Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Garstka newsów dotyczących regulacji na nowy sezon.

FIA opublikowała dzisiaj nowe sportowe i techniczne regulacje na sezon 2010 Mistrzostw Świata Formuły 1, w tym także lekko zmodyfikowane zasady dotyczące kwalifikacji, co ma związek ze spodziewaną ilością 26 samochodów w stawce w przyszłym roku.

Tak jak dotychczas, godzinna sesja zostanie podzielona na trzy części, ale w trwającej 20 minut Q1 odpadać będzie ośmiu najwolniejszych kierowców, a kolejnych ośmiu w Q2, by czołowa dziesiątka mogła walczyć o pozycje w dziesięciu minutach ostatniej części kwalifikacji. Ponadto, faktem który ucieszy fanów jest to, że w Q3 kierowcy nie będą jeździli z paliwem przeznaczonym na wyścig, tak jak ma to miejsce obecnie. Jest to związane z zakazem tankowania w trakcie wyścigu w sezonie 2010.

Inna ważna kwestia w dokumencie umieszczonym na stronie internetowej FIA to informacja o kontynuacji obecnego systemu punktowego w przeciwieństwie do pomysłu Berniego Ecclestone'a, by wprowadzić system medalowy 'zwycięzca bierze wszystko'.

Minimalna waga samochodów została podniesiona do 620 kilogramów, uwzględniając tym samym dodatkowy ciężar wynikający z systemu KERS – który na mocy rozporządzeń, będzie wciąż dozwolony w przyszłym roku, pomimo umownej ugody pomiędzy zespołami FOTA, by zrezygnować z systemu odzyskiwania energii kinetycznej od sezonu 2010. Korzystać będzie można także z koców grzewczych do opon, choć według wcześniejszych oznak spodziewano się rezygnacji z tego rozwiązania w ramach cięć kosztów.

Nowe przepisy nie zawierają już żadnego odniesienia do propozycji podwójnego systemu mistrzostw Formuły 1, którym był jednym z głównych powodów sporu na linii FIA-FOTA, zanim podpisano trójstronną umowę Concorde Agreement w zeszłym miesiącu.
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Afair od przyszlego roku maja sie zmienic rozmiary opon - przednie maja byc mniejsze. Ma to zwiazek z tym, ze powrot do slickow w zeszlym roku nie byl polaczony z zmiana rozmiaru opon (decyzja byla podjeta zbyt pozno zeby zespoly mogly dostosowac projekty bolidow) i w efekcie przednie kola maja teraz zbyt duza przyczepnosc, co zle wplywa na balans bolidu/powoduje nierownomierne nagrzewanie opon/czy cos w ten desen. Tak to przynajmniej tlumaczyl jakis inzynier od opon pol roku temu.
Łukasz Leśniewski

Łukasz Leśniewski Rzemieślnik słowa,
miłośnik gier.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Kwalifikacje - super. Odejscie od systemu medalowego - super. Tylko zakaz tankowania podczas wyscigu to jakas brednia. Przeciez to bedzie procesja :)Łukasz Leśniewski edytował(a) ten post dnia 20.08.09 o godzinie 12:24
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Nie bedzie bo ciagle beda zmieniac opony przeciez.
Piotr Maliński

Piotr Maliński Programista
Python/Django

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Wszyscy będą jechać z taką samą ilością paliwa praktycznie - nie będzie wolnych blokujących lekkich itd. (trochę mniej strategii niestety), jak i spadnie nieco możliwość wyprzedzania w boksach (każdy praktycznie będzie siedział tyle samo na zmianie opon). Trzeba będzie 1. wygrywać kwalifikacje, 2. wymyślić sposób wyprzedzania na torze ;)
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

^^
Za to o wiele wieksza role zacznie odgrywac konstrukcja bolidu, a dokladniej setup i aerodynamika - juz w tym sezonie widac ze ten sam bolid potrafi zwyciezac lekki, natomiast ustawienia na przejazd z duza iloscia paliwa daja mizerne skutki.
No i druga rzecz - jeszcze bardziej beda widoczne bledy i niedociagniecia kierowcow - o ile teraz dobra strategia i bezbledna obsluga PIT potrafily wyciagnac niektorych z kiepskiej pozycji, o tyle teraz to kierowcy sa zdani w owiele wiekszym stopniu na siebie.

Bedzie fajnie. Co do procesji - byc moze tempo wyscigu na poczatkowych kolkach bedzie troche wolniejsze, ale w pozniejszej fazie wyscigu to nie bedzie juz tak widoczne.
Łukasz Leśniewski

Łukasz Leśniewski Rzemieślnik słowa,
miłośnik gier.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Bartosz Ślepowronski:
Nie bedzie bo ciagle beda zmieniac opony przeciez.

No i? Ale kazdy bedzie musial zmienic, wiec to zadna roznica :)
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Łukasz Leśniewski:
Bartosz Ślepowronski:
Nie bedzie bo ciagle beda zmieniac opony przeciez.

No i? Ale kazdy bedzie musial zmienic, wiec to zadna roznica :)

Tja,
ale pamietaj ze rozne nadal moga byc strategie co do ilosci zmian, kolejnosci mieszanek i przede wszystkim zachowania kazdego bolidu na danym torze, z danymi oponami itd.
A jesli martwisz sie o procesje, to pamietaj ze nei kazdy kierowca w tym gronie da rade dotrzymac kroku tej procesji;)

Spokojna glowa, bedzie sie dzialo:)
Łukasz Leśniewski

Łukasz Leśniewski Rzemieślnik słowa,
miłośnik gier.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Paweł Kałuża:
Łukasz Leśniewski:
Bartosz Ślepowronski:
Nie bedzie bo ciagle beda zmieniac opony przeciez.

No i? Ale kazdy bedzie musial zmienic, wiec to zadna roznica :)

Tja,
ale pamietaj ze rozne nadal moga byc strategie co do ilosci zmian, kolejnosci mieszanek i przede wszystkim zachowania kazdego bolidu na danym torze, z danymi oponami itd.
A jesli martwisz sie o procesje, to pamietaj ze nei kazdy kierowca w tym gronie da rade dotrzymac kroku tej procesji;)

Spokojna glowa, bedzie sie dzialo:)

Jesli ktos nagle zaprojektuje trzy razy szersze tory na ktorych bedzie sie dalo wyprzedzac, to pewnie tak :)Łukasz Leśniewski edytował(a) ten post dnia 20.08.09 o godzinie 22:45
Ewa S.

Ewa S. The fu­ture star­ts
to­day, not
to­mor­row.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Łukasz Leśniewski:

Jesli ktos nagle zaprojektuje trzy razy szersze tory na ktorych bedzie sie dalo wyprzedzac, to pewnie tak :)

W obecnej sytuacji tory są jakie są i jakoś to przy wyprzedzaniu nie przeszkadza.
Zgadzam się z chłopakami, że bardzo dużo będzie zależało od strategii zmiany opon, które zespoły sobie obiorą.
Poza tym, podejrzewam, że część drużyn będzie dążyła mimo wszystko do utrzymania możliwie najlżejszej wagi bolidu i kierowcy, bo to tak naprawdę również może mieć znaczenie dość znaczne.

Kwestia tankowania- cóż, to było ciekawe, ale zobaczymy, czy jazda bez tankowania również nie okaże się interesująca, co więcej dobrze by było :)
Dobrze wiemy, że wynika to głównie z kryzysu światowego.
Być może za jakiś czas powrócą stare zasady, o ile oczywiście nowe nie okażą się lepsze.
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Niektorzy kierowcy katuja opony bardziej niz inni. Mozna jechac mniej agresywnie i oszczedzac opony albo bardziej agresywnie i czesciej je zmnieniac. Troche taktyki jednak zostanie.
Ewa S.

Ewa S. The fu­ture star­ts
to­day, not
to­mor­row.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Bartosz Ślepowronski:
Niektorzy kierowcy katuja opony bardziej niz inni. Mozna jechac mniej agresywnie i oszczedzac opony albo bardziej agresywnie i czesciej je zmnieniac. Troche taktyki jednak zostanie.

Dokładnie!
Kolejny kamyk w ogródku na korzyść taktyki! :)
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Łukasz Leśniewski:
Jesli ktos nagle zaprojektuje trzy razy szersze tory na ktorych bedzie sie dalo wyprzedzac, to pewnie tak :)

Jakby to zalezalo od szerokosci toru..
Łukasz Leśniewski

Łukasz Leśniewski Rzemieślnik słowa,
miłośnik gier.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Bartosz Ślepowronski:
Łukasz Leśniewski:
Jesli ktos nagle zaprojektuje trzy razy szersze tory na ktorych bedzie sie dalo wyprzedzac, to pewnie tak :)

Jakby to zalezalo od szerokosci toru..

To jeden z czynnikow - patrz Silverstrone. Dla mnie zakazywanie tankowan niczemu nie sluzy. To kolejna niepotrzebna rewolucja regulaminowa, ktora w teorii ma obnizac koszty, a w praktyce - nie wiadomo czy tak bedzie. Wszyscy musza przeciez teraz przeprojektowac bolidy, na nowo usiasc do balansu mas i tak dalej, i tak dalej...
Piotr Maliński

Piotr Maliński Programista
Python/Django

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Jeżeli mają się wyprzedzać to muszą mieć zderzaki ze wszystkich stron. Najlepiej z tej samej gumy, z której robią skaczące piłeczki, coby fajniej było. Z przodu albo szczotka do zamiatania brudnej strony toru, albo pług żeby wpychać się między bolidy :D

I będzie wyprzedzanie :P
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Moze to glupio zabrzmi, ale F1 jest zwyczajnie za szybka na wyprzedzanie. Marginesy bledu sa zbyt waskie, konieczny czas reakcji zbyt krotki, osiagi bolidow zbyt zblizone, wplyw aerodynamiki zbyt duzy, skutki kolizji zbyt powazne, itd.

Co do szerokosci torow - ile tak naprawde jest torow ktore nie sa odpowiednio szerokie? Cztery? A reszta? Powyzej pewnego minimum szerokosc toru nie ma znaczenia a jednak wyprzedzania i tak jest tyle co nic. W ciagu 20min wyscigu kartingowego wyprzedzam wiecej kierowcow niz kierowca F1 przez caly sezon.Bartosz Ślepowronski edytował(a) ten post dnia 22.08.09 o godzinie 00:10
Marceli Matczak

Marceli Matczak Security Account
Manager

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Łukasz Leśniewski:
>
To jeden z czynnikow - patrz Silverstrone. Dla mnie zakazywanie tankowan niczemu nie sluzy. To kolejna niepotrzebna rewolucja regulaminowa, ktora w teorii ma obnizac koszty, a w praktyce - nie wiadomo czy tak bedzie. Wszyscy musza przeciez teraz przeprojektowac bolidy, na nowo usiasc do balansu mas i tak dalej, i tak dalej...

Nie zapominajmy, że to nie chodzi tylko o koszty ale również o bezpieczeństwo, że nie będę przypominał ile problemów było w zeszłym sezonie, a nawet zdarzyły się w tym z tankowaniem - coś te zawory nie są niezawodne i nie jeden kierowca stracił wyścig na "felernym" tankowaniu. No chyba, ze komuś brakuje płomieni na bolidach, to rozumiem - nie będzie już tak efektownie :-)
Łukasz Leśniewski

Łukasz Leśniewski Rzemieślnik słowa,
miłośnik gier.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Marceli Matczak:

Nie zapominajmy, że to nie chodzi tylko o koszty ale również o bezpieczeństwo, że nie będę przypominał ile problemów było w zeszłym sezonie, a nawet zdarzyły się w tym z tankowaniem - coś te zawory nie są niezawodne i nie jeden kierowca stracił wyścig na "felernym" tankowaniu. No chyba, ze komuś brakuje płomieni na bolidach, to rozumiem - nie będzie już tak efektownie :-)

To idac tym tropem powinnismy zakazac wymiany opon. Niedokrecone kola sa wiekszym zagrozeniem niz ogien, przed ktorym kierowcow chronia kombinezony :)Łukasz Leśniewski edytował(a) ten post dnia 23.08.09 o godzinie 22:33
Ewa S.

Ewa S. The fu­ture star­ts
to­day, not
to­mor­row.

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Marceli Matczak:

Nie zapominajmy, że to nie chodzi tylko o koszty ale również o bezpieczeństwo, że nie będę przypominał ile problemów było w zeszłym sezonie, a nawet zdarzyły się w tym z tankowaniem - coś te zawory nie są niezawodne i nie jeden kierowca stracił wyścig na "felernym" tankowaniu. No chyba, ze komuś brakuje płomieni na bolidach, to rozumiem - nie będzie już tak efektownie :-)

Byli też tacy, którzy tracili wyścigi przez własne nieumiejętności i głupotę.
Poza tym, F1 jest sportem, mimo wszystko, po części zespołowym. Alfą i Omegą nie jest zawodnik, a mnóstwo zależy od każdego członka zespołu.

A idą tym tropem, powinno się zabronić wymiany opon i innych uszkodzonych, a możliwych w czasie pit stopów, do wymienienia części, bo przecież to ryzykowne...
Marceli Matczak

Marceli Matczak Security Account
Manager

Temat: Przepisy FIA na sezon 2010

Przy okazji odgrzewanego Schumachera w 2010:

"Owszem, jesteśmy za tym, aby od następnego roku każdy zespół miał do dyspozycji trzy bolidy. Tego żądają od nas kibice. Wtedy oczywiście za kierownicą mógłby usiąść Michael - powiedział szef zespołu Ferrari."

http://sport.onet.pl/74455,1248769,2033322,,f1_powrot_...

dla mnie to jakiś żart z tymi 3-ma bolidami: gdzie to się ma niby pomieścić, jak liczba zespołów się zwiększa? - a poza tym to jakieś dziwne działanie antykryzysowe :-) chyba Ferrari ma za dużo kasy.

Następna dyskusja:

Rynek transferowy. Sezon 2010.




Wyślij zaproszenie do