyliście się jakiegoś chytrego punktu nie gwarantującego Wam wypłaty odszkodowania.
Bartosz Zdrojewski

Bartosz Zdrojewski broker/dyrektor
biura sprzedaży
ubezpieczeń
komunikacyjny...

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

Oj chyba to nie wszystko takie proste, wyplata z Cargo będzie mozliwa pod warunkiem, że do szkody doszło, jesli ryzyko TRANSPORTOWE było po waszej stronie - o ile mnie pamięć nie myli to w FOB ryzyko przechodzi w chwili gdy ładunek znajdzie się na burcie statku (a zatem warunki handlowe mają tu znaczenie) - należałoby zatem pójść w kierunku, iż szkoda powstała później.
Nie rozumiem, dlaczego spedytor twierdzi, że nie będzie wypłaty odszkodowania - to nie on jest Ubezpieczycielem i nie on będzie oceniał okoliczności powstania szkody. Skoro zawarliście ubezpieczenie pojedynczego ładunku na umowie generalnej spedytora to szkodę możecie zgłosić do Ubezpieczyciela bezpośrednio - pytanie czy dysponujecie certyfikatem ubezpieczeniowym, czy jedynie potwierdzeniem zawarcia ubezpieczenia w postaci obciązenia od spedytora - wówczas należałoby go poprosić o udostępnienie stosownych informacji.
Kolejne SPRAWA, jeśli macie swojego brokera porponuję jego również w to zaangażować (w końcu jest profesjonalistą!!!).
W przypadku braku odpowiedzialności z polisy CARGO (np. gdy Ubezpieczyciel oceni, że szkoda powstała przed przejściem ryzyka) - proponuję konsultację z Kancelarią Prawną, a tak się składa, że macie u Siebie w Poznaniu jedną naprawdę niezłą (DZIAŁYŃSKI i JUDEK) - szczególnie polecam Pana Pawła Judek z którymi miałem przyjemność współpracować

pozdrawiam
Bartek

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

witam,
tak jak kolega powyżej, sugeruje zwrócić się bezpośrednio do ubezpieczyciela i po prostu zgłosić szkodę. Ubezpieczenie zgodnie z Klauzulami instytutowymi A daje najszerszy zakres ochrony z wyjątkiem wyłączeń (ubytki naturalne,niewłaściwe opakowanie towaru,wady wewnętrzne,lekkomyślne lub świadome niewłaściwe postępowanie ubezpieczonego, spowodowane opóźnieniem w dostawie towaru,
szkody skażenia radioaktywnego, wojenne, strajkowe, zamieszek i niepokojów społecznych), wg mnie nie miałyby tu zastosowania. W każdym razie nie ma sensu tracić czasu na przepychanki ze spedytorem (ktory z oczywistych względów będzie się w tym temacie bronił). Z mojej praktyki wynika że jeżeli w dokumentach przewozowych nie było śladu informacji o niewłaściwym opakowaniu, przygotowaniu przesyłki, jeżeli nie stwierdzono oczywistych problemów/zaniedbań w procesie transportu za które odpowiadałby ubezpieczony (kolizje,awarie, opóźnienia itd) to TU uznaje taką szkodę.

pozdrawiam
Alicja

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

W kwestii wpływu warunków handlowych to moim zdaniem nie da się tego ocenic na podstawie Pani opisu. Warunki handlowe INCOTERMS to ogólnie przyjete uproszczenia które obowiązują o ile w jakiś kwestiach strony nie umówią się inaczej, do czego mają prawo. Wg mnie tutaj kluczowe byłoby sprawdzenie samej umowy ubezpieczenia i czy są w niej odniesienia do kontraktu i warunków handlowych. Umowa ubezpieczenia może być zawarta w różny sposób np jednorazowo na konkretną trasę i towar. Wiec czy mają wpływ czy nie to zależy już chyba od tego jak się Państwo jako ubezpieczający umówili z ubezpieczycielem. Przypuszczam że problem polega na tym że to Spedytor ubezpieczył towar w Państwa imieniu, co tłumaczyłoby ich niechęć w uznaniu szkody. Radzę się przyjrzeć samej umowie ubezpieczenia i tego jak została zawarta. Ustalić jaki jest tryb zgłoszenia szkody i ją po prostu zgłosić. Wtedy nie będą mieli wyjscia.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

Generalnie trochę mało danych, co zauważyli już przedmówcy. Opisali oni też chyba dostatecznie szczegółowo teoretyczny problem i teoretyczny sposób jego rozwiązania.
Pozostaje tylko ... tak, szczerze mówiąc to trochę się dziwie, czy doświadczona firma na rynku nie ma procedur na taki wypadek? Jeśli nie ma to może zacząć je budować na bazie tego przypadku. Tak nateraźniejszość i na przyszłość?
Dodatkowo podpowiadam, że chyba można też okresowo weryfikować współpracę ze spedytorem, który - na ile mogę wnioskować z opisu problemu - nie do końca rozumie pojęcia rzetelność i profesjonalizm, próbując zrzucić czyjś problem na klienta.
W systemowej ocenie i doborze rzetelnych dostawców usług można również poprosić kogoś o pomoc.
Bartosz Zdrojewski

Bartosz Zdrojewski broker/dyrektor
biura sprzedaży
ubezpieczeń
komunikacyjny...

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

Dodatkowo podpowiadam, że chyba można też okresowo weryfikować współpracę ze spedytorem, który - na ile mogę wnioskować z opisu problemu - nie do końca rozumie pojęcia rzetelność i profesjonalizm, próbując zrzucić czyjś problem na klienta.

Właśnie "poprzednia epoka" już dawno skończyła, to nie Wy jesteście dla niego tylko On dla Was - pogrożenie mu palcem może dać całkiem niezly efekt.

Barrtek
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

Bartosz Zdrojewski:
Właśnie "poprzednia epoka" już dawno skończyła, to nie Wy jesteście dla niego tylko On dla Was - pogrożenie mu palcem może dać całkiem niezly efekt.

Gdyby "epoka" się skończyła, to nie byłoby większości takich problemów i potrzeby tak ostrego selekcjonowania dostawców usług. Tymczasem jest jeszcze sporo do zrobienia, żeby pomóc tej epoce się skończyć.
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

Widzę, że dyskusja rozwijała się dość żywiołowo, więc pewne kwestie dobrze by usystematyzować.

Po pierwsze jeśli stroną umowy z poszkodowanym rzeczywiście był spedytor, a nie przewoźnik umowny, to jego odpowiedzialność jest ograniczona do winy w wyborze przewoźnika i w takim wypadku jest spora szansa, że uwolniłby się od tej odpowiedzialności.

W takiej sytuacji trzeba kierować roszczenia bezpośrednio do przewoźnika (ewentualnie powinien zrobić to spedytor w zależności od umowy z klientem).

Co do klauzuli INCOTERMS nie ma to istotnego wpływu na odpowiedzialność przewoźnika. Klauzula ta dotyczy bowiem umowy sprzedaży czyli relacji sprzedawcy i kupującego, nie wpływa natomiast na samą umowę przewozu, choć rzecz jasna dobrze byłoby, gdyby umowa ta była spójna z przyjętą klauzulą INCOTERMS (np. żeby uniknąć sytuacji, gdy rzeczywiście poszkodowany nie będzie uprawniony do dochodzenia roszczeń z umowy przewozu)

Co do zabezpieczenia ładunku - istotnie wiele zależy od umowy, ale jeśli takiej umowy nie ma, czynności ładunkowe należą do nadawcy czyli zlecającego przewóz. Do czynności ładunkowych należy również rozmieszczenie towaru. Przewoźnik odpowiada jedynie za jego należyte zabezpieczenie na czas podróży. Zakładam jednak, że w tym wypadku przewoźnik nie miał dostępu do zawartości kontenera, gdyż otrzymał go zaplombowanego (ale to pewnie wymaga wyjaśnienia).

Zgadzam się przy tym, że najprostszym rozwiązaniem jest zgłoszenie sprawy do ubezpieczyciela cargo. Niech on już się martwi, kogo ścigać za powstałą szkodę.

konto usunięte

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

Aneta Flak:
Witam,

Proszę o pomoc w uzyskaniu wypłaty odszkodowania za uszkodzony w kontenerze ładunek.
Transport odbywał się na warunkach FOB, wykupiono ubezpieczenie CARGO wg klauzuli A.
Spisano protokół przy rozładunku.
Najprawdopodobniej uszkodzenie ładunku (częściowe) nastąpiło na skutek gwałtownego ruchu / uderzenia kontenera o podłoże, nastąpiło przemieszczenie ładunku i jego uszkodzenie oraz uszkodzenie podłogi kontenera.

Czy moglabys podac wiecej informacji ?
- wielkosc kontenera
- rodzaj towaru, jak byl zapakowany ?
- ilosc/masa towaru

to podpowiem cos od strony technicznej. Wskazane bylyby rowniez zdjecia kontenera pod rozladunku (w tym od spodu).

Pozdrawiam,
Wojtek

konto usunięte

Temat: dochodzenie roszczeń za uszkodzony ładunek w transporcie...

Dawid Misiak:
Warunki jakie podpisywaliście z przewoźnikiem na umowie są kluczowe. Generalnie prawo przewozowe mówi o tym, że to kierowca (pracownik przewoźnika) odpowiada za to jak ułożyć towar na plandece, jeżeli oni upierają się, że towar był źle ułożony w przesyłce drobnicowej nadanej przez Was to możecie nie uzyskać odszkodowania z OC przewoźnika, bo nie macie możliwości udowodnienia, że wina leży po ich stronie.

Wszystko fajnie, ale plandeka i kontener to dwie rozne sprawy, w przypadku kontenera strona odpowiedzialna za prawidlowy zaladunek jest zaladowca, a nie kierowca przewoznika.

W.

Następna dyskusja:

Pomoc prawna: dochodzenie o...




Wyślij zaproszenie do