Agnieszka Pluta

Agnieszka Pluta Specjalista ds.
roszczeń (FIDIC),
Specjalista w Dziale
Um...

Temat: Odrzucona reklamacja

W kwietniu kupiłam buty. Po trzech miesiącach zareklamowałam je z uwagi na przetarcia o dziury na zapiętkach wewnątrz butów. W odpowiedzi otrzymałam ze obuwie zostanie naprawione. W trzy miesiące po naprawie złożyłam ponownie reklamacje po naprawie gdyż naprawione zapietki zaczęły odchodzić i odklejać się. Poprosiłam o wymianę lub zwrot. W odpowiedzi dostałam pismo w którym sklep napisal że odrzuca moja reklamację gdyż reklamowane niezgodności są zmianami użytkowanymi a nie wadami produkcyjnymi. Stwierdzono ze są to uszkodzenia to uszkodzenia eksploatacyjno mechaniczne. Dodatkowo napisano mi ze za te wady nie może odpowiadać sprzedawca ani producent a ryzyko ich powstania ponosi użytkownik. Ponadto biorąc okres jaki minął od zakupu należy domniemywać iz towar w momencie jego wydania był bez wad ukrytych. Należało stwierdzić wadę z upływem 6 miesięcy. Tylko szkoda bo ja złożyłam reklamacje ponowną. Ponadto chciałam dodać ze inny sklep ta wadę uznał mi i wymienił obuwie na nowe. Co robic w takiej sytuacji?

konto usunięte

Temat: Odrzucona reklamacja

Proszę się udać do właściwego Rzecznika Ochrony Konsumentów, może jego interwencja pomoże. Jeżeli jednak okaże się to nieskuteczne, koniecznie będzie skorzystanie z uprawnień wynikających z ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku.

Art. 4. 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.

Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

Kierzyk T.
artykuł Rejent 2004/7/91 Odpowiedzialność za niezgodność produktu z umową. Teza 1
Uwidocznienie się wady (niezgodności) oznacza w istocie, że sprzedana rzecz była wadliwa (niezgodna) już w momencie zawarcia umowy, gdy chodzi o rzeczy oznaczone indywidualnie bądź wydania rzeczy, gdy chodzi o rzeczy oznaczone gatunkowo, a jej uwidocznienie się po pewnym czasie oznacza tylko i wyłącznie to, iż wada (niezgodność) w tym właśnie momencie się ujawniła. Oznacza, że wada (niezgodność) istniała choćby w zarodku w momencie zawarcia umowy, a w terminie późniejszym tylko się uwidoczniła.

Koszowski M.
artykuł PUG 2013/1/24-30 Zwykły użytek oraz typowe właściwości w przypadku towarów konsumpcyjnych. Teza 5
Ilekroć długość terminu trwałości (daty przydatności do spożycia) będzie powodować brak zdatności danego towaru do celu, do jakiego towary tego co on rodzaju są zwykle używane, tudzież termin ten będzie krótszy od terminu typowego (standardowego) dla takich towarów, sprzedawca nie będzie mógł skorzystać z domniemania zgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Gdy jednak informacja o terminie trwałości (zdatność do spożycia) zostanie udzielona konsumentowi w sposób, jaki spowoduje, że będzie mu można zgodnie z art. 7 ustawy [z 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego] przypisać o niej wiedzę w chwili zawarcia umowy, wówczas - niezależnie od tego, jak długi z punktu widzenia instytucji zwykłego użytku i typowych właściwości miał być to termin - sprzedawca nie będzie odpowiadał za utratę przez towar trwałości (zdatności do spożycia), do jakiej doszło po upływie tak podanego terminu.

Pamiętać jednak należy, że w razie upływ 6 miesięcy od daty wydania towaru powoduje, że to na kupującym ciąży obowiązek wykazania wadliwości towaru, co w Pani przypadku sprowadzi się do potrzeby powołania biegłego w sprawie sądowej, który oceni czy ujawniona wada była następstwem wadliwości produktu czy też złym eksploatowaniem obuwia.
Agnieszka Pluta

Agnieszka Pluta Specjalista ds.
roszczeń (FIDIC),
Specjalista w Dziale
Um...

Temat: Odrzucona reklamacja

Ale ja złożyłam reklamacje na zla reklamacje. Pierwsza reklamacja byla w lipcu kojena reklamacja na wadliwa naprawę była w grudniu. Robert K.:
Proszę się udać do właściwego Rzecznika Ochrony Konsumentów, może jego interwencja pomoże. Jeżeli jednak okaże się to nieskuteczne, koniecznie będzie skorzystanie z uprawnień wynikających z ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku.

Art. 4. 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.

Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

Kierzyk T.
artykuł Rejent 2004/7/91 Odpowiedzialność za niezgodność produktu z umową. Teza 1
Uwidocznienie się wady (niezgodności) oznacza w istocie, że sprzedana rzecz była wadliwa (niezgodna) już w momencie zawarcia umowy, gdy chodzi o rzeczy oznaczone indywidualnie bądź wydania rzeczy, gdy chodzi o rzeczy oznaczone gatunkowo, a jej uwidocznienie się po pewnym czasie oznacza tylko i wyłącznie to, iż wada (niezgodność) w tym właśnie momencie się ujawniła. Oznacza, że wada (niezgodność) istniała choćby w zarodku w momencie zawarcia umowy, a w terminie późniejszym tylko się uwidoczniła.

Koszowski M.
artykuł PUG 2013/1/24-30 Zwykły użytek oraz typowe właściwości w przypadku towarów konsumpcyjnych. Teza 5
Ilekroć długość terminu trwałości (daty przydatności do spożycia) będzie powodować brak zdatności danego towaru do celu, do jakiego towary tego co on rodzaju są zwykle używane, tudzież termin ten będzie krótszy od terminu typowego (standardowego) dla takich towarów, sprzedawca nie będzie mógł skorzystać z domniemania zgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Gdy jednak informacja o terminie trwałości (zdatność do spożycia) zostanie udzielona konsumentowi w sposób, jaki spowoduje, że będzie mu można zgodnie z art. 7 ustawy [z 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego] przypisać o niej wiedzę w chwili zawarcia umowy, wówczas - niezależnie od tego, jak długi z punktu widzenia instytucji zwykłego użytku i typowych właściwości miał być to termin - sprzedawca nie będzie odpowiadał za utratę przez towar trwałości (zdatności do spożycia), do jakiej doszło po upływie tak podanego terminu.

Pamiętać jednak należy, że w razie upływ 6 miesięcy od daty wydania towaru powoduje, że to na kupującym ciąży obowiązek wykazania wadliwości towaru, co w Pani przypadku sprowadzi się do potrzeby powołania biegłego w sprawie sądowej, który oceni czy ujawniona wada była następstwem wadliwości produktu czy też złym eksploatowaniem obuwia.

konto usunięte

Temat: Odrzucona reklamacja

Dokładnie Pani reklamacja została nie uwzględniona. Proszę skorzystać z pomocy Rzecznika Ochrony Konsumentów. Jeżeli to nie pomoże musi się Pani liczyć z drogą sądową, ale z uwagi na upływ 6 miesięcy od daty wydania butów, to na pani będzie ciążył obowiązek wykazania, że są one niezgodne z przedmiotem umowy.

Opisałem wcześniej przepisy prawa, bowiem, jeżeli chce Pani odzyskać pieniądze musi pani pierw odstąpić od umowy.

Temat: Odrzucona reklamacja

Miejskiego/Powiatowego Rzecznika Konsumentów nie Rzecznika Ochrony Konsumentów. Proponuję poszukać rzeczoznawcy, który specjalizuje się w orzekaniu w sprawach dotyczących jakości i reklamacji danego towaru. Lista takich rzeczoznawców znajduje się na stronach Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej. Po wybraniu rzeczoznawcy, należy się z nim skontaktować, przedstawić problem i oddać towar do ekspertyzy. Ekspertyza wykonywana jest na koszt konsumenta, jednak w przypadku gdy rzeczoznawca potwierdzi słuszność reklamacji, wystawi opinię. Po uzyskaniu korzystnej dla siebie opinii, należy do sprzedawcy skierować korespondencję dołączając wyniki ekspertyzy i wskazać żądanie np. wymiany. Klient ma prawo domagać się od sprzedawcy towaru zwrotu tych kosztów po uznaniu reklamacji. Najczęściej przedstawiona opinia powoduje, że sprzedający reklamację uwzględnia, jednak gdy tak się nie stanie należy skontaktować się z najbliższym Miejskim/Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów, Inspekcją Handlową. Organy te w ramach swoich kompetencji mają prawo wystąpić w imieniu klienta do sprzedawcy. Federacja Konsumentów także pomaga konsumentom. Można wnieść sprawę do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego, ale sprzedawca może odmówić rozstrzygnięcia sporu przed Sądem Polubownym. Można wnieść pozew do Sądu Cywilnego. Dobrze jest posiadać opinię rzeczoznawcy jako jeden z wniosków dowodowych. Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.01.15 o godzinie 16:11
Łukasz Kulka

Łukasz Kulka Przedsiębiorca,
Manager

Temat: Odrzucona reklamacja

W zasadzie, jeżeli wyczerpie się możliwości związane z lokalnym rzecznikiem praw konsumentów i nie możemy nic wskórać u Sprzedawcy, zostają dwie drogi.
Pierwsza, pozew sądowy, ale trzeba wziąć prawnika, mieć środki na opłacenie biegłego i opłat sądowych. Z doświadczenia minimum 1600 zł.
Druga, sprzedaż reklamacji. Dostajemy połowę ceny od razu. Na rynku jest kilka firm skupujących takie wierzytelności, np. odrzuconareklamacja.pl

ŁukaszTen post został edytowany przez Autora dnia 10.01.17 o godzinie 15:10

Następna dyskusja:

Odrzucona reklamacja laptopa




Wyślij zaproszenie do