Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Na stronie PIFS zamieszczono raport z badań rynku trenerów, który całkowicie nie zgadza się z moimi doświadczeniami. Niestsety nie ma tam podanej metodologii, w każdym razie wnioski z badań przeklejam.

Bardzo mi to pachnie próbą certyfikacji.

Co myślicie?
Więcej szczegółów na:

http://www.pifs.org.pl/index.php?sid=16


 Na rynku działa obecnie ponad 2.500 podmiotów prowadzących szkolenia oraz ponad 8.800 trenerów biznesowych.
 W związku ze środkami EFS powinno pojawić się w okresie ich wykorzystania do 2010 ponad 1500 nowych trenerów.
 NiezaleŜnie od EFS, w wyniku wzrostu gospodarczego, na rynku powinno pojawić się kolejnych ok. 880 trenerów
 Na przełomie 2008 i 2009 roku jeŜeli nastąpi zakontraktowanie całej alokacji 2007 oraz większości 2008 roku moŜe nastąpić kilkumiesięczny deficyt trenerów ok. 1700 trenerów. Deficyt moŜe być znacznie pomniejszony wykorzystaniem rezerwy wydajności
trenerów, która na dzisiaj wynosi poniŜej 3 dni na tydzień (średnia dla całego roku).
 Łączna liczba obecnych i nowych trenerów do przeszkolenia do 2010 roku moŜe wynieść blisko 4,5 tys. osób.
 Blisko 2.000 obecnych trenerów biznesowych jest „bardzo zainteresowanych” uzyskaniem Jednolitego Standardu Trenera, rozumianego jako szkolenie i certyfikacja łącznie a ponad 2200 jest gotowa za niego zapłacić kwotę średnio 4.800 PLN.
 Wśród obecnie aktywnych trenerów biznesowych, występuje większe zainteresowanie rozwojem warsztatu trenerskiego niŜ merytorycznym. Taka proporcja jest odwrotna w stosunku do proporcji szkoleń merytorycznych odbytych w przeszłości.
 Obecne szkoły trenerów (bez firm szkoleniowych dostarczających krótkie formy szkoleń) dysponują potencjałem szkoleniowym wielkości ok. 900 trenerów rocznie, co do roku 2010 daje deficyt około 1400 osób. Nie uwzględnione w obliczeniach, projekty
jednorazowe jak i nowe przedsięwzięcia, które zostały zaplanowane jako nowe szkoły trenerów oraz oferty części firm szkoleniowych, które mogą pretendować do miana szkoły trenerów, mogą z potencjalnie wypełnić tą lukę.
 Oferta merytoryczna szkół trenerów jest zróŜnicowana pod względem:
- programów szkoleń (zakresu kompetencji uzyskiwanych w toku uczenia się)
- czasu trwania szkoły
- sposobu uznawania kwalifikacji (zaświadczenia i certyfikaty własne, egzaminy, portfolio)
- ceny

konto usunięte

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

hahaha
Tadeusz przecież tutaj nawet nie ma co komentować
jakie liczby, jakie prognozy - ile finazji
hahaha sie uśmiałem
no pewnie masz racje juz im pomysłu brakuje na założenie kolejnego kagańca - inna sprawa że juz pewnie ze 100 firm/towarzyst/ stowarzyszeń/ fundacji próbuje nałożyć swoje "normy/standardy"
(najbardziej mi sie podoba to co się dzieje w NPL no norlanie co "mistrzunio" to nowe standardy - ktoś się marketingu oczytał i zakłąda nowa dziedzinę żeby być pierwszym i wyznacza swój standard tylko że nikt nie chce nim podazać...)
hahaha (powtórze)
(nie to żebym był przeciwko ujednoliceniu i podnoszeniu usługi ale nie widzę takiej możliwości patrząc na to co się dzieje ... doświadczenie i warsztat żaden ale "Centrum..." jest - szkoda gadać)
pozdrawiam
Malgorzata Saadani

Malgorzata Saadani Coach ICC, trener,
konsultant
ds.etykiety i
wizerunku (co...

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Kolejne proby standardyzacji i certyfikacji to chyba choroba zakazna z Brukseli. Ludzie, opamietajcie sie, jesli ktos jest fachowcem w swojej dziedzinie to ma prawo dzielic sie swoja wiedza z osobami chetnymi do skorzystania z takiej oferty...
Tomasz S.

Tomasz S. Digital Marketing/
Recruitment/
Management,
www.staskiewi...

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Najlepszą instytucją certyfikującą jest sam wolny rynek.
Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

wiecie, ja też mam takie zdanie (co do wolnego rynku rzecz jasna), tylko leci 14 mld (MILIARDÓW!!!) euro na szkolenia do 2013 i to naprawdę zdereguluje rynek. Kto się teraz politycznie zakręci ten zostanie (zresztą z tego co wiem tak właśnie to działa w Niemczech); za głlwę się złapałem, gdy przeczytałem cały raport - odbieram to jako dowód dla tezy jedynie słusznej - EFS daje pieniądze na trenerów, ktoś te pieniądze zyskuje, certyfikuje trenerów i wtedy wieeelu ludzi ma świetnie płatną pracę za...papier. Nie za umiejętności. Dlatego się boję. brrrr. A może jestem zbyt oldskullowy :)
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Tomasz Staśkiewicz:
Najlepszą instytucją certyfikującą jest sam wolny rynek.
bez dwóch zdań się zgodzę ... to rynek a ściślej rzecz ujmując uczestnicy weryfikują trenera (oczywiście są wyjątki)
Pozdrawiam
Jola Porębska

Jola Porębska Partner, doradca /
MCS, Human Capital

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Witam :-)

Raport jest rzeczywiście... mocno zastanawiający i tendencja jasna
Marek Urban

Marek Urban Trener i menedżer
sprzedaży

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Tadeusz Reimus:
wiecie, ja też mam takie zdanie (co do wolnego rynku rzecz jasna), tylko leci 14 mld (MILIARDÓW!!!) euro na szkolenia do 2013 i to naprawdę zdereguluje rynek.


A nie jest tak, że ta kasa to jest na całą masę działań, które ogólnie zwane są "szkolenia i kursy", a więc: szkolenia dla bezrobotnych, dla niepełnosprawnych, szkolenia typu "kasa fiskalna dla gospodyń domowych", kursy językowe, kursy na prawo jazdy, studia podyplomowe itp. itd. Na szkolenia - nazwijmy to - stricte biznesowe nie zostaje wcale aż tak mega dużo pieniędzy, zwłaszcza w rozbiciu na województwa.
Poza tym nie każdy będzie mógł skorzystać z tych pieniędzy, a szkolić pracowników będzie trzeba. Tak więc tą kasę trzeba chyba traktować jako dodatkowe środki, a nie jakieś wielkie zagrożenie.
Tak więc sądzę, że jak ktoś jest dobry, to się nie ma czego bać.
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Rynek szkoleniowy jest bardzo zróżnicowany. Funkcjonują małe firmy, ale nie zapominajmy o wielkich ośrodkach edukacyjnych (uczelnie), które również realizują bardzo dużo projektów szkoleniowych dla biznesu.

Ośrodki akademickie mają dużą siłę przebicia i nie wierzę w to, że podpiszą się pod pomysłem certyfikacji swojej kadry.

Wybitny ekspert z danej dziedziny, autor wielu publikacji i trener biznesu ma zrobić certyfikacik uprawniający do prowadzenia szkoleń lub nawet pokazujący, że ma takie kompetencje.

To nie przejdzie :)

Może dotyczyć to jedynie osób nie związanych z środowiskiem akademickim i tematyki raczej "miękkiej".

Nawet jeśli tak to pozostanie problem trenerów wewnętrznych.

Osobiście nie widzę powodu do wprowadzania certyfikacji, a rynek jest stosunkowo stabilny (nawet przy uwzględnieniu EFS i trendu powstawania dużej liczby nowych trenerów).

Osoby o niskich kompetencjach raczej się na nim długo nie utrzymają.

Zresztą zwróćcie uwagę na sygnalizowane bariery wejścia w ten rynek. Doświadczenie praktyczne, szkoleniowe itp.

Oprócz kilku przypadków firmy stawiają na profesjonalistów. Bo porażka trenera jest porażką firmy, a to szkodzi jej biznesowi.

Wierzmy w rynek i jego mechanizmy, a to że czasem są wyjątki związane z jakością ..... Ale to chyba raczej problem firm mających małe doświadczenie w realizacji projektów szkoleniowych.Tomasz Wudarzewski edytował(a) ten post dnia 20.01.08 o godzinie 09:50
Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Tomek, ale ja właśnie o tym - sam się nie boję i mam wielką wiarę w to, że rynek weryfikuje. Tylko zastanawia mnie to, że TAKI raport i TAKIE działania idą ze strony organizacji, która bądź co bądź powinna dbać o interesy firm szkoleniowych (działających na rynku, tak? :)
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Firm szkoleniowych czy trenerów ? :) Moim zdaniem pachnie to próbą ograniczania pracy w zawodzie trenara.

Co do raportu. Dokładnie tak jak napisałeś. Jeśli nie znamy metotologii badań i prac związanych z rportem to ciżko coś powiedzieć.

Ale raport wygląda na czystą analizę popytu przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek.

Jesteśmy potncjalnymi klientami na szkolenia :)

Tylko jeśli na tym rynku działa wielu profesjonalistów (a działa) to nie rozumiem potrzeby szkoleń :)

To taka nauka dla papierka :):)
Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

No chyba dla papierka. Teraz jeszcze niegroźna ("bo to spisek, Panie, brutalny atak" :), ale za 3-4 lata potrafię sobie wyobrazić ustawę, która mówi, że Klient musi ponosić koszty VAT, jeżeli trener, czy firma nie jest certyfikowana, przez jakiś stworzony do tego urząd. Albo, że budżetówka albo NGO'sy nie podpisują kontraktów bez jakiegoś papieru. Sytuacja analogiczna do tego co się dzieje z nauczycielami.

Dla profesjonalistów to nie ma znaczenia - na razie

Najbardziej rozbawiła mnie jeden wniosek z raportu:

"Wśród obecnie aktywnych trenerów biznesowych, występuje większe zainteresowanie rozwojem warsztatu trenerskiego niŜ merytorycznym. Taka proporcja jest odwrotna w stosunku do proporcji szkoleń merytorycznych odbytych w przeszłości"

Ciekawe czemu? :)
Anna  Leśnikowska-Jaro s

Anna
Leśnikowska-Jaro
s
Psycholog, Trener
Biznesu dla firm
produkcyjnych, HR
Kons...

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

czytam sobie co dotychczas napisano i ma taką refleksję, że trenerzy reagują na "train the trainer" jak nasi niezmotywowani uczestnicy..., we are the best of!
tak, tak wyluzujmy, przecież tych managerów, co to im się nie spieszy na szkolenia, też zweryfikuje rynek

a raport? jest użytecznym narzędziem dla szkół trenerów, przy staraniu się o środki unijne; badanie potrzeb zrobione, kierunki określone, ceny sprawdzone, można pisać wniosek o dotację; uczestnicy zawsze się znajdą, Ci którzy dostrzegą korzyści
Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Anna Leśnikowska-Jaros:
czytam sobie co dotychczas napisano i ma taką refleksję, że trenerzy reagują na "train the trainer" jak nasi niezmotywowani uczestnicy..., we are the best of!
tak, tak wyluzujmy, przecież tych managerów, co to im się nie spieszy na szkolenia, też zweryfikuje rynek

a raport? jest użytecznym narzędziem dla szkół trenerów, przy staraniu się o środki unijne; badanie potrzeb zrobione, kierunki określone, ceny sprawdzone, można pisać wniosek o dotację; uczestnicy zawsze się znajdą, Ci którzy dostrzegą korzyści

Anna, tutaj masz trochę racji, że sam styl tego raportu alergizuje trenera (no przynajmniej mnie). Tylko z mojej kamery to nie jest kwestia nawet samego raportu (który, umówmy sie mógłby być bardziej merytoryczny), tylko globalnej skali instytucji, która go wydaje, a która - przypomnę - nie jest firmą szkoleniową, tylko politycznym stowarzyszeniem firm mających reprezentować całe środowisko.

Gdyby było tak jak mówisz (że każdy z uczestników ocenia realne korzyści ze szkoleń TTT w ramach EFS i albo na nie idzie albo nie) to ja nie mam zastrzeżeń - sam chętnie skorzystam :) I to jest rynkowe. Raport idzie dalej, mówiąc, że logicznym następstwem wrzucenia trenerów na rynek jest ich certyfikacja. Przez PIFS, czyli przez EFS. Niezależnie od doświadczenia i wcześniejszych kursów trenera. Pachnie mi to kartelem :)
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

To nie chodzi o sprawę rozwoju.

Znacie jakieś certyfikaty uprawniające do pracy na stanowisku menedżerskim ?

Tylko w bardzo wyjątkowych sytuacjach wydaje się uprawnienia.

Biegły rewident, prawnik. To nieliczne zawody.

Szkolenia są ważne, ale chyba ciężko je przyrównać do odpowiedzialności jaką ponosi kadra menedżerska.

Z całym szacunkiem dla trenerów i szkoleń. Społeczna odpowiedzialność i ryzyko zawodowe jest bardzo małe.
Marta Mortka

Marta Mortka trener / nauczyciel
(obecnie przedmiotów
zawodowych ekono...

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Witam,

Tak sobie myślę, że stawiane obecnie wyzwania czy to przez potrzeby różnych grup (a więc szkoleniowców, właścicieli firm, pracowników, osoby bezrobotne, urzędników itp.), czy też przez tendencję rynku koncentrującą się czasami na egzekwowaniu dokumentów potwierdzających profesjonalizm i doświadczenie np. szkoleniowe(w różnych branżach), kończąc na raportach niezbędnych między innymi do analiz rynkowych, niejednokrotnie wskaźnikowo i statystycznie niezbędnych do finansowania różnych przedsięwzięć unijnych po prostu jest najnormalniejsze na świecie.

Jak to mawiają "jest ryzyko jest zabawa". Mnie nie dziwi fakt iż unijne pieniądze wydatkowane są w sposób narzucony formalnie czy merytorycznie. Oczywiście nie dajmy się zwariować, nowe trendy weryfikujące trenerów, szkoleniowców, coachów czy nauczycieli podporządkowane są też pod potrzeby i wyzwania różnych zleceniodawców, darczyńców, pomysłodawców, parlamentarzystów, na nas samych kończąc. Nie tylko rynek ma w tym udział ;) Nawet osoby, które korzystają z machiny, jakiej jest ciągły i ustawiczny proces edukacji czy szkoleń mogą same wybierać sobie "owych profesjonalistów", którzy uraczą ich swą troską i pomogą w zdobywaniu nowych kompetencji czy doświadczeń ;) Certyfikat w tym nie pomoże jeśli strony nie spełnią swych oczekiwań.

Tak więc nie obawiajmy się, każdy z nas na swój zawodowy i osobowościowy sposób determinuje potrzeby szkoleniowe z różnymi korzyściami :). Miejsca dla wszystkich odpowiedzialnych za swą profesję na naszym polskim rynku starczy .....

Pozdrawiam :)
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Możliwie Pani Marto,

ale pieniądze idą też na hotele, drukarnie, ksera, agencje reklamowe no i same firmy szkoleniowe.

Dlaczego certyfikowani mają być tylko trenerzy ? A może wprowadzić certyfikację dla firm szkoleniowych :)

Mam propozycję :

1. ISO, SIX SIGMA, I wdrożona strategiczna karta wyników
2. 10 lat doświadczenia
3. Zatrudnienie min. 20 osób

i ukończony kurs :) za 4800 X 10

Nie w moim interesie jest zwiększanie liczby trenerów.

Ale wolnego rynku i dobrych praktyk trzeba bronić
Anna  Leśnikowska-Jaro s

Anna
Leśnikowska-Jaro
s
Psycholog, Trener
Biznesu dla firm
produkcyjnych, HR
Kons...

Temat: Wyniki badania rynku trenerów 2007

Tadeusz Reimus:
(...)tylko globalnej skali instytucji, która go wydaje, a która - przypomnę - nie jest firmą szkoleniową, tylko politycznym stowarzyszeniem firm mających reprezentować całe środowisko.

żadna firma, która ma cel biznesowy, nie ma czasu na takie "poboczne" idee, właśnie takie zadanie mają stowarzyszenia; obciążenie lobbingowe jest zawsze tam, gdzie spotykają się idealiści z ludźmi "dobrej woli" - wliczone w ryzyko

Raport idzie dalej, mówiąc, że logicznym następstwem wrzucenia trenerów na rynek jest ich certyfikacja. Przez PIFS, czyli przez EFS. Niezależnie od doświadczenia i wcześniejszych kursów trenera. Pachnie mi to kartelem :)

Raporty kończą się wnioskami; nie pisałeś nigdy? ;)
PIFS chce certyfikować czy wyznaczać standardy?
Wielu trenerów ma bogate doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, (mniejsze w badaniu potrzeb i ewaluacji). Myślę, że zrobienie portfolio do certyfikacji powinno być bułką z masłem dla ekspertów od szkoleń. Pieniądze i tak da UE.Anna Leśnikowska-Jaros edytował(a) ten post dnia 21.01.08 o godzinie 21:55



Wyślij zaproszenie do