konto usunięte

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

posty przeniesione z wątku głównego:
Ewa C.

Ewa C. Ciągle zapominam, że
moimi oczami widzę
świat tylko ja...

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

Wg zasad do sprawozdania należy dołączyć - kopie dowodów przeprowadzenia odpowiedniego postępowania w ramach zamówień publicznych.

Od jakiej wysokości kwot przeprowadzacie to postępowanie?
Pozdrawiam Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 18.09.2012 o godzinie 13:24 z tematu "FIO 2012"

konto usunięte

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

Ewa Elżbieta J.:
Wg zasad do sprawozdania należy dołączyć - kopie dowodów przeprowadzenia odpowiedniego postępowania w ramach zamówień publicznych.

Od jakiej wysokości kwot przeprowadzacie to postępowanie?
Pozdrawiam

"Postępowanie w ramach zamówień publicznych" jest zdefiniowane w Ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówien publicznych.

Ale, ta sama Ustawa mówi o tym, że:
Art. 4. Ustawy nie stosuje się do:
8) zamówien i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 000 euro;


Czyli według kursu NBP na dzień 12.09.2012, przy 1 EUR = 4,0801 PLN zamówienie musiało by przekroczyć 57121,40 zł.

Tu jest tekst ujednolicony PZP:
http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?F;248;ustawa_pzp.html

I jeszcze jedno - zwolnienie z prawa zamówień publicznych nie zwalnia ze stosowania zasady gospodarności w ramach wydatkowania środków z projektu. Oznacza to, że musimy wykazać, że dobór usługodawców lub miejsca zakupu był podyktowany odpowiednimi okolicznościami. Najczęściej porównuje się ceny z różnych sklepów / różnych zapytań o cenę i przechowuje to w dokumentacji projektowej - żeby w wypadku kontroli pokazać, że "wybraliśmy tę firmę do dostarczenia pizzy, bo była najtańsza" ;) Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 18.09.2012 o godzinie 13:24 z tematu "FIO 2012"
Krzysztof W.

Krzysztof W. dyrektor, Ośrodek
Działań
Ekologicznych
\"Źródła\"

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

Karol Krzyczkowski:
Ale, ta sama Ustawa mówi o tym, że:
[i]Art. 4. Ustawy nie stosuje się do:

To jest w ogóle ciekawa konstrukcja z punktu widzenia logiki :-) Skoro ustawy się nie stosuje, to nie stosuje się też jej art. 4 i co wtedy :-) Ale logika nie była nigdy mocną stroną polskiego ustawodawcy.

A inna historia:
Kiedyś wykłóciłem się z urzędem marszałkowskim o treść pieczątki na fakturach, urząd uparł się, żeby pisać "zastosowano przepisy PZP", ja powiedziałem, że przecież nie stosuję PZP bo nie muszę (nie tylko że wysokość zamówienia - w ogóle cała dotacja była na kwotę niższą niż połowa tych 14k, ale miał zastosowanie chociażby art. 3 ust. 1), pani na to - "no tak tak, pan stosuje ustawę w ten sposób, że jej nie stosuje". Stanowczo odmówiłem podpisywania się pod nieprawdą, ostatecznie kompromisowo obie strony zgodziły się na brzmienie pieczątki "wydatkowano zgodnie z przepisami ustawy PZP".
Istotnie, żadnego z przepisów PZP nie złamałem, a więc było "zgodnie" :-) Pod tym mogłem się podpisać. Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 18.09.2012 o godzinie 13:24 z tematu "FIO 2012"

konto usunięte

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

Ja mam pieczątkę "zastosowano przepisy Art. 4 ustawy prawo zamówień publicznych". W sumie też zastosowałem przepisy ustawy, której nie stosuję. Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 18.09.2012 o godzinie 13:24 z tematu "FIO 2012"
Przemysław Ż.

Przemysław Ż. Prawnik, doradca i
szkoleniowiec dla
ngo

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

Przypadkowo trafiłem na temat, nie zgłębiając jakoś niesamowicie przesadnie go, mam pytanie - jak wogóle kwestia stosowania PZP ma się np. do takiej opinii UZP:
http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;1268;obowiazek_sto...

z tej dogłębnej analizy wynika, że ani art. 3 ust. 1 pkt 3 ani pkt 5 ani raczej żaden inny nie są podstawą do kwalifikacji przeciętnej organizacji pozarządowej, realizującej projekt z FIO, jako podmiotu objętego wogóle potrzebą stosowania sensu largo ustawy PZP. Podkreślam sensu largo - bo konieczność rozstrzygnięcia, czy zamówienie jest tzw. bagatelnym na gruncie art. 4 PZP, czy też powinno być realizowane w trybie ustawy jest sprawą wtórną do ustalenia zobowiązania do stosowania PZP w aspekcie podmiotowym.
Krzysztof W.

Krzysztof W. dyrektor, Ośrodek
Działań
Ekologicznych
\"Źródła\"

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

Przemku, a czy przypadkiem w samej umowie z FIO nie jest napisane, że beneficjent zobowiązuje się stosować PZP? Dawno nie miałem żadnego projektu z FIO to nie mam jak sprawdzić, ale w innych umowach które zawieram taki zapis zwykle się znajduje.
Przemysław Ż.

Przemysław Ż. Prawnik, doradca i
szkoleniowiec dla
ngo

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

No tak. Zdaje się, że jest. Tyle, że ten zapis jest niesłychanie enigmatyczny. W umowie czy też dokumentacji jest też zobowiązanie, że będziemy prowadzić rachunkowość poprawnie zgodnie z przepisami (jakoś tak coś takiego). Do czego zmierzam, sądzę, że to jest wybieg FIO, które nie przesądzając, czy trzeba czy nie trzeba stosować PZP, przerzuca ten obowiązek kwalifikacji i oceny prawnej na dotobiorców.

Innymi słowy wg mnie to jest zapis z cyklu - będziecie stosować prawo powszechnie obowiązujące? Będziemy.

Stosowanie PZP wg tak szerokiej klauzuli umownej powinno sprowadzić się więc do oceny na gruncie art. 3 kwalifikacji dotobiorcy jako podmiotu zobowiązanego do stosowania PZP. Dopiero później ewentualnie do rozstrzygania co do kwalifikacji przedmiotowej zamówienia.

Dopiero klauzula umowna wskazująca na stosowanie odpowiednie do realizowanej umowy przepisów PZP bez względu na kwalifikację podmiotową na gruncie art. 3 - byłaby dla mnie przekonująca.

W końcu nawet jeśli przyjąć, że to zobowiązuje do odpowiedniego stosowania bez względu na wykładnię art. 3 ustawy - to można zadać pytanie - na jakiej podstawie prawnej organ władzy publicznej nakłada obowiązek stosowania jakiejś ustawy, skoro sama ustawa takiego obowiązku nie nakłada???
Krzysztof W.

Krzysztof W. dyrektor, Ośrodek
Działań
Ekologicznych
\"Źródła\"

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

Moim zdaniem zawsze darczyńca (inne pytanie co jeśli jest nim organ władzy publicznej, ale to na razie zostawmy) może w umowie odnieść się do jakichś przepisów, mimo że nie mają one zastosowania do danego beneficjenta, tylko po to żeby zaoszczędzić papieru. Czyli np. napisać w umowie dotacji, że beneficjent (jeśli chce skorzystać z tych pieniędzy, jeśli nie chce to przecież jego wola) musi mieć organ nadzoru oddzielny od organu zarządzającego "tak jak to opisano w ustawie uodppiow", mimo że beneficjent jest fundacją nie mającą statusu OPP i w ogóle ta ustawa go nie interesuje. Na tej zasadzie np. Królestwo Norwegii czy Konfederacja Szwajcarska jak dają na coś swoje pieniądze, to życzą sobie, żeby beneficjent, mimo że w ogóle nie obowiązuje go polska ustawa PZP, jednak stosował jej zapisy tak jakby go obowiązywała.
Przemysław Ż.

Przemysław Ż. Prawnik, doradca i
szkoleniowiec dla
ngo

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

Krzyśku. Oczywiście zgadzam się z Tobą, że darczyńca (raczej grantodawca) może tak czynić. Jednakże:
1/ podtrzymuję jako zasadniczą wątpliwość co do organu władzy publicznej.

2/ podtrzymuję wątpliwość co do sposobu odniesienia się do stosowania takich przepisów. Ogólnikowe zdanie o stosowanie PZP jest nic nie wnoszącym w mojej ocenie. Dla porównania warto przywołać stosowane powszechnie w umowach cywilnoprawnych wskazanie, że w zakresie nieuregulowanym stosuje się Kodeks Cywilny. Jest to jednak co do zasady zwyczajowa klauzula. Kodeks Cywilny jako akt prawa powszechnie obowiązującego nie potrzebuje tej klauzuli, żeby go stosować ;-). Może więc tu jest podobnie - taka klauzula dla potwierdzenia, że strony wiedziały o PZP?

3/ nie wiem jak u norwegów. Nie mam też przed oczami umowy z SWISSem. Jednakże na str. 100 podręcznika swissgrantu jest krótki rozdział o stosowaniu PZP. Rozróżnia się tam wnioskodawców zobligowanych do stosowania PZP od tych którzy nie muszą jej stosować. Wyraźnie widać, że chodzi o rozróżnienie na podmioty "z założenia" zobligowane i te które nie są zobowiązane. Ci którzy nie są mają stosować zasady przejrzystości i uczciwej konkurencji - wybierając najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę. Ale to już nie PZP a wskazania grantodawcy.

Stąd wnioskuję, że zapis z umowy z FIO jest zapisem informacyjnym, potwierdzającym, że beneficjent wiedział o problemie PZP i na niego przerzucona jest w 100% odpowiedzialność za prawidłowe stosowanie PZP. Ale nie nic więcej. Beneficjent zobowiązany do zastosowania PZP - mają traktować jako całość, zapis umowy z FIO nie daje podstaw do nie podejmowania wykładni i stosowania art. 3 PZP wskazującego krąg podmiotów zobowiązanych ustawowo do stosowania PZP.
Jednocześnie wśród beneficjentów FIO mogą być podmioty, które do stosowania PZP są zobowiązane na gruncie art. 3 PZP (np. stowarzyszenia samorządu terytorialnego, fundacje gminne, spółki sa czy zoo założone przez jst itd.).
To powoduje zasadność tym większą powyższej refleksji ;-)
Tomasz Jędrzejewski

Tomasz Jędrzejewski projekty społeczne,
NGO, doradztwo
finansowe

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

Krzysztof W.:
Przemku, a czy przypadkiem w samej umowie z FIO nie jest napisane, że beneficjent zobowiązuje się stosować PZP? Dawno nie miałem żadnego projektu z FIO to nie mam jak sprawdzić, ale w innych umowach które zawieram taki zapis zwykle się znajduje.

Tak jest, bo chodzi o zamówienia z zakresu robót lub prac budowlanych

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

A czy FIO nie podlega przypadkiem pod niniejszy zapis ustawy Prawo Zamówień Publicznych:

Art. 4.
Ustawy nie stosuje się do:
7) przyznawania dotacji ze środków publicznych, jeżeli dotacje te są przyzna-wane na podstawie ustaw;

W dokumecie: PROGRAM OPERACYJNY FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH NA LATA 2009-2013, stanowiącym załącznik do uchwały nr 238/2008 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2008 r.
jest zapis:
"Na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984) ... jest ustanawiany Program Operacyjny Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2009-2013 (PO FIO)."

Czy ten zapis dotyczy przyznawania dotacji FIO dla NGO, czy ma zastosowanie do też wydatkowania dotacji przez NGO? Czy jeszcze czegoś innego?
Tomasz Jędrzejewski

Tomasz Jędrzejewski projekty społeczne,
NGO, doradztwo
finansowe

Temat: Zamówienia publiczne we FIO

Karolina Figiel (Woźniak):
A czy FIO nie podlega przypadkiem pod niniejszy zapis ustawy Prawo Zamówień Publicznych:

Art. 4.
Ustawy nie stosuje się do:
7) przyznawania dotacji ze środków publicznych, jeżeli dotacje te są przyzna-wane na podstawie ustaw;

Czy ten zapis dotyczy przyznawania dotacji FIO dla NGO, czy ma zastosowanie do też wydatkowania dotacji przez NGO? Czy jeszcze czegoś innego?

Ten zapis dotyczy trybu przyznawania dotacji dla NGO

Następna dyskusja:

FIO w 2008




Wyślij zaproszenie do