Temat: Jak zostać trenerem sprzedaży?
Rzeczywiście firmy zwykle szukają trenerów z doświadczeniem.
Jednak z tego, co piszesz, wynika, że to doświadczenie masz. Mimo, że nie jesteś zatrudniona na stanowisku trenera, czasem szkolisz. Od czegoś możemy zacząć.
Zacznij od dokładnego policzenia godzin szkoleniowych, które masz - szkolenia i prezentacje dla klientów i współpracowników, warsztaty robocze, spotkania grup projektowych, indywidualna praca przy wdrażaniu nowych pracowników, coaching, itp.
Jeśli nie uzbierało się ze 300 godzin, trzeba pomyśleć, skąd je wziąć.
Firmy szukając do zespołów trenerskich, szczególnie w rekrutacji zewnętrznej, potrzebują ludzi z doświadczeniem. Jeśli się nie ma doświadczenia, to można zostać trenerem tylko w procesie rekrutacji wewnętrznej, wtedy gdy Twoja firma decyduje się na stworzenie lub rozwój struktury trenerskiej i zaczyna szukać wewnątrz organizacji ekspertów, którzy mogliby uczyć innych pracowników.
Sprawdź, jakie są w Twojej firmie możliwości. Jeśli nie ma, tak czy inaczej potrzebujesz zacząć być trenerem - szukaj w swojej organizacji wszelkich sytuacji, w których mogłabyś uczyć innych: np. zaproponuj, że zrobisz warsztaty produktowe dla pozostałych handlowców albo zajmiesz się wdrożeniem nowych pracowników. Zacznij szukać na zewnątrz możliwości zdobycia doświadczeń - nawiąż kontakty z uczelniami, organizacjami studenckimi i zaoferuj możliwość poprowadzenia za darmo cyklu szkoleń.
Zacznij organizować darmowe szkolenia pokazowe dla potencjalnych przyszłych klientów. Tutaj masz podwójną korzyść - zdobywasz doświadczenie i pozyskujesz kontakty biznesowe. Określ sobie jakiś konkretny obszar specjalizacji w obrębie tego, na czym się dobrze znasz. Zaproponuj atrakcyjny temat i program i zacznij pozyskiwać uczestników na darmowe pokazowe szkolenie. Możesz do tego wykorzystać portale społecznościowe. Nawet we Wrocławiu znajdą się chętni na darmowe szkolenie.
Już zacznij budować w sieci wizerunek eksperta w zakresie tego tematu merytorycznego, z którego w przyszłości chcesz szkolić. Kompetencje trenerskie to jedno, drugie to merytoryka. Poświęć czas na to, aby doskonalić się w wybranej dziedzinie. Szukaj najnowszych trendów, modeli, narzędzi, itp.
Wypowiadaj się na specjalistycznych grupach poświęconych sprzedaży i zarządzaniu sprzedażą. Możesz też stworzyć swoją grupę lub blog ekspercki. Rynek szkoleniowy jest oparty na kontaktach i rekomendacjach.