Jadwiga Żurad

Jadwiga Żurad Coach, Trener,
Doradzca

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Co to jest ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT?

Postanowiłam postawić tutaj to pytanie, ze względu na usłyszane niedawno ciekawe opinie nt. tego, czym jest zrównoważony produkt. Nie wiem, czy wypada w tym miejscu je przywoływać, bo może forum „Śmiech to zdrowie” byłoby bardziej adekwatnym miejscem….

Zrównoważony produkt to np. pasta do zębów – jaka? – taka, która pozwala skutecznie dbać o higienę jamy ustnej a więc także o czystość! Zrównoważonym produktem jest też „innowacyjny batonik oblany czekoladą tylko z jednej strony” – dlaczego? – bo dzięki temu że rezygnujemy z polewy na pozostałych powierzchniach batonika, zmniejsza się jego kaloryczność…
Cóż, w takim kontekście rozumienia zrównoważonego rozwoju może najlepiej będzie w ogóle zrezygnować z batonika - innowacyjna decyzja małym kosztem ;-) Ale proszę pamiętać, zęby myć trzeba!

A teraz już na poważnie: Jakie są według Was wyznaczniki zrównoważonego produktu?

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

batonik - świetne :)
a o paście to nawet wiem, gdzie usłyszałaś ;)

i tu akurat się nie zgodzę - spójrz na to z innej strony - obecnie pasta, to norma, standard, banał, ale kiedyś? Kiedyś to był przełomowy wynalazek, który umożliwił zadbanie o higienę jamy ustnej ... Poprawił zdrowie ludzi, umożliwił uniknięcie wstawiania sztucznych, złotych szczęk (zrównoważył budżet domowy ;) ). Oczywiście - można by jeszcze popracować nad biodegradowalnością opakowań (choć zakładam, że gdzieś na świecie - patrz USA, już takie rzeczy mają...).

Inny przykład - abstrahując od całej dyskusji o biopaliwach i zakładając, że to super ekologiczny pomysł, który się zadomowi na dobre - teraz powiemy o tym "ekoinnowacja", a za ileś lat - potraktujemy tak, jak Ty pastę (wtedy, już nie będzie innych paliw)...

punkt widzenia zależy od kątu patrzenia ;)
oraz przyjętych założeń...

a co do definicji zrównoważonego produktu...
Zgodzę się tu z prelegentką konferencji FOBu, która mówiła o paście: Produkt taki, to każdy produkt, który zachowując swoją funkcjonalność / cechy użytkowe i normalną cenę przyczynia się równocześnie do poprawy w zakresie kwestii społecznych i/lub środowiskowych.

Zdecydowanie jestem przeciwnikiem "zazieleniania produktów" tworzenia sztucznych bytów i brandowania ich kolorem trawy ...
A następnie kazania płacić ludziom, za zielony / zrównoważony produkt ...
Jadwiga Żurad

Jadwiga Żurad Coach, Trener,
Doradzca

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Niestety nie mogę się z Tobą zgodzić Łukasz - Uważam że idąc tym tokiem rozumowania, większości produktom możemy „przylepić” mniej lub bardziej „zrównoważoną etykietę”.
Jeżeli pasta do zębów jest produktem zrównoważonym tylko z uwagi na higienę jamy ustnej, to równie dobrze: każdy napój jest zrównoważony bo gasi pragnienie - w trosce o nasze zdrowie, wszystkie produkty, które pomagają nam utrzymać czystość (proszki do prania, płyny), każdy ciuch który chroni nas przed zimnem a więc przed chorobą też jest zrównoważony itd…Żyjemy otoczeni całą gamą zrównoważonych produktów więc cieszmy się nimi bo ludzie dawniej ich nie mieli….
Nie przekonuje mnie takie podejście, gdyż nie motywuje do poszukiwania innowacji i optymalizacji w procesie produkcji. Zrównoważony napój to taki, do którego produkcji zużywa się mniej zasobów, wody, jest w przyjaznym opakowaniu (szkło zamiast plastiku), zawiera możliwie ograniczoną ilość sztucznych „ulepszaczy” itd… Zrównoważony proszek do prania pozwala na osiągnięcie takich samych efektów przy niższej temperaturze prania; a zrównoważoną częścią garderoby na pewno nie jest wykwintne futerko z norek ;-))))
Również jestem przeciwnikiem sztucznego „zazieleniania produktów”, ale nazywanie zwykłej pasty do zębów zrównoważoną jest według mnie przykładem tego greenwashingu, który po części mydli konsumentom oczy wmawiając że coś jest ekologiczne podczas gdy jest po prostu takie jak każdy inny produkt. Nie wyróżnia się w żaden sposób z grona produktów tego samego rodzaju.
No ale, ale… wiadomo – pasta to świetna rzecz i muszę przyznać że argument dotyczący „sztucznych, złotych szczęk” jest rewelacyjny ;-) Myślę, że jeśli dojdzie on do działu marketingu firmy produkującej ową pastę do zębów, na pewno zostanie wykorzystany z pożytkiem dla sukcesu produktu na rynku :-)))))))Jadwiga Ż. edytował(a) ten post dnia 05.11.08 o godzinie 20:43

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

mam nadzieję, że odpalą mi wtedy jakieś tantiemy ;)
norki .. hmn ... a jeśli to była ekohodowla? ;)

ok, ale wracając do tematu, jasne, że nazywanie pasty zrównoważonym produktem, to lekka przesada, aczkolwiek prędzej to, niż batonik ;)

ale jeśli, tak jak pisałem, dodać do tego biodegradowalne opakowanie, to chyba zgodzisz się ze mną, że będziemy wtedy na dobrej drodze?

Chodziło mi o to, że zrównoważone produkty poza aspektem eko/społecznym powinny zachowywać pełną funkcjonalność i mieć rozsądną cenę. No i konieczna jest pełna analiza cyklu życia produktu - cóż z tego np. że zrobimy produkt z recyclingu, skoro zużyjemy do tego masę prądu lub wody ...

rozsądek i (herezja) kalkulacja kosztów (nie tylko finansowych) kluczem do zrównoważonej produkcji :)
Jadwiga Żurad

Jadwiga Żurad Coach, Trener,
Doradzca

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Z powyższa wypowiedzią Łukasza jak najabrdziej się identyfikuję ;)

O funkcojnaloności, rozsądnej cenie musimy pamiętać! no i nie wszystko musi być od razu stemplowane jako "ekologiczne".

Trzeba też pamiętać, że zrównoważony nie musi oznaczać droższy, a jednak w polskich realiach zrównowazone produkty są kojarzone ze wzrostem ceny. I tu pozowlę sobie przywołać wypowiedź pani Prezes Federacji Konsumentów w czasie panelu dyskusyjnego "Odpowiedzilany marketing - zrównoważony produkt" (Konferencja "Zrównoważony rozwój", FOB, 28.10.2008): "Jesteśmy na tyle odpowiedzialni na ile pozwala nam nasz portfel" - wygląda na to, że nie zawsze możemy sobie pozwolić na odpowiedzilane produkty...

W tym samym panelu dyskusyjnym padły jednak słowa, świadczące o tym, że produkt zrównoważony może być tańszy i pozwalać na znaczne oszczędności. Reprezentant firmy ProLogis, która "NIE MOŻE
SOBIE POZWOLIĆ NA NIE INWESTOWANIE W ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ"
powiedział mniej więcej tak: 'For us it's not a matter of marketing but just the necessity. We know that if we don't invest in sustainability, we won't follow the market's needs... Our clients wouldn't expect unsustainable products, but they also don't accept grow in price....yet for us investing in sustainability doesn't mean increase of costs!' - Dla pocieszenia dodam, że ta firma funkcjonuje także na rynku polskim :)
Felicjan Rydzak

Felicjan Rydzak President, Felix
Consultancy

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Zastanawiam sie czy 'green' = 'sustainable': http://www.mckinseyquarterly.com/Strategy/Innovation/H...

konto usunięte

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Chodziło mi o to, że zrównoważone produkty poza aspektem eko/społecznym powinny zachowywać pełną funkcjonalność i mieć rozsądną cenę. No i konieczna jest pełna analiza cyklu życia produktu - cóż z tego np. że zrobimy produkt z recyclingu, skoro zużyjemy do tego masę prądu lub wody ...

rozsądek i (herezja) kalkulacja kosztów (nie tylko finansowych) kluczem do zrównoważonej produkcji :)
zgadzam sie ,potrzeba tylko miary co jest bardziej lub mniej zrównowazone.
Wydaje mi sie ,że ta miarą powinna byc energia .
Energia potrzebna do wytworzenia produktu przy zachowaniu nieszkodliwosci produktu dla zdrowia i środowiska
Jadwiga Żurad

Jadwiga Żurad Coach, Trener,
Doradzca

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Felicjan Rydzak:
Zastanawiam sie czy 'green' = 'sustainable':

rozumiejąc 'green' jako 'environmental friendliness', z założenia stwierdzenie 'green' = 'sustainable' powinno być tautologią
coś mi jednak podpowiada że nie jest tak przesadnie zrównoważenie z tym "zazielenianiem" ;-)
Jadwiga Żurad

Jadwiga Żurad Coach, Trener,
Doradzca

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Marek M.:
Wydaje mi sie ,że ta miarą powinna byc energia .
Energia potrzebna do wytworzenia produktu przy zachowaniu nieszkodliwosci produktu dla zdrowia i środowiska

na pewno tak!

a może by jeszcze za słowo "nieszkodliwość" podstawić "korzystny wpływ na zdrowie i środowisko"... ;-)

konto usunięte

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

W tym samym panelu dyskusyjnym padły jednak słowa, świadczące o tym, że produkt zrównoważony może być tańszy i pozwalać na znaczne oszczędności. Reprezentant firmy ProLogis, która [b]"NIE MOŻE
SOBIE POZWOLIĆ NA NIE INWESTOWANIE W ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ"
a tak wyglądają kierunki działań PRO LOGIS , która stosuje:
Przetworzone i pochodzące z zasobów lokalnych materiały budowlane – wykorzystanie przetworzonego betonu, stali, asfaltu i innych materiałów w nowym magazynie służy ochronie środowiska; podobnie jak przekazywanie odpadów budowlanych przedsiębiorstwom zajmującym się ich recyklingiem.
Świetliki i okna dachowe – wykorzystanie naturalnych źródeł światła obniża zużycie energii elektrycznej i poziom emisji dwutlenku węgla oraz poprawia jakość środowiska pracy pracowników w magazynie.
Energooszczędne systemy oświetleniowe – magazyny tradycyjnie korzystają z lamp metahalogenowych, jednakże dostępne obecnie lampy fluorescencyjne T5 i T8 są trwalsze i znacznie obniżają poziom zużycia energii elektrycznej.
Membrany dachowe o wysokim współczynniku odbicia światła – tradycyjnym pokryciem dachów magazynowych była membrana EPDM z czarnej gumy, pochłaniająca ciepło i światło słoneczne. Ten sam efekt, lecz po znaczniej niższej cenie zapewnia białe pokrycie dachu wykonane z poliolefin termoplastycznych (TPO), które ponadto przynosi korzyści w postaci mniejszego obciążenia systemu chłodzenia obiektu.
Energia słoneczna i energia wiatru – obiekty dystrybucyjne mogą wykorzystywać alternatywne źródła energii, zwłaszcza panele fotowoltaiczne i turbiny wiatrowe.
Zewnętrzne kształowanie krajobrazu – odpowiednie ukształtowanie krajobrazu na terenie centrum dystrybucyjnego może zminimalizować zużycie wody oraz przyczynić się do obniżenia emisji węgla netto z obiektu.
Czy te wytyczne inwestycyjne dla projektantów są wystarczajace aby
Pro Logis okreslać jako działającą dla zrównoważonego rozwoju ?
A czy nie są one tylko przejawem strategii marketingowej ?
Jadwiga Żurad

Jadwiga Żurad Coach, Trener,
Doradzca

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Marek M.:

Czy te wytyczne inwestycyjne dla projektantów są wystarczajace aby
Pro Logis okreslać jako działającą dla zrównoważonego rozwoju ?
A czy nie są one tylko przejawem strategii marketingowej ?

Myślę, że TAK - Pro Logis to firma zrównoważona, co przynosi korzyści zarówno firmie jak i innym...Nie sądzę aby była to tylko strategia marketingowa - to byłaby zbyt droga strategia, jesli te rozwiązania nie przynosiłyby firmie i jej klientom rzeczywistych korzyści. Jednocześnie nie widzę nic złego w marketingu tych działań. Skoro firma ma się czym pochwalić, to niech to komunikuje na zewnątrz, aby inni sie od niej uczyli - taki marketing ma także swój element edukacyjny...

konto usunięte

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Skoro firma ma się czym pochwalić, to
niech to komunikuje na zewnątrz, aby inni sie od niej uczyli - taki marketing ma także swój element edukacyjny...
Rozwiazania które PRO Logis proponuje w wiekszości są zgodne z nowoczesną sztuką budowania , natomiast trudno jest mi wyróżnić te działania , które służą szczególnie zrównoważonemu rozwojowi , tak aby można było edukować społeczeństwo ,że one są dla dobra wspólnego a nie tylko dla dobra tego inwestora .
Wanda Pazdan (Z Domu Szraiber)

Wanda Pazdan (Z Domu
Szraiber)
konsultant,
menedżer, twórca,
właściciel

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Jeżeli firma wprowadza na rynek innowacyjne oświetlenia, redukujące emisję CO2 i zużycie energii, zarazem eliminując w pracy czas uzycia sztucznego swiatła, co ma pozytywny aspekt zdrowotny, a więc społeczny i ekologiczny to chciałoby się powiedzieć, że taki produkt jest produktem zrównoważonego rozwoju. Żeby to móc powiedzieć to trzeba przeprowadzić analizę czasu życia nowego produktu i porównać wyniki z analizą czasu życia produktu, który ten innowacyjny produkt zastąpił.

Witam WSZYSTKICH w Grupie.
Juliusz Grzegorz Sumorok

Juliusz Grzegorz Sumorok Właściciel, P.P.H.U.
Biolinija

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Wanda Pazdan:
Jeżeli firma wprowadza na rynek innowacyjne oświetlenia, redukujące emisję CO2 i zużycie energii, zarazem eliminując w pracy czas uzycia sztucznego swiatła, co ma pozytywny aspekt zdrowotny, a więc społeczny i ekologiczny to chciałoby się powiedzieć, że taki produkt jest produktem zrównoważonego rozwoju. Żeby to móc powiedzieć to trzeba przeprowadzić analizę czasu życia nowego produktu i porównać wyniki z analizą czasu życia produktu, który ten innowacyjny produkt zastąpił.

Witam WSZYSTKICH w Grupie.

CAłkowicie zgadzam się z Pani wypowiedzią, do tego dodałbym analiże kosztów ekologicznych wytwarzania i utylizacji, oraz analizę wpływu światła emitowanego na ludzi.
Jadwiga Żurad

Jadwiga Żurad Coach, Trener,
Doradzca

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Wanda Pazdan:
Jeżeli firma wprowadza na rynek innowacyjne oświetlenia, redukujące emisję CO2 i zużycie energii, zarazem eliminując w pracy czas uzycia sztucznego swiatła, co ma pozytywny aspekt zdrowotny, a więc społeczny i ekologiczny to chciałoby się powiedzieć, że taki produkt jest produktem zrównoważonego rozwoju. Żeby to móc powiedzieć to trzeba przeprowadzić analizę czasu życia nowego produktu i porównać wyniki z analizą czasu życia produktu, który ten innowacyjny produkt zastąpił.

Witam WSZYSTKICH w Grupie.

Witam nowych Forumowiczów!

Patrząc powierzchnownie, stosowanie takich technologii wydaję się być bardziej zrównoważone niż ich niestosowanie. Jednak, tak jak Pani słusznie zauważyła, aby móc stwierdzić że dany produkt jest zrównoważonym, a technologia przyjazna środowisku, bez specjalistycznych analiz się nie obejdzie. W przypadku produktu będzie to LCA.
Jadwiga Żurad

Jadwiga Żurad Coach, Trener,
Doradzca

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Juliusz Grzegorz Sumorok:
analizę wpływu światła emitowanego na ludzi

czy tego rodzaju analizy są w praktyce powszechnie przeprowadzane?
Juliusz Grzegorz Sumorok

Juliusz Grzegorz Sumorok Właściciel, P.P.H.U.
Biolinija

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Jadwiga Ż.:
Juliusz Grzegorz Sumorok:
analizę wpływu światła emitowanego na ludzi

czy tego rodzaju analizy są w praktyce powszechnie przeprowadzane?

Sądzę, że nie są tak jak analizy obciążenia środowiska przy produkcji i utylizacji nowego produktu. Najczęściej nadaje mu sie etykietkę ekologiczny czy przyjazny dla środowiska bo zużywa ileś % mniej energii w czasie pracy, a to jeszcze nie wszystko.
Wanda Pazdan (Z Domu Szraiber)

Wanda Pazdan (Z Domu
Szraiber)
konsultant,
menedżer, twórca,
właściciel

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Komisja Wspólnot Europejskich wydała dokument KOM(2008) 397 dotyczący planu działania na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji oraz zrównoważonej polityki przemysłowej. Nasze Ministerstwo Gospodarki również przygotowuje odpowiedni materiał, który jest aktualnie do 12 grudnia w konsultacjach społecznych. Można to znaleźć pod adresem http://www.mg.gov.pl/Gospodarka/Zrownowazonyrozwoj/

Całkowicie zgadzam się z Panem Juliuszem

(nie wiem jaki jest styl zwracania się do osób na tym forum, dla bezpieczeństwa używam naszego polskiego stylu Pan)
Katarzyna Chęcińska

Katarzyna Chęcińska Inżynier budowy,
dziennikarz

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Dołączę się do dyskusji.
Studenci wydz. Budownictwa przy przeprowadzaniu analizy wielkokryterialnej wznoszenia obiektu budowlanego za kryteria stawiają najczęściej cztery rzeczy: koszt, czas, energooszczędność obiektu, materiał - tu ze względu na koszt i sposób wznoszenia. Na ostatnim spotkaniu seminaryjnym, w którym uczestniczyłam, pan Profesor słusznie zwrócił uwagę, że nikt nie porusza rzeczy równie istotnej - utylizacji obiektu. Rzeczy istotnej - ale z perspektywy czasu przyszłego, a nie czasu "projektowanego" dla inwestora. Na uczelnii nie uczy się myślenia o recyklingu materiału, w firmach - co niektórych - owszem, zaczyna się myśleć o LCA.
Mirosław Bachorz

Mirosław Bachorz specjalista ds.
ochrony środowiska

Temat: ZRÓWNOWAŻONY PRODUKT

Witam,
osoby zainteresowane stosowaniem LCA w praktyce oraz rzetelnym oznakowaniem ekologicznym zachęcam do zapoznania się z europejskim oznakowaniem ekologicznym.

http://www.eco-label.com/polish/

W tym przypadku ocena "ekologiczności" następuje w całym cyklu życia produktu.

W tym przypadku nie mamy do czynienia z typowym chwytem marketingowym, polegającym na dodawaniu do nazwy "byle produktu" przedrostka eko, ekologiczny.

Więcej o LCA można doczytać tu:

http://www.min-pan.krakow.pl/pbs/artykuly.html

a tu jest baza oddziaływań (wejście, wyjście) dla wielu materiałów

http://lca.jrc.ec.europa.eu/lcainfohub/index.vm

i mamy normę, która pomaga realizować LCA w praktyce:

PN-EN ISO 14040:2006 Zarządzanie środowiskowe -- Ocena cyklu życia -- Zasady i struktura

Powodzenia :-)Mirosław Bachorz edytował(a) ten post dnia 11.12.08 o godzinie 19:31



Wyślij zaproszenie do