Temat: Przeksięgowanie kosztów

Witam
Znajoma ma sytuację:
Mama była zatrudniona, otworzyła działalność. Na razie były tylko koszty.
Córka otworzyła niezależną działalność gospodarczą.
Po jakimś czasie Mama traci zatrudnienie. Żeby zaoszczędzić np na ZUSie chcą zamknąć działalność Mamy, ale wystawić fakturę na wartość kosztów poniesionych do tej pory na działalność Córki.

Czyli np koszty działalności Mamy 50k, wystawiają fakturę na firmę Córki 50k, działalność Córki ma nierozliczone koszty działalności Mamy.

Czy można tak zrobić? Czy ma znaczenie fakt, że pierwsze koszty w działalności Mamy powstały w poprzednim roku?
Obie działalności są VATowe, koszty do tej pory z VATem, VAT nie odbierany. Sprzedaż = 0.

Poradźcie proszę...

tak przy okazji - ile może kosztować profesjonalna opinia, i czy bazując na takowej można się nią ew. podpierać przed US?

pozdrawiam

Temat: Przeksięgowanie kosztów

Z jakiego tytułu miałaby być taka faktura? Rozumiem, że żadne usługi nie będą świadczone. VAT i dochodowego raczej nie będzie (jeśli wszystkie zakupy były z VAT z tą samą stawką co będzie sprzedaż i wszystkie koszty były takimi dla podatków).

Koszty usługi zależą od podmiotu ją świadczącego i zakresu analizy jaką chciałbyś znaleźć w takiej opinii. Opinia może zostać potraktowana jako dowód, dostarczyć Ci argumentów, ale nie wiąże organów.

Abstrahując od powyższego, jeśli nie będzie żadnych usług świadczonych przez matkę, to będzie to przestępstwo podatkowe. Żaden doradca podatkowy nie zasugeruje ci popełnienia przestępstwa skarbowego.

Inną kwestią jest możliwość "uratowania" tych kosztów w drodze legalnych kroków. Tak na szybko rysują mi się co najmniej dwa potencjalne rozwiązania. Pozdrawiam.

Temat: Przeksięgowanie kosztów

Generalnie firma została założona by świadczyć usługi w Internecie.
Strona jest w trakcie realizacji i to ona (jej tworzenie) jest kosztem ponoszonym przez działalność. Te koszty Matka chciałaby "przerzucić" na działalność córki - łącznie z domenami, prawami do ich używania itd. Czyli strona, która miała przynosić zyski działalności Matki ma być kupiona przez Córkę, tak by
1. Pokryć koszty poniesione (faktury, ZUS)
2. Nie zapłacić od tego podatku
No i teraz pytanie - czy wszystkie do tej pory poniesione koszty można tam wrzucić (nie ma tam takich rzeczy jak biuro, transport etc., a jedynie faktury wystawione przez firmy tworzące stronę).
Nie będą to więc usługi, a sprzedaż.

Temat: Przeksięgowanie kosztów

To jest zupełnie inna historia. Skoro ma dojść do sprzedaży przedsiębiorstwa, to oczywiście jest to legalne. Trzeba tylko dokładnie rozpoznać wszelkie skutki podatkowe związane ze sprzedażą i nabyciem sprzedaży przedsiębiorstwa. Jednakowoż nie polecam sprzedaży czegokolwiek pomiędzy członkami rodziny "po kosztach", bo z pewnością zostanie to uznane za cenę nierynkową i oszacowanie gwarantowane. Tak więc sprzedaż tak, ale na pewno nie "po kosztach". Pozdrawiam.

Temat: Przeksięgowanie kosztów

A co, jeśli wartość (faktura) będzie niższa niż koszty?
Dojdą do tego prawa autorskie... Nazwy domen itp.
Do kogo się zwrócić z konkretami?

pozdrawiam

Temat: Przeksięgowanie kosztów

Piotr Giermasinski:
A co, jeśli wartość (faktura) będzie niższa niż koszty?
Dojdą do tego prawa autorskie... Nazwy domen itp.
Do kogo się zwrócić z konkretami?

pozdrawiam

To tym bardziej niezalecane rozwiązanie.

Do prawnika, który się zna na podatkach. Niekoniecznie do mnie. Osób parających się prawem podatkowym na tym forum z natury rzeczy nie brakuje. Pozdrawiam.



Wyślij zaproszenie do