Emil Dmitruk

Emil Dmitruk Szukam nowych
wyzwań.

Temat: Odwołanie do reklamacji

Witam,

Mam szybkie pytanko, bo nie mogę tego znaleźć w ustawie.

Zareklamowałem w pewnym sklepie kurtkę, reklamację odrzucono, napisałem odwołanie i w sklepie powiedziano mi że producent ma 7dni kalendarzowych na ustosunkowanie się do tego. Teoretycznie powinni mnie zawiadomić dnia 2.12, zostałem zawiadomiony 3.12 (oczywiście o odrzuceniu odwołania). Z tego co się orientuję, spóźnienie jest uznawano jako automatyczne uznanie gwarancji przez producenta. Niestety nie mogę nigdzie znaleźć odpowiednich paragrafów, żeby zacytować je w kolejnym odwołaniu. Do końca też nie wiem jak napisać takie pismo, mam fotki dokumentów potwierdzających powiadomienie mnie, historię połączeń telefonicznych itp.

Dzięki za pomoc.
Wegner Katarzyna

Wegner Katarzyna Mediator. Biegły
rzeczoznawca ds.
jakości obuwia i
odzieży.

Temat: Odwołanie do reklamacji

Emil Dmitruk:
Witam,

Mam szybkie pytanko, bo nie mogę tego znaleźć w ustawie.

Zareklamowałem w pewnym sklepie kurtkę, reklamację odrzucono, napisałem odwołanie i w sklepie powiedziano mi że producent ma 7dni kalendarzowych na ustosunkowanie się do tego. Teoretycznie powinni mnie zawiadomić dnia 2.12, zostałem zawiadomiony 3.12 (oczywiście o odrzuceniu odwołania). Z tego co się orientuję, spóźnienie jest uznawano jako automatyczne uznanie gwarancji przez producenta. Niestety nie mogę nigdzie znaleźć odpowiednich paragrafów, żeby zacytować je w kolejnym odwołaniu. Do końca też nie wiem jak napisać takie pismo, mam fotki dokumentów potwierdzających powiadomienie mnie, historię połączeń telefonicznych itp.

Dzięki za pomoc.

Witam.
Prawa i obowiązki Konsumenta oraz Sprzedawcy określa ustawa, która od 03.03.2011 roku ma następujące brzmienie: "Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz. U. Nr 141, poz. 1176). Jeżeli sprzedawca zawiadomiony o niezgodności towaru z umową nie ustosunkował się do żądania kupującego określonego w art.8 ust. 1 (bezpłatna naprawa lub wymiana) w terminie 14 dni uważa się, że uznał je za uzasadnione.

konto usunięte

Temat: Odwołanie do reklamacji

Wegner Katarzyna:
>
Witam.
Prawa i obowiązki Konsumenta oraz Sprzedawcy określa ustawa, która od 03.03.2011 roku ma następujące brzmienie: "Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz. U. Nr 141, poz. 1176). Jeżeli sprzedawca zawiadomiony o niezgodności towaru z umową nie ustosunkował się do żądania kupującego określonego w art.8 ust. 1 (bezpłatna naprawa lub wymiana) w terminie 14 dni uważa się, że uznał je za uzasadnione.

Witam,

Emil pisze, że zareklamował kurtkę i otrzymał odpowiedź odmowną - rozumiem, że sprzedawca dochował terminu 14 dni na udzielenie odpowiedzi.
Sprawa dotyczy terminu w jakim SPRZEDAWCA ma ustosunkować się do pisma odwołującego się od decyzji odmownej.
Zacytowana ustawa nie mówi nic o tym wprost.
Można się czepiać, że znowu powinien zrobić to w terminie 14 dni od otrzymania pisma odwołującego się od decyzji odmownej - traktując odwołanie się od decyzji jako ponowną reklamację. Jest to jednak 'moja interpretacja', którą można podważyć tym, że ustawa nie mówi nic wprost o terminie i sposobie odwołania się od decyzji ws reklamacji.

Sprzedawca wmieszał w proces reklamacji na podstawie "niezgodności towaru z umową" producenta mówiąc, że PRODUCENT ma 7 dni na odpowiedź na pismo Emila.

Należy zaznaczyć, że reklamując kurtkę, powołując się na Ustawę i de facto 'paragon' bo on stanowi potwierdzenie zawarcia umowy... stronami w 'sporze' jest Emil i SPRZEDAWCA. To sprzedawca ma obowiązek dochować terminów, a nie producent.

W przypadku powoływania się na Gwarancję Producenta, a nie 'paragon' sprzedawca mógłby poinformować Emila, że PRODUCENT ma 7 dni na odpowiedź w sprawie odwołania się od decyzji odmownej. Gwarancja nie może ograniczać praw płynących z zapisów cytowanej ustawy ale znowu pojawia się problem, że ustawa nie reguluje wprost sposobu i terminów odwoływania się od decyzji ws reklamacji.

Pozdrawiam,
Rafał
Andrzej Piróg

Andrzej Piróg Trener Biznesu /
Właściciel
prywatnego ZOO

Temat: Odwołanie do reklamacji

Ustawodawca nie precyzuje warunków odwołania się na reklamację konsumencką. Obowiązek rozpatrzenia reklamacji i dochowania terminu odpowiedzi dotyczy wyłącznie sprzedawcy (zdanie producenta zupełnie tu się nie liczy, jeżeli nie jest on ostatecznym sprzedawcą lub kupujący nie korzysta z gwarancji).

Jedynym prawnym działaniem na odrzuconą reklamację z zagwarantowanym rozstrzygnięciem jest skierowanie sprawy do Sądu. Tutaj nawet zgłoszenie się do Rzecznika nic nam nie da, bo nie ma on władzy rozsądzić kto ma rację.

W przypadku wadliwej kurtki polecałbym najpierw postarać się o opinię rzeczoznawcy, który potwierdzi lub nie wadliwość kurtki i dopiero na tej podstawie pisać odwołanie do sprzedawcy, a jeżeli to nie przyniesie spodziewanego rozstrzygnięcia, to dopiero zwracać się o pomoc do Sądu (najlepiej polubownego - szybciej i taniej). Dodam, że o opinię rzeczoznawcy powinniśmy każdorazowo zadbać, jeżeli od zakupu minęło 6 miesięcy - wtedy to po stronie kupującego spoczywa obowiązek udowodnienia, że niezgodność istniała już w momencie sprzedaży.
Emil Dmitruk

Emil Dmitruk Szukam nowych
wyzwań.

Temat: Odwołanie do reklamacji

Hej,

Przepraszam za brak odzewu, ale natłok zajęć mnie pokonał.

Nie poddałem się:

CYTAT z maila od rzecznika:
Niestety nie jest tak. Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź na reklamację, w przeciwnym razie uważa się, że uznał żądanie naprawy lub wymiany (jeśli jest takie zgłoszone w reklamacji) za uzasadnione i wtedy ma obowiązek naprawy lub wymiany. Producent w trybie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej w sporze z konsumentem nie występuje, sprzedawca zwykle uzyskuje jednak jego opinię w celu późniejszego dochodzenia od producenta roszczenia regresowego. Nie ma więc producent żadnego terminu w trybie ustawy, tylko odpowiedź sprzedawcy konsumentowi po 14 dniach skutkuje uznaniem żądania naprawy lub wymiany. Jeśli chodzi o gwarancję, to czasem gwarancje producenta (nie spotkałem się z sytuacją, żeby gwarancję posiadała kurtka), mają zapisy, że nieudzielenie odpowiedzi w jakimś terminie skutkuje uznaniem żądania gwarancyjnego, jest to jednak bardzo rzadka sytuacja. Nie myślę, żeby miał Pan więc gwarancję na kurtkę i jeszcze warunki tej gwarancji przewidywały zapis, że po 7 dniach reklamacja gwarancyjna jest uznana.
Wracając do Pana sprawy opierając się o ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, jeśli sprzedawca nie uznał reklamacji i otrzymał Pan odpowiedź w ciągu 14 dni może Pan skierować sprawę na drogę sądową (ryzykowne), ewentualnie uzyskać opinie niezależnego rzeczoznawcy, dyżurującego w Inspekcji Handlowej w Warszawie (http://wiih.org.pl) i podjąć jeszcze próbę ugodowego załatwienia sprawy np. z pomocą rzecznika.

Nie wiem jeszcze jak wyjdzie, ale zobaczymy
Grzegorz Langnerski

Grzegorz Langnerski Doswiadczony Manager
w pierwszej cenie

Temat: Odwołanie do reklamacji

Witam

Prawdopodobnie skończy się sprawa w sądzie. Pozostaje pytanie czy pierwsza odpowiedź dotarła po 14 dniach kalendarzowych czy wcześniej. Jeśli ustosunkowanie nie nastąpiło w tym terminie to istotnie reklamacje uznano jednakże w kwestii odwołań teoretycznie czas jest nieograniczony ulega jedynie zawieszeniu okres przedawnienia na czas negocjacji nie dłuższy jednak niż 3 miesiące



Wyślij zaproszenie do