Andrzej Kalisz

Andrzej Kalisz Kung Fu, Tai Chi,
Qigong

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Kilka lat temu powstał ten artykuł, gdzie na bardzo podstawowym poziomie starałem się wyjaśnić pewne nieporozumienia:

http://www.yiquan.pl/articles.php?article_id=23

Teraz uzupełnienie:

http://www.yiquan.pl/articles.php?article_id=62
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Niewiele można dodać. Temat energii Qi jest dość ryzykowny z racji swojej różnorodności, o której pisał Andrzej K.
Dołaczę mój tekst nt. Qi w praktyce taijiquan. Może powoli uda się wyklarować zasady taijiquan i energii Qi bez fałszywych mitów.

Chen taijiquan jest pełnym mocy i dynamiki stylem walki. Jednakże jego efektywność i dynamika nie pochodzi z pracy nad zwykłą siłą mięśni, lecz z dogłębnego zrozumienia i wykorzystania potencjału ciała i jego wewnętrznej energii, energii Qi.
Koncepcja Qi od tysiącleci funkcjonuje w kulturze Chin i jest dość trudna do objaśnienia w kategorii pojęć zachodniej kultury.
W kontekście funkcjonowania człowieka, Qi tłumaczona jest jako energia witalna, siła życiowa, oddech życia. Chiński znak pierwotnie opisujący Qi związany był z ogniem i słońcem. W taoistycznych tekstach Qi kojarzono jako witalną ciepłotę ciała, podobną do promieni słońca bez których nie istnieje życie.
Obecnie ideogram Qi opisuje znak obrazujący parę unoszącą się nad gotowanym ryżem .

Z punktu widzenia Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TCM) pojęcie Qi jest dość rozbudowane i opisuje się wiele rodzajów tej energii. Z punktu widzenia treningu taijiquan nie jest to zbyt istotne i nie ma potrzeby szczegółowe opisywanie wszystkich jej aspektów.
Przyjmijmy, że jest to wewnętrzna życiowa energia umożliwiająca nam życie i działanie.

Skąd czerpiemy te energię?
1. część otrzymujemy w czasie poczęcia od rodziców i jest to nasz
stały potencjał genetyczny
2. z pożywienia
3. z powietrza którym oddychamy
4. z promieniowania słonecznego i kosmicznego
5. z wrażeń, kontaktów z innymi ludźmi, oddziaływań
bioenergetycznych itp.

Oprócz tzw. medycznego kryterium opisującego energię Qi jako energię naszego ciała i procesów w nim zachodzących, każda sztuka czy dziedzina ma własne tzw. dodatkowe kryteria opisu swoich środków wyrazu za pomocą energii Qi.
W tym kontekście możemy ocenić np. kaligrafię wykonaną przez artystę mówiąc, że nie ma w niej Qi lub przeciwnie, że ma dużo Qi. Chodzi o pewien przekaz, siłę wyrazu, pewną dodatkową wartość zawartą w dziele czy wykonaniu, np., tańcu muzyce itp. Tak samo jest ze sztuką taijiquan. Oprócz energii witalnej ciała na którą również wpływamy poprzez trening, dodatkowo pojęcia Qi używamy w kontekście struktury i połączenia ruchów ciała w jedność.

Mówiąc o przepływie Qi w fazie yin czy yang poszczególnych ruchów, mówimy o pewnego rodzaju fali aktywującej poszczególne mięśnie i części ciała w fazie yang, prowadząc ją spiralnie, zawsze z Centrum Dantien do kończyn, oraz odwrotnie - fali rozluźniającej poszczególne części ciała w fazie yin. Mówimy wówczas że Qi wypełnia ciało i kieruje się np. do dłoni lub, że spływa do Dantien

Mięśnie dysponują siłą tylko wtedy, gdy są zasilane energią Qi. Jest to energia wynikająca z wewnętrznych funkcji naszego organizmu. Ale główną siłą w taijiquan jest siła wynikające ze struktury i połączenia ciała w jedność wzajemnie się wspierającą i kumulującą siłę poszczególnych mięśni. Czy to oznacza, że im więcej mięśni tym większa siła? Niekoniecznie. Jeśli ścieżki energii są zablokowane i przepływ Qi jest słaby, a struktura ciała rozproszona, siła będzie niewielka nawet przy dużej masie mięśniowej.

Pamiętajmy, że o sile technik decyduje połączenie całego ciała, struktura sumująca siłę poszczególnych części. W walce zaś, ważna jest tzw. Jing -dynamiczna siła mięśni. Jing jest formą Qi w połączeniu z mięśniami i ruchem. Jest to końcowy efekt fali ruchu.
Dla swobodnego krążenia i maksymalnego strumienia zasilającego mięśnie przy dynamicznej akcji, niezbędne jest maksymalne rozluźnienie ciała. Wyzwolenie fajing, to jak strzał z bicza, nie da się tego zrobić usztywniając się.

Obszar Dantien (rejon podbrzusza) jest kluczowy dla krążenia Qi. Stąd jest ona kierowana do poszczególnych części ciała. Jest to również centrum ruchu i struktury. Nie oznacza to, że przy rozluźnieniu cała Qi spływa do Dantien. Ważne jest połączenie i zachowanie otwartego przepływu pomiędzy Centrum i resztą ciała.
W taijiquan każda postawa i technika ma swój standard, optimum maksymalnie wykorzystujące strukturę ciała i równowagę Centrum. To zapewnia swobodny ruch fali energii i stabilność pozycji. Każde odchylenie od tego standardu, niepotrzebne napięcie, nieskoordynowany ruch, zaburzają naturalną spiralę rozwijaną z Centrum i hamują przepływ Qi. W konsekwencji tracimy równowagę, a nasze techniki tracą siłę i szybkość.

Praca ze strukturą postaw i rozluźnieniem (fan sung) to ciągły proces doskonalenia i wzmacniania przepływu Qi. To sedno praktyki taijiquan.
Fan sung – rozluźnienie, puszczenie napięcia.
To określenie ma dużo głębszy wymiar niż zwykłe rozluźnienie mięśni. Oznacza ono pełną równowagę, rozluźnienie, a jednocześnie gotowość do działania. Jest to stan, gdy Centrum jest wspierane i utrzymywane w równowadze w każdym kierunku. Wówczas napięcie mięśni zmniejsza się do niezbędnego minimum utrzymującego postawę, a Umysł pozostaje spokojny i czujny.

Mistrz Chen Xiaowang podkreśla, że bardzo ważne jest nie wymuszanie żadnego ruchu, pełna naturalność, swoboda. Dopiero wówczas przepływ Qi jest maksymalny.
Taijiquan, jak było powiedziane wcześniej, to nie tylko techniki walki. Chen Wangting pierwotnie określał tę sztukę mianem ‘taiji yangshen gong” – sztuka Doskonalenia Życia.
Cały system jest tak opracowany, że wzmacnia, chroni i regeneruje naszą wewnętrzną energię Qi. Bo czymże jest Qi jeśli nie naszym życiem, jakością naszego życia ?

Podsumowując, energia Qi nie jest czymś tajemniczym i mistycznym. Mamy z tym do czynienia na co dzień. Różnica polega tylko na jakości i stopniu wykorzystania potencjału jakim dysponujemy. Osoba nie znająca zasad wewnętrznej koordynacji i struktury ruchu z Centrum będzie mogła użyć tylko ok. 20-30 % swojej potencjalnej siły, nawet gdy angażuje się w 100 %. Mistrz natomiast może wykorzystać swój potencjał prawie w 100 % kumulując energię całego ciała i prowadząc spiralną falę od stóp, aż do ramion.

Najwięcej nieporozumień wynika z niejednoznaczności używania pojęcia Qi, gdy używamy go opisując Qi raz w kontekście funkcji naszego organizmu, a raz w kontekście mechaniki ciała i ruchu.
Wzmocnienie krążenia Qi, oprócz poprawy zdrowia, da nam też dużo energii do działania na co dzień, wzmocni nasze poczucie siły i równowagi emocjonalnej. Poziom naszej energii w oczywisty sposób wpływa na jakość całego naszego życiaJarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 15.01.10 o godzinie 17:38

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Przeczytałem powyższy tekst i wywołał on u mnie poczucie dezorientacji. Mamy pewne pojęcie (qi), któremu przypisujemy kilka różnych definicji, a następnie używamy go w tekście. I o ile piszący tekst miał jeszcze pojęcie na temat tego do jakiej definicji w danym momencie się odnosi o tyle juz czytajacy tego nie wie i może to sobie interpretowac do woli z czego w wiekszości wychodzą mu bzdury. W rezultacie po przeczytaniu tego tekstu powstanie u niego pweien obraz rzeczywistości, ktory może być kompletnie różny od tego co autor chciał powiedzieć. I to jest chyba główny powód takiej masy dziwnych teorii, które sie pojawiają. Jeżeli chcemy operować jakims terminem musimy mu nadać jednoznaczny sens. A tu mamy słowo klucz "qi" o bardzo wielu znaczeniach w zależności od kontekstu oraz wykształcenia osoby która go uzywa. Ponizeważ w naszej kulturze pojęcie qi przywarło niejako do TMC może należałoby zostawić je w spokoju i nie mieszac do np sztuk walki, bo i tak znaczy ono wtedy przeciez coś innego. Mniej będzie wtedy nieporozumnień i mniej ludzi będzie szukać np w taiji tego, czego tam tak naprawde nie ma.

konto usunięte

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Marcin Z.:
Ponizeważ w naszej kulturze pojęcie qi przywarło niejako do TMC może należałoby zostawić je w spokoju i nie mieszac do np sztuk walki, bo i tak znaczy ono wtedy przeciez coś innego. Mniej będzie wtedy nieporozumnień i mniej ludzi będzie szukać np w taiji tego, czego tam tak naprawde nie ma.
Rzecz w tym, że każda forma sztuki chińskiej przesiąknięta jest właśnie tym terminem (Qi). Jest tak z malarstwem, TCM (medycyną), kaligrafią, poezją, parzeniem herbaty, gotowaniem, sztukami walki i każdą inną formą ekspresji i działalności człowieka.

Nie da się więc oderwać pojęcia energii (Qi) od sztuk walki w szczególności, na dowód czego warto zauważyć, że każdy chiński styl walki - kiedyś rzemiosło dzisiaj sztuka, często dla sztuki, albo sport - posiada jakąś formę Qigong czyli właśnie pracy z Qi.

Chińczycy ujmowali i nadal ujmują zjawiska opisem dla nas często niezrozumiałym, bajkowym, mocno kontekstowym (np. historycznie) itp.
Jeśli zacząć dosłownie tłumaczyć pojęcia, szukać na to wzory, wyjaśniać naszym technokratycznym widzeniem wszystkiego, dowodzić "czy jest" "czy nie ma" itd. - można dojść łatwo do absurdu.

Zamiast rozkminiania włosa na dziesięcioro wystarczy proste podejście:
gdzie jest (jakaś) energia, tam jest życie (słoneczna, prąd rzeki, płynie krew w żyłach itp.)
gdzie energii brak - tam życia nie ma (np. krew przestaje płynąć)

ot i wszystko
Andrzej Kalisz

Andrzej Kalisz Kung Fu, Tai Chi,
Qigong

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Ale kurczowe trzymanie się klasycznej chińskiej terminologii prowadzi niestety do efektu, że większość zainteresowanych szuka czegoś "od czapy", kierując się egzotycznie brzmiącymi sformułowaniami, którym przypisuje swoje fantazyjne znaczenia. W dużej mierze utrudnia to naukę, robienie postępów. Tymczasem za tymi sformułowaniami w bardzo dużej części kryją się rzeczy, które dość łatwo można odnieść do powszechnej wiedzy, życiowego doświadczenia, i oddać "swoimi słowami", w prosty sposób zmniejszając liczbę nieporozumień. Wcale nie chodzi, o to, żeby wszystko przedstawiać wzorami.

Po prostu, po co wyrażać coś w sposób, który dla większości ludzi będzie niezrozumiały lub wprowadzający w błąd, utrudniający naukę, skoro zajmując się tym, i wiedząc dzięki własnemu doświadczeniu, co się tam kryje, można w wielu wypadkach oddać w sposób łatwiejszy do zrozumienia dla większości ludzi.

Oczywiście w wielu przypadkach problem jest taki, że niektórzy wolą nie wiedzieć, że wiele z rzeczy, które Chińczycy wyrażają przy pomocy terminu qi, można oddać inaczej, ponieważ wolą ekscytować się tym, że jest tam coś nadzwyczajnego, czy nadnaturalnego, a proste wyjaśnienia burzą tą fascynację cudownością.Andrzej Kalisz edytował(a) ten post dnia 15.01.10 o godzinie 23:46
Andrzej Kalisz

Andrzej Kalisz Kung Fu, Tai Chi,
Qigong

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Marcin Z.:
Nie da się więc oderwać pojęcia energii (Qi) od sztuk walki w szczególności, na dowód czego warto zauważyć, że każdy chiński styl walki - kiedyś rzemiosło dzisiaj sztuka, często dla sztuki, albo sport - posiada jakąś formę Qigong czyli właśnie pracy z Qi.

Ale co z tego?

Po pierwsze w klasycznym chińskim ujęciu wszystko jest qi, wszystko jest pracą z qi, czy to będzie qigong zdrowotny, czy to będzie "zwykłe fizyczne uderzanie", to wciąż klasycznie Chińczycy opisywali to używając słowa qi.

Po drugie, sto lat temu, uprawiający w Chinach sztuki walki nawet nie wiedzieli, że pewne elementy ich systemów to qigong :) Po prostu dlatego, że termin ten przyjął się szerzej dopiero w drugiej połowie dwudziestego wieku. Oczywiście, że mówili tam o qi, ale tak samo mówili o qi, rozmawiając o tych elementach, które nie są nazywane wg. obecnej terminologii qigongiem :)Andrzej Kalisz edytował(a) ten post dnia 16.01.10 o godzinie 00:00

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Artur S.:
Zamiast rozkminiania włosa na dziesięcioro wystarczy proste podejście:
gdzie jest (jakaś) energia, tam jest życie (słoneczna, prąd rzeki, płynie krew w żyłach itp.)
gdzie energii brak - tam życia nie ma (np. krew przestaje płynąć)

ot i wszystko
to chyba zbytnie uproszczenie. Co ma prąd rzeki do życia, co ma "qi" w malarstwie do życia???? Albo jestem osobą wychowaną w kulturze i sferze pojęciowej klasychnych chin i wtedy przyjmuję pojęcie qi z całym dobrodziejstwem inwentarza, albo nie i wtedy żeby zrozumiec przekaz muszę się odwołac do innych znanych mi pojęć.
Nie zauważamy pewnej rzeczy. W naszej kulturze tzw "zachodniej" istniały bardzo podobne pojęcia "klucze" wprowadzone jeszcze przez Arystotelesa. I nie ujmując mu genialności myśli filozoficznej z biegiem czasu okazało się, że pewne pojęcia są po prostu błędne, a inne możemy opisywać obecnie dokładniej i prośćiej odwołując sie do obecnego stanu naszej wiedzy. Tymczasem dla sporej rzeszy "zachodnich" adeptów to co głoszone przez antycznych chińczyków to święte (pomijając, że czesto wkłada się im w usta cos co sami chcemy powiedzieć, a dzięki takiemu odwołaniu zyskuje to na prestiżu).
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Pojęcie Qi w sztukach walki zawęża się głównie do struktury i związanego z tym otwartego połączenia, komunikacji Centrum ciała i ruchu z poszczególnymi kończynami. Kluczowe jest, jak pisałem, rozwijanie spiralnej fali ruchu, aktywacji poszczególnych mięśni sumując ich siłę w jedność. Stad nazwa spiralnego ruchu ‘chansi”- zwijanie jedwabnej nici, inaczej pisząc splatanie kilku lub kilkunastu cienkich nitek w jedna mocną nić.
Do tego niezbędne jest rozluźnienie i równowaga. Fala ruchu rozwijana z Centrum spiralnie rozwija się do stóp i dłoni. Mając solidne podparcie w stopach, uzyskujemy siłę reakcji od podłoża i poprzez strukturę postawy (mechanika ciała) możemy przenieść ją do ramion i dłoni.
W klasyce teijiquan mówi się – ”siła rozpoczyna się w stopach i poprzez talię (Centrum) kierowana jest do dowolnej części ciała”
Zdaję sobie sprawę, że osoby powierzchownie stykające się z praktyka taijiquan nie bardzo rozumieją o czym piszę:. Struktura Centrum, spiralny ruch, to pojęcia podstawowe w zrozumieniu zasad ruchu w taijiquan.
W nauczaniu prawidłowego ruchu i postawy bardzo rzadko używam pojęcia Qi. W zasadzie zupełnie można się bez tego obejść. Ponieważ nasz mistrz używa często tego terminu (co jest zrozumiałe u Chińczyka) także czasem posługujemy się tym pojęciem. Z wyjaśnieniem, że nie chodzi o żadną mistyczna energię i raczej jako komentarz do tego o czym mówił mistrz.
Andrzej Kalisz

Andrzej Kalisz Kung Fu, Tai Chi,
Qigong

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Wy macie przy tym szczęście, że wasz mistrz niezależnie od tego jakimi terminami się posługuje, po prostu wie "co tam w środku jest", więc może to poważnie zainteresowanym przekazać.

Inni często mają tak, że nie mają porządnego przekazu istoty, a tylko powierzchowną znajomość sloganów, co prowadzi do wymyślania teorii bazujących głównie na nieporozumieniach.

konto usunięte

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Pojecie Qi nie jest aż tak kłopotliwe, jak się ludziom wydaje. Japońskie Ki, chińskie Qi, wedyjska Prana - przecież to to samo. Każdy gdzieś kiedyś obił się o te koncepcje. Na ogół nie ma problemu z przyjęciem i akceptacją koncepcji qi, mimo, iż to tak egzotyczna potrawa, większy problem mają wszyscy z odczuwaniem;)

konto usunięte

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Jagoda Kunikowska:
Pojecie Qi nie jest aż tak kłopotliwe, jak się ludziom wydaje. Japońskie Ki, chińskie Qi, wedyjska Prana - przecież to to samo. Każdy gdzieś kiedyś obił się o te koncepcje. Na ogół nie ma problemu z przyjęciem i akceptacją koncepcji qi, mimo, iż to tak egzotyczna potrawa, większy problem mają wszyscy z odczuwaniem;)
Jak mawiał Yoda,mistrz Jedi,Moc jest wszędzie
Niechaj Moc będzie z Wami!!
Pełen Mocy Witek

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Jagoda Kunikowska:
Pojecie Qi nie jest aż tak kłopotliwe, jak się ludziom wydaje. Japońskie Ki, chińskie Qi, wedyjska Prana - przecież to to samo. Każdy gdzieś kiedyś obił się o te koncepcje. Na ogół nie ma problemu z przyjęciem i akceptacją koncepcji qi, mimo, iż to tak egzotyczna potrawa, większy problem mają wszyscy z odczuwaniem;)
Tylko że każdy pod tym pojęciem rozumie coś innego. I potem powstają dziwne twory... A tak swoją drogą, to które chi ty masz na myśli?

konto usunięte

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Siła życiowa łącząca wszystkie ,,twory,,życia.
Że przypomnę mój ulubiony temat powstania Uniwersum [ z punktu widzenia fizyki kwantowej.]
Zresztą,czy ważne jak co się nazywa?
Ważne że działa.
Ale kiedyś jeden z ,,lekarzy,,po rozcięciu pacjenta stwierdził,że nigdzie nie zauważył meridianów.
Widzisz? Nie widze!! A Widzisz!!!
Witek

konto usunięte

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Tylko że każdy pod tym pojęciem rozumie coś innego. I potem powstają dziwne twory... A tak swoją drogą, to które chi ty masz na myśli?
Bo pod każdym pojęciem każdy rozumie co innego, taka jest natura rzeczy. Bo każdy jest inny, dysponuje jedynym i nie powtarzalnym zestawem doświadczeń, przekonań, przemyśleń, tak już jest misiu. Natury rzeczy nie zmienisz ustalając sztywne i jedynie słuszne definicje. Bo one służą tylko temu, kto je ustanowił. Mądry nauczyciel pozwala mówić dzieciom definicje swoimi słowami. Przynajmniej ja miałam szczęście na takich trafić w toku swojej edukacji.

konto usunięte

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

A tak swoją drogą, to które chi ty
masz na myśli?
Qi to Qi. Jest jedno, Jak Bóg. Ma tylko różne imiona, o czym wyżej nadmieniłam.

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Jagoda Kunikowska:
Qi to Qi. Jest jedno, Jak Bóg. Ma tylko różne imiona, o czym wyżej nadmieniłam.

A czytałaś w ogóle artykuł, który stał się podstawą do tej dyskusji?

Pozwolę sobie zacytować fragment artykułu Andrzeja:

"Tym razem chciałbym zaprezentować listę znaczeń terminu qi, opracowaną głównie na podstawie kilku popularnych słowników języka chińskiego, na czele z „Xinhua cidian”, ale także książek o qigong i sztukach walki:

Qi, to między innymi:

1. W tradycyjnej chińskiej filozofii: najbardziej podstawowa substancja o subtelnym charakterze i właściwościach energetycznych, stanowiąca podstawę zachodzenia wszelkich zjawisk w przyrodzie.
2. Substancja gazowa.
3. Powietrze.
4. Oddech.
5. Pogoda, zjawiska atmosferyczne.
6. Zapach, woń.
7. Nastrój, stan psychiczny, nastawienie psychiczne, „wyraz ducha”, morale, zdecydowanie, wola.
8. Arogancja.
9. Lojalność.
10. Nastrój, atmosfera gdzieś panujące.
11. Nastrój, wrażenie wywołane środkami artystycznymi.
12. Styl artystyczny, styl dzieła lub styl określonego artysty.
13. Nawyk, zwyczaj, zachowanie, styl bycia.
14. Charakter, temperament, dyspozycja.
15. Prezencja.
16. Zdolność, talent.
17. Tolerancja.
18. Śmiałość.
19. Siła, moc, potęga, energia, wigor.
20. Efekt, skutek.
21. Karnacja.
22. Los, przeznaczenie.
23. Informacja, sygnał, wskazówka.
24. Sceneria.
25. W modelu teoretycznym tradycyjnej chińskiej medycyny m.in: siła życiowa, energia i substancje niezbędne do życia, subtelna substancja krążąca wewnątrz organizmu, funkcje organów, objawy chorobowe.
26. W qigong także: rodzaj energii (terminologia współczesna) lub fluidu, subtelnej substancji (zgodnie z bardziej klasycznymi chińskimi wyjaśnieniami), którą można gromadzić, wzmacniać, kierować przepływem wewnątrz ciała, a także emitować na zewnątrz, oddziałując na inne osoby, np. terapeutycznie (forma oddziaływania, której istota i mechanizm pozostają niewyjaśnione na gruncie współczesnej nauki, również efekty i zakres działania nie zostały szerzej potwierdzone badaniami). Rozmaite odczucia doznawane podczas praktyki qigong tradycyjnie przypisuje się efektom zmian tej subtelnej materii lub energii. Istnieją też współcześnie podejścia, które odczuć tych nie wiążą z fizycznym istnieniem takiej energii czy substancji.
27. W chińskich sztukach walki wykorzystuje się termin qi w różnych znaczeniach, dotyczących głównie siły, energii ruchu, idei i wrażeń z tym związanych, oddechu, ekspresji ruchowej oraz nastawienia psychicznego. W większym natężeniu ma to miejsce w tak zwanych systemach wewnętrznych, gdzie szczególnie zwraca się uwagę na umysł, percepcję. Jednak w pozostałych systemach też w mniejszym lub większym stopniu stosuje się tak zwany trening wewnętrzny – nei gong, gdzie nacisk kładzie się na te aspekty. Ze względu na powiązanie sztuk walki z qigong i tradycyjną medycyną splot znaczeń terminu qi staje się tu wyjątkowo złożony, co prowadzi do wielu nieporozumień i problemów w przekazie wiedzy i umiejętności.
28. Występuje zamiast 器 – narzędzie, przyrząd.
29. Gniewać się, złościć się.
30. Rozgniewać kogoś.
31. Występuje zamiast 乞 – żebrać.

Mam nadzieję, że powyższy słownik znaczeń terminu qi, pozwoli Czytelnikom lepiej zrozumieć artykuł wspomniany na początku."

koniec cytatu

Jak sama widzisz jeden wyraz, a ile ma różnych znaczeń. To które podajesz jest tylko jednym z wielu, i chyba nie do końca adekwatnym jeżeli chodzi o sztuki walki.

konto usunięte

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

A przeczytałeś ze zrozumieniem to, co napisałam? A wiesz, ile ludzi mieszka na tym globie? Tyle jest znaczeń. I nie mów mi, że to, co napisałam nie ma nic wspólnego ze sztuką walki, jaką jest taijiquan, bo raczej ma. Vide - cnoty wojownika.

konto usunięte

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

Marcin Z.:
Przeczytałem powyższy tekst i wywołał on u mnie poczucie dezorientacji. Mamy pewne pojęcie (qi), któremu przypisujemy kilka różnych definicji, a następnie używamy go w tekście. I o ile piszący tekst miał jeszcze pojęcie na temat tego do jakiej definicji w danym momencie się odnosi o tyle juz czytajacy tego nie wie i może to sobie interpretowac do woli z czego w wiekszości wychodzą mu bzdury. W rezultacie po przeczytaniu tego tekstu powstanie u niego pweien obraz rzeczywistości, ktory może być kompletnie różny od tego co autor chciał powiedzieć. I to jest chyba główny powód takiej masy dziwnych teorii, które sie pojawiają.
Dokładnie tak natura ludzka funkcjonuje i to stanowi bazę dla psychologii. Każdy człowiek po swojemu interpretuje dosłownie wszystko i tworzy własne rozumienia, własne systemy przekonań, oczywiście opierając się na tym, co ogólnie przyjęte. Ale - opierając się. To się nazywa kreatywność, dzięki kreatywności jest tak wiele odmian wszystkiego. I chałwa ludziom za to. Nie wyobrażam sobie, by wszyscy byli tak samo ubrani, mówili to samo, jeździli np. tylko mercedesami i ćwiczyli tylko np. fitness.
A są niestety tacy pajace, którzy mają takie pomysły, by ludzkość tak popudełkować.
Adam Aduszkiewicz

Adam Aduszkiewicz Fundacja Rozwoju
Demokracji Lokalnej
Prezes Zarządu

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

ostrożność podsuwa mi proste kryterium, żeby pytać o to co znaczy jakieś słowo w jakimś obcym mi języku takich, którzy ten język znają. Np. Andrzej Kalisz zna chiński i dlatego lubię czytać co pisze i mam skłonność żeby mu ufać (w granicach rozsądku rzecz jasna).

konto usunięte

Temat: Qi (ch'i, ki) - znaczenia terminu

adam aduszkiewicz:
ostrożność podsuwa mi proste kryterium, żeby pytać o to co znaczy jakieś słowo w jakimś obcym mi języku takich, którzy ten język znają. Np. Andrzej Kalisz zna chiński i dlatego lubię czytać co pisze i mam skłonność żeby mu ufać (w granicach rozsądku rzecz jasna).
I jak widać według tego, co napisał - słowo to ma bardzo wielorakie znaczenie. Jest wiele ras psów, ale jednak to wciąż - Pies. To mam cały czas na myśli. Qi jest jedno. Zaś to, jakie znaczenie ktoś uzna za najbardziej adekwatne zależy od jego kondycji psychofizycznej.



Wyślij zaproszenie do