Marcin M.

Marcin M. Administrator

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Witam,

Chciałbym was zapytać jako bardziej doświadczonych w temacie. Potrzebuję centrali telefonicznej, która z zewnątrz obsłuży linię ISDN, natomiast na wewnątrz przewidziana sieć to VoIP. Poza podstawowymi funkcjonalnościami centralki takimi jak IVR, logowanie połączeń (na który telefon połączenie przyszło, na który zostało przekierowane itd), statystyki (połączenia odebrane/nieodebrane, średni czas oczekiwania na połączenie itd), integracja z jakimś softphone oraz konfigurowalny moduł kampanii (automatyczne wybieranie numerów z bazy wg. określonego kryterium dla osoby przy stanowisku). Teraz pytanie, czy jest jakaś centralka spełniająca w/w kryteria? Czy w ogóle nie opłaca się inwestować w centralki hardware'owe i lepiej zainstalować Asteriska na jakimś desktopowym sprzęcie i dostosować go do własnych potrzeb w skończonym czasie?

Pozdrawiam,
Marcin
Adrian Czerniak

Adrian Czerniak Administrator
Systemów Uniksowych

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Asterisk się sprawdzi.

konto usunięte

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Asterisk się sprawdzi, ale są też inne możliwości
Może być również centrala Asterisk w zamkniętym boxie - Yeastar.
Może być centrala oparta o Windows - 3CX

Może być gotowe rozwiązanie Datera z modułem Call Center.
Jak potrzebujesz więcej informacji daj znać.

TO

konto usunięte

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Asterisk jest OK, ale pamiętaj, że musi być dobrze skonfigurowany i zabezpieczony (polecam konta pre-paid u operatora).

W przeciwnym wypadku możesz się obudzić któregoś ranka z rachunkiem na paredziesiąt tysięcy złotych.

Znam parę autentycznych przypadków, gdzie przez jeden wekeend "nieznani sprawcy" wydzwonili na cudzy rachunek parę tysięcy złotych dzwoniąc np. na Kubę (a tam raczej nie ma polonii :) ).

Jeżeli zależy Ci na jak największym bezpieczeństwie to stosuj komercyjne rozwiązania, ponieważ open-source wymaga doświadczenia i świadomości ryzyka oraz znajomości sposobów ochrony (przede wszystkim portfela) przed fraudami, itp.
Adrian Czerniak

Adrian Czerniak Administrator
Systemów Uniksowych

Temat: Centralka VoIP - ISDN

A to wszystko do osiągnięcia w 5 minut z iptables... niekomercyjnie...
Marcin M.

Marcin M. Administrator

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Tomku, niestety podane przez Ciebie rozwiązania nie wspominają ani słowem na swoich stronach z ofertą o jakimkolwiek API co jest dużą wadą.

konto usunięte

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Hmm, chyba nie do końca dobrze sprawdzałeś

Yeastar (Asterisk) - API dostępne
3CX - API dostępne, na stronach (FAQ) można znaleźć masę wpisów na ten temat
Datera - płatny moduł ale jest dostępne

Tak więc nadal polecam te rozwiązania

konto usunięte

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Marcin M.:
Tomku, niestety podane przez Ciebie rozwiązania nie wspominają ani słowem na swoich stronach z ofertą o jakimkolwiek API co jest dużą wadą.

3CX API do wyboru:
http://www.3cx.com/blog/tag/3CX-API/

Jeśli mało, to jest też dostępny CRM Integration Module:
http://www.3cx.com/blog/releases/3cx-crm-integration-m...

IVRy się robi przy pomocy Voice Application Designer
http://www.3cx.com/blog/releases/3cx-voice-application...

Softphone jest:
http://www.3cx.com/VOIP/voip-phone.html

Statystyki są, nagrywanie jest, i mocne zabezpieczenie przed hackowaniem i fraudem też. Oraz support normalnego producenta też jeśli zajdzie potrzeba.

Przez bramkę lub karty Sangomy podłączysz dowolny rodzaj linii.

Pozdrawiam

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Cześć Marcin W,

Fajny temat zaczełeś. Powiedz mi w jaki sposób platforma głosowa na windowsy jest zabezpieczona przed atakami, wirusami i fraudem?

Nie znam się na windowsach ale jakoś tego nie widzę, windows jest najczęściej atakowanym OS. Jak szybko 3CX robi update w przypadku dziury w bezpieczeństwie?

Marcin M:
Długo siedziałem w centralach software, lepiej zatrudnij jakąś firmę która Ci to dobrze zabezpieczy. Ostatnio temat faudu jest na topie, nie bez przyczyny, choć nikt tego głośno nie mówił.

Jeśli jednak chcesz być naprawde bezpieczny kup sobie hardware centrale. Żeby Ci nie wyszło, próbując oszczędzić zapłacisz 100 razy więcej.

Wpisz sobie w google : "how to hack asterisk" - 10 500 000 stron
"How to hack 3CX" - 221 000 000 stron
"how to hack Innovaphone" - Nie znaleziono żadnych wyników wyszukiwania dla hasła "how to hack Innovaphone".
Marcin Kowalczyk

Marcin Kowalczyk Senior CVoIP
Engineer

Temat: Centralka VoIP - ISDN

I tak najwieksze fraudy sa na hardware'owych centralach za gruuube pieniadze ;-)
Jarek Karciarz

Jarek Karciarz właściciel, OSITRON
Polska

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Może być asterisk, może być Slican, może być każda inna centralka trzymająca się standardów wymiany informacji z aplikacjami. Wtedy nie jesteś uwiązany. Możesz jak mówisz przystosować sie do konkretnego api, ale wtedy w razie zmiany centrali znowu musisz się dostosowywać.

konto usunięte

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Mariusz Świątek:
Cześć Marcin W,

Fajny temat zaczełeś. Powiedz mi w jaki sposób platforma głosowa na windowsy jest zabezpieczona przed atakami, wirusami i fraudem?

Cześć Mariusz

Dobre! Nie wpadł bym na to, że jakość zabezpieczeń systmu można mierzyć ilością stron zwracanych przez gugla po wpisaniu 'how to hack...' :).

W 3CX v10 masz:

- przy zakładaniu nowego ext masz generator mocnych haseł i mechanizmy utrudniając adminowi idiocie ustawienie jako hasła np. nr ext :)

-przy każdym ext. jest chckbox czy może się logować do centrali z zewnątrz, by default nie może.

Zakłaładka Settings->Advanced->Anti-Hacking

- tam znajdziesz mechanizmy automatycznego blacklistowania IPków z których są próby włamań, domyślnie po 25 nieudanych próbach zalogowanie IP trafi na blacklistę.

- tam też są ustawienia zabezpieczające przed DOSem poprzez UDP flood

W kwesti zabezpieczenia samego systemu operacyjego, zapewniem Cię, że o ile nikt nie używa serwera centrali jako desktopa, nie instaluje na nim śmieciwego softu ściąganego z torrentów i nie wchodzi z niego na pornostrony to w zupełności wystarcza systemowy firewall plus darmowy Security Essentials i to jedynie 'na wszelki wypadek'.

Jeśli chcesz, to Ci wystawię na publicu 3CXa v10 na Windows Server Foundation 2008 R2. Żeby było ciekawiej system i centrala mogą zostać zainstalowane z domyślnymi ustawieniami zabezpieczeń bez żadnej modyfikacji przez mojego 12 letniego Syna metodą next next next i możesz śmiało wypróbować każdy z 221 000 000 sposobów włamania znaleziony w guglu, jeśli dasz radę zrobić fraud, czy w ogóle zrobić centrali jakąkolwiek 'krzywdę' to stawiam dobrą flaszkę :).

Pozdrawiam!Marcin W. edytował(a) ten post dnia 09.09.11 o godzinie 20:28
Marcin M.

Marcin M. Administrator

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Marcinie, z całym szacunkiem, ale podane przez Ciebie zabezpieczenia nie cechują się niczym nadzwyczajnym - prosty serwer FTP na Windows posiada takie zabezpieczenia. Nie doszukałem się w Twojej wypowiedzi żadnych "ficzerów", których nie mogę osiągnąć w 3 min na Linuksie. Generalnie jeśli miałbym inwestować w platformę opartą na "standardowym" systemie operacyjnym, to na Windows skusiłbym się chyba w ostateczności - i to nie z powodów ideologicznych, tylko dlatego, że go po prostu nie znam, przez co nie mam do niego zaufania.

Z wymienionych w wątku propozycji chyba najsensowniej wypada Yeastar - niestety nie znalazłem żadnych konkretnych danych cenowych, być może znów niewystarczająco szukałem. A co myślicie o całkowitym zastąpieniu ISDNa voipem? Czy warto zainwestować pieniądze z tradycyjnej telefonii na rzecz lepszego łącza i tańszych rozmów, czy lepsza jednak hybryda (ISDN + VoIP)?

konto usunięte

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Marcin,

Jeżeli potrzebujesz ofertę cenową na Yeastar napisz na handlowy@voipoint.pl
Dodam tylko, że do końca września centrala będzie już w pełni spolszczona (PL głosy + PL webgui)
Osobiście zajmę się ofertą dla Ciebie.

Wszystko zależy jakie łącze masz u siebie (czasami nawet dobrze mieć 2 niezależne). Jeżeli masz taką możlwiość to śmiało polecam tylko VoIP.

W innym wypadku dobrze mieć jeszcze jakiś backup.Tomasz Owczarek edytował(a) ten post dnia 10.09.11 o godzinie 09:16
Jarek Karciarz

Jarek Karciarz właściciel, OSITRON
Polska

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Jakie API do aplikacji posiada Yeastar? Gdybym chciał zainicjować spod aplikacji np. kampanię wychodzącą?

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Hej Marcin W,

Przepraszam że podaje z literką od nazwiska ale w tym temacie jest dwóch Marcinów i chciałbym, żeby się to wyróżniało.

Odkąd pamiętam jak tylko pojawił się asterisk na polskim rynku to pojawiały się też strony z publikacjami jak taki system złamać. Ogólnie jest to naturalna tendencja co doprowadza do łatania i ulepszania oprogramowania opensource. O ile w opensourcie możesz samodzielnie łatać i ulepszać centrale o tyle w produktach komercyjnych musisz czekać na update producenta. Dlatego zadałem pytanie jak szybko producent może wprowadzić takie poprawki?

Swoją drogą to liczba stron o dziurach 3CX przewyższa liczbę użytkowników, bije na łeb strony o asterisku ( a jest to produkt o wiele starszy ).

Szczerze mówiąc jak mówiliśmy o zabezpieczeniach to myślałem, że rzucisz mi informacje o protokołach szyfrujących SIPS, H235, SRTP. Czyżby 3CX tego nie miał?

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Marcinie M

Generalnie od zawsze ustawia się przychodzące na ISDN a wychodzące na SIP.

Dlatego bo :
1.Przychodzące zawsze muszą działać i nie może przerwać połączenia.
2.Przychodzące zawsze muszą być najwyższej jakości.
3.Nie w każdym przypadku, ale powiedzmy że end user zgłasza się do operatora po dedykowane łącze ethernetowe z gwarancją przepustowości płaci więcej niż za dzierżawe ISDN.

Zauważa się jednak że w ciagu tego roku zwiększyła się tendencja instalacji PBX'ów "czysto" VoIP, ale moim zdaniem rynek jest jeszcze za młody. Może za rok lub dwa. Przynajmniej ceny muszą znormalnieć.Mariusz Świątek edytował(a) ten post dnia 12.09.11 o godzinie 11:37

konto usunięte

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Faktycznie, do czasu aż TPSA nie wprowadzi Internetu działającego na w pełni zarządzalnej sieci (np. poprzez MPLS) to najpewniejsze rozwiązanie to tradycyjna sieć PSTN do klienta i PABX (włączając w to centralki VoIP).

Patrząc jednak na obecną sytuację cenową połączeń głosowych w Polsce to nie wróżę dużych zmian.
VoIP najefektywniejszy ekonomicznie jest dla połączeń międzynarodowych, a Polacy bardzo mało dzwonią za granicę (zarówno biznes jak i indywidualni). Dlatego też brakuje silnego bodźca ekonomicznego, aby szybko migrować do VoIP na całej długości drogi KLIENT-OPERATOR.
Obecna popularność VoIP w Polsce jest zasługą tego, iż informatycy w firmach odpowiadają również za telekomunikację (najczęściej), a z doświadczenia wiem że dla większości z nich świat PSTN to "czarna magia". Dlatego wolą technologie, które są bliższe ich "światu IP". Stąd jeśli tylko uda im się wyszarpać w budżecie trochę pieniędzy na modyfikację sprzętu telekomunikacyjnego, to starają się migrować do rozwiązań VoIP.
Poza tym w dalszym ciągu funkcjonuje motto, które mam pod zdjęciem :)Krzysztof S. edytował(a) ten post dnia 12.09.11 o godzinie 09:51
Marcin M.

Marcin M. Administrator

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Po zapoznaniu się z ofertą "poważnych" łącz oferowanych przez firmy z okolicy, oraz przemyśleniu sprawy chyba jednak zdecyduję się na rozwiązanie hybrydowe (ISDN jako pewnik + VoIP do połączeń wychodzących/backup). Z tego co się dowiedziałem, w Asterisku jest możliwa taka konfiguracja, że przy podawaniu odpowiedniego prefixu przy do numeru, wybierane jest konkretne łącze wyjściowe (ciekawe jak w rozwiązaniach komercyjnych?). Wydaje mi się, że Mariusz ma rację - VoIP to ciągle jeszcze młoda technologia, która w warunkach polskich na chwilę obecną nie do końca może się sprawdzać.

konto usunięte

Temat: Centralka VoIP - ISDN

Marcin M.:
>Generalnie jeśli miałbym inwestować w platformę opartą na >"standardowym"
systemie operacyjnym, to na Windows skusiłbym się chyba w ostateczności - i to nie z powodów ideologicznych, tylko dlatego, że go po prostu nie znam, przez co nie mam do niego zaufania.

No i to jest jasne postawinie sprawy. Niema sensu wszczynać kolejnego flame wara nt. wyższości linucha nad windą lub odwrotnie, dość na ten temat już napisano. Tak czy inaczej warto jednak mieć świadomość że świat się zmienia i na asteriskach już się nie kończy ;).

Pozdrawiam!



Wyślij zaproszenie do