Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Witajcie, od niedawna jestem ABI, proszę o pomoc w niezrozumiałej mi sprawie. Od jakiegoś czasu kilka osób gnębi moją instytucję wnioskami o udzielenie informacji publicznej. Teraz mamy przygotować wszystkie dokumenty księgowe za styczeń 2016 w tym polecenia księgowe, KP, KW, potwierdzenia przelewów, wyciągi bankowe, deklaracje podatkowe... tony dokumentów - jakieś 13 segregatorów i moje pytanie dotyczy anonimizacji osób fizycznych, które ujęte są w rachunkach, umowach o dzieło czy zlecenia, dowodach KP, KW. Czy zostawiać imię i nazwisko? Prawnik podsunął mi wyrok NSA, że imię i nazwisko nie powinno być anonimizowane, ponieważ osoba fizyczna, która jest "kontrahentem" JST bądź jednostki podległej staje się "osobą publiczną". Jak to jest? Pomóżcie.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Agnieszka J.:
zlecenia, dowodach KP, KW. Czy zostawiać imię i nazwisko?
Rozstrzyganie tego typu problemów nie jest kompetencją ABI. ABI wypowiada się w kwestii, czy dokument przewidziany do udostępnienia zawiera dane osobowe i które to są dane.

Reszta to już prawnik (opinia) i ADO (decyzja).
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Agnieszka J.: Czy zostawiać imię i nazwisko? Prawnik podsunął mi wyrok NSA, że imię i nazwisko nie powinno być anonimizowane, ponieważ osoba fizyczna, która jest "kontrahentem" JST bądź jednostki podległej staje się "osobą publiczną". Jak to jest? Pomóżcie.

To jest konkretne pytanie do ABI, ze szczególnym uwzględnieniem ABI z sektora administracji publicznej. Może sprecyzuję:
Czy imiona i nazwiska w powiązaniu z pozostałymi danymi na fakturach, KP, etc, podlegają ochronie prawnej z UODO czy nie.Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.04.17 o godzinie 21:57
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Wszystkie dane osobowe podlegają ochronie z uodo.
Osobną kwestią jest, czy mogą podlegać udostępnieniu jako informacja publiczna. Tu niech się specjalista od udip wypowiada ;)
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Akurat w tym przypadku są to dane osobowe i wypowiadać o udostępnieniu i przesłankach powinien ABI.

Agnieszko, bo szkoda czasu i klawiatury. Imię i nazwisko nie są jedynymi danymi osobowymi w tym konkretnym przypadku. Masz też inne, które umożliwią identyfikację - nr. REGON, czy NIP w przypadku jednoosobowych działalności już zidentyfikują osobę np przez rejestr działaności. Więc z punktu widzenia identyfikacji, samo zamazanie imienia i nazwiska będzie.. średnio skuteczne.

Ogólnie zrobiłym tak. Spotkanko z radcą, na notatkę później, załączyć do notatki kopię wyroku i oznaczyć to w rejestrze w jakim odnotowujesz udostępnienie. Tak na wszelki wypadek. Podstawą udostępnienia w tym zakresie będzie przepis prawa.

Co do samego wyroku - myślę, że ważne w nim jest to, że odnosi sie do KONTRAHENTA, a nie PRACOWNIKÓW kontrahenta. Więc dość ostrożnie bym postępował z wykonawcami zleceń.

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Jak nie wiesz od czego zacząć, to zacznij od ... początku czyli przeczytania aktów prawnych.
W tej sytuacji ustawy o dostępie do informacji publicznej Dz.U.2016.1764 t.j.
Należy odpowiedzieć sobie na pytania:
1. Czy żądanie mieści się w przesłance art.1.1 (jeśli nie, to jest powodem odmowy),
2. Czy organizacja, w której jesteś ABI należy do kręgu podmiotów z art.4 (jeśli nie, to też powód odmowy)
3. Czy ma zastosowanie art. 5.2 (jeśli tak, to należy udzielić informacji w takiej formie w jakiej będzie zachowana prywatność osoby fizycznej)

Tak na marginesie stanowiska prawnika - jest decyzja GIODO nakazująca Trybunałowi Konstytucyjnemu anonimizowanie danych osobowych osób fizycznych w publikowanych w bip orzeczeniach TK. -> wyrok WSA w Warszawie z 19 stycznia 2017 r. (sygn. II SA/Wa 1434/16) - nieprawomocny.

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

sprecyzuję bardziej: pracuję w domu kultury - dużym, bo ma 16 placówek zamiejscowych, w każdej z nich odbywają się płatne zajęcia, co za tym idzie dowodów wpłaty KP/KW jest bardzo dużo każdego dnia. Mamy 150 etatowych pracowników i około 30 na umowy cywilo-prawne zlecenia lub dzieło, i teraz: czy na dowdach KP/KW anonimizując inne dane jak adres, PESEL itp zostawiać imię i nazwisko? To są nazwiska instruktorów na umowy śmieciowe a także nazwiska uczestników zajęć, za które pobierane są opłaty.

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Dodam, że do tej pory nie było nikgo kto zajmowałby się ochroną danych osobowych, a ni dostępem do informacji publicznej. Póki co napisałam Politykę Bezpieczeństwa Informacji, ale nie została jeszcze wdrożona - dyrekcja się zapoznaje i czekam. W związku z licznymi zapytaniami o udzielenie informacji publicznej Dyrekcja także przypisała to mnie (niby, że to bardzo podobne, ja odczytuję to jako "nikt nie chce się tym zająć") - jadę w przyszłym tygodniu na szkolenie w tym zakresie.

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

art.5.2 Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji....

Osoby fizyczne, które odpłatnie korzystają z zajęć organizowanych przez dom kultury w całej rozciągłości korzystają z wyłączenia w art. 5.2. (nie tylko adres zamieszkania czy PESEL ale również imię i nazwisko), o ile nie są osobami pełniącymi funkcje publiczne.

Osoby pełniące funkcje publiczne - legalna definicja znajduje się w art 115§19 kodeksu karnego:
Osobą pełniącą funkcję publiczną jest 1) funkcjonariusz publiczny*, 2) członek organu samorządowego, 3) osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, chyba że wykonuje wyłącznie czynności usługowe**, a także 4) inna osoba, której uprawnienia i obowiązki w zakresie działalności publicznej są określone lub uznane przez ustawę lub wiążącą Rzeczpospolitą Polską umowę międzynarodową.

*funkcjonariusz publiczny - legalna definicja w art.115§13 k.k.
**czynności usługowe, to np. sprzątanie pomieszczeń, konserwacja budynku, dozór

W świetle tego przepisu, instruktor (na dowolnej umowie) opłacany ze środków publicznych będzie spełniał kryteria osoby pełniącej funkcje publiczne. Zakres ujawnienia danych osobowych takich osób zależy od zapisów wniosku o udostępnienie.

Pamiętaj, że informacje jakie tu znajdujesz nie mogą być podstawą Twojego działania, a jedynie przyczynkiem do własnych poszukiwań.

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Dodatek (za Lex):

"Jawność zindywidualizowanych zarobków odnosi się jedynie wobec czterech grup osób: tych, które składają jawne oświadczenia majątkowe, tych, których zindywidualizowana wysokość wynagrodzenia wynika wprost z przepisów lub jest ustalana w trakcie publicznej sesji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz tych, co do których jawność ich zarobków wynika wprost z przepisów powszechnie obowiązujących. Wszystkie pozostałe osoby mają prawo do zachowania w tajemnicy wysokości otrzymywanych zarobków, co nie wyklucza ujawnienia pewnych danych zbiorczych."
Sitniewski Piotr Marek, Zakres zadań i funkcji osoby pełniącej funkcję publiczną w rozumieniu art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem granic jawności wynagrodzenia tych osób - wyniki badań

"Imię i nazwisko osoby pełniącej funkcje publiczne jest informacją publiczną i podlega udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Nie każda informacja związana z zatrudnieniem w administracji samorządowej jest informacją publiczną. Musi bowiem dotyczyć osób pełniących funkcje publiczne, a ponadto konieczne jest istnienie powiązania wnioskowanej informacji z pełnieniem owych funkcji publicznych. Brak takiego związku - co do zasady - powoduje, że dana informacja nie ma charakteru publicznej, a tym samym nie podlega udostępnieniu."
Cybulska Renata, Dostęp do informacji publicznej w zakresie spraw związanych ze stosunkiem pracy w samorządzie terytorialnym

"W celu rozstrzygnięcia, czy dana informacja publiczna podlega udostępnieniu, konieczne jest rozważenie przez organ dwóch kwestii: możliwości naruszenia prawa do prywatności w przypadku udostępnienia informacji oraz zakwalifikowanie osoby, której informacja dotyczy, do kategorii osób pełniących funkcję publiczną."
Miksa Karolina, Udostępnianie informacji o osobach pełniących funkcje publiczne a prawo do prywatności w praktyce działania organów władzy publicznej

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej


W świetle tego przepisu, instruktor (na dowolnej umowie) opłacany ze środków publicznych będzie spełniał kryteria osoby pełniącej funkcje publiczne. Zakres ujawnienia danych osobowych takich osób zależy od zapisów wniosku o udostępnienie.

Pamiętaj, że informacje jakie tu znajdujesz nie mogą być podstawą Twojego działania, a jedynie przyczynkiem do własnych poszukiwań.
Tak wiem, dziękuję za wszystkie opinie, zapis we wniosku o udostępnienie brzmi "pełna dokumentacja księgowa za okres 1.01.2016-31.01.2016 w tym między innymi faktury, rachunki, umowy, dowody wewnętrzne, polecenia księgowe, dokumenty KP, KW, wyciągi bankowe, deklaracje podatkowe itp itd wraz z załącznikami, a także pełna dokumentacja z wszystkich zamówień publicznych, zakupów i dostaw za okres 1.01.2016-31.01.2016 - proszę o udostępnienie powyższych informacji zeskanowanych kolorowo dokumentów do formatu pdf i przesłanych na adres email lub udostępnionych do pobrania z dysku internetowego (wówczas proszę o podanie linku). Każdy dokument wraz ze wszystkimi załącznikami proszę zeskanować do osobnego pliku i potwierdzić jego oryginalność poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny głównego księgowego i dyrektora w każdym pliku z osobna".
No i tyle. Pliki skanujemy, już mamy ponad 3500 :) większość trzeba anonimizować stąd moje wątpliwości.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Agnieszka J.:
No i tyle. Pliki skanujemy, już mamy ponad 3500 :) większość trzeba anonimizować stąd moje wątpliwości.
A nie analizowaliście przypadku pod kątem informacji przetworzonej?

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

A próbowałaś podejść ich art. 14 ust. 2 Ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Po za tym uważam, że nie musicie podpisywać plików w sposób wskazany a tym bardziej potwierdzać skanów (kopii) dokumentów których nie wytworzyliście.

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Agnieszka J.:
Tak wiem, dziękuję za wszystkie opinie, zapis we wniosku o udostępnienie brzmi "pełna dokumentacja księgowa za okres 1.01.2016-31.01.2016 w tym między innymi faktury, rachunki, umowy, dowody wewnętrzne, polecenia księgowe, dokumenty KP, KW, wyciągi bankowe, deklaracje podatkowe itp itd wraz z załącznikami, a także pełna dokumentacja z wszystkich zamówień publicznych, zakupów i dostaw za okres 1.01.2016-31.01.2016 - proszę o udostępnienie powyższych informacji zeskanowanych kolorowo dokumentów do formatu pdf i przesłanych na adres email lub udostępnionych do pobrania z dysku internetowego (wówczas proszę o podanie linku). Każdy dokument wraz ze wszystkimi załącznikami proszę zeskanować do osobnego pliku i potwierdzić jego oryginalność poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny głównego księgowego i dyrektora w każdym pliku z osobna".
No i tyle. Pliki skanujemy, już mamy ponad 3500 :) większość trzeba anonimizować stąd moje wątpliwości.

Dostęp do informacji publicznej jest jedną z większych , choć nie do końca uznanych, rewolucji. Nakłada obowiązek dzielenia się wiedzą publiczną z obywatelami.
O ile można zrozumieć żądanie kopii dokumentów, to wykonanie ich w kolorze może budzić wątpliwości, czy wnioskujący chce dostępu do informacji, czy do obrazów dokumentów (a to dwie różne sprawy). Tu przykładem może być żądanie informacji zawartej w dowiedzie osobistym, a żądanie skanu, i to w kolorze, dowodu osobistego.

Żądanie tak obszerne i w takiej formie, powoduje, że jednostka dla zrealizowania tego żądania jest zmuszona do poniesienie dodatkowych, nie przewidzianych w budżecie, kosztów. patrz art.15 uoddip.

Pytanie zasadnicze - czy jednostka ma na piśmie opinię prawną do takiego żądania.
ps.
wydaje się, że patrząc na ustawowe terminy i ogrom pracy jaki macie do wykonania, to jesteście w czarnej ...Ten post został edytowany przez Autora dnia 13.04.17 o godzinie 11:11
Jan S.

Jan S. Trener biznesu / ODO
/ ABI

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Zdarzało nam się kilka razy pomagać podmiotom w odpowiadaniu na zapytania w trybie dostępu do informacji publicznej, tu zawsze korzystaliśmy z drogi którą opisał Pan Radosław Zielińśki.

W praktyce można termin przedłużyć jeśli żądanie wymaga dużej ilości pracy. Należy wtedy dopełnić obowiązku poinformowania o wydłużeniu (bodajże, aż do 2 miesięcy).

Jeśli przygotowanie takiej dokumentacji wymaga dodatkowych kosztów, to można obciążyć nimi pytającego.

Natomiast podmioty świadczące usługi na rzecz faktycznie ulegają ujawnieniu (nawet jeśli są JDG). Ale danych z KP czy dokumentów potwierdzających wykonanie zajęć dla konkretnych uczestników
(zawierających DO) bym nie dał. Po pierwsze ochrona prywatności, po drugie zapewne nie ma to związku z zapytaniem.

Nic nie napisała Pani o celu zapytania o informację publiczną?

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Radosław K.:
A próbowałaś podejść ich art. 14 ust. 2 Ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Po za tym uważam, że nie musicie podpisywać plików w sposób wskazany a tym bardziej potwierdzać skanów (kopii) dokumentów których nie wytworzyliście.
Z tym potwierdzaniem podpisem kwalifikowanym dowiedziałam się wczoraj na szkoleniu z panią dr prawa, że musimy podpisywać, gdyż jest to forma w jakiej sobie życzy wnioskodawca. Co więcej, niedawno była sprawa w NSA na bezczynność organu, który udostępnił podpisany całościowo w jednym pliku dokument, a nie wszystkie podpisane osobno i organ przegrał.
Co więcej pani mecenas powiedziała mi, że w sytuacji gdy osoba prywatna zawiera umowę (dzieło czy zlecenie) z instytucją publiczną, mamy wskazać jej imię i nazwisko, a zanonimizować pozostałe dane osobowe.

Temat: ustawa ODO a ustawa o dostępie do informacji publicznej

Jan S.:
Zdarzało nam się kilka razy pomagać podmiotom w odpowiadaniu na zapytania w trybie dostępu do informacji publicznej, tu zawsze korzystaliśmy z drogi którą opisał Pan Radosław Zielińśki.

W praktyce można termin przedłużyć jeśli żądanie wymaga dużej ilości pracy. Należy wtedy dopełnić obowiązku poinformowania o wydłużeniu (bodajże, aż do 2 miesięcy).

Jeśli przygotowanie takiej dokumentacji wymaga dodatkowych kosztów, to można obciążyć nimi pytającego.

Natomiast podmioty świadczące usługi na rzecz faktycznie ulegają ujawnieniu (nawet jeśli są JDG). Ale danych z KP czy dokumentów potwierdzających wykonanie zajęć dla konkretnych uczestników
(zawierających DO) bym nie dał. Po pierwsze ochrona prywatności, po drugie zapewne nie ma to związku z zapytaniem.

Nic nie napisała Pani o celu zapytania o informację publiczną?

Wydłużyliśmy termin ze względu na dużą ilość informacji, o cel nie pytaliśmy, następnym razem pójdziemy w informację przetworzoną.



Wyślij zaproszenie do