Marlena Kasprzyk

Marlena Kasprzyk Inspektor ochrony
danych, XYZ

Temat: Rejestr czynności

Powiedzcie mi proszę jakie macie nazwy czynności w rejestrze dotyczące wydziału finansowego?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Rejestr czynności

Męczysz się. Będąc inspektorem, nie możesz być traktowana jak dziewczynka od wypełniania tabelek.

Walisz do finansowego, dajesz im czystą formatkę do wypełnienia (wzór rejestru) i informujesz, że do tego i tego dnia muszą to wypełnić i przynieść Ci do zatwierdzenia. Do tego czasu jak mają pytania, czy dobrze myślą, mogą przyjść na konsultacje.

IOD nie musi wiedzieć, jakie oni mają procesy. IOD ma się tego dowiedzieć od nich. Właściciel zadania: szef finansowego - to on zostanie rozliczony za brak rejestru.

Jak są totalne lamery, siadasz z każdym po kolei przy komputerze i zadajesz proste pytania:
1. Przychodzisz do pracy. Uruchom komputer.
2. Uruchom program, na którym pracujesz. Do czego on służy? Co możesz zrobić za jego pomocą?
3. Po co to robisz, w jakim celu?
4. Musisz to zrobić? Dlaczego? Jak często?
5. Jakie robisz zestawienia i sprawozdania? Skąd bierzesz dane? Wysyłasz gdzieś te sprawozdania?
6. Jakie robisz tabelki w Excelu? Po co? Musisz je robić? Dlaczego?
7. Jakie pisma piszesz? W jakich sprawach?
8. Gdzie masz folder ze swoimi dokumentami?
9. Gdzie jeszcze?
10. Daj maile do analizy. Jakie sprawy załatwiasz? Po co?
11. Jakie masz segregatory z dokumentami? Jakie tytuły spraw?
12. Pokaż rzeczowy wykaz akt? Co z niego cię dotyczy?

Jak już będziesz mieć obraz tego, co pracownik robi i w jakich celach, pomagasz nazwać czynności przetwarzania i cele. Resztę tabelki niech zrobią sami i przyniosą do sprawdzenia.

To nie Ty masz biegać jak z zapaleniem. Rejestr ma robić cały dział, tam ma wrzeć jak w ulu.

Temat: Rejestr czynności

Dlaczego uważasz, że w RCPD jest obowiązek podawania nazw czynności? Przeczytaj uważnie art. 30.1. rodo wymieniono tam enumeratywnie katalog informacji jakie ma mieć RCPD.
Marlena Kasprzyk

Marlena Kasprzyk Inspektor ochrony
danych, XYZ

Temat: Rejestr czynności

Super fajnie. podali mi ale jest ich 18 sztuk, moim zdaniem za dużo, próbuję to sama pozbierać w całość

Paweł G.:
Męczysz się. Będąc inspektorem, nie możesz być traktowana jak dziewczynka od wypełniania tabelek.

Walisz do finansowego, dajesz im czystą formatkę do wypełnienia (wzór rejestru) i informujesz, że do tego i tego dnia muszą to wypełnić i przynieść Ci do zatwierdzenia. Do tego czasu jak mają pytania, czy dobrze myślą, mogą przyjść na konsultacje.

IOD nie musi wiedzieć, jakie oni mają procesy. IOD ma się tego dowiedzieć od nich. Właściciel zadania: szef finansowego - to on zostanie rozliczony za brak rejestru.

Jak są totalne lamery, siadasz z każdym po kolei przy komputerze i zadajesz proste pytania:
1. Przychodzisz do pracy. Uruchom komputer.
2. Uruchom program, na którym pracujesz. Do czego on służy? Co możesz zrobić za jego pomocą?
3. Po co to robisz, w jakim celu?
4. Musisz to zrobić? Dlaczego? Jak często?
5. Jakie robisz zestawienia i sprawozdania? Skąd bierzesz dane? Wysyłasz gdzieś te sprawozdania?
6. Jakie robisz tabelki w Excelu? Po co? Musisz je robić? Dlaczego?
7. Jakie pisma piszesz? W jakich sprawach?
8. Gdzie masz folder ze swoimi dokumentami?
9. Gdzie jeszcze?
10. Daj maile do analizy. Jakie sprawy załatwiasz? Po co?
11. Jakie masz segregatory z dokumentami? Jakie tytuły spraw?
12. Pokaż rzeczowy wykaz akt? Co z niego cię dotyczy?

Jak już będziesz mieć obraz tego, co pracownik robi i w jakich celach, pomagasz nazwać czynności przetwarzania i cele. Resztę tabelki niech zrobią sami i przyniosą do sprawdzenia.

To nie Ty masz biegać jak z zapaleniem. Rejestr ma robić cały dział, tam ma wrzeć jak w ulu.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Rejestr czynności

Materusz P.:
Dlaczego uważasz, że w RCPD jest obowiązek podawania nazw czynności?
Właśnie dlatego polskie życie jest przeregulowane przepisami prawa. Zawsze znajdzie się jakiś chłopski filozof, który nie zrobi rzeczy oczywistej, bo przepis mu wprost nie nakazuje, że trzeba.

Zrób rejestr bez nazw czynności. Będzie bardzo czytelny, funkcjonalny i na pewno spełni swoje zadanie. Możesz go od razu sporządzić na papierze toaletowym, dając jasno do zrozumienia, jaką ma on dla ciebie wartość użytkową.

Jest rejestr? Jest? Czy przepis zakazuje na papierze toaletowym? Nie. No to sp...!
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Rejestr czynności

Marlena K.:
Super fajnie. podali mi ale jest ich 18 sztuk, moim zdaniem za dużo
Dawaj, ocenimy.
Marlena Kasprzyk

Marlena Kasprzyk Inspektor ochrony
danych, XYZ

Temat: Rejestr czynności

1.decyzje i zezwolenia
2.tytuły wykonawcze
3.upomnienia
4.podatek VAT deklaracje i rejestry
5.faktury
6.wyciągi bankowe
7.rejestr umów
8.dotacje
9.kredyty
10.potwierdzenia sald
11.korespondencja zew. i wew.
12.raporty ZUS
13.listy płac
14.PZU
15.Comercial Union
16.ZFŚS
17.dokumentacja płacowa
18.L-4
I co Ty na to?
Paweł G.:
Marlena K.:
Super fajnie. podali mi ale jest ich 18 sztuk, moim zdaniem za dużo
Dawaj, ocenimy.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Rejestr czynności

Marlena K.:
1.decyzje i zezwolenia
Na mój gust zbyt syntetyczne. Jakie sprawy są konkretnie prowadzone?
2.tytuły wykonawcze
3.upomnienia
To być może można połączyć, np. "Egzekucja"
4.podatek VAT deklaracje i rejestry
5.faktury
6.wyciągi bankowe
To są wszystko dowody księgowe. Na dodatek nie wszystkie rodzaje.
7.rejestr umów
Jakie umowy zawierają?
8.dotacje
Na co konkretnie?
9.kredyty
Na co konkretnie?
10.potwierdzenia sald
Dowody księgowe.
11.korespondencja zew. i wew.
Teczki spraw.
12.raporty ZUS
Wszystko z ZUS-em zbiorczo pod: "Składki ZUS"
13.listy płac
Dokumentacja płacowa.
14.PZU
15.Comercial Union
U siebie to wywaliłem w kosmos, bo jakieś umowy powierzenia chcieli zawierać i obarczać odpowiedzialnością regresową. Teraz ponoć pracownicy jakiś klub sobie założyli i to ten klub ich ubezpiecza. Oczywiście przetwarzanie nie na naszym sprzęcie i poza siedzibą.
16.ZFŚS
Ok.
17.dokumentacja płacowa
Razem z listami płac.
18.L-4
Czyje i po co?
Marlena Kasprzyk

Marlena Kasprzyk Inspektor ochrony
danych, XYZ

Temat: Rejestr czynności

do 1,2,3 sa to decyzje administracyjne
7 wszystkie kopie umów zawieranych przez Starostwo(nie wiem po co) w kazdym wydziale maja kopie umów, to jest chore jak dla mnie
8 dotacje chyba dla Starostwa albo jednostek podległych
9 kredyty dla powiatu
18 L4 pracowników do wypłaty
Paweł G.:
Marlena K.:
1.decyzje i zezwolenia
Na mój gust zbyt syntetyczne. Jakie sprawy są konkretnie prowadzone?
2.tytuły wykonawcze
3.upomnienia
To być może można połączyć, np. "Egzekucja"
4.podatek VAT deklaracje i rejestry
5.faktury
6.wyciągi bankowe
To są wszystko dowody księgowe. Na dodatek nie wszystkie rodzaje.
7.rejestr umów
Jakie umowy zawierają?
8.dotacje
Na co konkretnie?
9.kredyty
Na co konkretnie?
10.potwierdzenia sald
Dowody księgowe.
11.korespondencja zew. i wew.
Teczki spraw.
12.raporty ZUS
Wszystko z ZUS-em zbiorczo pod: "Składki ZUS"
13.listy płac
Dokumentacja płacowa.
14.PZU
15.Comercial Union
U siebie to wywaliłem w kosmos, bo jakieś umowy powierzenia chcieli zawierać i obarczać odpowiedzialnością regresową. Teraz ponoć pracownicy jakiś klub sobie założyli i to ten klub ich ubezpiecza. Oczywiście przetwarzanie nie na naszym sprzęcie i poza siedzibą.
16.ZFŚS
Ok.
17.dokumentacja płacowa
Razem z listami płac.
18.L-4
Czyje i po co?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Rejestr czynności

Marlena K.:
do 1,2,3 sa to decyzje administracyjne
Niech to podzielą wg rodzaju prowadzonych spraw. Zażądaj pisemnie.
7 wszystkie kopie umów zawieranych przez Starostwo(nie wiem po co)
Idź do nich i zajrzyj do tego rejestru. Zażądaj zastawienia umów wg kategorii celu ich zawierania. Pisemnie.
w kazdym wydziale maja kopie umów, to jest chore jak dla mnie
Zapytaj, po co im. Pisemnie.
8 dotacje chyba dla Starostwa albo jednostek podległych
Idź i zajrzyj do dokumentacji źródłowej.
9 kredyty dla powiatu
I jakie dane osobowe są w tej dokumentacji?
18 L4 pracowników do wypłaty
A jest cel? Nie mogą im kadry robić zestawienia, żeby dokumentacja źródłowa pozostawała w kadrach?

Temat: Rejestr czynności

Paweł G.:
7 wszystkie kopie umów zawieranych przez Starostwo(nie wiem po co)
Idź do nich i zajrzyj do tego rejestru. Zażądaj zastawienia umów wg kategorii celu ich zawierania. Pisemnie.
w kazdym wydziale maja kopie umów, to jest chore jak dla mnie
Zapytaj, po co im. Pisemnie.

Przechowywanie umów RÓWNIEŻ w wydziale finansowym wynika zapewne z zapisów polityki rachunkowości danej jednostki. Tak czy siak skarbnik musi prowadzić rejestr umów. Po drugie, w razie kontroli RIO biorą sobie rejestr umów i wskazują jaki dokument finansowy będą badać i od razu umowę na podstawie której zapłaconą daną np FV.

Na dodatek wydział finansowy musi sprawdzić FV pod względem finansowym - zamiast przynosić/odnościć taki dokument to się trzyma umowę w teczce razem z FV. Oczywiście 2-gi egzemplarz umowy znajduje się w wydziale merytorycznym w teczce pod konkretną sprawą.

I nie kumam o co chodzi z "Zażądaj zastawienia umów wg kategorii celu ich zawierania"? Jakie to ma znaczenie czy to umowa na budowę boiska sportowego, remontu SOR czy zakupu długopisów?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Rejestr czynności

Przemysław J.:
Jakie to ma znaczenie czy to umowa na budowę boiska sportowego, remontu SOR czy zakupu długopisów?
Ma znaczenie np. do oceny, czy dojdzie do powierzenia przetwarzania danych osobowych. Poza tym jak się dowiesz, że chcą budować boisko, to wyjdzie, że chcą wziąć firmę, co zatrudnia cieciów do ochrony placu budowy, że ciecie prowadzą jakiś zeszyt z danymi osobowymi, że muszą mieć dostęp do jakiegoś monitora, że w ich budzie ktoś chce postawić rejestrator, że tam jest jakieś hasło, ktoś ma to konserwować - i tak dalej.

Przy remoncie dowiesz się, że w jakichś pomieszczeń na czas remontu trzeba wynieść dane osobowe, sprzęt, urządzenia. Że trzeba zaprojektować zabezpieczenia w nowym miejscu/

Patrz całościowo, ucz się rozpoznawać procesy, gdzie będą zaangażowane dane osobowe. Umowy to kopalnia informacji, co właściwie dzieje się w organizacji. Jak chcesz zrobić rejestr czynności, jeżeli nie wiesz, co się dzieje i dlaczego?

Temat: Rejestr czynności

Ok, rozumie, tylko nie załapałem kontekstu odnośnie księgowości.

Ale co do umów powierzenia - podpisane są umowy na dofinansowanie inwestycji w ramach RPO. Umowy oczywiście podpisane przez burmistrza/starostę itp.

W umowach wskazane są również dane pracowników którzy będą zajmowali się merytorycznie inwestycją. Ba - w ramach rozliczania wniosków o płatność pracownik ma założone konto na portalu SL2014 - imię, nazwisko, pesel, nr dowodu osobistego. Czy starostwo ma podpisać umowę powierzenia z urzędem marszałkowskim? Czy to jest "tylko" udostępnienie danych pracowników?

I w ogóle na podstawie jakiej ustawy takie dane pracodawca może udostępniać? Bo w katach ok - jest rozporządzenie "Zakres prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposób prowadzenia akt osobowych pracownika.
Dz.U.2017.894 t.j. z dnia 2017.05.08". Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.08.18 o godzinie 11:33



Wyślij zaproszenie do