Temat: Ciekawy wpis na blogu
Bardzo przydatna rzecz w życiu każdego bloggera, pozycjonera czy programisty. Oto artykuł:
Nadszedł w końcu czas, aby zademonstrować wam nowe pojęcie, a mianowicie pojęcie „personas”. Termin ten jest już powszechnie używany w każdym języku na świecie. Szczególnie, jeśli mówimy o UX, potrzebujemy „personas” na poziomie bardzo szczegółowym.
Ostatnio chodziliśmy po dużym mieście i pytaliśmy ludzi o aspekty naszego oprogramowania. Zadawaliśmy im pytania, które dotyczyły najprostszych aspektów ich życia prywatnego, a mianowicie robienia zakupów. Pytaliśmy w sieciach społecznościowych, w grupach poświęconych zwinnemu programowaniu, w grupach poświęconych zarządzaniu projektami informatycznymi. I podczas trzy dniowej akcji, tylko jedna osoba była zainteresowana odpowiedzią na nasze pytania. A przecież są to grupy poświęcone zwinnym metodykom. Jak można robić oprogramowanie dla ludzi, skoro nie wiadomo, kim owi ludzie są i czym zajmują się na co dzień. A więc postanowiliśmy przybliżyć Wam temat „personas”.
Personas poprzedziły badania User Experience
Pojęcie „personas” nie jest wcale pojęciem nowym. Jest to pojęcie, które istnieje w marketingu od wielu lat. Dopiero niedawno, w okolicach 1995 roku przeniknęło do dziedziny User Experience. Za ojca tworzenia personas uznawany jest Alan Cooper, który po raz pierwszy zalecił tworzenie oprogramowania zorientowanego na konkretnego użytkownika, zamiast tworzenia oprogramowania dla rodzajowego użytkownika. Jak to się ma do rzeczywistego użytkownika aplikacji?
Użytkownik oznacza bardzo różne rzeczy dla różnych ludzi. Jest to często używane do opisania ogólnego klienta , jakim jest personas. W przypadku user experiences, personas są wykorzystywane do definiowania interaktywnych produktów. Personas musi być prosta, a mimo wszystko jest to bardzo potężne narzędzie.
Persona to nie jest wcale klient, który został wymyślony
Persona jest terminem używanym zamiennie z terminem użytkownik. Ale w rzeczywistości oba te terminy różnią się diametralnie, szczególnie jeśli chodzi o użyteczność oprogramowania.
Persona to tylko synonim użytkownika oprogramowania. Person jest projektowana jako użytkownik, który ma współdziałać z danym systemem komputerowym. Personas to fikcyjny profil postaci lub człowieka, który określa się na podstawie badań etnograficznych, wywiadów i badań środowiska użytkownika. Personas mają być jak najbardziej zbliżone do rzeczywistych użytkowników. Zrobiliśmy nawet realna figurka naszej personas, która ma rzeczywiste wymiary. Imiona i zdjęcia ludzi mogą być fikcyjne, ale szczegóły są zawsze oparte na faktach. My wolimy realne personas.
Personas nie ma zadań ani obowiązków. Nie ma także żadnych i odpowiedzialności. To są użytkownicy, którzy są archetypami użytkownika. Posiadają pewne cele i cechy, które reprezentują większe grupy użytkowników. Personas to wejście do funkcjonalności i użyteczności aplikacji.
Kiedy ludzie są zajęci programowaniem i proces przebiega w miarę spokojnie, nieraz zespół zastanawia się, jak będzie wyglądał hipotetyczny użytkownik i co będzie mógł zrobić z aplikacją. Jeśli tworzysz aplikację dla wszystkich użytkowników, to tak, jakbyś tworzył aplikację bez użytkownika. Persona musi w programiście wywołać pytanie: co on by chciał zrobić w tej części naszej aplikacji?
Persona opowiada o tym, co klient lubi i czego nie lubi
Persona opowiada o tym, co klient lubi i czego nie lubi. Nieraz zbieraliśmy dane za pomocą ankiet, ale nasze dane nie mówiły o tym, co klient lubi i nie lubi. Zaczęliśmy się pytać naszych klientów, czego potrzebują i co ich denerwuje.
I na tym właśnie się skoncentrowały nasze personas. Zapytaliśmy się użytkowników, co lubią w naszych aplikacjach. Zapytaliśmy, co ich irytuje u konkurencji. Zapytaliśmy się, jak nasze oprogramowanie może podnieść ich ogólną satysfakcję z użytkowania oprogramowania.
Dobra persona jest narracja danej osoby. Opisuje typowy dzień życia człowieka oraz doświadczenia i umiejętności. Opisuje postawy użytkownika, środowisko w jakim odbywa się dialog pomiędzy człowiekiem a oprogramowaniem oraz cele, które chce osiągnąć nasz użytkownik. Persona pozwala zidentyfikować daną osobę, motywację tej osoby, oczekiwania, aspiracje oraz zachowania. Persona misi zidentyfikować daną osobę oraz pomóc programistom w osiągnięciu podstawowych celów użytkownika podczas projektowania produktu końcowego.
Persona musi odpowiadać na konkretne pytania i to muszą być dobre pytania
Persona musi zawsze dostarczyć informacji na określony temat. To pozwala zidentyfikować użytkownika końcowego aplikacji. Oto przykładowe pytania, na które persona musi odpowiedzieć:
Jakie informacje są niezbędne i w którym momencie dnia?
Czy użytkownik koncentruje się tylko na jednej rzeczy równocześnie?
Czy użytkownik robi sobie częste przerwy podczas swoich doświadczeń z aplikacją?
Dlaczego użytkownik chce używać produktu?
Co motywuje użytkownika do użytkowania konkretnego produktu?
Dlaczego to ma być nasz produkt?
Co powinno odróżnić nasz produkt od konkurencji?
Dzięki używaniu personas, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na te wszystkie pytania naszych użytkowników. Persona pomaga napisać instrukcję użytkowania aplikacji. Persona pozwala zespołowi programistycznemu stwierdzić, czy spełnia się realne potrzeby użytkownika. Personas nie są i nigdy nie były tym, co ludzie chcą opowiedzieć o sobie. Personas są obserwacjami i opisami, odpowiadającymi na pytanie: dlaczego człowiek robi pewne rzeczy? Jaka jest jego motywacja?
Personas muszą stanowić realne korzyści dla badań User Experiences
Personas są skuteczne na każdym etapie rozwoju projektu, począwszy od projektowania aplikacji. To pomaga projektantom pozostawić na jakiś czas wymagania i rezultaty. To rozwiązanie pozwala projektantom skupić się na celach użytkownika. Persona pozwala nadać nazwę, twarz i historię użytkownika, dla którego projektuje się aplikację. Pojęcie użytkownika aplikacji przestaje być odległym słowem, a staje się rzeczywistą osobą, z której opinii można skorzystać podczas procesu projektowania aplikacji. Jeśli nie masz pojęcia, kim jest twój użytkownik, nie możesz nic zaprojektować. Projektujesz wszystko pod ogół użytkowników, zamiast projektować pod określonego użytkownika.
I jeszcze raz, personas są korzystne, aby:
Określić danego użytkownika, jego cele i potrzeby.
Pozwolić zespołom na wytworzenie strategii projektowania produktu w porozumieniu z jego użytkownikami końcowymi.
Określić możliwości i braki w produkcie, aby umiejętnie pokierować strategią produktu.
Skoncentrować się na projektowaniu określonego celu, który reprezentuje większą grupę użytkowników.
Szybko dostać wiadomość i potrzebach społeczności użytkowników aplikacji, dzięki czemu znacznie skraca się koszty oraz czas, które są potrzebne do uzyskania wymagań projektu.
Pomóc projektantom i programistom wczuć się w daną osobę. Pozwala to zrozumieć zachowania, motywacje i oczekiwania końcowych użytkowników aplikacji. Pomóc w ustaleniu priorytetów danych elementów w projekcie i rozwiązać spory w zespole projektowym w bardzo szybki i oszczędny sposób. Dać możliwość stałej oceny projektu i zatwierdzenia zmian, bez konieczności podniesienia częstotliwości badań użyteczności.
Nigdy nie przesadzaj z procesem tworzenia personas
Mimo, że personas mogą zmniejszyć wiele kosztów i czasu oraz przynoszą rozległe korzyści, mogą także stać się przyczyną upadku zespołu projektowego. Zobacz i zrozum poniższe zdanie. Jeśli twój zespół projektowy spędza zbyt wiele czasu oraz poświęca zbyt dużo wysiłku na rozwijanie osobowości persony i skupia się na zbyt wielu szczegółach osobowości personas, może zużywać zbyt dużą ilość czasu na bezsensowne tworzenie wielkich dokumentów. Ten wysiłek w przypadku tworzenia personas jest zbyteczny.
Stworzenie dobrej persona wymaga szybkich badań ilościowych i jakościowych, ale opis persona powinien się zmieścić na jednej, maksymalnie dwóch stronach. Nie pisz nigdy nic więcej. To nie jest praca opisowa. Pamiętaj, trzymaj się z daleka od obowiązków i odpowiedzialności. Jeśli to zrobisz, będziesz się mógł skoncentrować na umiejętnościach, postawie, motywacji, środowisku i celu persona.
Zbieranie opinii jest dobre, ale zbieranie informacji o motywacji jest lepsze
Słuchanie klientów jest bardzo dobre dla każdego biznesu. Jest też bardzo ważne. Jest ważne, żeby się dowiedzieć, co klient myśli, czego chce. Denerwujące jest, jeśli firma software robi badania wśród klientów branży budowlanej, a robi program dla agencji nieruchomości.
Użytkownik nie zawsze wie, czego potrzebuje lub nie jest w stanie wyrazić tego w dobry sposób. Aby tego uniknąć, nie należy prosić o opinie, tylko skupić się na motywacji. Obserwacja jest zawsze kluczem i podstawą do tworzenia personas. To pozwala zrozumieć, co kieruje użytkownikiem. Wszystko trzeba budować wokół pytania: dlaczego? Personas muszą wyrażać to, co użytkownik musi zrobić To musi być robione sprawnie i skutecznie. Personas wraz z badaniami użyteczności, pozwalają zidentyfikować to, co użytkownik chcę. Pozwalają wprowadzać innowacje w danej dziedzinie. To personas zawdzięczamy sprawne procesy wytwarzania oprogramowania. Jeśli chcesz, żebym zaprojektował Ci personas do twojej aplikacji, personas wsparte badaniami rynku, zadzwoń do mnie +48 517 075 702
Ten i więcej artykułów znajdziesz tutaj:
http://www.adrian-stolarski.pl/index.php/post/index
Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 03.03.2013 o godzinie 04:24 z tematu "Tworzenie person, co to jest?"