Wypowiedzi
-
Jeżeli interesuje Was w jaki sposób zarejestrować spółkę z o.o. w 2023 roku to zapraszam na swojego bloga, gdzie możecie znaleźć praktyczne porady i wskazówki co do tego jak założyć spółkę w 2023 roku
https://rejestracjaspolkizoo.pl -
Jeżeli interesuje Was temat związany z powtarzalnymi świadczeniami niepieniężnymi w spółce z o.o. to zapraszam do odwiedzenia mojego bloga:
https://rejestracjaspolkizoo.pl/2021/12/08/powtarzajace... -
http://rejestracjaspolkizoo.pl - autopromocja, ale ponieważ wielu księgowych korzysta i sobie chwali to zapraszam serdecznie :)
-
Znam ten problem od strony bycia radcą prawnym, choć dotychczas mieliśmy wiele wyłączeń, ale co istotne, zmieniła się ustawa i od 13 lipca 2018 r. i wszyscy w te pędy zaczęli tworzyć procedury.
Przepisy nakazują nam, abyśmy zidentyfikowali klienta i zweryfikowali jego tożsamość. To w większości przypadków jest proste. Mamy także obowiązek, w przypadku gdy klientem jest spółka, ocenić kto jest beneficjentem rzeczywistym danej czynności (tj. osobą fizyczną, która stoi, kolokwialnie mówiąc, na samym szczycie łańcucha pokarmowego jakim są spółki i spółki zależne).
W wielu przypadkach jest to proste i nie wymaga podejmowania jakichś niestandardowych czynności. W przypadku jednak, gdy z okoliczności sprawy wynika, że beneficjentem rzeczywistym może być ktoś inny niż osoba, która na pierwszy rzut oka nim jest, muszę zacząć drążyć, aby ustalić kto rzeczywiście jest właścicielem lub osobą kontrolującą spółkę.
Powinienem też ocenić, o ile mam wątpliwości w tym zakresie, jaki jest cel i zamierzony charakter tego, co mi zlecają klienci, jeżeli obsługuję stałe stosunki gospodarcze to muszę też je monitorować pod kątem ryzyk czy pochodzenia środków klienta.. Jeżeli mam co do tego wątpliwości to mogę też badać źródła pochodzenia wartości majątkowych, także bez wiedzy klienta. Najbardziej męczący jest jednak obowiązek udokumentowania zastosowanych środków oraz wyniki swoich analiz, a także obowiązek oceny ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Męczący, bo w przeważającej ilości przypadków ryzyko to nie występuje, szczególnie gdy mamy do czynienia z małymi przedsiębiorcami, a prawo pozwala w takich sytuacjach, na stosowanie uproszczonych środków bezpieczeństwa (tj. oględnie mówiąc, bez wgłębiania się w to co robi klient, chyba że budzisz jakieś podejrzenia).
Wszystko to reguluje wewnętrzna procedura, jaką musi posiadać nie tylko zajmujący się spółkami radca prawny, ale np. biuro rachunkowe, biuro wirtualne czy doradca podatkowy.
Czy Ty już opracowałeś/aś swoją procedurę?
https://prawodoprywatnosci.pl/procedura-przeciwdzialani... -
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu wśród instytucji obowiązanych do badania ryzyk związanych z praniem pieniędzy wymienia między innymi biura wirtualne oraz biura rachunkowe. Wewnętrzna procedura przeciwdziałania praniu pieniędzy to dokument, który bezwzględnie wymagany jest przepisami wzmiankowanej ustawy. Określa ona sposoby i procedury, jakimi ma się kierować jednostka, chcąc realizować zadania określone ustawą.
Procedurę powinno mieć więc każde biuro rachunkowe, biuro wirtualne, a także każda inna instytucja obowiązana (np. pośrednik w obrocie nieruchomościami, niektóre fundacje, adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi), przy czym stopień jej szczegółowości i skomplikowania zależy od charakteru, rodzaju i rozmiaru działalności.
W przypadku biur rachunkowych konieczne jest z pewnością opisanie czynności lub działań podejmowanych w celu ograniczenia ryzyka prania pieniędzy oraz zasad rozpoznawania i oceny tych ryzyk. Z pewnością konieczne okaże się także opisanie zasad stosowania środków bezpieczeństwa finansowego oraz przechowywania dokumentacji. Jeżeli biuro ma pracowników procedura powinna odnosić się też do kwestii ich szkolenia oraz zasad zgłaszania potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Procedura przeciwdziałania praniu pieniędzy jest obligatoryjna od 13 lipca 2018 roku.
Jeżeli jeszcze jej nie masz, może czas zlecić prawnikowi jej sporządzenie?
W razie pytań w temacie zapraszam: http://opieka-prawna.eu -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Konsultacje między prawnikami
-
Jest kolejny korzystny dla podatnika wyrok: I SA/Kr 1450/13 - Wyrok WSA w Krakowie
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Konsultacje między prawnikami
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Konsultacje między prawnikami
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Konsultacje między prawnikami
-
Wielu prawników ma problemy ze zrozumieniem tego tematu, a to nie świadczy dobrze o przejrzystości polskiego systemu podatkowego, albo o prawnikach ;)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW W SPRAWIE ZWOLNIEŃ Z OBOWIĄZKU PROWADZENIA EWIDENCJI PRZY ZASTOSOWANIU KAS REJESTRUJĄCYCH z dnia 29 listopada 2012 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 1382) wskazuje:
§ 2 ust. 1. Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Załącznik do rozporządzenia, poz. 37: Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła
Questio jest takie:
Utracę pewnie (oby nie, choć nie wydaje mi się to możliwe, bo do końca roku jeszcze ponad miesiąc, a limit prawie osiągnięty) zwolnienie podmiotowe związane z obrotem. Wobec tego będę musiał mieć kasę fiskalną. Przy czym jeżeli ja świadczę głównie usługi na rzecz os. fizycznych nieprowadzących działalności / rolnika ryczałtowego i jednocześnie, jeżeli te osoby płacą mi przelewem na rachunek bankowy, a ja prowadzę ewidencję obrotu bezrachunkowego, z której wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata (tj. jest liczba porządkowa czynności, jest data zapłaty, jest opis słowny, jest kwota netto, kwota brutto- może też być nawet imię i nazwisko danej osoby) to kasa fiskalna będzie stała zasadniczo bezużyteczna, bo będzie mi służyła wyłącznie do ewidencjonowania tych nielicznych przypadków, kiedy ktoś mi przyjdzie do kancelarii i ja za poradę prawną wezmę od niego gotówkę?
Jak dla mnie jest to oczywiste, bo na tym polega istota zwolnienia przedmiotowego, ale większość moich znajomych prawników, o ile w ogóle mają kasy to ewidencjonują na nich całość obrotu z osobami fizycznymi niezależnie od formy płatności. Czy mam słuszność w moim stanowisku - pytam praktyków :) ? -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Konsultacje między prawnikami
-
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Konsultacje między prawnikami
-
Prawnicy mówią, że na ścianie wschodniej jest generalnie inny świat jeżeli chodzi o stosowanie prawa :)
-
Sens jest, bo wyrok odzwierciedlał zapatrywanie prawnika - sędziego na nowe przepisy - a że prawnik nie dostrzegł przepisów intertemporalnych to inna kwestia. Natomiast nie łudziłbym się, że jakakolwiek, nawet najbardziej światła myśl prawnicza dojdzie do urzędnika zajmującego się sprawą, który ma jasne wytyczne od tzw. "zwierzchności"
-
Uchylił, ale z uwagi na to, że sąd za szybko zastosował nowe przepisy ustawy o ewidencji podatników.
-
Może treść tych wyjaśnień komuś przyda się do odwołania lub załatwienia sprawy w US - jest to fragment odpowiedzi na wezwanie do wyjaśnienia co do miejsca wykonywania działalności, w którym zagrożono grzywną z art. 83 ordynacji podatkowej (wyjątkowe draństwo!)
"Wskazuję, że w świetle obowiązujących przepisów Naczelnik Urzędu Skarbowego
w postępowaniu o nadanie numeru identyfikacji podatkowej nie ma prawa badać niczego innego poza kompletnością i formą wniosku.
Wskazują na to liczne orzeczenia sądowe, m.in. wyrok WSA w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2013 r., w sprawie o sygn. akt I SA/Łd 436/13, w którym Sąd wskazał: „Ustawą z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97) dokonano m.in. zmiany ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Wprowadzone zmiany (w tym uchylenie art. 5 ust. 4b) miały na celu uporządkowanie i uproszczenie zasad ewidencjonowania przedsiębiorców. Podmioty ubiegające się o nadanie NIP nie musza już przedkładać poza wnioskiem żadnych dodatkowych dokumentów, takich jak umowa spółki czy umowa potwierdzająca prawo do lokalu. Ustawodawca w rozdziale drugim ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników szczegółowo uregulował postępowanie w sprawie nadania numeru NIP. Postępowanie w sprawie nadania tego numeru powinno sprowadzać się jedynie do sprawdzenia spełnienia tych warunków formalnych.”
Podobnie wskazał także Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w sprawie o sygn. akt I SA/Wr 284/12: „Należy zauważyć, że ustawodawca w rozdziale drugim ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zatytułowanym postępowanie w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej bardzo szczegółowo ustalił warunki formalne nadania numeru NIP. Zamieścił je w art. 5 powołanej ustawy. I właściwie postępowanie w sprawie nadania tego numeru sprowadza się do sprawdzenia spełnienia owych warunków formalnych.”
Powyższe oznacza, że Naczelnik Urzędu Skarbowego nie ma prawa prowadzić postępowania w sprawie wykraczającego poza zbadanie czy zgłoszenie jest kompletne i spełnia warunki określone art. 5 ust. 3 ustawy.
Przypominam, że odmowa nadania numeru NIP może być dokonana tylko w przypadkach określonych art. 8c ust. 1 ustawy, tj. w sytuacji gdy:
• brak możliwości potwierdzenia tożsamości lub istnienia podmiotu;
• stwierdzono, że dokonane zgłoszenie identyfikacyjne nie spełnia wymogów określonych dla tego zgłoszenia;
• podmiotowi został nadany NIP;
• o nadanie NIP wystąpił podatnika, o którym mowa w art. 5 ust. 2a.
Wobec powyższego wskazuję, że brak jest podstaw do odmowy nadania numeru NIP, gdyż podmiot jakim jest spółka istnieje i można potwierdzić jego tożsamość poprzez odniesienie się do danych rejestrowych rejestru przedsiębiorców KRS, zgłoszenie identyfikacyjne złożone w sprawie jest kompletne i spełnia wymogi dla niego określony, podmiotowi nie nadano wcześniej numeru NIP, ani nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 5 ust. 2a ustawy.
Wobec powyższego zauważyć należy, że Naczelnik Urzędu Skarbowego wadliwie zastosował art. 155 Ordynacji podatkowej, gdyż żadna z informacji jakiej się domaga nie ma żadnego znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.
Nadto uprzejmie informuję, że przepis art. 83 ustawy Kodeks karny skarbowy jest przepisem sankcjonującym utrudnianie kontroli (dział VI i VII Ordynacji podatkowej) lub czynności sprawdzających (dział V Ordynacji podatkowej), natomiast ustawa o ewidencji podatników pozwala na odpowiednie stosowanie jedynie przepisów działu IV ordynacji podatkowej, tj. przepisów o postępowaniu podatkowym. Skoro zaś niniejsze postępowanie jest postępowaniem podatkowym, ale nie stanowi jednocześnie ani kontroli, ani czynności sprawdzających to powoływanie się przez Naczelnika na ten przepis nie może być odbierane inaczej jak próba wywarcia bezprawnej presji na Wnioskodawcę.
W konsekwencji wnoszę o nadanie numeru NIP tak jak w złożonym wniosku NIP-2." -
Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy Konsultacje między prawnikami
-
Trzeba pamiętać, że same skłonności to jeszcze nie przestępstwo, więc trzeba być bardzo delikatnym bo fałszywymi podejrzeniami można człowiekowi życie zniszczyć. Jeżeli jednak te niepokojące symptomy przybierają postać usiłowania jakichś czynów określonych kodeksem karnym, bądź powodują naruszenie nietykalności cielesnej wychowanków to uważam, że należy zawiadomić o tym policję.
Oni szybko ustalą, czy to fałszywy nauczyciel, albo czy można go powiązać z jakimiś innymi czynami zabronionymi.