Rafał Szewczak

Rafał Szewczak Twój nauczyciel
coachingu - Pomaga
zbudować
prosperującą ...

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Jest sobie Pan X.
Pan X. ma dość już swojej pracy w poważnej międzynarodowej korporacji. Ma dość wrednego szefa, korporacyjnej polityki i wypełniania bezsensownych tabelek, których nikt nie czyta.
Pan X. postanawia zmienić swoje życie i zostać trenerem biznesu.
Chwilę wcześniej przeczytał w bardzo poważnej gazecie, że na rynku potrzeba trenerów i można w tym zawodzie nieźle zarobić.
Pan X. wynajduję odpowiednią szkołę, pilnie w niej się uczy, a po jej zakończeniu rezygnuje z roboty i zaczyna próbować zarabiać jako trener...

...i klops...

...biznes jakoś nie idzie, obiecane pieniądze nie płyną, nikt nie docenia wspaniały szkoleń stworzonych przez Pana X. i nie zapisuje się na nie.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Teraz rynek jest trudny. Kryzys, którego podobno nie ma, przycina budżety. Z drugiej strony zalew szkoleń (do)finansowanych z EFS. Zalew pseudo-szkoleń. Dżungla ;)
Błażej D.

Błażej D. uśmiech jest
lekarstwem na
wszystko

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Wydaje mi się, że cieżko też przebić się trenerom, którzy nie mają odpowiedniej renomy i znajomości. Może pan X powinien pomyśleć o tym żeby samemu pozyskać fundusze z EFS i stworzyć szkolenia dla firm. Odnosząc sie wiadomości powyżej to mówi się, że kryzys jest odpowiednim momentem, żeby rozpocząć szkolenia.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Błażej Dębowski:
mówi się, że kryzys jest odpowiednim momentem, żeby rozpocząć szkolenia.
Teoria to jedno, praktyka często wygląda inaczej. Bo z próżnego to i Salomon nie wyszkoli ;)
Artur Król

Artur Król Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Bo ludzie nie zdają sobie sprawy, że w każdym biznesie to co umiesz jako fachowiec to jedno, a drugą ważną rzeczą jest to co umiesz jako biznesmen, marketingowiec, itp.
Agnieszka Kościuczyk

Agnieszka Kościuczyk Projektant Kariery,
Coach Kariery,
trener, wykładowca

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Za Kukizem ,,Najpierw musisz pełzać, żeby móc pod górę wejść,, :):)

KIEPSKI BIZNESPLAN, albo jego brak!!??
Gdy konkurencja na rynku rośnie, a atmosfera się zagęszcza pan X może wybrał tradycyjne metody rywalizacji-jeszcze bardziej upodobnił się do rywali, stał się rekinem i został pożarty.
Konkurencja go wyparła, a może nawet nie pozwoliła wejść na rynek (czerwony ocean).
Błękitny ocean nie jest skrępowany kosztami, a produkt może mieć znacznie większą wartość, niż kosztowało jego wyprodukowanie, taki jest przywilej pierwszego.

Brak dostatecznej uwagi na głos konsumentów
Brak analizy własnego przedsiębiorstwa
Brak kreatywności i wizjonerstwa w połączeniu z konsekwencją, wiarą i optymizmem.
Itp.itd.

Błędy i porażki będą się zdarzały, będą lekcją na przyszłość, a nie końcem wszystkiego.
Marcin Szpak

Marcin Szpak Dyrektor ds. rozwoju
w Grupa SET sp. z
o.o.

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?


Obrazek


PAN (-owie) X:

SUKCES = SYSTEM x SYSTEMATYCZNOŚĆ x ZAANGAŻOWANIE

konto usunięte

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

......ten nasz przykladowy "trener" po po zmianie swojego życia i odejściu od korporacji zakłada swoją własną firmę szkoleniową i tym samym staje się podmiotem rynkowym, który musi sobie radzić......

....a to już jest zupełnie co innego niż względne bezpieczeństwo pracy w korporacji i nie każdy to potrafi.

Taki trener może być naprawde dobrym fachowcem i mieć fajną wiedzę i umiejętności. Tylko, że to wcale nie musi iść w parze z umiejętnością kreowania własnego biznesu :)

Może powiem coś niepopularnego ale wiem o tym, że jeden trener ma 5 lat doświadczenia i kilka listów referencyjnych, a drugi zarejestrował firmę "wczoraj" i już "dzisiaj" ma wypełniony kalendarz na wiele miesiecy i kilka firm w porfolio, które będzie szkolił przez bardzo długo :) To zależy od wielu rzeczy.

Pozdrawiam serdecznie
Maciej Wojtaszek

Maciej Wojtaszek właściciel, product
manager, Aniflex
Sp.J.

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Ziemek zgadzam się Z Tobą. Biznes jest biznes i nie każdy zdjae sobie sprawe ze tu nie ma nic za darmo, tylko swoje trzeba wyrwać.Ktoś kiedyś powiedzial do kogos kto ma dużo pracy" Ty to masz fajnie, dali Ci pracę, trenujesz, masz jeszcze firmę, a mój mąż to nic nie dostał..." Noz qrwa sobie pomyślałem: jakie dali, a ta firma to z dupy sie wzieła, tak sama? A ten mąż to jak będzie czekal to gówno dostanie.
Kochani niestety firma to nie jest łatwy kawałek chleba gdzie zawsze masz wyplate 10ego.
a ten kryzys?? hehehehe, po prostu pukaj dwa razy częsciej i więcej to różnych drzwi a kryzys Cię ominie
Pzdr

P.S. To chyba dopiero niepopularnie powiedziałem:)
Iwona Firmanty

Iwona Firmanty Psycholog|
Socjolog|Trener|Coac
h| Właściciel firmy
szkole...

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Mądrze powiedziane.
Wiele osób nic nie robi a ma przerażające roszczenia.

Maciej Wojtaszek:
Ziemek zgadzam się Z Tobą. Biznes jest biznes i nie każdy zdjae sobie sprawe ze tu nie ma nic za darmo, tylko swoje trzeba wyrwać.Ktoś kiedyś powiedzial do kogos kto ma dużo pracy" Ty to masz fajnie, dali Ci pracę, trenujesz, masz jeszcze firmę, a mój mąż to nic nie dostał..." Noz qrwa sobie pomyślałem: jakie dali, a ta firma to z dupy sie wzieła, tak sama? A ten mąż to jak będzie czekal to gówno dostanie.
Kochani niestety firma to nie jest łatwy kawałek chleba gdzie zawsze masz wyplate 10ego.
a ten kryzys?? hehehehe, po prostu pukaj dwa razy częsciej i więcej to różnych drzwi a kryzys Cię ominie
Pzdr

P.S. To chyba dopiero niepopularnie powiedziałem:)

konto usunięte

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Tak jest Maciek, niepopularnie to powiedziałeś ale masz całkowitą rację :))
Rafał Szewczak

Rafał Szewczak Twój nauczyciel
coachingu - Pomaga
zbudować
prosperującą ...

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

A no właśnie...

Jako trenerzy mamy trzy możliwości funkcjonowania na rynku szkoleniowym:
1) trener wewnętrzny w korporacji
2) "wolny strzelec"
3) właściciel biznesu szkoleniowego

Jako trener wewnętrzny nie muszę myśleć o niczym (upraszczając) - mam robotę, mam co miesiąc pensję.

Jako "wolny strzelec" mam dwie alternatywy:
a) albo współpracuję z firmą szkoleniową - mam czasem robotę i bardziej lub mniej systematyczny dochód (przecież można współpracować z kilkoma firmami)
b) albo sam pozyskuję Klientów - robotę mam czasem, mniej systematyczny dochód (ale wyższy niż współpracując z firma szkoleniową)

Jako właściciel biznesu w zasadzie to nawet szkolić nie muszę - pracownicy sprzedają szkolenia, zatrudnieni trenerzy szkolą.

Większość absolwentów szkół trenerów, których znam, którzy postanowili mieć własną firmę szkoleniową, wybierają opcję - "wolny strzelec". To samo zresztą dotyczy byłych trenerów wewnętrznych.

Kłopot w tym, że właśnie Ci są w najtrudniejszej sytuacji - tak jak nasz Pan X. Aby odnieść sukces na rynku taki trener musi posiadać rozwinięte trzy grupy umiejętności:

1) umiejętności trenerskie - jak szkolić?
2) umiejętności i wiedza merytoryczna - z czego szkolić?
3) umiejętności sprzedażowe - jak pozyskać Klienta?

Najpierw muszę sprzedać, dopiero potem mogę szkolić. A żeby było śmieszniej, typowy trener konsultant ma zupełnie inny profil osobowościowy, niż rasowy sprzedawca. "Jak to ja mam sprzedawać?" - myśli sobie Pan X.

Na własnej skórze odczułem tę gorzką prawdę.
Zdarzyło mi się stworzyć fantastyczny produkt, którego nikt nie chciał kupić.

Teraz jestem na równi trenerem, co sprzedawcą.
Najpierw sprzedaję, potem tworzę szkolenie.
A o samym szkoleniu myślę jak o produkcie, który jest dobrej jakości i "w ładnym opakowaniu".

Więc następnym razem zanim zaczniesz się ekscytować pomysłem na nowe szkolenie, pomyśl o potrzebach swoich Klientów, oblicz rentowność całego projektu i zaprojektuj efektywny proces sprzedaży...

To dlatego zamiast bawić się w tworzenie atrakcyjnych gier szkoleniowych, muszę przemóc się, aby Cię namówić na kliknięcie w napis, który umieściłem na końcu wypowiedzi. To jest właśnie sprzedaż i wcale nie jest ona tak megafajna jak obserwowanie rozwoju i zmiany w uczestnikach szkoleń...

TO JEST REKLAMA

Co z tego, że wolę być trenerem?
Najpierw sprzedaż, sprzedaż, sprzedaż, potem reszta!Rafał Szewczak edytował(a) ten post dnia 19.05.10 o godzinie 00:29
Karolina Drela

Karolina Drela Studio SOVA trener
coach

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Święta prawda. Jak kiedys dawno temu pomyślałam sobie że chciałabym być trenerem to stwierdziłam że najtrudniejszą rzeczą jest zdobycie certyfikatu/licencji z obszaru który szkole. Dziś już wiem że licencje że jestem specjalistką z obszaru takiego a takiego równie dobrze sobie sama bym mogła wydrukować bo nikogo ona nie obchodzi. I że dopiero jak ten świstek już masz zaczyna się walka. I że wcale wtedy nie jest z górki :)
Ale chyba musze po swojemu skończyć z optymistycznym akcentem, że jak dla mnie technik sprzedaży można się nauczyć; szybciej lub wolniej ale się da. A w obszarze trenerstwa są pewne rzeczy, które albo masz albo ich nie masz i które stanowią o jakości twoich szkoleń.

A co do kryzysu i innych:
Prosto z Tweetera Tonego Robbinsa co prawda w styczniu ale:
"Now is the best time in last 80 years to start a new business? sound crazy? watch! http://bit.ly/75DIa8 "

Wspaniałego weekendu wszystkim życzę!
Michał Bloch

Michał Bloch MCC ICF, Mentor
Freelancerów
/www.wolnylancer.pl
Mentor...

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Czasem nie tylko Ci, co oczekują wiele, a robią niewiele, mają kłopoty.

Znam ludzi, którzy pukają do wielu drzwi, robią masę roboty marketingowo sprzedażowej i ... coś nie idzie. Wykonują masę czasochłonnych działań i ... nie mają zleceń.

Mam wrażenie, że łatwo w takiej sytuacji zamknąć się mentalnie, zawęzić pole widzenia, a przy tym popadać w desperację.

Warto w takim wypadku, moim zdaniem, przyjrzeć się specyfikacji własnej firmy, zrobić review pod kątem Blue Ocean (nawet nie jakiegoś super odkrywczego, bardziej z poziomu jakie jest to "moje" co inni też mają, ale jest wyjątkowe i co o tym decyduje :P). Warto zastanowić się też nad zasadą Pareto, aby zmaksymalizować działania w obszarach, które mają wpływ na większość.
Rafał Szewczak

Rafał Szewczak Twój nauczyciel
coachingu - Pomaga
zbudować
prosperującą ...

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Fajnie o tym pisze Kiyosaki w książce "Zanim rzucisz pracę":

"Po pierwsze, żeby zbudować jakikolwiek biznes, musisz umieć sprzedawać. Ponieważ "sprzedaż = przychód". Gdy przychód kuleje, zwykle dzieje się tak dlatego, że właściciel firmy nie lubi, nie umie lub po prostu nie chce sprzedawać. Jednak bez sprzedaży nie ma przychodu. Istnieje pewien mit, według którego aby sprzedawać, musisz atakować. To nieprawda.

Po drugie, aby stworzyć prawdziwy biznes lub sieć i opuścić kwadrat S (przyp. chodzi o samozatrudnienie), musisz umieć przyciągnąć, stworzyć i zmotywować świetny zespół. A w świecie małych firm każdy członek takiego zespołu musi chcieć sprzedawać - bez względu na pozycję zajmowaną przez niego w tym biznesie."


Nic dodać, nic ująć.
Katarzyna Kaźmierczak

Katarzyna Kaźmierczak Trener/coach
biznesu, konsultant
HR | Menedżer ds.
szkoleń

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Z tych wszystkich wpisów jako główne powody "kryzysu" firmy Pana X wymieniliście brak umiejętności sprzedawania własnych usług, zły biznesplan, niedopasowanie oferty do potrzeb Klientów itp., a nikt z Was nie napisał o tym, że być może brak efektów w pracy Pana X wiąże się z brakiem charyzmy? z niedostatkami osobowościowymi w zakresie motywowania ludzi i umiejętności uczenia/porwania innych?
Chcę wierzyć;), że o wykonywaniu zawodu dobrze świadczą nasze cechy, które wykorzystujemy w pracy, ułatwiające ją. Co z tego, że ktoś ma wiedzę i doświadczenie, jak nie potrafi potem przekazać jej innym?

Wydaje mi się, że moda na szkolenia i fakt, że bycie trenerem stało się "trendy":P spowodowało falę ludzi niepredysponowanych do tej roli. Niektórym się udaje, pewne braki tuszują dobrym marketingiem i to trzyma ich na powierzchni, inni - mający mniej "szczęścia" i umiejętności sprzedażowych toną w tym oceanie firm i ośrodków szkoleniowych.
Jednak i jedni, i drudzy nie spełnią dobrze na rynku podstawowych zadań trenera, jakimi są uczenie, inspirowanie, motywowanie bez odpowiedniej kombinacji cech takich jak: empatia, optymizm, wiara w ludzi, odpowiedzialność oraz dojrzałość emocjonalna:)
Piotr P.

Piotr P. COACH, TRENER
BIZNESU

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Właśnie zaczynam drogę na własną rękę. Dam znać jak idzie :)
Rafał Szewczak

Rafał Szewczak Twój nauczyciel
coachingu - Pomaga
zbudować
prosperującą ...

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Piotrze,
trzymam kciuki.

Doświadczenie merytoryczne masz.
Świetne kompetencje trenerskie również.

Będę Ci kibicował.
Gdybyś potrzebował wsparcia, konsultacji, pisz lub dzwoń.
Paweł Kaczmarek

Paweł Kaczmarek Coach efektywności,
trener coachingu
narzędziowego,
trene...

Temat: Dlaczego trenerom nie idzie na rynku?

Do tego co powyżej napisała Katarzyna, dodam jeszcze moim zdaniem istotne pytanie o źródło motywacji do pracy w tym zawodzie.
Spotkałem trenerów, którzy uwielbiali szkolenia bo to dla nich okazja aby dopieścić megaEgo. I pławili się blasku chwały dumnie obnosząc pawi ogon po korytarzach w swojej korporacji :)))

Następna dyskusja:

Newsletter - Trener na rynku




Wyślij zaproszenie do