Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Witam serdecznie,
Czy spotkaliście się Państwo z czymś takim jak zmiana (korekta) wniosku o wydanie decyzji środowiskowej? Zgłosił się Inwestor, który złożył papiery (wniosek i KIP) na pojedynczą turbinę Fuhrlandera, który jak wiadomo niedawno zbankrutował. Inwestor dogadał się z innym producentem i przygotował raport pod inną maszynę. Pytanie czy jest szansa (poparta zapisami prawnymi) na złożenie korekty do pierwotnego wniosku bez składania ponownego wniosku i powtarzania etapu opiniowania w RDOS i Sanepidzie.
Zakładając, że urząd nie zgodzi się na korektę wniosku, czy zasadne (mogące przyspieszyć postępowanie) wg Państwa będzie złożenie KIP i nowego wniosku razem z raportem oddziaływania na środowisko? Przedsięwzięcie kwalifikowane do mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. W przypadku przedsięwzięć zawsze znacząco oddziałujących na środowisko sytuacja taka jest dopuszczalna w oos. Co w przypadku przedsięwzięć z II grupy? Czy ewentualne złożenie karty z raportem może pomóc (przyspieszyć) czy jedynie zagmatwa procedurę nie przekładając się na uprawnienie jej przebiegu.
I ostatnie pytanie. Czy poprzedni wniosek (Fuhrlander) powinien być wycofany przed złożeniem nowego? Czy może być wycofany po złożeniu nowego wniosku ? Czy późniejsze wycofanie wnisoku nie spowoduje konieczności uwgzlędnienia oddziaływania skumulowanego. Czy wnioski te nie będą traktowane jako dwie różne inwestycje (de facto w tym samym miejscu)?
Sprawa nie jest typowa dlatego proszę o opinię specjalistów za którą z góry dziękuję.
Marta Kaczmarek

Marta Kaczmarek Specjalista d/s
ochrony środowiska

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Witam,

Niestety w opisanej sytuacji sprawy nie da się przyspieszyć. Oczywiście można złożyć
wniosek o zmiany we wniosku o wydanie DSU, do którego należy dołączyć poprawną KIP , mapę ewidencyjną etc. ale to i tak wiąże się z ponownymi opiniami RDOŚ-u i Sanepidu.

Aby uniknąć bałaganu w dokumentacji Pańskiej oraz urzędów najrozsądniej będzie umorzyć wszczęte postępowanie i jednocześnie złożyć nowy wniosek o wydanie DSU - tę samą dokumentację musi Pan załączyć do wniosku o zmianę jaki i do wniosku o wydanie DSU.
Proponuję zrobić to w następujący sposób: napisać wniosek o umorzenie "starego"
postępowania; dodatkowo w tym wniosku zaznaczyć prośbę o przeniesienie opłaty skarbowej
(205 zł) na nowy wniosek o wydanie DSU; w urzędzie złożyć jednocześnie wniosek o umorzenie
oraz wniosek o wydanie "nowej" DSU.
Tak naprawdę nowe postanowienie o obowiązku sporządzenia raportu ooś przy dobrej organizacji
UG oraz sprawnej współpracy urząd - inwestor, w ciągu 30 dniu powinno pojawić się u Inwestora.

Na pewno nie przyśpieszy Pan tematu w momencie kiedy złożymy jednocześnie KIP i raport ooś.
Po pierwsze podstawę oraz zakres sporządzanego raportu ooś stanowi postanowienie organu wydającego DSU o obowiązku przeprowadzenia ooś. A wydanie postanowienia poprzedza złożenie wniosku z KIP. Tak właśnie wygląda procedura dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
PS. Składając wniosek o wydanie DSU z KIP zawsze istnieje możliwość że organ uzna iż nie ma
konieczności przeprowadzenia ooś. Musimy brać pod uwagę wszystkie możliwości ;-)

pozdrawiam
M.K.
Michał K.

Michał K. Ambiens. Doradztwo
Środowiskowe w
procesie
inwestycyjnym.

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Witam,

Moim zdaniem kluczowa kwestia to parametry nowej maszyny i lokalizacja.
Jeśli parametry nie zmieniły się istotnie względem tych z wniosku i lokalizacja jest zgodna to powinno udać się szybka aktualizacja. To wariant możliwie najszybszy.

Wariant najbardziej optymalny to umorzenie dotychczasowego postępowania i wystąpienie z nowym wnioskiem. Jeśli jest czas, np. trwają jeszcze monitoringi to ten wariant wydaje się najrozsądniejszy.

P.S. Nie warto we wniosku wskazywać konkretny model maszyny i nazwę producenta.

--
Pozdrawiam
Michał Kaczerowski

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Witam,
Dziękuję za podpowiedzi w sprawie. Dodam tylko że lokalizacja projektu się nie zmieniła. Błędem inwestora było oczywiście sprecyzowanie producenta (chociaż teraz w postępowaniach z tego co mi wiadomo nie ma już możliwości umieszczania konkretnych nazw firmowych) i konkretnych wymiarów turbiny. Próba złożenia korekty do pierwotnego wniosku nie została pozytywnie przyjęta przez urzędniczkę w gminie. Ostatecznie będziemy musieli złożyć nowy wniosek. Niestety wpłynie to na czas postępowania bo monitoringi zakończone i raport też już przygotowany.
Panie Michale pytanie na przyszłość czy tą wspomnianą aktualizację można wg Pana "podeprzeć" jakimś kruczkiem prawnym. W ustawie niestety nie znalazłem wzmianki o takiej możliwości (korekta wniosku).
Jeszcze jedno pytanie związane z tematem. Jakie doświadczenia mają Państwo z przygotowywaniem raportów w sposób dosyć ogólny tj. podanie maksymanych wymiarów turbin i przygotowanie analiz szczegółowych (hałas, migotanie, krajobraz) dla najbardziej niekorzystnej mieszczącej się w widełkach podanych w raporcie. Jak RDOSie w których prowadzicie Państwo postępowania traktują takie przypadki?
Michał K.

Michał K. Ambiens. Doradztwo
Środowiskowe w
procesie
inwestycyjnym.

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Andrzej Wojas:
Witam,
Dziękuję za podpowiedzi w sprawie. Dodam tylko że lokalizacja projektu się nie zmieniła. Błędem inwestora było oczywiście sprecyzowanie producenta (chociaż teraz w postępowaniach z tego co mi wiadomo nie ma już możliwości umieszczania konkretnych nazw firmowych) i konkretnych wymiarów turbiny. Próba złożenia korekty do pierwotnego wniosku nie została pozytywnie przyjęta przez urzędniczkę w gminie. Ostatecznie będziemy musieli złożyć nowy wniosek. Niestety wpłynie to na czas postępowania bo monitoringi zakończone i raport też już przygotowany.
Panie Michale pytanie na przyszłość czy tą wspomnianą aktualizację można wg Pana "podeprzeć" jakimś kruczkiem prawnym. W ustawie niestety nie znalazłem wzmianki o takiej możliwości (korekta wniosku).

Przy dwóch lokalizacjach uprawialiśmy taki manewr i za każdym razem podparte to było zdrowym rozsądkiem uczestników postępowania :)
Jeszcze jedno pytanie związane z tematem. Jakie doświadczenia mają Państwo z przygotowywaniem raportów w sposób dosyć ogólny tj. podanie maksymanych wymiarów turbin i przygotowanie analiz szczegółowych (hałas, migotanie, krajobraz) dla najbardziej niekorzystnej mieszczącej się w widełkach podanych w raporcie. Jak RDOSie w których prowadzicie Państwo postępowania traktują takie przypadki?

Praktycznie zawsze tak budujemy dokumentację.
Doświadczenie ? Jak najbardziej pozytywne :)

--
Pozdrawiam
Michał Kaczerowski

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Michał K.:
Przy dwóch lokalizacjach uprawialiśmy taki manewr i za każdym razem podparte to było zdrowym rozsądkiem uczestników postępowania :)

Rozumiem, że złożył Pan wniosek o korektę wniosku o wydanie DUS (razem ze zaktualizowaną KIP?). Czy urząd ustosunkował się jakoś do tego wniosku (odpowiedź pisemna). Czy korekta wniosku była opiniowana w urzędach opiniujących (Rdos, sanepid)?
Czy postępowanie w tych przypadkach wyglądało następująco? :
wniosek + KIP -> nałożenie obowiązku sporządzenia raportu (po opiniowaniu) -> wniosek o korektę wniosku -> ?? (odpowiedź gminy?) -> ponowne opiniowanie ? -> złożenie raportu -> postanowienie RDOŚ -> Decyzja środowiskowa
Marta K.:
Proponuję zrobić to w następujący sposób: napisać wniosek o umorzenie "starego"
postępowania; dodatkowo w tym wniosku zaznaczyć prośbę o przeniesienie opłaty skarbowej
(205 zł) na nowy wniosek o wydanie DSU; w urzędzie złożyć jednocześnie wniosek o umorzenie
oraz wniosek o wydanie "nowej" DSU.

Urzędniczka nie widzi możliwości przeniesienia opłaty :). Nie są to duże pieniądze, ale czy mogłaby Pani podać podstawę prawną. Urzędniczka jest bardzo skrupulatną osobą :).Andrzej Wojas edytował(a) ten post dnia 30.10.12 o godzinie 15:08
Marta Kaczmarek

Marta Kaczmarek Specjalista d/s
ochrony środowiska

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Urzędniczka nie widzi możliwości przeniesienia opłaty :). Nie są to duże pieniądze, ale czy mogłaby Pani podać podstawę prawną. Urzędniczka jest bardzo skrupulatną osobą :).

Jeśli chodzi o kwestię opłaty skarbowej z prawnego punktu
widzenia Urząd w momencie kiedy postępowanie zostaje umorzone powinien
zwrócić Panu opłatę skarbową (parag. 9 ustawy o opłacie skarbowej)
a Pan składając nowy wniosek musi ją ponownie uiścić.
W związku z tym faktem często w gminach praktykowałam jedynie przeniesienie
aby uniknąć zbędnych formalności. Szczerze mówiąc jeszcze nie spotkałam się z "oporem"
urzędników w tej sprawie - pieniądze tak naprawdę i tak zostają w urzędzie.
Chyba że Urząd uważa iż jakieś czynności w Pana sprawie zostały wykonane wówczas
może nie zrócić opłaty w całości tylko jakąś jej część dlatego może nie być możliwości przeniesienia
na nowy wniosek.

PS. Zainteresowała mnie ta sprawa więc mam jedną prośbę a mianowicie: proszę zapytać urzędniczki (jeśli oczywiście istnieje taka możliwość) jaka jest podstawa prawna braku możliwości przeniesienia opłaty skarbowej ??

Podsumowując każdy urząd nawet tej samej rangi rządzi się swoim prawem ;-)

pozdrawiam
M.K.

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Słowo "rządzi" bardzo dobrze odzwierciedla zaistniałą sytuację. Myślę, że nie będziemy nadmiernie forsować przeniesienia tej opłąty, ale postaram się dowiedzieć dlaczego Pani urzędniczka tak stanowczo odmówiła tej możliwości.
Oprócz tego urzędniczka ma kolejne obiekcje. W tym momencie prowadzona jest procedura uchwalania planu pod tą inwestycję. Obowiązującego planu na terenie inwestycji nie ma, jest jedynie studium, które zgodne jest z zamierzeniem. Pani w urzędzie twierdzi (narazie bez konsultacji z radcą), że zawiesi postępowanie do czasu uchwalenia planu. Podaliśmy jej zapisy ustawy ooś art.77 ust. 2 pkt. 3 i art. 80 ust. 2, w których mowa o konieczności zgodności z uchwalonym planem miejscowym. W tym momencie Planu nie ma więc dla mnie sprawa jest klarowana.Andrzej Wojas edytował(a) ten post dnia 31.10.12 o godzinie 12:56

konto usunięte

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Andrzej Wojas:
Słowo "rządzi" bardzo dobrze odzwierciedla zaistniałą sytuację. Myślę, że nie będziemy nadmiernie forsować przeniesienia tej opłąty, ale postaram się dowiedzieć dlaczego Pani urzędniczka tak stanowczo odmówiła tej możliwości.
Oprócz tego urzędniczka ma kolejne obiekcje. W tym momencie prowadzona jest procedura uchwalania planu pod tą inwestycję. Obowiązującego planu na terenie inwestycji nie ma, jest jedynie studium, które zgodne jest z zamierzeniem. Pani w urzędzie twierdzi (narazie bez konsultacji z radcą), że zawiesi postępowanie do czasu uchwalenia planu. Podaliśmy jej zapisy ustawy ooś art.77 pkt. 2 ust. 3 i art. 80 pkt. 2, w których mowa o konieczności zgodności z uchwalonym planem miejscowym. W tym momencie Planu nie ma więc dla mnie sprawa jest klarowana.


No to jeśli nie ma jeszcze planu mpzp to powinna Pani urzędnik zgodnie z art 77 ust. 2 pkt 3 napisać informację o jego BRAKU.

A jak sprawdzić zgodność z planem jeśli go nie ma? Dlatego nie ma możliwości stosowania art. 80 ust. 2. bo jak wcześniej napisałem, Pani powinna wydać informację o BRAKU mpzp.

W takich przypadkach procedury mogą biec równolegle w mojej opinii. Nie jest możliwe uzyskanie DUŚ jeśli inwestycja byłaby NIEZGODNA z zapisami mpzp. Ale z tego co wiem interpretacja tego w każdym urzędzie wygląda inaczej.

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Michał R.:

No to jeśli nie ma jeszcze planu mpzp to powinna Pani urzędnik zgodnie z art 77 ust. 2 pkt 3 napisać informację o jego BRAKU.

A jak sprawdzić zgodność z planem jeśli go nie ma? Dlatego nie ma możliwości stosowania art. 80 ust. 2. bo jak wcześniej napisałem, Pani powinna wydać informację o BRAKU mpzp.
Dokładnie ten sam argument został jej przedstawiony. Skoro Plan jest w uchwalaniu to nijak się on ma do innych postępowań m.in dlatego, że na etapie opiniowania, konsultacji społecznych może się zmieniać. Stwierdzenie niezgodności z planem, który jest uchwalany nie ma jakiejkolwiek podstawy prawnej. De facto po uchwaleniu tego planu inwestycja będzie zgodna z planem, bo pod nią plan jest zmieniany. Druga sprawa że nie ma też podstawy prawnej do oczekiwania na uchwalenie tego planu. Miejmy nadzieje że radca prawny będzie miał podobne stanowisko i przekona do niego urzędniczkę.

konto usunięte

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Andrzej Wojas:
Michał R.:

No to jeśli nie ma jeszcze planu mpzp to powinna Pani urzędnik zgodnie z art 77 ust. 2 pkt 3 napisać informację o jego BRAKU.

A jak sprawdzić zgodność z planem jeśli go nie ma? Dlatego nie ma możliwości stosowania art. 80 ust. 2. bo jak wcześniej napisałem, Pani powinna wydać informację o BRAKU mpzp.
Dokładnie ten sam argument został jej przedstawiony. Skoro Plan jest w uchwalaniu to nijak się on ma do innych postępowań m.in dlatego, że na etapie opiniowania, konsultacji społecznych może się zmieniać. Stwierdzenie niezgodności z planem, który jest uchwalany nie ma jakiejkolwiek podstawy prawnej. De facto po uchwaleniu tego planu inwestycja będzie zgodna z planem, bo pod nią plan jest zmieniany. Druga sprawa że nie ma też podstawy prawnej do oczekiwania na uchwalenie tego planu. Miejmy nadzieje że radca prawny będzie miał podobne stanowisko i przekona do niego urzędniczkę.


Oby się udało :) proszę zwrócić jednak uwagę na ryzyko jakie towarzyszy takiemu podejściu, jakie Państwo wybraliście, mianowicie: co jeśli na etapie zmiany planu, ktoś będzie chciał przesunąć turbinę, albo zapisy będą nieco inne od pierwotnie przyjętych założeń (np max wysokość konstrukcji). Uzyska Pan DUŚ, którego później nie będzie można zrealizować bo zapisy w mpzp będą inne). Ale jak pisałem wcześniej - należy uznać to jako ryzyko inwestycyjne.
Przy dobrej synchronizacji obu procesów (mpzp i DUŚ) ryzyko to można zneutralizować, a tym samym zyskać sporo czasu.

Pozdrawiam

M.

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Michał R.:

Oby się udało :) proszę zwrócić jednak uwagę na ryzyko jakie towarzyszy takiemu podejściu, jakie Państwo wybraliście, mianowicie: co jeśli na etapie zmiany planu, ktoś będzie chciał przesunąć turbinę, albo zapisy będą nieco inne od pierwotnie przyjętych założeń (np max wysokość konstrukcji). Uzyska Pan DUŚ, którego później nie będzie można zrealizować bo zapisy w mpzp będą inne). Ale jak pisałem wcześniej - należy uznać to jako ryzyko inwestycyjne.
Przy dobrej synchronizacji obu procesów (mpzp i DUŚ) ryzyko to można zneutralizować, a tym samym zyskać sporo czasu.

Pozdrawiam

M.

Panie Michale zdajemy sobie sprawę z ryzyka jakie niesie takie "przyspieszenie" procedur. Dlatego czekaliśmy do zaopiniowania projektu planu. Póki co oporu społecznego nie było (co nie znaczy że nie będzie :) dlatego ryzyko było do przyjęcia (biorąc pod uwagę konsultacje społeczne).
Pozostały jeszcze przepychanki z urzędniczką, ale miejmy nadzieję na szczęśliwy finał.
Dziękuję za wszelkie rady. A może Pan miał jakieś doświadczenia ze składaniem korekty do wniosku o wydanie DUŚ (przez złożeniem raportu)?. Myśląc zdroworozsądkowo, zmiana zamierzenia w tym momencie (przed złożeniem raportu) nie wpływa na całość procedury. Urzędnicy mają jednak odmienne zdanie na ten temat.

konto usunięte

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

A może Pan miał jakieś doświadczenia ze składaniem korekty do wniosku o wydanie DUŚ (przez złożeniem raportu)?. Myśląc zdroworozsądkowo, zmiana zamierzenia w tym momencie (przed złożeniem raportu) nie wpływa na całość procedury. Urzędnicy mają jednak odmienne zdanie na ten temat.

Ja podchodzę zawsze do takich spraw możliwie bezpiecznie dla Inwestora. Wiem, że można namawiać urzędnika na pewne rzeczy, na które może lub nie musi się godzić. Piszę to mając na uwadze ewentualne SKO, gdzie koszą wszystkie niejasności i nieścisłości.

Na pewno Pan Michał K. w swojej wypowiedzi miał rację i się z nim zgodzę:
"Moim zdaniem kluczowa kwestia to parametry nowej maszyny i lokalizacja.
Jeśli parametry nie zmieniły się istotnie względem tych z wniosku i lokalizacja jest zgodna to powinno udać się szybka aktualizacja. To wariant możliwie najszybszy." W takim przypadku zrobiłbym korektę.

Jeśli jednak powyższe elementy się zmieniły, to ja bym proponował nowy wniosek - bezpieczniejsza ścieżka. Czasem lepiej miesiąc zaczekać na nową opinię niż później się męczyć kilka miesięcy z organami.Michał R. edytował(a) ten post dnia 31.10.12 o godzinie 15:43

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Sytuacja narazie stanęła pod znakiem zapytania. Gmina wgryza się w nasz wnisosek o korektę. Zobaczymy czym się to zakończy. Pani Marto, owszem czasowo nie zaoszczędzimy zbyt wiele, ale obawia nas jedna sytuacja. Zakończyliśmy już obserwacje ptaków i nietoperzy przeprowadzone zgodnie z wytycznymi z postanowienia o zakresie raportu. Załóżmy, że składając nowy wniosek RDOŚ wyda opinię przedstawiając nowe wytyczne do obserwcji :). Co wtedy? Sytuacja oczywiście hipotetyczna nie mniej jednak możliwa.
Michał K.

Michał K. Ambiens. Doradztwo
Środowiskowe w
procesie
inwestycyjnym.

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Andrzej Wojas:
Sytuacja narazie stanęła pod znakiem zapytania. Gmina wgryza się w nasz wnisosek o korektę. Zobaczymy czym się to zakończy. Pani Marto, owszem czasowo nie zaoszczędzimy zbyt wiele, ale obawia nas jedna sytuacja. Zakończyliśmy już obserwacje ptaków i nietoperzy przeprowadzone zgodnie z wytycznymi z postanowienia o zakresie raportu. Załóżmy, że składając nowy wniosek RDOŚ wyda opinię przedstawiając nowe wytyczne do obserwcji :). Co wtedy? Sytuacja oczywiście hipotetyczna nie mniej jednak możliwa.

Nowe wytyczne ?

--
Pozdrawiam
Michał Kaczerowski

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Michał K.:

Nowe wytyczne ?

Chodziło mi o nową metodykę wykonywania obserwacji środowiskowych (w szczególności nietoperzy). Nasz chiropterolog kilka razy o nich wspominał. Pomijając fakt obserwacji środowiskowych rzeczy które RDOŚ chce aby znalazły się w raporcie stale ewoluują. Mając aktualny zakres z 2011 podejrzewam że urzędnicy dorzucą coś "extra" co może znacząco odbić się na czasie aktualizacji raportu. Podjerzewam, że dla nich będzie to zupełnie nowe postępowanie i fakt że nowy wniosek jest niejako aktualizacją starego nie będzie dla nich żadnym argumentem do przepisania zakresu raportu.Andrzej Wojas edytował(a) ten post dnia 08.11.12 o godzinie 10:01
Marta Kaczmarek

Marta Kaczmarek Specjalista d/s
ochrony środowiska

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Andrzej Wojas:
Sytuacja narazie stanęła pod znakiem zapytania. Gmina wgryza się w nasz wnisosek o korektę. Zobaczymy czym się to zakończy. Pani Marto, owszem czasowo nie zaoszczędzimy zbyt wiele, ale obawia nas jedna sytuacja. Zakończyliśmy już obserwacje ptaków i nietoperzy przeprowadzone zgodnie z wytycznymi z postanowienia o zakresie raportu. Załóżmy, że składając nowy wniosek RDOŚ wyda opinię przedstawiając nowe wytyczne do obserwcji :). Co wtedy? Sytuacja oczywiście hipotetyczna nie mniej jednak możliwa.

Witam,

Nowe wytyczne dla monitoringów hmm.. nie jestem specjalistą w tej dziedzinie i nie śledzę
na bieżąco zmian w tym temacie jednakże pozwolę sobie podpytać znajomych przyrodników co na ten temat sądzą jak już będę coś w tym temacie wiedzieć podzielę się informacjami.

Jednakże mam jeszcze jeden pomysł jak wybrnąć z tej sytuacji: zakładam że w KIP wpisano
że planuje się instalację jednostki typu Fuhrlander o mocy do XXX średnicy wirnika do XXX wysokości wieży do XXX. Na dzień dzisiejszy fizycznie nie dostanie pan tego typu urządzenia dlatego szukamy
innego producenta turbin o zbliżonych parametrach (założenie: parametry nie mogą być wyższe niż te podane w KIP). Jeśli uda się Panu znaleźć takie urządzenie proponuję po porostu wykonać raport ooś i przy WARIANTOWANIU inwestycji jako wariant alternatywny przyjąć wstępnie założone przez Pana urządzenie czyli Fuhrlandera a jako wariant realizacyjny urządzenie innego producenta ale o zbliżonych parametrach (przy założenie że nie będą wyższe niż te przedstawione w KIP).
Sytuacja może zostać rozwiązana bez żadnych korekt oraz nowych wniosków.

pozdrawiam
Marta Kaczmarek
Marta Kaczmarek

Marta Kaczmarek Specjalista d/s
ochrony środowiska

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Poniżej przykład porównania parametrów urządzeń o zbliżonych mocach wytwórczych
(nie znam parametrów urządzenia przedstawionego przez Pana w KIP więc wybrałam FL2500).

Fuhrlander FL2500 dostępne średnice rotora 90-100 m; dostępne wysokości wież 85-160 m

"Zamienniki" innych producentów:
Nordex N90 2500 dostępne średnice rotora 90 m; dostępne wysokości wież 80-100 m
GeEnergy 100 2500 dostępne średnice rotora 100 m; dostępne wysokości wież 100 m

Zakładając że w KIP wpisał Pan parametry maksymalne tzn dla w/w przykładu byłoby to
rotor do 100m wieża do 160 m nie ma problemu ze znalezieniem zamiennika o zbliżonych parametrach; robimy wariantowość technologiczną przedsięwzięcia i sprawa załatwiona.

mam nadzieję że nie namieszałam Panu w głowie ;-) wszystko teraz zależy tak naprawdę od sposobu zapisu i szczegółowości informacji przedstawionych przez Pana w KIP

Marta Kaczmarek

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Pani Marto na wstępie dziękuję za głębszy wgląd w sprawę. Niesety KIP był przygotowywany przez inną firmę projektową, która prowadziła projekt dla inwestora, który się do nas zgłosił. Na nieszczęście w karcie były podane konkretne wartości i typ turbiny a nie wartości maksymalne. Mamy więc moc 2,5 MW a nie do 2,5 MW, wysokość wieży 100 m i średnicę 100 m. Jest bodajże 3 inne turbiny, które posiadają te same parametry Vensys 100, Nordex N100 i wspomniane przez Panią GE. Inwestor nie chce jednak powtórzenia sytuacji i obawy przed wycofaniem z produkcji czy bankructwem producenta. Chce uzyskać decyzję z parametrami maksymalnymi tj. moc do, wieża do, rotor do. Raport ma już gotowy dla aktualnych zamierzeń i zastaniawia się jak załatwić to w urzędzie. Rozważa złożenie nowego wniosku i umorzenie starego, ale czeka na decyzję gminy w sprawie wniosku o korektę poprzedniego wniosku.
Zakładając że gmina zgodzi sie na korektę, RDOS i sanepid nie wniosą sprzeciwu to czy widzą Państwo podstawę do uchylenia przyszłej decyzji jeżeli sprawą zajmie się SKO? Sprawa aktualizacji wniosku o wydanie DUŚ niestety nie jest ujęta w prawie (bynajmniej ja nic na ten temat nie znalazłem), dlatego ciężko przyjmować coś jako pewnik.
Z drugiej strony patrząc zdroworozsądkowo procedura środowiskowa jest tak długa (1-1,5) że w trakcie jej trwania w większości projektów następują drobne (i nie tylko) zmiany, podziały działek itd. Idiotyzmem moim zdaniem byłoby wymaganie w każdym takim przypadku składania nowego wniosku. Swoją drogą wymusza to jak największą możliwą ogólnikowość karty. I tego w tym przypadku zabrakło niestety. Trzeba więc walczyć tym co ma się w ręku :).
Jeżeli chodzi o nowe wytyczne do badań ptasich czy nietoperzowych to również nie jestem specjalistą i papuguję to co usłyszałem od kilku już osób. Nie wiem czy informacje są potwierdzone. Słyszałem też że w przygotowaniu są wytyczne co do oceny migotania cienia i wpływu na krajobraz. Jeżeli mają Państwo bardziej aktualne info niż ja chętnie przeczytam.
Michał K.

Michał K. Ambiens. Doradztwo
Środowiskowe w
procesie
inwestycyjnym.

Temat: Zmiana wniosku o wydanie DŚ

Andrzej Wojas:
Michał K.:

Nowe wytyczne ?

Chodziło mi o nową metodykę wykonywania obserwacji środowiskowych (w szczególności nietoperzy). Nasz chiropterolog kilka razy o nich wspominał. Pomijając fakt obserwacji środowiskowych rzeczy które RDOŚ chce aby znalazły się w raporcie stale ewoluują. Mając aktualny zakres z 2011 podejrzewam że urzędnicy dorzucą coś "extra" co może znacząco odbić się na czasie aktualizacji raportu. Podjerzewam, że dla nich będzie to zupełnie nowe postępowanie i fakt że nowy wniosek jest niejako aktualizacją starego nie będzie dla nich żadnym argumentem do przepisania zakresu raportu.

Nie ma nowej metodyki.
Są różne projekty natomiast RDOŚe (chyba wszystkie) oczekują praco monitoringowych zgodnie ze "starymi wytycznymi".

--
Pozdrawiam
Michał Kaczerowski

Następna dyskusja:

Zmiana prawa energetycznego




Wyślij zaproszenie do