Łukasz Chwalczuk

wspólnik, Kancelaria Prawna Iuridica

Wypowiedzi

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Transport & Logistyka w temacie Awizacja Dostaw
    6.08.2015, 14:40

    Awizacja to jedno, ale kontrola danych otrzymywanych w trakcie awizacji to drugie. Bardzo często dochodzi do kradzieży ładunków, po które zgłasza się pojazd o numerach rejestracyjnych podanych w awizacji. Załadowca wydaje towar, a kierowca/oszust ginie wraz z ładunkiem.
    Dlatego tak ważne jest wylegitymowanie kierowcy, sprawdzenie dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz wypisy z licencji przewoźnika. Te dokumenty to materialny 'dowód' na autentyczność danych podanych w awizacji.

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Transport & Logistyka w temacie przekroczenie nacisku na oś
    6.08.2015, 14:32

    DMC to jedna norma, a naciski osi to druga norma, której należy dochować.
    Widziałem protokół kontroli zestawu pojazdów, DMC 26 ton, a nacisk na osi napędowej 13. Tak bardzo skoncentrowana była masa ładunku na niewielkiej przestrzeni.

    Przewoźnik w większości przypadków zostanie obciążony karą przez ITD, ale to nadawca powinien zadbać o odpowiednie zapisy w zleceniu transportowym, aby przewoźnik nie mógł dochodzić zwrotu zapłaconej kary.

    W praktyce mało który nadawca o tym myśli, dopóki nie zapłaci 15.000 zł kary.

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie transportowcy w temacie KURSY / SZLOLENIA / ANKIETY
    11.02.2014, 10:44

    Politechnika Śląska - Wydział Transportu oraz Kancelaria Prawna Iuridica zapraszają na bezpłatne szkolenie dotyczące prawnych aspektów prowadzenia firmy transportowej i spedycyjnej.


    Obrazek


    Uczestnikami szkolenia będą zarówno studenci Politechniki Śląskiej, którzy już w trakcie studiów pragną poznać praktyczne rozwiązania na realne problemy związane z branżą transportową, jak i aktualni pracownicy firm transportowych.

    Będzie to jedyna w Polsce możliwość sprawdzenia i wyszukania przyszłych pracowników, którzy swoim zapałem i wiedzą będą profesjonalnie wykonywać swoje prace w przyszłości.

    Szkolenie ma na celu wskazanie możliwie jak największej ilości praktycznych rozwiązań na problemy z jakimi borykają się firmy transportowe w obecnych czasach. Wszystkie pytania postawione przez uczestników uzyskają merytoryczną i pełną odpowiedź.
    Aktualni pracownicy firm transportowych poznają wyuczone przez lata błędy, młodzi adepci nauczą się praktycznych rozwiązań, aby unikać błędów na własnej skórze.

    20 marca 2014, Politechnika Śląska, godzina 10:00-15:00
    Aula Politechniki Śląskiej (3 piętro)
    Politechnika Śląska
    Wydział Transportu
    ul. Krasińskiego 8
    40-019 Katowice

    Liczba miejsc ograniczona !

    Kontakt i zapisy – Izabela Wojtas, 12 378 95 70, e-mail - i.wojtas@iuridica.com.pl

    Szkolenie bezpłatne.

    Podstawy prawne w transporcie, które zostaną omówione w trakcie szkolenia:

    1. Kodeks cywilny – różnice pomiędzy zleceniem spedycyjnym a zleceniem przewozu. Dlaczego warto być spedytorem, a sama nazwa zlecenia o niczym nie świadczy.
    2. Ustawa prawo przewozowe – zakres odpowiedzialności przewoźnika za towar i terminową dostawę. Kiedy przewoźnik nie odpowiada za uszkodzony towar.
    3. Ustawa o transporcie drogowym – omówienie kar administracyjnych za przekroczenia nacisków osi pojazdu. Czy nadawca, załadowca, spedytor ponosi odpowiedzialność za przekroczenie masy całkowitej lub nacisków osi. Jak wykorzystać przepisy unijne w obronie własnych interesów.
    4. Ustawa o ruchu drogowym – zmiany dotyczące transportów nienormatywnych, drewna i towarów sypkich - krótkie omówienie zmian w zakresie zezwoleń nienormatywnych.
    5. Konwencja CMR – różnice w transporcie krajowym i międzynarodowym, wskazanie podmiotów uprawnionych do żądania odszkodowania i dysponowania towarem w trakcie transportu. Czy nadawca powinien podawać wartość towaru, czy być może wystarczy „towar neutralny”. Neutralizacja listu przewozowego – czy korzyści są większe niż ryzyko.
    6. Postępowanie reklamacyjne w transporcie krajowym i międzynarodowym. Konsekwencje błędnego przeprowadzenia postępowania reklamacyjnego.
    7. „Czas pracy kierowcy wg Rozporządzenia WE 561/2006” - Bartłomiej Muc, specjalista ds. analizy i rozliczania czasu pracy kierowców

    Dokumenty w transporcie, które zostaną opracowane w trakcie szkolenia:

    1. Zlecenie transportowe – „Zlecenie transportowe, przewozowe czy spedycyjne”, które z nich jest najkorzystniejsze dla firm transportowych
    2. Listy przewozowe, WZ, Lieferschein itp. – korzyści i ryzyko związane z wypełnieniem listu przewozowego (także w kontekście wyjątkowych regulacji prawnych w UK oraz Rumunii).
    3. Różnice pomiędzy listem przewozowym, kartą drogową i dokumentem WZ (w tym dokumentów międzynarodowych np. Lieferschien) w kontekście praw i obowiązków przewoźników.
    4. Polisy ubezpieczeniowe – omówienie różnicy dotyczących polis OCP (przewoźnika), OCS (spedytora) oraz cargo (ładunku). Wyjaśnienie pojęć: wartość ubezpieczenia, suma ubezpieczenia, franszyza (integralna, redukcyjna), udział własny.
    5. Protokół o stanie przesyłki (tzw. protokół szkody) - poprawna forma, wskazanie podmiotów uprawnionych do sporządzenia protokołu oraz terminy z tym związane.


    więcej na http://iuridica.com.pl

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Spedytorzy w temacie Bezpłatne szkolenie dla firm transportowych i spedycyjnych
    11.02.2014, 10:43

    Politechnika Śląska - Wydział Transportu oraz Kancelaria Prawna Iuridica zapraszają na bezpłatne szkolenie dotyczące prawnych aspektów prowadzenia firmy transportowej i spedycyjnej.


    Obrazek


    Uczestnikami szkolenia będą zarówno studenci Politechniki Śląskiej, którzy już w trakcie studiów pragną poznać praktyczne rozwiązania na realne problemy związane z branżą transportową, jak i aktualni pracownicy firm transportowych.

    Będzie to jedyna w Polsce możliwość sprawdzenia i wyszukania przyszłych pracowników, którzy swoim zapałem i wiedzą będą profesjonalnie wykonywać swoje prace w przyszłości.

    Szkolenie ma na celu wskazanie możliwie jak największej ilości praktycznych rozwiązań na problemy z jakimi borykają się firmy transportowe w obecnych czasach. Wszystkie pytania postawione przez uczestników uzyskają merytoryczną i pełną odpowiedź.
    Aktualni pracownicy firm transportowych poznają wyuczone przez lata błędy, młodzi adepci nauczą się praktycznych rozwiązań, aby unikać błędów na własnej skórze.

    20 marca 2014, Politechnika Śląska, godzina 10:00-15:00
    Aula Politechniki Śląskiej (3 piętro)
    Politechnika Śląska
    Wydział Transportu
    ul. Krasińskiego 8
    40-019 Katowice

    Liczba miejsc ograniczona !

    Kontakt i zapisy – Izabela Wojtas, 12 378 95 70, e-mail - i.wojtas@iuridica.com.pl

    Szkolenie bezpłatne.

    Podstawy prawne w transporcie, które zostaną omówione w trakcie szkolenia:

    1. Kodeks cywilny – różnice pomiędzy zleceniem spedycyjnym a zleceniem przewozu. Dlaczego warto być spedytorem, a sama nazwa zlecenia o niczym nie świadczy.
    2. Ustawa prawo przewozowe – zakres odpowiedzialności przewoźnika za towar i terminową dostawę. Kiedy przewoźnik nie odpowiada za uszkodzony towar.
    3. Ustawa o transporcie drogowym – omówienie kar administracyjnych za przekroczenia nacisków osi pojazdu. Czy nadawca, załadowca, spedytor ponosi odpowiedzialność za przekroczenie masy całkowitej lub nacisków osi. Jak wykorzystać przepisy unijne w obronie własnych interesów.
    4. Ustawa o ruchu drogowym – zmiany dotyczące transportów nienormatywnych, drewna i towarów sypkich - krótkie omówienie zmian w zakresie zezwoleń nienormatywnych.
    5. Konwencja CMR – różnice w transporcie krajowym i międzynarodowym, wskazanie podmiotów uprawnionych do żądania odszkodowania i dysponowania towarem w trakcie transportu. Czy nadawca powinien podawać wartość towaru, czy być może wystarczy „towar neutralny”. Neutralizacja listu przewozowego – czy korzyści są większe niż ryzyko.
    6. Postępowanie reklamacyjne w transporcie krajowym i międzynarodowym. Konsekwencje błędnego przeprowadzenia postępowania reklamacyjnego.
    7. „Czas pracy kierowcy wg Rozporządzenia WE 561/2006” - Bartłomiej Muc, specjalista ds. analizy i rozliczania czasu pracy kierowców

    Dokumenty w transporcie, które zostaną opracowane w trakcie szkolenia:

    1. Zlecenie transportowe – „Zlecenie transportowe, przewozowe czy spedycyjne”, które z nich jest najkorzystniejsze dla firm transportowych
    2. Listy przewozowe, WZ, Lieferschein itp. – korzyści i ryzyko związane z wypełnieniem listu przewozowego (także w kontekście wyjątkowych regulacji prawnych w UK oraz Rumunii).
    3. Różnice pomiędzy listem przewozowym, kartą drogową i dokumentem WZ (w tym dokumentów międzynarodowych np. Lieferschien) w kontekście praw i obowiązków przewoźników.
    4. Polisy ubezpieczeniowe – omówienie różnicy dotyczących polis OCP (przewoźnika), OCS (spedytora) oraz cargo (ładunku). Wyjaśnienie pojęć: wartość ubezpieczenia, suma ubezpieczenia, franszyza (integralna, redukcyjna), udział własny.
    5. Protokół o stanie przesyłki (tzw. protokół szkody) - poprawna forma, wskazanie podmiotów uprawnionych do sporządzenia protokołu oraz terminy z tym związane.


    więcej na http://iuridica.com.pl

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Pasjonaci branży TSL w temacie Bezpłatne szkolenie dla firm transportowych i spedycyjnych
    11.02.2014, 10:42

    Politechnika Śląska - Wydział Transportu oraz Kancelaria Prawna Iuridica zapraszają na bezpłatne szkolenie dotyczące prawnych aspektów prowadzenia firmy transportowej i spedycyjnej.


    Obrazek


    Uczestnikami szkolenia będą zarówno studenci Politechniki Śląskiej, którzy już w trakcie studiów pragną poznać praktyczne rozwiązania na realne problemy związane z branżą transportową, jak i aktualni pracownicy firm transportowych.

    Będzie to jedyna w Polsce możliwość sprawdzenia i wyszukania przyszłych pracowników, którzy swoim zapałem i wiedzą będą profesjonalnie wykonywać swoje prace w przyszłości.

    Szkolenie ma na celu wskazanie możliwie jak największej ilości praktycznych rozwiązań na problemy z jakimi borykają się firmy transportowe w obecnych czasach. Wszystkie pytania postawione przez uczestników uzyskają merytoryczną i pełną odpowiedź.
    Aktualni pracownicy firm transportowych poznają wyuczone przez lata błędy, młodzi adepci nauczą się praktycznych rozwiązań, aby unikać błędów na własnej skórze.

    20 marca 2014, Politechnika Śląska, godzina 10:00-15:00
    Aula Politechniki Śląskiej (3 piętro)
    Politechnika Śląska
    Wydział Transportu
    ul. Krasińskiego 8
    40-019 Katowice

    Liczba miejsc ograniczona !

    Kontakt i zapisy – Izabela Wojtas, 12 378 95 70, e-mail - i.wojtas@iuridica.com.pl

    Szkolenie bezpłatne.

    Podstawy prawne w transporcie, które zostaną omówione w trakcie szkolenia:

    1. Kodeks cywilny – różnice pomiędzy zleceniem spedycyjnym a zleceniem przewozu. Dlaczego warto być spedytorem, a sama nazwa zlecenia o niczym nie świadczy.
    2. Ustawa prawo przewozowe – zakres odpowiedzialności przewoźnika za towar i terminową dostawę. Kiedy przewoźnik nie odpowiada za uszkodzony towar.
    3. Ustawa o transporcie drogowym – omówienie kar administracyjnych za przekroczenia nacisków osi pojazdu. Czy nadawca, załadowca, spedytor ponosi odpowiedzialność za przekroczenie masy całkowitej lub nacisków osi. Jak wykorzystać przepisy unijne w obronie własnych interesów.
    4. Ustawa o ruchu drogowym – zmiany dotyczące transportów nienormatywnych, drewna i towarów sypkich - krótkie omówienie zmian w zakresie zezwoleń nienormatywnych.
    5. Konwencja CMR – różnice w transporcie krajowym i międzynarodowym, wskazanie podmiotów uprawnionych do żądania odszkodowania i dysponowania towarem w trakcie transportu. Czy nadawca powinien podawać wartość towaru, czy być może wystarczy „towar neutralny”. Neutralizacja listu przewozowego – czy korzyści są większe niż ryzyko.
    6. Postępowanie reklamacyjne w transporcie krajowym i międzynarodowym. Konsekwencje błędnego przeprowadzenia postępowania reklamacyjnego.
    7. „Czas pracy kierowcy wg Rozporządzenia WE 561/2006” - Bartłomiej Muc, specjalista ds. analizy i rozliczania czasu pracy kierowców

    Dokumenty w transporcie, które zostaną opracowane w trakcie szkolenia:

    1. Zlecenie transportowe – „Zlecenie transportowe, przewozowe czy spedycyjne”, które z nich jest najkorzystniejsze dla firm transportowych
    2. Listy przewozowe, WZ, Lieferschein itp. – korzyści i ryzyko związane z wypełnieniem listu przewozowego (także w kontekście wyjątkowych regulacji prawnych w UK oraz Rumunii).
    3. Różnice pomiędzy listem przewozowym, kartą drogową i dokumentem WZ (w tym dokumentów międzynarodowych np. Lieferschien) w kontekście praw i obowiązków przewoźników.
    4. Polisy ubezpieczeniowe – omówienie różnicy dotyczących polis OCP (przewoźnika), OCS (spedytora) oraz cargo (ładunku). Wyjaśnienie pojęć: wartość ubezpieczenia, suma ubezpieczenia, franszyza (integralna, redukcyjna), udział własny.
    5. Protokół o stanie przesyłki (tzw. protokół szkody) - poprawna forma, wskazanie podmiotów uprawnionych do sporządzenia protokołu oraz terminy z tym związane.


    więcej na http://iuridica.com.pl

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Logistyka i Transport w temacie Bezpłatne szkolenie dla firm transportowych i spedycyjnych
    11.02.2014, 10:39

    Politechnika Śląska - Wydział Transportu oraz Kancelaria Prawna Iuridica zapraszają na bezpłatne szkolenie dotyczące prawnych aspektów prowadzenia firmy transportowej i spedycyjnej.


    Obrazek


    Uczestnikami szkolenia będą zarówno studenci Politechniki Śląskiej, którzy już w trakcie studiów pragną poznać praktyczne rozwiązania na realne problemy związane z branżą transportową, jak i aktualni pracownicy firm transportowych.

    Będzie to jedyna w Polsce możliwość sprawdzenia i wyszukania przyszłych pracowników, którzy swoim zapałem i wiedzą będą profesjonalnie wykonywać swoje prace w przyszłości.

    Szkolenie ma na celu wskazanie możliwie jak największej ilości praktycznych rozwiązań na problemy z jakimi borykają się firmy transportowe w obecnych czasach. Wszystkie pytania postawione przez uczestników uzyskają merytoryczną i pełną odpowiedź.
    Aktualni pracownicy firm transportowych poznają wyuczone przez lata błędy, młodzi adepci nauczą się praktycznych rozwiązań, aby unikać błędów na własnej skórze.

    20 marca 2014, Politechnika Śląska, godzina 10:00-15:00
    Aula Politechniki Śląskiej (3 piętro)
    Politechnika Śląska
    Wydział Transportu
    ul. Krasińskiego 8
    40-019 Katowice

    Liczba miejsc ograniczona !

    Kontakt i zapisy – Izabela Wojtas, 12 378 95 70, e-mail - i.wojtas@iuridica.com.pl

    Szkolenie bezpłatne.

    Podstawy prawne w transporcie, które zostaną omówione w trakcie szkolenia:

    1. Kodeks cywilny – różnice pomiędzy zleceniem spedycyjnym a zleceniem przewozu. Dlaczego warto być spedytorem, a sama nazwa zlecenia o niczym nie świadczy.
    2. Ustawa prawo przewozowe – zakres odpowiedzialności przewoźnika za towar i terminową dostawę. Kiedy przewoźnik nie odpowiada za uszkodzony towar.
    3. Ustawa o transporcie drogowym – omówienie kar administracyjnych za przekroczenia nacisków osi pojazdu. Czy nadawca, załadowca, spedytor ponosi odpowiedzialność za przekroczenie masy całkowitej lub nacisków osi. Jak wykorzystać przepisy unijne w obronie własnych interesów.
    4. Ustawa o ruchu drogowym – zmiany dotyczące transportów nienormatywnych, drewna i towarów sypkich - krótkie omówienie zmian w zakresie zezwoleń nienormatywnych.
    5. Konwencja CMR – różnice w transporcie krajowym i międzynarodowym, wskazanie podmiotów uprawnionych do żądania odszkodowania i dysponowania towarem w trakcie transportu. Czy nadawca powinien podawać wartość towaru, czy być może wystarczy „towar neutralny”. Neutralizacja listu przewozowego – czy korzyści są większe niż ryzyko.
    6. Postępowanie reklamacyjne w transporcie krajowym i międzynarodowym. Konsekwencje błędnego przeprowadzenia postępowania reklamacyjnego.
    7. „Czas pracy kierowcy wg Rozporządzenia WE 561/2006” - Bartłomiej Muc, specjalista ds. analizy i rozliczania czasu pracy kierowców

    Dokumenty w transporcie, które zostaną opracowane w trakcie szkolenia:

    1. Zlecenie transportowe – „Zlecenie transportowe, przewozowe czy spedycyjne”, które z nich jest najkorzystniejsze dla firm transportowych
    2. Listy przewozowe, WZ, Lieferschein itp. – korzyści i ryzyko związane z wypełnieniem listu przewozowego (także w kontekście wyjątkowych regulacji prawnych w UK oraz Rumunii).
    3. Różnice pomiędzy listem przewozowym, kartą drogową i dokumentem WZ (w tym dokumentów międzynarodowych np. Lieferschien) w kontekście praw i obowiązków przewoźników.
    4. Polisy ubezpieczeniowe – omówienie różnicy dotyczących polis OCP (przewoźnika), OCS (spedytora) oraz cargo (ładunku). Wyjaśnienie pojęć: wartość ubezpieczenia, suma ubezpieczenia, franszyza (integralna, redukcyjna), udział własny.
    5. Protokół o stanie przesyłki (tzw. protokół szkody) - poprawna forma, wskazanie podmiotów uprawnionych do sporządzenia protokołu oraz terminy z tym związane.


    więcej na http://iuridica.com.pl

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Transport & Logistyka w temacie Szkolenia z zakresu dokumentacji
    6.12.2012, 09:46

    Warto także skorzystać z firmy ABC Sikorski - mają duże doświadczenie prawne i praktyczne http://abcsikorski.pl

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Logistyka i Transport w temacie Nowe przepisy prawa przewozowego
    12.07.2012, 21:44

    no właśnie, skoro nie ma kary to ustawodawca sam 'nakłania' do rozumowania prawa po swojemu. Osobiście, pod względem ideologicznym, uważam, że kierunek zmian w prawie transportowym, który rozszerza krąg podmiotów odpowiedzialnych za naruszenia przepisów jest słuszny. Tylko jak to zwykle bywa, wyszło jak zawsze. To samo dotyczy zakazu zlecenia przewozów nienormatywnych bez zezwoleń. Ideologicznie słusznie - tylko jak ma nadawca zlecić transport skoro żaden przewoźnik nie zapłaci za zezwolenie dopóki nie będzie miał zlecenia transportowego. I tak się kółko zamyka.

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Logistyka i Transport w temacie Nowe przepisy prawa przewozowego
    12.07.2012, 16:39

    a jaka jest sankcja za naruszenie tego przepisu ?

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie GABARYTY w temacie Zmiana przepisów
    12.07.2012, 16:36

    Wg mnie realia są takie, że Polak woli kombinować niż walczyć o swoje - zawsze na skróty. Zgadzam się, że urzędnicy potrafią uprzykrzyć życie, ale branża ponadgabarytowa zamiast z tym walczyć, jeździ bez zezwoleń, a w trakcie kontroli pojazdy 'za długie o 500 zł' są od razu 'skracane'.

    Urzędnicy przyzwyczaili się do wymyślania przy wydawaniu zezwoleń (np. pilot na autostradzie przed pilotowanym pojazdem albo prędkość 50 km/h- nie wiem czemu ma to służyć), a przewoźnicy przyzwyczaili się, że zamiast z tym walczyć jadą bez zezwoleń. I tak się koło kręci a zarazem kółko zamyka.

    Miejmy nadzieje, że od października 2012 zezwolenia staną się (bardziej) łatwo-dostępne.

    Justyna N.:
    Paweł Judek:

    A co do pozwania organu za nieprzestrzeganie terminu - na pewno znajdą się chętni, żeby przetrzeć szlaki.

    Panie Pawle, nie zna Pan realiów polskiego rynku przewozów nienormatywnych. Urzędnicy zaczną wtedy dawać nam odpowiedzi odmowne i dzięki temu zmieszczą się w terminie. Jest to duże uogólnienie, ale tak to wygląda.Łukasz Chwalczuk edytował(a) ten post dnia 12.11.12 o godzinie 13:01

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie GABARYTY w temacie GDDKiA ... kto z Was wie ??
    12.07.2012, 16:27

    od października 2012 diametralnie zmieni się tryb wydawania zezwoleń. Będą obowiązywać zezwolenia stałe, nawet dwuletnie.
    Na dzień dzisiejszy jest to 30 dni ale w praktyce GDDKiA nie ma najmniejszych problemów aby ten okres przedłużyć.

    P.S. zmiany skrócą czas oczekiwania na zezwolenia do 3 dni (w przypadku zezwoleń stałych) i 14 dni (w przypadku zezwoleń kategorii VII - czyli pojazdy powyżej 60 ton DMC, długości ponad 23/30 m itd.).Łukasz Chwalczuk edytował(a) ten post dnia 12.07.12 o godzinie 16:28

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie TRANSPORT DROGOWY A ZAGADNIENIA PRAWNE w temacie ITD a brak licencji

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy TRANSPORT DROGOWY A ZAGADNIENIA PRAWNE

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie TRANSPORT DROGOWY A ZAGADNIENIA PRAWNE w temacie ZLECENIE SPEDYCYJNE

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy TRANSPORT DROGOWY A ZAGADNIENIA PRAWNE

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie TRANSPORT DROGOWY A ZAGADNIENIA PRAWNE w temacie ZLECENIE SPEDYCYJNE

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy TRANSPORT DROGOWY A ZAGADNIENIA PRAWNE

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie TRANSPORT DROGOWY A ZAGADNIENIA PRAWNE w temacie ZLECENIE SPEDYCYJNE

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy TRANSPORT DROGOWY A ZAGADNIENIA PRAWNE

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Transport & Logistyka w temacie Najczęściej popełniane błędy przez przewoźników
    12.01.2011, 15:07

    Ameryki nie odkryję ale pewnie większość z Was się zgodzi,

    "co tanie - to drogie"

    albo przewoźnik ma być 'pewny' albo 50 € tańszy.

    świadomość prawna pozostawia wiele do życzenia a to także generuje dodatkowe problemy. Zarówno nadawcy, przewoźnicy (spedytorzy) jak i odbiorcy nie znają swoich praw a przede wszystkich zobowiązań co w efekcie może doprowadzić firmę do sporych kłopotów.

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie TRANSPORT DROGOWY A ZAGADNIENIA PRAWNE w temacie ZLECENIE SPEDYCYJNE

    Aby mieć możliwość przeczytania tego posta musisz być członkiem grupy TRANSPORT DROGOWY A ZAGADNIENIA PRAWNE

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Transport & Logistyka w temacie zlecenie spedycyjne a transportowe
    21.07.2010, 09:21

    bardzo ciekawy temat,

    z doświadczenia mogę powiedzieć, że 'w Polsce spedycji nie ma'. Taka jest prawda , że 99 % firm transportowych, którym wydaje się, że działają jako spedytorzy ('bo przecież przyjęli zlecenie od nadawcy/producenta i przekazali go innej firmie/przewoźnikowi) to tak na prawdę ze spedycją nie ma to nic wspólnego.

    W przypadku uszkodzenia towaru powstaje problem, ponieważ OCS nie wiąże (nie było przecież umowy/zlecenia spedycji), z OCP też ubezpieczyciel nie chce wypłacić bo tego kto pośredniczył w transporcie przeważnie nie ma w liście przewozowym i kółko się zamyka.

    Ostatnimi laty zatarła się różnica pomiędzy przewozem a spedycją (aby nie gmatwać sprawy nie rozróżniam dodatkowo krajówki i międzynarodówki od spedycji, bo też są ogromne różnice). Firmy piszą w zleceniach cudy, w tym klauzule o odpowiedzialności za coś co i tak nie wiąże bo jest sprzeczne z prawem a sedno umowy uchodzi bokiem.

    Prawda jest taka, że przewoźnik ponosi nieporównywalnie więcej przypadków niż spedytor. Wydawać by się mogło, że 'spedytorzy mają lepiej' ale prawa jest taka, że 'spedytorzy' w Polsce to dopiero są na straconej pozycji bo nawet nie wiedzą co im grozi. Dopóki jest dobrze (firmy płacą, towary dojeżdżają nieuszkodzone itp.) to jest dobrze, jak wystąpi problem to firmy nie wiedzą co się dzieje bo przecież nie ich taborem wykonywany był transport.

    Reasumując:

    Jeśli podzlecacie transport innym firmom, macie duże możliwości żeby ograniczyć swoją odpowiedzialność np. za szkodę na towarze. Stety/niestety do tego potrzebna jest 'porządna' umowa. O ile przewóz jest dość szczegółowo uregulowany w przepisach to o spedycji nie ma prawie nic.

    To samo dotyczy windykacji - zupełnie inne możliwości windykacji są możliwe w przypadku przewozu a inne w przypadku spedycji - więcej na http://windykacjadlugow.pl/transport

    o transporcie i spedycji wiecej na http://iuridica.com.pl

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie GABARYTY w temacie Przewozy ładunków ponadnormatywnych w tr. drogowym
    27.04.2010, 14:14

    Tematyka prawna przejazdów pojazdami nienormatywnymi (nomenklatura ustawowa wynikająca z braku zależności przejazdu z ładunkiem lub bez)jest dość wąska. Regulują ją przepisy ustawy o ruchu drogowym (art. 64 i następne) oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 16.12.2004 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania zezwolen na przejazdy pojazdów nienormatywnych.

    Literatura praktycznie nie istnieje.

    Kwestię technologiczną pozostawiam poza rozpoznaniem

  • Łukasz Chwalczuk
    Wpis na grupie Podatki i Prawo Podatkowe w temacie delegacje dla kierowców, zus i opodatkowanie
    19.04.2010, 11:46

    Zapewne wszyscy dobrze wiedzą, że bałagan związany z dietami kierowców osiągnął swoje apogeum. Orzecznictwo Sądów było tak rozbieżne, że w praktyce zarówno przewoźnicy jak i organy państwowe nie wiedziały co robić.

    Na szczęście Sejm 12.02.2010 roku podjął ustawę o zmianie m.in. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, w której to dodano pkt. 7 do art. 2 oraz art. 21 a dzięki czemu kierowcy jako grupa zawodowa, uzyskali ustawowe prawo do otrzymywania diet na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem zadania służbowego, ustalane na zasadach określonych w przepisach art. 77 zn.5 § 3-5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

    Tym samym z chwilą wejść tych zmian w życie, jakiekolwiek problemy dotyczące zasadności diet kierowców przestaną istnieć.

Dołącz do GoldenLine

Oferty pracy

Sprawdź aktualne oferty pracy

Aplikuj w łatwy sposób

Aplikuj jednym kliknięciem

Wyślij zaproszenie do