Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jak zachęcać do nauki z wykorzystaniem narzędzi...

Ostatnio stanąłem przed takim problemem, że po szkoleniu bardzo mało osób zdecydowało się na jakiekolwiek opinie/pytania na udostępnionej grupie dyskusyjnej? Nie oznaczało to bynajmniej, że wszyscy zrozumieli materiał:)

Jakie macie pomysły na zachęcenie ludzi do współdzielenia się wiedzą i opiniami poprzez różnego rodzaju fora/blogi/komentarze?

Znalazłem parę punktów na start: teaching-with-social-media-tips-student
www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.plBartłomiej Polakowski edytował(a) ten post dnia 11.04.11 o godzinie 23:17

Temat: Jak zachęcać do nauki z wykorzystaniem narzędzi...

Ostatnio stanąłem przed takim problemem, że po szkoleniu bardzo mało osób zdecydowało się na jakiekolwiek opinie/pytania na udostępnionej grupie dyskusyjnej? Nie oznaczało to bynajmniej, że wszyscy zrozumieli materiał:)

po szkoleniu - jeżeli elementy społecznościowe nie były wykorzystywane w trakcie szkolenia, to
a) uczestnicy nie nabrali nawyku ich używania, albo
b) uznali, że to "zadanie dodatkowe" = mało istotne, albo
c) uznali, że szkolenie się skończyło, "mają zaliczone", więc po co się jeszcze męczyć :)
d) nie czuli się wystarczająco komfortowo i bezpiecznie w grupie

narzędzia społecznościowe najlepiej sprawdzają się przy uczeniu się P2P ;) gdzie więcej "dzieje się" w ramach interakcji między uczestnikami niż uczestników z materiałem, a prowadzący gra rolę facylitatora, a nie eksperta.

poza tym, nie możemy oczekiwać, ze uczestnicy sami z siebie zaczną się dzielić. no, chyba ze mamy grupę internetowych wyjadaczy, którzy na co dzień żyją na blogach i forach. ale nawet im może się nie chcieć, jeśli w kontekście danego kursu nie maja poczucia social presence (przepraszam, nie znam polskiego terminu, będę wdzięczna za podpowiedź).
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jak zachęcać do nauki z wykorzystaniem narzędzi...

Agnieszka Świątecka:
>
poza tym, nie możemy oczekiwać, ze uczestnicy sami z siebie zaczną się dzielić. no, chyba ze mamy grupę internetowych wyjadaczy, którzy na co dzień żyją na blogach i forach. ale nawet im może się nie chcieć, jeśli w kontekście danego kursu nie maja poczucia social presence (przepraszam, nie znam polskiego terminu, będę wdzięczna za podpowiedź).

To ciekawe spostrzeżenie, o którym często się zapomina. Ludzie często się "upubliczniają" dla popularności/rozpoznawalności.

Co jednak, gdy mamy dużo zmieniających się grup?

Pomysł był taki, aby uczestnicy po szkoleniu w czasie przeznaczonym na wykonanie zadania poszkoleniowego mieli możliwość zadania dodatkowych pytań/rozwiania wątpliwości przez trenera.

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl

Temat: Jak zachęcać do nauki z wykorzystaniem narzędzi...

Bartłomiej Polakowski:
To ciekawe spostrzeżenie, o którym często się zapomina. Ludzie często się "upubliczniają" dla popularności/rozpoznawalności.

nie chodzi tylko o popularność, ale o poczucie, ze rozmawiamy z realnymi ludźmi, którzy maja twarz, indywidualne cechy itp.
Co jednak, gdy mamy dużo zmieniających się grup?

idealnie (moim zdaniem) byłoby stworzyć społeczność "ponadgrupową" - ale to trudne zadanie, dla doświadczonego moderatora. trudne, bo wymaga czegoś więcej niż zachęcenia do komunikacji.

BTW, polecam fajną książkę: Rena M. Palloff, Keith Pratt "Building online learning communities: effective strategies for the virtual classroom"
Pomysł był taki, aby uczestnicy po szkoleniu w czasie przeznaczonym na wykonanie zadania poszkoleniowego mieli możliwość zadania dodatkowych pytań/rozwiania wątpliwości przez trenera.

podstawowa kwestia: szkolenie było on-line czy na żywo?Agnieszka Świątecka edytował(a) ten post dnia 12.04.11 o godzinie 07:21
Agnieszka B.

Agnieszka B. e-learning -
metodyk,
scenarzysta, trener

Temat: Jak zachęcać do nauki z wykorzystaniem narzędzi...

Bartłomiej Polakowski:
Agnieszka Świątecka:
>
poza tym, nie możemy oczekiwać, ze uczestnicy sami z siebie zaczną się dzielić.


Fakt. Ktoś musi zacząć. A więc - ja bym stawiała na trenera. To on musi podać wątek i zachęcić jeszcze raz do dzielenia się wątpliwościami.
Dobrze byłoby, by w zaczętym wątku było zadane konkretne pytanie, wymagające odpowiedzi. Nawet jeśli będzie bardzo proste i niekoniecznie związane z tematem, może być wstępem do właściwych pytań problemowych i skutecznie zachęcić do udzielania się w tej formie.


Co jednak, gdy mamy dużo zmieniających się grup?

Może stworzyć FAQ, które będzie podłączone do każdej grupy? W każdej grupie dyskusyjnej natomiast załączałabym wątek od trenera - Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na pytanie w FAQ - zadaj pytanie.
Jeśli pytanie się pojawi, musi paść jednak odpowiedź;), żeby inni uczestnicy widzieli sens udzielania się.


Pomysł był taki, aby uczestnicy po szkoleniu w czasie przeznaczonym na wykonanie zadania poszkoleniowego mieli możliwość zadania dodatkowych pytań/rozwiania wątpliwości przez trenera.


A może też... sprawdzić rozumienie tematu i zadać pytanie merytoryczne, np: "Jak zrozumieliście temat...", "Do czego, Waszym zdaniem, najlepiej używać narzędzi..."
Taki początek może ujawnić inne wątpliwości uczestników.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jak zachęcać do nauki z wykorzystaniem narzędzi...

Szkolenie było tradycyjne. Trener był zaangażowany i aktywny - pozakładał wątki, odpowiadał na pytania, umieścił materiały przydatne w wykonywaniu zadania poszkoleniowego.

Użytkownicy stwierdzili, że "pomysł bardzo fajny, ale nie mają czasu":)

Sporym problemem jest przekonanie starszych użytkowników, że forum może być wartościowym miejscem i, że mogą tam znaleźć odpowiedzi na swoje pytania.

Zastanawiam się nad jakimiś zadaniami wymagającymi prace grupową (w stylu wypełnianie wiki), ale nie do każdego szkolenia da się zastosować ten pomysł.

Być może w kolejnych edycjach pozytywny feedback od poprzednich uczestników dotrze do kolejnych i zmotywuje ich do udziału.

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Agnieszka B.

Agnieszka B. e-learning -
metodyk,
scenarzysta, trener

Temat: Jak zachęcać do nauki z wykorzystaniem narzędzi...

Skoro marchewka nie pomogła, pozostaje kij... ;) - postraszenie kursantów, że brak aktywności na forum oznacza niezaliczone szkolenie:)

A tak poważnie - cóż, zdarzają się takie grupy. Ja również pamiętam jedną taką z moich szkoleń - dwoiłam się i troiłam się, a uczestnicy ani me, ani be, choć podglądali:)

Myślę, że od czasu do czasu takie nieudane szkolenie przydaje się, by obudzić drzemiącą kreatywność, albo by... zmusić nas do odstąpienia od rutyny, w którą się czasami wpada.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jak zachęcać do nauki z wykorzystaniem narzędzi...

A co myślicie o jakichś "upominkach" za aktywność, albo jeszcze lepiej za podzielenie swoimi wrażeniami w gazetce korporacyjnej, albo innym szeroko dostępnym medium?

Opinia innych osób z "mojego kręgu" jest dla mnie pewnym wyznacznikiem wartości i jakości.

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jak zachęcać do nauki z wykorzystaniem narzędzi...

Jestem teraz w trakcie czytania książki naszego grupowego kolegi Romana Lorensa - Nowe Technologie w edukacji.

Autor prezentuje sposoby na zaktywizowanie uczestników ekursu, które można równie dobrze wykorzystać w nauczaniu społecznościowym. Oto parę z nich:
- wysyłanie maili przypominających
- przydzielanie uczestnikom ról - ciekawy pomysł, żeby jedna/dwie osoby z grupy zostały moderatorami
- przyznawanie punktów za wypowiedzi - taki odpowiednik Wartościowej wypowiedzi z goldenline
- zamieszczanie kontrowersyjnych tematów

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Jak zachęcać do nauki z wykorzystaniem narzędzi...

Dodałbym jeszcze jedną metodę - postawienie konkretnego pytania lub zadania.

Tak jak w tytule tego tematu.

Jeśli uczestników zaciekawi problem będą chcieli się pokazać jako eksperci lub przynajmniej będą ciekawi co myślą inni :)

bmss.pl/blog



Wyślij zaproszenie do