Tomasz K.

Tomasz K. Jestem !!!! To
wystarczający powód
by walczyć !!!

Temat: Zawór upustowy

Jak myślicie, czy zawór upustowy może znacznie poprawic paramtrey silnika podczas zminy biegów..
W efekcie śliczny dźwię ale czy skrzynia nie "dostaje po trybach"??
pozdrawiam

Temat: Zawór upustowy

Tomasz K.:Jak myślicie, czy zawór upustowy może znacznie poprawic paramtrey silnika podczas zminy biegów..
W efekcie śliczny dźwię ale czy skrzynia nie "dostaje po trybach"??
pozdrawiam


Zawór upustowy (pot. blow off), zmiejsza ciśnienie w układzie dolotowym w silnikach z doładowaniem (turbo). Stosuje się go by odciążyć silnik (dokładnie dół silnika) przy zmianie biegów. Blow off nawet pogarsza parametry, gdyż po "upuście" turbina musi ponownie "napompować" powietrze do układu dolotowego, czyli na tą krótką chwilę mamy mniejsze doładowanie.

A skrzynia biegów nie ma nic do tego :)
Tomasz K.

Tomasz K. Jestem !!!! To
wystarczający powód
by walczyć !!!

Temat: Zawór upustowy

Dzięki za info. zainspirował mnie przyjemny "SSYYK" podczas zmiany przełożenia stąd moje zainteresowanie...
Najwidocznie najbardzie efektownym rozwiązaniem jest NO2 :))))
Marzenie jednak wymaga super stanu silnika, skrzyni i konkretnych przeróbek w układzie jezdnym i hamulcowym - marzenia jednak muszą kosztować :)
Pozdrawiam
Michał Jaskólski

Michał Jaskólski Arvato SCM Solutions
- Lider Procesu

Temat: Zawór upustowy

Tomasz K.:
Najwidocznie najbardzie efektownym rozwiązaniem jest NO2 :))))


No właśnie efektownym, ale czy efektywnym?
NO2 ma sens w wyścigu na 1/4 mili, ale nie do stosowania w normalnym samochodzie, nawet po mniejszym lub większym tuningu, przeznaczonym do codziennej jazdy.
Marek K.

Marek K. Sales IT, software ,
consulting,
outsourcing

Temat: Zawór upustowy

polecałbym jak juz to maly zestawik NSX , mieszczacy sie w schowku :) , starcza na 2-3 strzały.
Michał Jaskólski

Michał Jaskólski Arvato SCM Solutions
- Lider Procesu

Temat: Zawór upustowy

Marek K.:polecałbym jak juz to maly zestawik NSX , mieszczacy sie w schowku :) , starcza na 2-3 strzały.


Pytanie tylko po co?
Marek K.

Marek K. Sales IT, software ,
consulting,
outsourcing

Temat: Zawór upustowy

nie ma na to racjonalnej odpowiedzi.. :) rownie dobrze mozna sie zastanawiac a po co ?
- robic modyfikacje zawieszenie, przeciez seryjne tez jest ok
- robic modyfkacje ukl. hamulcowego, przeciez seryjny tez jest ok
- robic modyfikacje w silniku
- zmieniac wnetrze
- etc....

Odpowiedz jest tylko jedna... hobby,..dla własnej przyjemnosci , oczywiscie jezeli cie to kreci.




Temat: Zawór upustowy

Marek K.:nie ma na to racjonalnej odpowiedzi.. :) rownie dobrze mozna sie zastanawiac a po co ?
- robic modyfikacje zawieszenie, przeciez seryjne tez jest ok
- robic modyfkacje ukl. hamulcowego, przeciez seryjny tez jest ok
- robic modyfikacje w silniku
- zmieniac wnetrze
- etc....

Odpowiedz jest tylko jedna... hobby,..dla własnej przyjemnosci , oczywiscie jezeli cie to kreci.






dokładnie oto w tym chodzi, dla funu :). Podtlenek jest fajny, ale kosztowny. Parę świateł i po zabawie ;)
Mateusz B.

Mateusz B. Szef Serwisu
Jungheinrich
O./Poznań

Temat: Zawór upustowy

no nie do końca zgodzę się z teorią działania zaworu blow-off tu opisaną..
zawór ten upuszcza ciśnienie generowane przez bezwładnie kręcenie się sprężarki w momencie kiedy puszczamy pedał gazu i zamykamy przepustnice, gdyby nie on to:
1. efektownie wysadziłoby nam dolot :)
2. sprężarka bardzo by zwalniała
3. po dodaniu gazu znowu trzeba by dłuugo czekać na moc
a tak sprężarka dalej się kręci i jak znowu dodamy gazu to jest już ciśnienie gotowe.. dół silnika nie bardzo ma tu coś do gadania..
mowa tu oczywiście o silniku turbo benzynowym bo turbo diesle nie mają przepustnic :) ale tam też jest podobny bypass który robi w zasadzi to samo.
warto też poczytać co nieco o waste-gate to trochę fajniejsza rzecz :) i jest jeszcze jeden zawór regulujący ilość spalin trafiającą na łopatki turbiny, obecnie zastępuje go często zmienna geometria samych łopatek.

Temat: Zawór upustowy

Ad. 1 A co z samochodami z turbiną, które nie mają blow-off'a? Im dolot wysadza? Twoja teza jest prawdziwa dla duzych turbin, gdzie ciśnienie jest rzeczywiście duże. Samochody z seryjnym turbo rzadko przekraczają 1 bara.
Ad. 2, 3 Trochę nie rozumiem. Robimy "psss" i ciśnienie w dolocie maleje, więc mamy przez chwilę mniejsze doładowanie. Żeby wróciło do stanu przed zmianą biegu musi się "napompować". I gdzie tu gotowe ciśnienie?
Mateusz B.

Mateusz B. Szef Serwisu
Jungheinrich
O./Poznań

Temat: Zawór upustowy

Silniki z turbina mają zawory upustowe inaczej turbiny były by przeciążone.. osobiście nie wykluczam nie istnienia jednostek bez zaworów upustowych chociaż sie nie spotkałem z takimi. Zwykle w seryjnych autach ciśnienie doładowania to od 0,5-08bara to już wystarczy, by w momencie zamknięcia przepustnicy (a więc chwilowego wzrostu ciśnienia) rozsadzić dolot w zupełności, a jeżeli nie od razu to będzie uszkodzenie zmęczeniowe z czasem. Chociaż może faktycznie małe sprężarki są na tyle mało bezwładne, że ten chwilowy skok ciśnienia jest na tyle mały, że zastosowanie odpowiednich materiałów w dolocie pozwala wyeliminować blowoffa? Muszę zgłębić temat.
Co do punktów 2 i 3 to robienie pssss ma na celu przepuszczenie ciśnienia bokiem żeby jego wartość nie rosła ponad miarę :) Gdy zamykasz przepustnicę sprężarka kręci się jeszcze przez chwilkę i z 0,6bara pożądanego zaraz się zrobi więcej, a zawór upuszcza nadmiar więc sprężarka kręci się cały czas ale po chwili odrobinę zwolni, bo po zamknięciu przepustnicy maleje też ilość spalin (dzieje się to wszystko (zwalnianie i przyśpieszanie) ze zwłoką spowodowaną bezwładnością wirnika, większą bądź mniejsza ale zawsze), ale nie jest dodatkowo zatrzymywana przez generowanie za dużego ciśnienia w dolocie. Dodatkowo w autach wyczynowych jest waste-gate który za pomocą elektromagnesu utrzymuje stałe ciśnienie w dolocie, czyli: sprężarka powiedzmy wydala 1,5bara ale auto jeździ na 1,2bara więc to 1,2bara jest przez zawór utrzymywane na stałym poziomie w dosyć szerokim zakresie obrotów poprzez wypuszczanie nadmiaru ciśnienia.. ale to już wyższa szkoła jazdy i sterowanie za pomocą CPU, a nie jak w przypadku blowoff'a prostego mechanizmu puszczającego ciśnienie po osiągnięciu określonej wartości krytycznej. Jeszcze muszę w literaturze odnaleźć jak jest rozwiązany bypas w autach z bezpośrednim wtryskiem bez przepustnicy, ale sądzę, że tam jest w kolektorze jakiś manometr połączony z zaworem upustowym i elektroniką silnika puszczający ciśnienie gdy paliwo nie jest podawane. No ale te wszystkie zabiegi nie zmieniają faktu, że jako takiego "gotowego ciśnienia" oczekującego na dodanie gazu nie ma i dlatego mamy zjawisko turbodziury. Ogranicza się je na kilka sposobów, ale dopiero sprężarka mechaniczna lub układ turbin działających sekwencyjnie eliminuje je niemal całkowicie. Ogólnie silniki z turbinami generują sporo problemów technologicznych, ale zyski jakie dają są warte tego by w nie inwestować. A ogólnie rozmawiamy tu o skrajnościach i maksymalnych wartościach ciśnień kiedy w codziennym użytkowaniu praktycznie ich nie osiągamy :)


Mateusz B. edytował(a) ten post dnia 27.12.06 o godzinie 01:57
Wojciech W.

Wojciech W. Partner Biznesowy

Temat: Zawór upustowy

generalnie bardziej się zgadzam z wypowiedzią Mateusza choć wydaje mi sie ona nie do końca precyzyjna... a mianowicie:

zawór upustowy zarówno typu blow off jak i waste-gate ma ten sam cel:
1 uniknięcie nagłego wyhamowywania wirników turbosprężarki
2 co za tym idzie wydłużenie żywotności samej sprężarki i całego układu doładowującego
3 (dalej to co już starał się wyjaśnić Mateusz) taki układ dzięki zasłudze pewnej bezwładności napełni się szybciej niż "zatrzymany" przez wzrost ciśnienia w układzie doładowującym, a który nie będzie wzrastał w nieskończoność, a tylko do momentu uszkodzenia układu doładowującego... to nie tylko metalowe rurki, ale i łączniki gumowe :-)

... teraz jaka jest różnica między zaworami, a mianowicie taka, że blow off wypuszcza nadmiar powietrza (ciśnienia) doładowywanego, a zawór waste-gate przepuszcza spaliny obiegiem omijającym wirnik turbiny

Natomiast nie jest prawdą, że zawory waste-gate są używane w układach wyczynowych... jest właśnie odwrotnie chyba wszystkie samochody seryjnie uturbione (ale moge się mylić) mają zawór waste-gate... to zasługa ekologów gdyż powietrze wypuszczane przez blow off zwykle zawiera niewielkie ilości oleju i tym samym zanieczyszcza środowisko...

natomiast w sporcie wyczynowym (więc i przez brać tuningową) blow off-y są stosowane częściej ze względu na szybszą reakcję i sprawność takiego zaworku... a w autach rajdowych klasy WRC dodatkowo są stosowane dopalacze... które pomimo odjęcia gazu utrzymują wysokie ciśnienie spalin (poprzez małe eksplozje w układzie wydechowym (poza komora spalania) - stąd charakterystyczne dla WRC strzelania wydechu.
Mateusz B.

Mateusz B. Szef Serwisu
Jungheinrich
O./Poznań

Temat: Zawór upustowy

no dzięki za pomoc w wyjaśnieniach :)
zawory waste gate faktycznie są w układzie wydechowym.. mea culpa. ale właśnie regulują ilość spalin napędzających sprężarkę.. dzisiaj trochę odchodzi się od nich na rzecz zmiennej geometrii turbiny.
a co do płomieni w wydechu no to jest wtrysk paliwa w kolektor wydechowy w celu podtrzymania obrotów sprężarki w momencie gdy silnik tego nie robi (odjecie gazu).
No to chyba do jakiegoś sensownego końca doszliśmy.

Temat: Zawór upustowy

Tomasz K.:
Najwidocznie najbardzie efektownym rozwiązaniem jest NO2 :))))


Jeśli już to N2O, ktoś napisał też o instalacji NSX a miał chyba na myśli NX(Nitrous Express). NSX to model... Hondy!

Pozdrawiam :)

konto usunięte

Temat: Zawór upustowy

Bardzo fajnie tutaj Panowie operują teorią ciekawi mnie jeszcze czy wszyscy wymieniali takie poroz...dalane zaworki

Temat: Zawór upustowy

Karol K.:Bardzo fajnie tutaj Panowie operują teorią ciekawi mnie jeszcze czy wszyscy wymieniali takie poroz...dalane zaworki


Co masz konkretnie na myśli? Wymianę seryjnego DV(wewnetrzny zawór upustowy) na BOV(zewnętrzy psssykający zawór upustowy? Czy zmianę zepsutego seryjnego DV na nowy DV.

Szczerze mówiąc nie słyszałem by kto kolwiek montował fabrycznie BOV.

konto usunięte

Temat: Zawór upustowy

ja tyż nie :)

konto usunięte

Temat: Zawór upustowy

Piotr D.:
Karol Krzak:Bardzo fajnie tutaj Panowie operują teorią ciekawi mnie jeszcze czy wszyscy wymieniali takie poroz...dalane zaworki


Co masz konkretnie na myśli? Wymianę seryjnego DV(wewnetrzny zawór upustowy) na BOV(zewnętrzy psssykający zawór upustowy? Czy zmianę zepsutego seryjnego DV na nowy DV.

Szczerze mówiąc nie słyszałem by kto kolwiek montował fabrycznie BOV.


no bo nikt BOVa nie montuje fabrycznie ;-)

Piotrek Cupra R czy tylko look ???

Temat: Zawór upustowy

Marcin K.:
Piotr D.:
Karol Krzak:Bardzo fajnie tutaj Panowie operują teorią ciekawi mnie jeszcze czy wszyscy wymieniali takie poroz...dalane zaworki


Co masz konkretnie na myśli? Wymianę seryjnego DV(wewnetrzny zawór upustowy) na BOV(zewnętrzy psssykający zawór upustowy? Czy zmianę zepsutego seryjnego DV na nowy DV.

Szczerze mówiąc nie słyszałem by kto kolwiek montował fabrycznie BOV.


no bo nikt BOVa nie montuje fabrycznie ;-)

Piotrek Cupra R czy tylko look ???


Cupra, bez R. Cupra R to oznaczenie zarezerwowane wyłącznie dla modelu Leon :)
Mateusz B.

Mateusz B. Szef Serwisu
Jungheinrich
O./Poznań

Temat: Zawór upustowy

na pewno nie istnieją ibizy cupry R??? no nie wiem nie wiem :)
a tak bajdełej to znajomy pakuje silnik + przeniesienie napędu z cupry do VWtrabanta :) ciekawe kiedy ten potwór na drogi wyjedzie..

Następna dyskusja:

BMW 335i E92 (twin-turbo 30...




Wyślij zaproszenie do