konto usunięte

Temat: Usability Fail Prize #2

http://www.instytut-teatralny.pl/index.php

Zjawisko.

Polecam zmierzenie czasu dla zadania "znaleźć numer NIP Instytutu".

Temat: Usability Fail Prize #2

526-27-07-950 - jakies 3 minuty ;)
Co ciekawe wyszukiwartka chyba nie dziala ? ;)
Wojciech Fornal

Wojciech Fornal back-end and
front-end software
engineer, graphic
designer

Temat: Usability Fail Prize #2

Czas nawet niezły, w granicach 50 sekund...tętno normalne, oddech w normie, za to dużo niespodzianek :)

P.S.
Pomocna okazała się "MAPA STRONY".Wojciech Fornal edytował(a) ten post dnia 19.11.08 o godzinie 22:16
Wojciech Fornal

Wojciech Fornal back-end and
front-end software
engineer, graphic
designer

Temat: Usability Fail Prize #2

:nstytut +eatralny

też byście szukali tego w jakimś indeksie (np. ulubione) pod "i" ? :)

konto usunięte

Temat: Usability Fail Prize #2

Mam pewne doświadczenia z serwisami teatralnymi: w tym środowisku w modzie jest stosowanie nietypowych rozwiązań wizualnych. Czasami zresztą oryginalność nie szkodzi przesadnie użyteczności (http://www.teatrpolski.wroc.pl/), a czasem strata użyteczności wydaje się mieścić w granicach akceptowalności (http://trwarszawa.pl/).

W przypadku IT mamy jednak prawdopodobnie do czynienia z klinicznym przypadkiem sytuacji, w której grafik dał się porwać, że tak powiem, rączemu pegazowi - a w pobliżu nie było nikogo, kto by tego pegaza za uzdę przytrzymał. I poniosło, że hej.

Ja też znalazłem dopiero dzięki mapie strony - nb. Regon uzyskałem dopiero dzięki Google (chociaż to już kwestia architektury informacji, a nie użyteczności jako takiej: w serwisie po prostu nie ma tej informacji, poza tekstami przetargów).

Nie wiem, co robi na mnie największe wrażenie, ale po otrząśnięciu się z przeżycia związanego z magicznym menu u góry gotów jestem wyróżnić w sposób szczególny rozwiązanie kalendarza w aktualnościach: wyróżnione są chyba niedziele, natomiast w żaden sposób nie oznaczono dni, w których pojawiły się jakieś newsy.

konto usunięte

Temat: Usability Fail Prize #2

http://twozywo.art.pl - stronka zachowana w podobnej konwencji.

Kiedy ją pierwszy raz zobaczyłem, byłem trochę zdziwiony (negatywnie), ale po pewnym czasie doszedłem do wniosku, że skoro sztuka jest dziwna (pozytywnie), to stronka o sztuce też może, i wcale mi to nie przeszkadza :-)

Bo skoro w realu sztuka rządzi się własnymi prawami, to w necie chyba również powinna ;-)
Robert Drózd

Robert Drózd WebAudit / Świat
Czytników

Temat: Usability Fail Prize #2

1:10, skorzystałem z mapy strony :) dwie strony kontakt (pierwsza taka dla zmyłki) to jest bardzo kreatywne :-)

konto usunięte

Temat: Usability Fail Prize #2

Bartosz Mozyrko:
http://twozywo.art.pl - stronka zachowana w podobnej konwencji.
Bo skoro w realu sztuka rządzi się własnymi prawami, to w necie chyba również powinna ;-)

Tak, znam twożywo - i zgadzam się, że sztuka nie musi (ba: może nawet "nie powinna") być użyteczna. Uznaję pełną autonomię grafików, netartowców czy happenerów w zakresie ich stron domowych: jeżeli mają być bardziej dziełami sztuki niż serwisami WWW - to jest to ich wybór, który może zresztą prowadzić do bardzo ciekawych efektów i wzbudzać entuzjazm tych użytkowników, których nie zraziły trudności nawigacyjne.

Serwisy teatrów i IT to jednak serwisy nie artystów, ale instytucji - opłacanych z pieniędzy publicznych i choćby w założeniach służących publiczności. Tu użyteczność powinna być priorytetem bezwzględnym, a estetyka i oryginalność - cechami pożądanymi, ale drugoplanowymi.
Ola Drachal

Ola Drachal UI/UX Designer -
Unicorn /
Webdesigner /
Interactive Art...

Temat: Usability Fail Prize #2

jakieś 30sekund > nawyk bo szukam zawsze w kontakcie, i bęc jest.
Łukasz Plutecki

Łukasz Plutecki Agencja Interaktywna
NetArch,
www.plutecki.net

Temat: Usability Fail Prize #2

No mi zajelo jakies 10 s. Szukalem kontaktu bo tak zawsze robie ;)

konto usunięte

Temat: Usability Fail Prize #2

ja również coś koło 10 s., jak przystało na handlowca znalezienie kontaktu mam opanowane do perfekcji :)

konto usunięte

Temat: Usability Fail Prize #2

Kordian Piotr Klecha:
Serwisy teatrów i IT to jednak serwisy nie artystów, ale instytucji - opłacanych z pieniędzy publicznych i choćby w założeniach służących publiczności. Tu użyteczność powinna być priorytetem bezwzględnym, a estetyka i oryginalność - cechami pożądanymi, ale drugoplanowymi.

Jeżeli jest tak jak mówisz i serwisy te tworzone są ze środków publicznych, to zgadzam się całkowicie, wtedy priorytety powinny być trochę inne :-)
Tomasz Pietrzkowski

Tomasz Pietrzkowski Właściciel
chords.pl,
współzałożyciel i
pomysłodawca proj...

Temat: Usability Fail Prize #2

Od razu szukałem strony kontakt. Najpierw zerknąłem na górę, potem na lewą kolumnę i znalazłem. Także było szybko, 10sekund.

Strona kompletnie nie przygotowana pod wyszukiwarki. Co można sprawdzić szukając strony aktualności.
http://www.google.pl/search?num=50&hl=pl&q=site%3Awww....

Natomiast mam swojego faworyta w tej kategorii.
http://pks.art.pl - spróbujcie zamówić bilety. Nawet zrobiłem sobie screeny aby mieć jako przykład totalnej klapy projektowej.
Jakub Andrzejewski

Jakub Andrzejewski Usability Specialist
/ UX Designer

Temat: Usability Fail Prize #2

ok 15sek - wlazlem od razu w kontakt. Ale teraz przy każym mrugnięciu oczu widze dziwne znaczki.
Krzysztof Piwowar

Krzysztof Piwowar UX Consultant &
Owner @ Magnetise -
looking for new
busin...

Temat: Usability Fail Prize #2

Najciekawszy jest fakt, że na mapie strony także pojawiają się tajemnicze hieroglify. Zakładam, że nie są to ogólnie rozpoznawane symbole w grupie docelowej, chociaż...

konto usunięte

Temat: Usability Fail Prize #2

Tak, znam twożywo - i zgadzam się, że sztuka nie musi (ba: może nawet "nie powinna") być użyteczna.
Oj dość odważne stwierdzenie. Moim zdaniem istnieje delikatna róznica między rzeźbą czy obrazem a stroną internetową - tej drugiej po prostu się używa(np. szukając NIPu ;)). Dochodzimy do wytartej już dyskusji -czy ładne jest użyteczne? Nie można powiedzieć, że ładne jest nieużyteczne a brzydkie użyteczne (choć w odniesieniu do Google'a to drugie się sprawdza ;). Warstwa prezentacji jest bardzo istotna i jest jedną ze składowych użyteczności, podobnie jak AI. Nie ma użytecznej strony/aplikacji z trudnym dostępem do informacji:)...

Użyteczność to nie zbędny balast. To coś co potrafi uczynić coś brzydkiego czymś "przyjemnym w obsłudze" a czego brak może zepsuć najpiękniejsze graficzne dzieło. Tak to już jest ;)

konto usunięte

Temat: Usability Fail Prize #2

Marcel Dziedzic:

Oj dość odważne stwierdzenie. Moim zdaniem istnieje delikatna róznica między rzeźbą czy obrazem a stroną internetową - tej drugiej po prostu się używa(np. szukając NIPu ;)). Dochodzimy do wytartej już dyskusji -czy ładne jest użyteczne?

Nie mogę się zgodzić.

Ponownie: mówię o stronach domowych artystów bądź witrynach, które z założenia pełnią rolę dzieł sztuki (choćby nawet kategoria "sztuka" była w tym przypadku kontrowersyjna) raczej, niż klasycznymi, informacyjnymi serwisami WWW.

Malarz albo netartowiec niekoniecznie chce udostępnić swój NIP, może za to chcieć - dajmy na to - swój serwis uczynić metaforą świata ponowoczesnego, w związku z czym świadomie naćka tam cytatów, flashowych playerów i powodujących ból oka kolaży graficznych - a odsyłacze poukrywa w najdziwniejszych miejscach. I co - zarzucisz mu, że jest nieużytecznie? A kto powiedział, że ma być użytecznie? Może on ten serwis projektował z myślą o tym jednym użytkowniku na stu, który podejmie wysiłek eksploracyjny i będzie się czuł jak w galerii sztuki?

Ja tym jednym nie będę na pewno, ale uwierz mi, że są tacy, którzy byliby zachwyceni - i na koniec napisaliby jeszcze sążnisty artykuł do niszowego czasopisma.

Zdecydowanie wystrzegałbym się ortodoksji: to prawda, ogromna większość serwisów powinna być użyteczna; prawdą jest jednak także, że istnieją przypadki bardzo specyficzne, w których ważniejsze będą zupełnie inne jakości. Wolność polega na swobodzie decydowania o swoim własnym serwisie - choć żeby wybór był realizacją tej wolności musi być świadomy.

konto usunięte

Temat: Usability Fail Prize #2

I co - zarzucisz mu, że jest nieużytecznie?
Nie zarzucę, po prostu stwierdzę.
A kto powiedział, że ma być użytecznie?
Zdrowy rozsądek ;)
Może on ten serwis projektował [...]
Bardziej "robił" niż projektował
Zdecydowanie wystrzegałbym się ortodoksji [...]
Cieszy mnie to, oby tak dalej ;)

Kordian trochę się chyba nie zrozumieliśmy. Nie jestem Nielseno-podobnym typem i daleko mi do jego podejścia na temat "warstwy prezentacyjnej". Mało tego, jestem daleki od ograniczania sztuki czy wolności i swobody przekazu. Jedynie jestem przeciwnikiem "nadpobudliwości" grafików czy też artystów. Niech teatr sobie ma jaką tam chcę formę przekazu. Ale żeby nie wywoływał dyskusji na grupie o użyteczności.

Słaba użyteczność nie jest wynikiem czyjegoś zamiaru. To po prostu brak wiedzy oraz rozumienia pewnych mechanizmów.

Pozdrawiam
Arkadiusz O.

Arkadiusz O. audyt, efektywność
energetyczna

Temat: Usability Fail Prize #2

Polecam kolejny "artystyczny kwiatek " do oceny
http://www.csw.art.pl/

konto usunięte

Temat: Usability Fail Prize #2

Marcel Dziedzic:
Kordian trochę się chyba nie zrozumieliśmy. Nie jestem Nielseno-podobnym typem i daleko mi do jego podejścia na temat "warstwy prezentacyjnej". Mało tego, jestem daleki od ograniczania sztuki czy wolności i swobody przekazu. Jedynie jestem przeciwnikiem "nadpobudliwości" grafików czy też artystów. Niech teatr sobie ma jaką tam chcę formę przekazu. Ale żeby nie wywoływał dyskusji na grupie o użyteczności.

Słaba użyteczność nie jest wynikiem czyjegoś zamiaru. To po prostu brak wiedzy oraz rozumienia pewnych mechanizmów.

Faktycznie, trochę się mijamy, mimo zbliżonych wniosków.

Jeszcze raz: TAK, w przypadku serwisu teatru, instytutu etc. użyteczność powinna być pierwszoplanowa. NIE, w przypadku różnych stron eksperymentalnych, prywatnych itd., użyteczność NIE MUSI być warunkiem koniecznym i NIE ZAWSZE wynika z braku wiedzy a. rozumienia pewnych mechanizmów.

Żeby nie być gołosłownym: http://blok.art.pl/

Serwis NIE JEST użyteczny. Po wejściu do jakiejś leksji właściwie tracisz możliwość dowolnego poruszania się w strukturze - jesteś zdany na linki w samym tekście, często będziesz trafiać ponownie w to samo miejsce, prawdopodobnie nie uda Ci się zapoznać z całą dostępną treścią, nawet gdybyś chciał.

Równocześnie ten brak użyteczności jest tu elementarnym konceptem, fundamentalnym w procesie PROJEKTOWANIA tego serwisu.

Następna dyskusja:

Plus GSM - Usability Fail P...




Wyślij zaproszenie do