Paweł Krzych

Paweł Krzych Marketing and
business
development. I am
open to business...

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Wątek, który się przewija w wielu innych dyskusjach. Czy copywriting podobny do "pracy na przodku"? Czy z talentem do copywritingu trzeba się urodzić? Czy może jednak da rade się tego nauczyć? (tak jak gry w golfa, programowania w php, czy też języka hiszpańskiego)

I do czego służy tak naprawdę copywriting?

Bo widać zdania są podzielone.
CYTAT: Moje rozumienie talentu copywriterskiego (szerzej - ogólnie werbalnego) oznacza lekkość, płynność, błyskotliwość w wymyślaniu pomysłów. Co nie musi mieć przełożenia na sprzedaż, bo klienci zwykle najbardziej kreatywne propozycje odrzucają.


Dla mnie copywriting to przede wszystkim skuteczne sprzedawanie. Kreatywność jak najbardziej, byle nie przesadzić i nie odstraszyć potencjalnych klientów.Paweł Krzych edytował(a) ten post dnia 12.07.09 o godzinie 18:51

konto usunięte

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Lekkość, płynność i błyskotliwość w wymyślaniu?
To bajkopisarstwo.

Copy ma sprzedawać. W przeciwnym wypadku to sztuka dla sztuki. Wyrzucanie w błoto pieniędzy, żeby pochwalić się "fajnym" tekstem na stronie czy w reklamie.
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Także podpisuję się pod SPRZEDAŻĄ (to nie zawsze jest bezpośrednia sprzedaż), ale finalnie i tak chodzi o
sprzedawanie.
We wszystkich agencjach, w których pracowałem i dla wszystkich klientów - finalnie i tak chodziło o sprzedaż

Copywriterzy, którzy myślą, że ich praca jest wielką sztuką, a oni - są artystami - niestety pomylili branże:)

konto usunięte

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Krzysztof S.:
Lekkość, płynność i błyskotliwość w wymyślaniu?
To bajkopisarstwo.

Copy ma sprzedawać. W przeciwnym wypadku to sztuka dla sztuki. Wyrzucanie w błoto pieniędzy, żeby pochwalić się "fajnym" tekstem na stronie czy w reklamie.
-------

A CO SIĘ SPRZEDAJE NAJLEPIEJ? to co przyciąga uwagę. Nudny tekst, nudna reklama - nie ma nic gorszego dla produktu.

konto usunięte

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Agnes Huras:
A CO SIĘ SPRZEDAJE NAJLEPIEJ? to co przyciąga uwagę. Nudny tekst, nudna reklama - nie ma nic gorszego dla produktu.
To, co przyciąga uwagę staje się ciekawostką.
Zupełnie jak z barokowymi wnętrzami. Jest piękne. Jest bogate. Jest ciekawe.
Ale chciałabyś mieć dom w takim stylu?

[edit]
Nie zrozummy się źle - tekst nie ma być toporny (chociaż jak pokazuje historia i takie bywały skuteczne). Może być nawet kiszkastolcowa. Ale głównym jego zadaniem nie jest jak w przypadku tej pięknej, ale niezbyt ogarniętej żony "leżenie i wyglądanie ładnie" ale sprzedaż.Krzysztof S. edytował(a) ten post dnia 12.07.09 o godzinie 18:58
Zofia S.

Zofia S. copywriter, McCann
Erickson

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Od skutecznego sprzedawania są nie copywriterzy, tylko copywriterzy, art directorzy, accounci, stratedzy i - last but not least - dział marketingu klienta.

chyba, że copywriting to dla Ciebie redagowanie tekstów na stronę www.
Zofia S.

Zofia S. copywriter, McCann
Erickson

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

poza tym - w copywritingu pisanie tekstu jest na samym końcu.

konto usunięte

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Dobra. Zacznijmy od początku. Zresztą kilka dni temu prowadziłem podobną dyskusję na temat marketingu. Tam też niektórzy uważają, że marketing to jest taki twór, który ma ładnie wyglądać i ładne rzeczy wypluwać tylko i wyłącznie :)

Jaki jest cel każdego przedsiębiorstwa? Zysk.
Co trzeba zrobić, aby ten zysk osiągnąć? Sprzedawać produkty/usługi.
Aby to zrobić - potrzebni są ludzie.
Tak! Oto tajemnica istnienia! Nikt nie zatrudnia Ciebie, ponieważ ma za dużo pieniędzy i chciałby je na coś wydać. Każde działanie, każda zatrudniona osoba i każda wydana przez przedsiębiorstwo złotówka ma na celu zarobienie. A, żeby zarobić - trzeba sprzedać.
I oto wracam do punktu początkowego - tak. Działania copy mają sprzedawać.
Bezpośrednio czy pośrednio - bez różnicy. Ale mają sprzedawać i mają przynosić zysk.
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Nie ma co się spierać.
Przecież sprzedaż to nie tylko pisanie tekstów sprzedażowych.

Pisanie tekstów wizerunkowych, scenariuszy itp także ma na celu sprzedaż - jak wspomniałem nie-bezpośrednio. Ale budowanie świadomości marki, wizerunku i tak W KOŃCU ma na celu sprze-da-wać.

Rany, ludziska pracują w agencjach i tego nikt im nie uświadomił?

We sell or else.
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Zgadzam się Krzysztofem - celem firmy jest w głównej mierze zysk. Zatem znowu wracamy do sprzedaży...
:)
Artur Król

Artur Król Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Paweł Krzych:
Czy z talentem do copywritingu trzeba się urodzić?

Generalnie, nie ma dowodów na to, że z jakimkolwiek talentem da się urodzić.

Każdy ekspert, niezależnie od dziedziny, który został zbadany, doszedł do tego poziomu ciężką pracą, często w młodszym wieku mając całkiem marne efekty (np. Jordana wywalili z drużyny koszykarskiej w liceum!).

Jednocześnie faktem jest, że była to potwornie ciężka praca, więc stawia to pewną równowagę między "wszystko jest możliwe", a "z tym się trzeba urodzić". Nie trzeba się z tym urodzić -ale trzeba na to mocno zapracować i jeśli na to już zapracowałeś, to właśnie to, właśnie Twoja ciężka praca, a nie przypadek genetyki czy "iskra boża" czyni Cię wyjątkowym.

konto usunięte

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Artur Król:
Paweł Krzych:
Czy z talentem do copywritingu trzeba się urodzić?

Generalnie, nie ma dowodów na to, że z jakimkolwiek talentem da się urodzić.

Każdy ekspert, niezależnie od dziedziny, który został zbadany, doszedł do tego poziomu ciężką pracą, często w młodszym wieku mając całkiem marne efekty (np. Jordana wywalili z drużyny koszykarskiej w liceum!).

Jednocześnie faktem jest, że była to potwornie ciężka praca, więc stawia to pewną równowagę między "wszystko jest możliwe", a "z tym się trzeba urodzić". Nie trzeba się z tym urodzić -ale trzeba na to mocno zapracować i jeśli na to już zapracowałeś, to właśnie to, właśnie Twoja ciężka praca, a nie przypadek genetyki czy "iskra boża" czyni Cię wyjątkowym.
bardzo fajne argumenty na "nieistnienie talentu", jednak sądzę, że gdyby poszperać w biografiach, to znalazłoby się milion kontrargumentów:))

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Jasne, działania copywritera (i całej reszty kreacji) zawsze mają coś sprzedać. Ale można to zrobić na poziomie minimum, a można też się przyłożyć i zaryzykować dużo więcej. W tym drugim przypadku agencja może liczyć na powrót zadowolonego klienta (zysk nr 1), większą prowizję (zysk nr 2), wzrost prestiżu własnego (zysk nr 3), rozwój pracowników (zysk nr 4) i zwykłe, ludzkie zadowolenie z dobrze wykonanej roboty (tak, zysk nr 5).

Ale po co? Przecież można skorzystać z książki pt: "Jak tworzyć reklamy bla bla bla" i cykać projekty jeden po drugim, prawda?
Artur Król

Artur Król Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Malina W.:
bardzo fajne argumenty na "nieistnienie talentu", jednak sądzę, że gdyby poszperać w biografiach, to znalazłoby się milion kontrargumentów:))

Badania na ten temat (m.in. Ericsson, obecnie chyba największy autorytet w dziedzinie badań nad umiejętnościami ekspertów), podsumowane np. w Gladwell "Outliers" czy Colvin "Talent jest przeceniany" wskazują, że nie za bardzo.

Typowy talent w znaczeniu predyspozycji czy "iskry bożej" to raczej sfera dzieł literackich, np. utworu Puszkina "Mozart i Salieri" (inspiracji sztuki i filmu "Amadeusz"), które przeniknęły do świadomości społecznej i z fikcji literackiej uczyniły "fakt".
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Artur Król:
Malina W.:
bardzo fajne argumenty na "nieistnienie talentu", jednak sądzę, że gdyby poszperać w biografiach, to znalazłoby się milion kontrargumentów:))

Badania na ten temat (m.in. Ericsson, obecnie chyba największy autorytet w dziedzinie badań nad umiejętnościami ekspertów), podsumowane np. w Gladwell "Outliers" czy Colvin "Talent jest przeceniany" wskazują, że nie za bardzo.

Typowy talent w znaczeniu predyspozycji czy "iskry bożej" to raczej sfera dzieł literackich, np. utworu Puszkina "Mozart i Salieri" (inspiracji sztuki i filmu "Amadeusz"), które przeniknęły do świadomości społecznej i z fikcji literackiej uczyniły "fakt".

To zależy, jak konkretnie zdefiniujesz talent. Bo ktoś może mieć talent np. do szybkiego, elastycznego pisania (czyli pisania pod brief, który, jak wiadomo, może się zmieniać) - i wtedy jest to jak najbardziej pożądana umiejętność.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Adrian T.:

Copywriterzy, którzy myślą, że ich praca jest wielką sztuką, a oni - są artystami - niestety pomylili branże:)

Zgoda co do zasady.

Tylko że z tą sprzedażą to nie do końca tak... Dobrze mieć ją gdzieś w tyle głowy za każdym razem, kiedy się coś pisze, ale często właśnie "w tyle", a nie bezpośrednio pod piórem. Bo inaczej za każdym razem wyjdzie nam coś w stylu TV market (swoją drogą - znakomite w swojej klasie). A kampanie mogą być przecież różne.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

No ale dygresje dygresjami, a mamy postawione pytanie.

Moim zdaniem odpowiedź nie różni się specjalnie od tej, którą można dać na setkę podobnych pytań dotyczących: policjantów, lekarzy, sprzedawców, piłkarzy, kierowców, kucharzy czy też fryzjerów.

Czyli: tak, można się tego nauczyć na zupełnie przyzwoitym poziomie. Tak, prawie każdy może się tego nauczyć.

Ale nie każdy może dojść do poziomu mistrzowskiego. Do tego właśnie potrzeba ździebko talentu.
Artur Król

Artur Król Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Jarosław Koć:
Ale nie każdy może dojść do poziomu mistrzowskiego. Do tego właśnie potrzeba ździebko talentu.

A czym jest ten rzekomy talent i skąd się bierze? Bo jak dotąd po prostu brak dowodów na jego istnienie...
Artur Król

Artur Król Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Jarosław Koć:
To zależy, jak konkretnie zdefiniujesz talent.

Nie zrozumieliśmy się. Pisząc, że talent to głównie domena dzieł literackich miałem na myśli, że talent w rzeczywistości nie istnieje, że nasza wizja talentu, iskry geniuszu, itd. bierze się tak naprawdę z przedstawienia różnych twórców w literaturze popularnej i dlatego jest tak trwała - choć pozbawiona podstaw.
Paweł Krzych

Paweł Krzych Marketing and
business
development. I am
open to business...

Temat: Copywriting - do czego służy i czy tego można się nauczyć?

Osoby, które osiągnęły bardzo dużo w danej dziedzinie mają tzw. "talent", ale do:

-ciężkiej pracy
-codziennego treningu
-umiejętności wybierania najlepszych dla danej osoby strategii do uzyskiwania konkretnych celów

W tym tkwi sekret osiągnięcia czegokolwiek. Przecież nie jest tak, że kiedy dziecko ma 18 miesięcy (Tiger Woods) można stwierdzić, że ma talent do golfa. Bo w jaki sposób?



Wyślij zaproszenie do