Monika Czyrek

Monika Czyrek Dyplomowana
Nauczycielka Jogi

Temat: JOGA JEDNA

Joga



Gdy słyszymy dzisiaj o jodze kojarzy nam się z wieloma rzeczami od ćwiczeń fizycznych w fitness clubie po tajemniczą i ezoteryczną technikę Wschodu. Dla jednych joga może być medytacja, dla innych technikami usprawniającymi ciało. Dla jednego relaksacją, dla innych ostrym treningiem fizycznym. Praktykowanie jogi może oznaczać wiele, bo joga to życie. Praktyka to indywidualny proces, choć różny dla każdego to zmierza w jednym kierunku – odzyskania spokoju i jedności ciała i umysłu.



Asany





To co znamy dzisiaj jako jogę to przede wszystkim system pozycji jogicznych zwanych asanami. Asany są głównym narzędziem jogicznym do zrównoważenia fizycznego ciała. Wykonywanie asan utrzymuje ciało w najlepszym możliwym zdrowiu. Wzmacniają i uelastyczniają. Uwalniają od napięć na głębokim poziomie tkanek, organów i stawów. Uwalniają od sztywności, bólów i chorób. Korygują postawę. Zwiększają przepływ energii życiowej – prany. Systematycznie oczyszczają organizm, przygotowując ciało na bardziej zaawansowane praktyki jogiczne.



Tradycja



Istnieją setki szkół i linii jogi. Różnią się od siebie, ale zmierzają do tego samego celu. To co dzisiaj na świecie jest znane jako joga, to najczęściej dziedzictwo jogina z południowych Indii, którego uczniowie rozpropagowali jogę na całym świecie i do których ja z radością dołączyłam.

Sri T.Krishnamacharya poświęcił się nauczaniu jogi. Mistrzostwo osiągnął przy boku Sri Ramamohana Brachmacharii w jaskiniach Tybetu na początku XX wieku. Od lat 30. w Mysore kształcili się u jego boku dwaj, najsłynniejsi dziś nauczyciele jogi:

Sri K.Pattabhi Jois z Mysore i BKS Iyengar z Puny. Czuję się związana z tradycją ich obojga. Po kilku latach praktyki Hatha Jogi Iyengara pogłębiłam praktykę w Ashtandze Vinjasa Yodze, rozpropagowaną przez P.Joisa. Praktyka asan przygotowuje do pozostałych siedmiu stopni systemu jogi, tak jak wyłożył to w klasycznym tekście Maharishi Patanjali w swoich Joga Sutrach.

Ośmiostopniowa ścieżka jogi - znana jako Ashtanga Yoga (aszto znaczy osiem) zalicza: 1. jama (powszechne zasady moralne) 2. nijama (dyscyplina) 3. asana (pozycje) 4. pranajama (kontrola oddechu) 5. pratjahara (kontrola zmysłów) 6. dharana (koncentracja) 7. dhjana (medytacja) 8. samadhi (stan urzeczywistnienia, nadświadomości, osiągnięty w wyniku głębokiej medytacji).



Ashtanga Joga



Znana też jako ashtanga vinjasa yoga czy power joga jest systemem pozycji, które są praktykowane w seriach sekwencjach,koncentrując się na oddechu (oddechu udżai), ruchu ciała (winjasa) a w zasadzie na synchronizacji ruchu z oddechem, punktach koncentracji wzroku (driszti) i bandach (wewnętrzne zaciski).

Wykonywanie wszystkich tych elementów razem jest praktyką Ashtangi Yogi.

Ashtangę charakteryzuje płynność w praktyce, która wiąże się z vinjasą - połączeniu oddechu z ruchami przypominającymi - te z sekwencji powitań słońca, a wykonywanych pomiędzy pozycjami siedzącymi.

Wielu praktykujących uważa, że kombinacja vinjasy, oddechu udżai, bandh i sekwencji asan w ashtandze prowadzi do bardzo szybkiego rozwoju w praktyce.



A ja jestem o tym przekonana bo sama tego doświadczyłam



Praktyka ashtanga jogi wiąże się ze starożytnym tekstem Joga Korunta, który stał się fundamentem zajęć praktycznych jogi, nauczanej przez Krishnamacharyę.

(także mistrz Iynengara )

Tekst miał zawierać listę rozmaitych sekwencji asan, oraz oryginalnych nauk dotyczących vinjasy, driszti, bandh, mudr i filozofii.

Nauczana przez Krishnamacharyę, a następnie przez Joisa – praktyka zawiera sześć serii. Pierwsza seria zwana jest yoga chikitsa – joga terapią i ma na celu oczyszczenie i wzmocnienie ciała. Jest to podstawowa sekwencja w Ashtandze.



Druga seria znana jest jako Nadi Shodana – oczyszczanie systemu nerwowego, koncentrująca głównie na skrętach i wygięciach kręgosłupa. Są to dwie podstawowe serie sekwencji, przygotowujące nas na bardziej zawansowane formy praktyki.



Pamiętam swoje pierwszą reakcję gdy spróbowałam pierwszej serii ashtangi yogi

Po praktyce wiedziałam, że to jest to! Była to miłość od pierwszej praktyki



Mając doświadczenia nauczania metodą Yiengara i Ashtangi widzę po ludziach jak bardzo jest to indywidualny proces,

a jednocześnie jak bardzo jesteśmy w tym wspólnym ćwiczeniu razem.

Szybko przekonałam się, że praktyka ashtangi daje błyskawiczne rezultaty



NIE MUSIMY BYĆ MISTRZAMI NA EMERYTURZE



Vinjasa łączy oddech i ruch. Na każdy ruch przypada jeden oddech.

W ten sposób wszystkie asany są związane z odpowiednią ilością oddechów.



WSZAK JESTEŚMY SUMĄ ODDECHÓW A NIE CIAŁEM



Celem winjasy jest wewnętrzne oczyszczanie.

Oddychanie i poruszanie się w tym samym czasie, gdy wykonujemy asany - podgrzewa naszą krew, lub jak Pattabhi Jois zwykł mówić – zagotowuje krew. Gęsta krew jest zanieczyszczona i powoduje choroby w ciele. Ogrzewając ją w trakcie praktyki rozrzedzamy i pozwalamy jej krążyć swobodniej.

Połączenie asan z ruchem i oddechem polepsza swobodne krążenie krwi wokół wszystkich stawów, uwalniając ciało od bólów.

Ból bowiem się pojawia przy braku krążenia. Podgrzana krew porusza się również przez wszystkie wewnętrzne organy oczyszczając je z zanieczyszczeń i toksyn, usuwając je z ciała przez pot, który jest nieodłączną częścią praktyki.



Pocenie się jest ważnym efektem vinjasy, ponieważ tylko przez pot choroba opuszcza ciało, i zaczyna się oczyszczanie.

W ten sam sposób oczyszczamy złoto, kiedy zanieczyszczenia wychodzą na powierzchnię gotującego się złota.

Tak samo praktyka podgrzewa krew i wyciąga wszystkie toksyny na powierzchnię, skąd są usuwane przez pot.

Kiedy stosuje się metodę vinjasy, ciało staje się zdrowe, mocne i czyste jak złoto.



Tristhana: oznacza trzy miejsca uwagi lub akcji: pozycja, system oddychania i punkt koncentracji wzroku.



Te trzy aspekty są bardzo ważne dla praktyki jogi ashtangi i obejmują trzy poziomy oczyszczania:

ciała, systemu nerwowego i umysłu.

Są zawsze wykonywane razem.

Asany oczyszczają, wzmacniają i uelastyczniają ciało. Stały oddech wdechów i wydechów oczyszcza system nerwowy Driszti jest miejscem gdzie się patrzymy podczas przebywania w pozycji.



Aby oczyścić ciało wewnętrznie potrzebne są dwa elementy – powietrze i ogień. Miejscem ognia w naszych ciałach jest podbrzusze. To stałe miejsce naszej siły życiowej. Aby ogień płonął potrzebne jest powietrze, stąd potrzeba oddechu. Długie oddechy wzmacniają wewnętrzny ogień, podnosząc ciepłotę w ciele, co z kolei podgrzewa krew dla fizycznego oczyszczania i wypala nieczystości w systemie nerwowym. Długie oddechy podnoszą wewnętrzny ogień i wzmacniają system nerwowy. Kiedy wzmocnimy ogień, wzmocnimy nasze trawienie, zdrowie i długość życia. Ważną częścią systemu oddychania jest mula i uddijana bandha. Są to wewnętrzne zaciski w rejonach podbrzusza. Kontrolują, pieczętując przepływ energii. Dają lekkość, siłę i zdrowie ciału, pomagając wzmacniać wewnętrzny ogień. Bez bandh, oddech nie będzie poprawny, a asany będą bezowocne.

Kiedy mula banda jest wykonywana perfekcyjnie, kontrola umysłu przychodzi automatycznie.



Czym dla mnie jest joga?



Umysł Wschodu widzi naturę człowieka inaczej niż myśl Zachodu. Wschód traktuje jednostkę w jedności z Bogiem i Wszechświatem. Ludzie Wschodu rozumieją, że człowiek doskonały jest częścią tej uniwersalnej Inteligencji czy Świadomości, która podtrzymuje życie we Wszechświecie. Zasadniczy problem człowieka bierze się stąd, że zapomniał on o swej prawdziwej naturze, że został zaplątany w dramat istnienia jednostki walczącej o indywidualne uznanie, sukces, satysfakcję. Człowiek czuje się odizolowany, wyobcowany, w niezgodzie ze swym światem tylko dlatego, że przestał dostrzegać tę podstawową prawdę. Oświecenie jest po prostu wzniesieniem się ponad tę ograniczoną wizję samego siebie, powrotem do tej fundamentalnej jedności, która zawsze istniała, odkryciem wewnętrznego światła. Problemem nie jest więc, jak sądzi umysł zachodni, zdobycie wystarczającej wiedzy czy osiągnięcie czegoś, co pozwoli nam na wydostanie się z obecnego stanu niepełności. Jest to problem przyjęcia prawdy taką, jaka ona jest, bez żadnych zniekształceń. W wyższych stanach świadomości bardziej uzmysławiamy sobie Wszechświat i nasze w nim miejsce. Nasze zdolności w tym względzie zależą od wrażliwości systemu nerwowego. Przez tysiące lat JOGINI eksperymentowali z technikami mającymi na celu wpływanie na system nerwowy w celu rozszerzenia jego funkcjonalnego zakresu i świadomości. Joga jest nauką, która wyrosła z tych eksperymentów. Oświecenie jest powrotem do Źródła, które Cię stworzyło, uświadomieniem sobie Źródła swojej energii, stopieniem się w jedno z tym Źródłem.