Temat: Dowiedz się więcej o Nowym Studium Uwarunkowań m. Łodzi
O czym mówiono na konferencji?
Ważniejsze poruszone zagadnienia:
· Czy Łódź zostanie sparaliżowana komunikacyjnie?
· Czy zapisy nowego Studium są zgodne z obowiązującym prawem?
· Czy i dlaczego planuje się zniszczyć XIX-wieczną tożsamość Łodzi?
· Dlaczego koszty życia w Łodzi mogą wzrosnąć?
· Ponadto czy Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to dobry okres na wykładanie tak skomplikowanych dokumentów do publicznej konsultacji i dlaczego władze miasta tak postępują?
Zarzuty do projektu Studium w temacie kształtowania przestrzeni i ochrony zabytków:
Projekt Studium charakteryzuje się:
· prezentowaniem nieprawidłowej, wręcz nagannej hierarchii wartości, stawiając przed dobrami kulturowymi, którymi Łódź się wyróżnia, wartości przyrodnicze (w tym obecnie nie istniejące a jedynie planowane, przy jednoczesnym pozornym chronieniu dóbr przyrodniczych) a nawet deprecjonuje cenne XIX-wieczne obszary podkreślając wątpliwe zalety powojennych osiedli blokowych,
· deprecjonowaniem, niedocenianiem, czy wręcz lekceważeniem historycznego centrum miasta w archaiczny sposób sprowadzając jego obraz do nieprawdziwej postaci, tj. jedynie do pasa zabudowy wzdłuż ul. Piotrkowskiej oraz kilku rozrzuconych w przestrzeni zabytków oraz wspomnianym jedynie dotychczasowym uproszczonym zintegrowanym programem rewitalizacji bez analizy dotychczasowej jego efektywności i jego oceny,
· chaotyczną strukturą tekstu, posiadającą braki merytoryczne, pełną powtórzeń, niejednoznacznych beletrystycznych opisów lub niezrozumiałych stwierdzeń nie dających jasnego i oczywistego obrazu miasta i nie mogących spełniać roli wyznaczników dla przyszłych decyzji planistycznych.
Ponadto projekt Studium jest dokumentem nieobiektywnym i intencjonalnym. Można zaryzykować zdefiniowanie tez, które autorzy usiłują przeforsować w treści Studium i utrwalić je w świadomości czytającego jako fakty lub przesądzenia:
· wykazanie potrzeby wznoszenia wielu budynków wysokościowych w Łodzi w sytuacji ekonomicznego i przestrzennego braku jakichkolwiek ku temu podstaw,
· „lansowanie” idei „Zielonego Kręgu Tradycji i Kultury” jako fałszywej idei i nieistniejącego modelu tożsamościowego miasta wbrew temu, który istnieje,
· poszerzenie terytorialne obszaru zurbanizowanego miasta (np. pod nowe jednostki osiedlowe), pomimo braku zagospodarowania terenów wyznaczonych w tym celu w 2002 roku,
· otwarcie drogi do dowolnego i niekontrolowanego przekształcania historycznego centrum.
Wszystkie wymienione wyżej intencje są szkodliwe dla Łodzi z powodów kulturowych, społecznych i ekonomicznych. Studium czyta się jak rozprawę napisaną ze świadomością kulturalną i polityczną charakterystyczną dla Polski lat ‘60. – ‘70. Ponadto można odnieść wrażenie, że autorzy pragną udowodnić poprawność działań obecnych władz miasta w zakresie polityki przestrzennej, która wszak jest niezwykle destrukcyjna dla jakości przestrzeni miasta, warunków życia mieszkańców i nieracjonalna ekonomicznie.
Zarzuty do projektu Studium w temacie transportu:
"Przedstawiony projekt „Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta Łodzi” zawiera liczne propozycje szkodliwe dla rozwoju transportu w mieście. Poprzez swoje zapisy odrzuca zasadę zrównoważonego rozwoju łamiąc tym samym nie tylko liczne akty prawa miejscowego (np. Uchwała Nr LI/528/97 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 29.01.1997 r. w sprawie polityki transportowej dla miasta Łodzi, określająca generalne wytyczne funkcjonowania transportu zbiorowego w systemie komunikacyjnym miasta), ale także Ustawę o Planowaniu i Zagospodarowaniu Przestrzennym, Konstytucję RP i zapisy prawa międzynarodowego.
Realizacja zapisów i propozycji zawartych w umieszczonym na stronie Miejskiej Pracowni Urbanistycznej projekcie „Studium” skutkowałaby:
· upadkiem systemu transportu publicznego poprzez jego marginalizację przy likwidacji części (ok. 40%) sieci tramwajowej,
· nieuzasadnionym stymulowaniem rozwoju transportu samochodowego z wszystkimi jego negatywnymi skutkami, zwłaszcza w najbardziej wrażliwych obszarach Śródmieścia Łodzi,
· zniszczeniem dolin rzek Olechówki, Jasienia, Łódki i Bzury i przeznaczeniem ich pod budowę dróg,
· poważnym ograniczeniem funkcjonalności kolei aglomeracyjnej,
· paraliżem funkcjonowania planowanych do budowy kolei wysokich prędkości oraz dworca fabrycznego jako głównego elementu tzw. Nowego Centrum Miasta.
Studium kompletnie ignoruje zasady racjonalnego zarządzania transportem. Studium neguje powszechnie przyjęte i stosowane metody rewitalizacji i rozwoju miasta poprzez stymulowanie zachowań komunikacyjnych. W dokumencie ignoruje się zapisy prawa lokalnego, które nakazują uwzględnienie takich działań. Bazując wyłącznie na zjawiskach zachodzących współcześnie studium nie proponuje rozwiązań pozwalających na odwrócenie negatywnych trendów, a tym samym sankcjonuje widoczny od kilkudziesięciu lat regres miasta. Czy tak powinien wyglądać dokument, który ma nakreślić wizję rozwoju miasta na najbliższych kilkanaście lat?"
Zarzuty do sposobu konsultacji wewnętrznych i organizowania informacji publicznej o projekcie Studium przez władze miasta:
Niedopuszczalne jest dotychczasowe przeprowadzanie konsultacji wewnętrznych i zewnętrznych przez Magistrat, a mianowicie:
· przedkładanie materiałów do zapoznania się z nimi i opracowania uwag zaledwie na kilka dni przed posiedzeniami Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej przy Prezydencie Miasta,
· przekazywanie Prezydentowi nieprawdziwych informacji o rzekomej jednomyślności akceptacji proponowanych projektów Studium na Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej przy Prezydencie Miasta,
· przekazywanie różnym podmiotom wewnętrznym (np. Komisja Planu, Rada Miejska, Komisja Architektoniczno-Urbanistyczna) materiałów o różnej treści pomimo takiego samego formalnego synowania ich (data, numer dokumentu, tytuł),
· upublicznianie niepełnej treści projektu Studium (Np. na stronie Miejskiej Pracowni Urbanistycznej brakuje załączników kartograficznych, których jest ok. 40!),
· nierzetelne i nieadekwatne, metodą kopiowania i wklejania przygotowanych haseł, uzasadnianie nieuwzględnienia wniosków do oceny oddziaływania na środowisko zapisów dot. założeń rozwoju do projektu Studium,
· brak rzetelnej i skutecznej kampanii inofmracyjnej dla mieszkańców miasta na temat: „Czym jest Studium?”, „Jakie uwagi można zgłaszać i w jakim celu?”, „W jakim trybie i okresie można zgłaszać uwagi?”, „Gdzie można znaleźć treść projektu Studium?”,
· odmawianie stronom wnoszącym uwagi udziału w konferencji poświęconej ostatecznej wersji projektu Studium,
· odmawianie udziału w zorganizowanej przez środowisko społeczne konferencji i debacie na temat zarzutów do projektu Studium,
· nieupublicznienie co najmniej do dnia 8 grudnia 2009 ostatecznej wersji projektu Studium, pomimo wcześniejszego go zaprezentowania jedynie mediom, co uniemożliwia weryfikację pożyteczności treści dokumentu,
· przekładanie terminu debat i upublicznienia projektu Studium niemal do daty Świąt Bożego Narodzenia (15, 21 grudnia).
Takie działanie jest faktycznym utrudnianiem konsultacji społecznych, dialogu ze stroną społeczną i mieszkańcami, utrudnianiem dostępu do informacji i zdaje się mieć na celu przeforsowanie w Radzie Miejskiej jak najszybciej określonej wizji miasta będącej prywatną opinią zaledwie kilku osób – autorów i redakcji dokumentu.
Powyższe zarzuty do projektu Studium sformułowane zostały na podstawie opracowań uwag i wniosków do „Założeń Rozwoju do projektu Studium” oraz projektu Studium Zagospodarowania Przestrzennego publikowanego na stronie Miejskiej Pracowni Urbanistycznej co najmniej do dnia 8 grudnia 2009 r. Oba dokumenty zostały podpisane przez Prezydenta Miasta Łodzi, Jerzego Kropiwnickiego, a zatem są oficjalne. Jakikolwiek nowszy projekt do dzisiaj (8 grudnia ’09) nie został nigdzie opublikowany, a więc jego istnienie jest deklaratywne a treść niemożliwa do oceny.