Temat: Jaka jest Twoja droga do Poznania Boga?
Anna L.:
Jaka jest Twoja droga do Poznania Boga?
cytat z:
http://www.lhundrub.jinpa.tripod.com/teksty/dlaczegoco...
"Jednak gdyby nie istniały jakiekolwiek przesłanki, to być może wtedy nikt nie upierał by się, aby ślepo wierzyć w istnienie Boga-stworzyciela? Faktycznie, istnieją takie przesłanki, ale nie są one rozstrzygające. Jedyne, lecz zbyt mało istotne przesłanki, to różnego rodzaju zjawiska paranormalne i mistyczne, które zwyczajowo były i w dalszym ciągu są w dużej mierze ignorowane przez Naukę. Amerykański filozof i psycholog, William James(1842-1910) swoją pracą „The Varieties of Religious Experience. A Study in Human Nature” wykazał zasadność i wartość naukowego badania doświadczeń mistycznych. Obecnie niektórzy naukowcy powoli zaczynają badać zjawiska paranormalne i doświadczenia mistyczne. Na uwagę zasługują m.in. Rupert Sheldrake, Brian Josephson, Jessica Utts, Charles Tart, Dean Radin, The Parapsychological Association, Princeton Engineering Anomalies Research PEAR, Zerdin Phenomenal, The Intention Experiment, Some research papers in Parapsychology oraz Parapsychology researchers, labs, online experiments.
Kontakt ze światem tzw. zjawisk paranormalnych w obrębie tradycji religijnych zwyczajowo utrzymywany był przez mistyków. Jak powszechnie wiadomo, mistyka chrześcijańska nie jest wyjątkiem. Mistyczna tradycja Judaizmu, to Kabała, a mistyczna tradycja Islamu, to sufizm. Mistyka nie ogranicza się do religii monoteistycznych i politeistycznych( np.: hinduistyczna tantra ; szintoizm ; szamanizm ). Równie mocno mistyka obecna jest w nie teistycznych tradycjach duchowego rozwoju, takich, jak na przykład buddyjska tantra lub taoizm. Nawet doświadczenia z tradycji mistycznych w obrębie samego tylko monoteizmu nie wykazują wystarczającej zbieżności, aby można było wnioskować o istnieniu jednej, uniwersalnej prawdy, która mogła by się za nimi kryć. Dodatkowo, czasami mamy doczynienia z przykrym faktem istnienia rozbieżności doktrynalnych między ortodoksyjnymi( niemistycznymi ) i mistycznymi frakcjami już w obrębie tej samej religii nawet do tego stopnia, że niektórzy mistycy zostali ogłoszeni heretykami.
Zatem istnienie doświadczeń mistycznych i kontakt mistyków z tego rodzaju zjawiskami nie stanowi istotnej przesłanki na poparcie hipotezy istnienia Boga-stworzyciela.