Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

yin i yang
Jak wielokrotnie pisałem, wiele okreslen uzywanych w taijiquan jest rozumiane powierzchownie lub zgoła opacznie.
Czesto pozornie oczywiste interpretacje, gdy sie im przyjrzec blizej, okazują sie nie tak oczywiste. np yin i yang w kontekscie technik taijiquan. Kiedy jest to yin kiedy yang i co to oznacza w praktyce?
Uwaza sie ze podazanie jest yang a ustepowanie yin, ale podazając musimy zachowac przyklejenie, subtelna wrazliwosc na kierunek i ew. opor, nie mozemy przełamywac siły, bo to nie jest podazanie i przyklejenie. Czyli w podązaniu zachowujemy typowe podejscie yin.
Tak samo z ustepowaniem. Uwaza sie ze to działanie yin, ale ustepujac powinnismy zachowac aktywne przyklejenie, gotowosc do zmiany, to podstawowe cechy typu yang.
Niektorzy traktuja obciazona noge jako yang, a nieobciazona jako yin z roznymi fazami posrednimi. Ale obciazona noga jest bierna, nieaktywna, a noga nieobciazona zachowuje aktywnosc, ruch, moze kopac podazac itp.
Wiec jak to jest? czy to tylko umownosc okreslen, czy zasada tworzenia ruchu i rozdzielania yin/yang nie jest tak oczywista?
Czym jest rozluznienie w taijiquan i jak to sie ma do utrzymania struktury.
Uwaza sie ze kazdy ruch ma fazy yin i yang, czyli rozluznianie, wchłanianie i wypełnianie, ekspansja. Z drugiej strony ci bardziej zorientowani w zasadach struktury twierdza, że peng - wypełnienie, zastopowanie powinno byc obecne w ciele cały czas. Peng to czyste yang, wiec co, nie ma właściwie przemian yang w yin?

Jak widzimy nie jest to tak oczywiste jak niektorym naiwnie sie wydaje, ze wystarczy przyjac ze yin i yang to przenoszenie ciezaru z nogi na noge, lub rozluznianie i wypychanie ramion, czy podazanie i wycofanie.
Sprawa jest bardziej złozona. Czym jest yin i yang w tworzeniu ruchu i struktury? Jak sie to ma do energii peng w strukturze ciała i co najciekawsze, jakie sa relacje sił w kontekscie rownowagi yin/yang w praktyce z partnerem.
Na te pytania musimy znaleźc odpowiedz w swojej praktyce. Bez jasnosci w tym temacie bedziemy, tylko powierzchownie nasladowac ruchy w zwolnionym
tempie. Jak dzieci nasladujace walke na miecze tłukac kijkiem w kijek.
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Rozumienie i rozroznienie yin/yang jest kluczowe zarówno w praktyce solowej jak i w konfrontacji z partnerem /przeciwnikiem. Podstawa jest wrażliwość/odczucie i rozpoznanie /interpretacja energii.
Podażanie i przyklejenie, ustepowanie i prowadzenie. Wrażliwość na najmniejsza zmiane i nie oddzielenie. Zachowanie zjednoczenia tak we wlasnym ciele jak i z partnerem.
Struktura musi być zjednoczona i zachowywac równowagę centrum. Co to oznacza? Ze wszystkie czesci ciała wspieraja centrum w równowadze, nie tworzymy podwojnych centrów ruchu czy równowagi. To prowadzi do stagnacji i rozdzielenia. Zarówno w działaniu typu yin, neutralizacji/wchłaniania siły, jak i yang, ekspansji/emisji siły, wszystkie czesci ciała zachowują połaczenie z centrum. Jest to inna definicja peng.
Każda postawa i czesc ciała ma swój zakres spiralnego ruchu zachowujący strukture i peng. Trening polega na rozpoznaniu tego zakresu. Innymi słowy rozpoznanie punktu przemiany yin/yang. W treningu solowym jest to stosunkowo proste, co nie znaczy ze nie wymaga pracy i dobrego nauczyciela. Sciezka jest waska.
Wyzwaniem jest praktyka z partnerem. Tylko z bardziej doświadczonym partenrem możemy czegos się nauczyc. Każdy bład struktury łatwo nam będzie pokazany. Wiele osob faze yin, wchłaniania, rozumie jako rozluźnienie. To niezupełnie właściwe. Rozluznienie powinno być obecne cały czas, także w fazie Yang. Jak wiec rozróżnić faze yin i yang np. w ustawieniu dłoni? Jak zachowac peng w momencie wchłaniania, ustepowania?
Co właściwie oznacza rozluznienie/sung i co właściwie oznacza wypełnienie/peng?
O tym warto podyskutowac. Czy ktos ma doświadczenie w temacie, którym chciałby się podzielić?
Robert Bieńkowski

Robert Bieńkowski kursy językowe

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

To ja mam pytanie wiecznego początkującego :P, a mianowicie jak powinna wyglądać poprawnie zaakcentowana faza yang w Taijiquan? Od razu przyznaję, że mam dość mgliste pojęcia o energii peng, która to właśnie występuje w fazie yang? Czy faza yang to po prostu aktywacja danej część ciała? Czy może delikatne napięcie mięśni w danej części ciała? Usłyszałem też stwierdzenie, że jest to rodzaj pęcznienia mięśni, uczucie podobne jak przy nadmuchiwaniu materaca. I tu chyba dochodzimy powoli do pytania czym jest energia chi. Z tego co zauważyłem to nie wszyscy na tym forum mają jednakowe zdanie na ten temat :).
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Robert Bieńkowski:
To ja mam pytanie wiecznego początkującego :P, a mianowicie jak powinna wyglądać poprawnie zaakcentowana faza yang w Taijiquan? Od razu przyznaję, że mam dość mgliste pojęcia o energii peng, która to właśnie występuje w fazie yang? Czy faza yang to po prostu aktywacja danej część ciała? Czy może delikatne napięcie mięśni w danej części ciała? Usłyszałem też stwierdzenie, że jest to rodzaj pęcznienia mięśni, uczucie podobne jak przy nadmuchiwaniu materaca. I tu chyba dochodzimy powoli do pytania czym jest energia chi. Z tego co zauważyłem to nie wszyscy na tym forum mają jednakowe zdanie na ten temat :).
Yin i yang pojawiaja sie w wyniku intencji. To intencja inincjuje ruch i okresla jego charakter. W klasyce mówi sie, ze za intencja podaża qi i qi pobudza miesnie do ruchu. To prawda. Ale qi to nie jest jakis strumien czegos co ze zbiornika w dantien porusza sie po ciele. Qi to informacja, fala ruchu, aktywacji podażania, lub wycofywania. Fazy yin yang rzadko sa w czystej formie, tzn tylko pełne yin, lub pełne yang. Np. intencja podążania inicjuje aktywnosc poszczegolnych czesci ciała zaczynajac od centrum i spiralnie do konczyn, ale w momencie kontaktu musi byc gotowosc do zmiany, wchłaniania. Punkt kontaktu powinien byc jak czuła wskazówka wagi, gotowy na wszelkie zmiany. Zmiany te automatycznie odczuwane sa w centrum i kontynuowane do momentu kolejnego sygnału z punktu kontaktu. Ruch spiralny przenosi sie wg wielu osi, gdzie kazdy staw jest przegubem/amortyzatorem, zmieniajacym kierunek lub amortyzujacym/przyspieszajacym ruch. To jak zespoł dzwigni/przekładni. Im mniejsza bezwładnosc ruchu, tym wieksza czułosc i mozliwosc reakcji.

Yin i yang w tym procesie to po prostu zmiany kierunku rotacji. Kazdy odcinek miedzy stawami, ma dodatkowo własna faze ruchu, ktore synchronizuja z wieksza fala. Intuicyjnie odczuwam ze ma to zwiazek z fraktalnoscią i proporcja złotego podziału w budowie ciała i zmiana na w obszarze dłoni czy przedramienia, automatycznie jest odczuwana w centrum poniewaz mała fala, jest synchroniczna z duza fala ruchu.
Utrzymanie struktury i peng to po prostu warunki niezbedne aby mechanizm mogł reagować bez zablokowan.
Nie rozrozniałbym yang jako delikatne napiecie a yin puszczenie tego napiecia.
To moze byc pomocne na poczatkowym etapie. Idac dalej musimy te rozluznianie i napinanie wyrugowac z intencji.
Inna sprawą jest transmisja siły fajin. To łaczy sie z zamknieciem struktury, tak jak zapadki blokuja przekładnie. Wówczas punkt kontaktu bezposrednio przenosi siłe reakcji od punktu podparcia. Bez rozpraszania jej po drodze.Jarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 13.10.11 o godzinie 11:30
Dariusz Szymik

Dariusz Szymik nauczyciel, zs nr 1

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Mam nieco inne pytanie,choć nie wiem czy jest tu określone (pewnie jest)pojęcie zwiazane z tai chi. Chodzi mi mianowicie o płynnośc ruchu. Wiem już ,że nie ma tu ,,pozycji" i,, przejść" między nimi.Trudno chyba w praktycezachować jednak płynność ruchu.Czy wogóle jest coś takiego?
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Płynność ruchów jak najbardziej jest cecha taijiquan. Nie oznacza ona jednak, że ruchy sa miekkie, powolne i jednostajne.
Podstawa płynnosci jest rozluznienie i prowadzenie zjednoczonego ruchu z centrum. Ruch powinien być jak przepływajaca fala. Bez zastojów i zablokowan. Tylko wtedy osiagamy płynnosc, gdy zewnetrzny ruch jest zjednoczony z wewnętrznym ruchem. Przepływ nastepuje wg zasady spirali chansi.
Czasem jest to ruch szybki, czasem wolny, czasem miekki, czasem dynamiczny.
wszystkie te cechy moga wystepowac razem w jednej formie.
Taijiquan jako sztuka walki zachowuje roznorodnosc i bogactwo tych wszystkich cech. Powolny ruch jest metoda rozwijania swiadomosci centrum i punktow przemiany yin/yang. Jednostajność jest czesto sztuczna. Nierzadko zewnetrzny ruch prawie zanika lub zwalnia w momentach wypełniania yin/yang, a w punktach przemiany troche przyspiesza. Jesli nie rozwija sie to od srodka, niejako samo z siebie, gdzie wszelkie punkty przemiany bardziej obserwujemy niz inicjujemy, to jest to tylko ruch w zwolnionym tempie 'tajczopodobny"
Dariusz Szymik

Dariusz Szymik nauczyciel, zs nr 1

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Bardzo dziękuje za wyjaśnienia,choć nie mogę powiedzieć na ile je rozumiem...
napewno realizacja założeń nie jest taka łatwa.
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

To co w taijiquan jest najwiekszym problemem, to pozorna prostota. Wielka popularnosc i masowosc wiaze sie z powierzchownoscia i 'odjazdem' od zasad.
Wiekszosc nauczajacych opiera sie na własnych wyobrazeniach tego co przeczytaja w ksiazkach pisanych albo przez ludzi juz 'odjechanych' albo nawet jesli ktos z autorow ma głebsza wiedze, to aby ich rozumiec trzeba miec podobną.
Powtarzam to dziesiatki razy. Nie sposob poznac glebiej tej sztuki, bez scisłej wspolpracy z dobrym i wymagajacym nauczycielem, ktory zechce nam poswiecic czas ponad powierzchownosc nauki formy. Mozemy cwiczyc dziesiatki lat i, opierajac sie głównie na własnych wyobrazeniach, krecic sie w kółko wokol wyprostowanej postawy i powolnego ruchu.
Kazdy kto cwiczy od wielu lat i ma ambicje dotarcia glebiej, niech sam siebie zapyta, czego od kogo sie nauczył. Czy jego nauczyciel przekazał mu cos, co zmieniło jego własne wyobrazenia.
Czy naprawde chcemy sie czegos nauczyc ? Czy wiemy, gdzie i czego szukać.
Najpierw trzeba sobie uswiadomic, ze tak naprawde nie wiemy prawie nic,
a potem, ze samodzielnie po omacku nie wyjdziemy ponad swoje wymysły, nawet cwiczac latami.
Ten wieloletni trening zresztą jest tylko mozliwy, gdy traktujemy to jak zawod, sposob na zarabianie. Powtarzamy w koło to czego nauczylismy sie po kilku latach zabawy. Bez tego odpuszcza sie juz po paru latach, o ile nie trzymaja nas jakies towarzysko biznesowe układy.
Są całe rzesze 'mistrzow' taijiquan w Chinach rownież, ktorych wiedza sprowadza sie do powierzchownych łagodnych ruchów formy i zabawy w tuishou bez uzywania siły i szybkosci.
Konrad Dynarowicz

Konrad Dynarowicz Nauczyciel Taijiquan
(Tai Chi Chuan) oraz
Qigong (Chi Kung)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Jarosław Jodzis:
To co w taijiquan jest najwiekszym problemem, to pozorna prostota. Wielka popularnosc i masowosc wiaze sie z powierzchownoscia i 'odjazdem' od zasad.

Tak jest, to jest rzeczywiście największy problem.
Dariusz Szymik

Dariusz Szymik nauczyciel, zs nr 1

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Chyba takie ,,utknięcie" we własnych wyobrażaniach o tym co robimy nie jest rzadkie,nie raz czytałem o mistrzach,których dopiero konfrontacja z kimś lepszym mogła czegoś nauczyć - ,,trzeba było opróżnić filiżankę"
Dariusz Szymik

Dariusz Szymik nauczyciel, zs nr 1

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Konrad Dynarowicz:
Jarosław Jodzis:
To co w taijiquan jest najwiekszym problemem, to pozorna prostota. Wielka popularnosc i masowosc wiaze sie z powierzchownoscia i 'odjazdem' od zasad.

Tak jest, to jest rzeczywiście największy problem.
Popularność ma też pozytywne konsekwencje - moim zdaniem. Nadal istnieje tai chi,a nie stało się zapomnianą umiejetnością.Coś za coś.Zapewne nie brak osób,które zaczynały od tej lekkiej formy by potem rozwijać swoje umiejetności.
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Dariusz Szymik:
Chyba takie ,,utknięcie" we własnych wyobrażaniach o tym co robimy nie jest rzadkie,nie raz czytałem o mistrzach,których dopiero konfrontacja z kimś lepszym mogła czegoś nauczyć - ,,trzeba było opróżnić filiżankę"
Tak, tylko wtedy mozna zweryfikowac swoje wyobrazenia. Oproznienie filizanki to bolesne, ale i wyzwalajace uczucie. Niewielu na to stac bo niewielu naprawde poszukuje. To tłumaczy dlaczego niektorzy wybieraja siedzenie we własnym grajdole niż poszukiwanie i kontakt z autentycznym mistrzem. Nawet jesli mamy watpliwoesci czy to autentyczny mistrz, powinnismy to sprawdzic, jesli poszukujemy wiedzy.
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

struktura peng
Peng w taijiquan okresla sie jako odparcie i w wiekszosci traktuje sie jako technike zastopowania, powstrzymywania atakujacego przeciwnika/ partnera.
To tylko jeden aspekt peng. W taijiquan okreslenia uzywane do opisu cech i zasad sztuki odnosza sie do trzech obszarów; ciała i struktury wewnetrznej, ruchu i struktury zewnetrznej oraz relacji i działania w kontakcie z przeciwnikiem.
Czesto te same okreslenia dotycza czego innego w zaleznosci o jakim obszarze mówimy.

Wewnetrzna struktura peng to poczucie wypełnienia, przepływu, równowagi. Nie ma ani zbytniego napiecia, ani rozluznienia. Mozna powiedziec 50% yin i 50% yang.
Otwarcie i wypełnienie stawów, pełne połaczenie wszystkich czesci ciała z centrum, zadnych napiec, blokad i zastojów.
Gdzie pojawia sie blokada? gdy jest nadmierne napiecie. Kiedy zastój? Gdy jest nadmierne rozluznienie.
Peng ma cechy yang - rozpychania, cisnienia, jak napompowana, spręzysta piłka.
Inne jest poczucie peng w dolnym obszarze ciała (od centrum w dół) inne w górnym, a inne w dłoniach i ramionach.
Dłonie i przedramiona to pierwsza linia obrony, tu stale musi byc gotowosc do powstrzymania odparcia, co nie oznacza, ze nie ma rozroznienia stanów yin/yang w ich strukturze wewnetrznej i ustawieniu zewnetrznym. w połączeniu z tułowiem powinne byc jak łódka utrzymujaca sie na wodzie. Zachowujace strukture, ale reagujace na zmiany.
Bardzo czesto w fazie yin rozluzniamy dłon i przedramie za bardzo gubiac efekt peng. To jest jak otwarcie drzwi. Powoduje zastoj i przerwanie energetycznej strefy.


Struktura wewnetrzna; zachowanie peng, przezroczystosc, lekkosc i zjednoczenie górnej czesci ciała z zewnetrzem.
Zakorzenienie, ciążenie, zjednoczenie dolnej czesci ciała z podłożem. Pełna równowaga i wspieranie/ połaczenie z centrum. Samo poczucie centrum i peng w tym obszarze, to głeboka sfera, otwierajace wciaz nowe kierunki do wnikania i poznawania.
Sformułowania typu pustka i pełnia w odniesieniu do wewnetrznej struktury ciała i poczucia peng nie maja sensu.

Uczyc sie mozemy tylko od lepszych od siebie, poznac i opanowac mozemy tylko sami. Smieszy mnie gdy ktos mówi ze wszystkiego nauczył sie sam, lub ze uczy sie duzo od własnych uczniów.
To zawsze jest nieprawda. Sami mozemy poznawac i rozwijac tylko to co wiemy, co jestesmy w stanie wyobrazic i okreslic. To o czym nawet nam sie nie sniło, musi przyjsc z zewnatrz.
Od uczniow mozna sie nauczyc, tylko tego czego nam brakuje w relacjach, czy doswiadczenia w metodach i efektywnosci nauki, nigdy w temacie ktorego nauczamy. bo wowczas powinnismy zamienic sie rolami.Jarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 24.10.11 o godzinie 14:35
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

ruch spiralny
Wiele na ten temat zostało juz napisane. Ruch z centrum i ruch spiralny sa nierozłączne. Dla wielu są to często tylko hasła, uzywane z mało precyzyjnym wyobrazeniem czym to jest. Bez poczucia centrum, nie sposob prowadzic ruchu spiralnego.
Czasem padaja stwierdzenia, ze 'w naszej szkole to ruch spiralny powstaje na innej zasadzie'
Oznacza to ze pojecie ruchu spiralnego jest pustym hasłem i co najwyżej kojarzy sie go z krazeniem nadgarstków. Ruch spiralny musi byc prowadzony z centrum, a zintegrowany ruch całego ciała z centrum musi byc spiralny. To aksjomat.
Jesli nie rozumiemy zasady tworzenia chansijin to nie rozumiemy tez ruchu z centrum i nasze taichi jest tylko nasladowaniem "ruchów w zwolnionym tempie"
Stwierdzenie, ze tego nie potrzebujemy bo "u nas ruch spiralny powstaje na innej zasadzie" to oszukiwanie samych siebie.
Zjednoczony spiralny ruch z centrum to bardzo precyzyjna i trudna metoda, wymagajaca wielkiej wrazliwosci i struktury. Wrazliwosc umozliwia nam odczytanie punktow przemiany, a struktura zapewnia poczucie i rownowage centrum.
Niezwykle trudno jest utrzymac pełna spirale połaczona z centrum. Kazdy staw moze tworzyc własne centra ruchu, przerywajac połaczenie. Te składowe musza byc, ze tak powiem 'koherentne' i nawzajem sie łaczyc 'w fazie'
Brak tej koherentnosci to ew. inna definicja 'błedu podwojnego ciezaru'
Szkoda, ze tak wielu zadawala sie tylko powierzchownym nasladowaniem okragłych ruchow nie szukajac sedna i serca tej niezwykłej sztuki.Jarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 15.11.11 o godzinie 12:14
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Oddech
Była juz długa dyskusja nt. sposobu oddychania w taijiquan. Powtórze tylko najwazniejsze punkty.
Błedem jest wiazanie ruchów formy z oddechem wg jakiegos załozenia i uczenie sie tego zgodnie z przyjetym schematem. Do niczego dobrego to nie prowadzi. Nawet jesli probujemy, szybko to porzucamy, bo dostajemy zadyszki.
Uczac sie form i ruchów najlepiej nie zwracac uwagi na oddech i pozwolic ciału naturalnie oddychać.
Tym niemniej w dalszej praktyce oddech jest kluczowym składnikiem jakosci ruchu.
Kazdy ruch, tempo i rytm jest scisle zintegrowany z oddechem. Tylko taka integracja pozwala rozwinac potrzebna siłe, równowage i płynnosc ruchów.
Ale to jest proces. Tego nie da sie ujac w schemat, nauczyc i zapamietac.
To jak budowanie struktury, poczucia centrum i jednosci ciała w spiralnym ruchu. Przemiany yin/yang zwiazane sa z intecja, co chcemy robic, a oddech dostosowuje sie naturalnie do całosci. Decyzje co i jak robimy odbywa sie poza mysleniem. Na tym polega trudnosc. Probujac 'z głowy' kierowac oddechem i ruchem, zawsze bedziemy sztuczni i nie 'w tempie' dlatego tak wazny jest długotrwały systematyczny trening, wg dobrego wzorca oczywiscie, aby rozwinac poczucie ciała i ruchu poza mysleniem. Jak juz pisałem jest to proces, nie nauka.
Robert Bieńkowski

Robert Bieńkowski kursy językowe

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Tak się zastanawiam czy myśląc cały czas o tym żeby ruch był spiralny nie staramy się za bardzo go kontrolować i tym samym nie tracimy centrum?
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Robert Bieńkowski:
Tak się zastanawiam czy myśląc cały czas o tym żeby ruch był spiralny nie staramy się za bardzo go kontrolować i tym samym nie tracimy centrum?

Własnie o tym pisałem, że ruch powinien byc poza mysleniem
' ... Decyzje co i jak robimy odbywa sie poza mysleniem. Na tym polega trudnosc. Probujac 'z głowy' kierowac oddechem i ruchem, zawsze bedziemy sztuczni i nie 'w tempie' dlatego tak wazny jest długotrwały systematyczny trening, wg dobrego wzorca oczywiscie, aby rozwinac poczucie ciała i ruchu poza mysleniem. Jak juz pisałem jest to proces, nie nauka.

Nie dotyczy to tylko ruchu spiralnego, ale wszystkiego. Jesli myslisz o trzymaniu głowy, ramion, dłoni itp to to cie usztywni, jesli myslisz o centrum, lub o spirali, to cie zablokuje. Mysl jest za wolna do sledzenia ruchu w jego roznorodnosci.
Dlatego zaczyna sie od prostych powolnych ruchow i poprzez wielokrotne powtarzanie, doprowadza sie do kontroli ruchu poprzez 'centrum ruchowe'
To inne centrum decyzyjno funkcyjne w ciele uruchamiane wrazeniem i odczuciem a nie analitycznym mysleniem.
Tu raczej mniej mozna wyjasnic słowami, a wiecej pokazac i odczuc poprzez indywidualna korekte.
Robert Bieńkowski

Robert Bieńkowski kursy językowe

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Rzeczywiście coś w tym musi być bo ilekroć staram się usilnie wyprowadzić ruch z centrum, zakorzenić mieć przy tym podwieszoną głowę i jeszcze kontrolować ruch w każdej fazie to osiągam raczej efekt odwrotny do zamierzonego bo te ruchy stają się coraz mniej płynne ociężałe i sztywne, zamiast się mocniej zakorzenić to raczej usztywniam stopy itd. Więc często po prostu "puszczam" ruch starając się żeby wyszedł z bioder, nie mysląc zbyt intensywanieza o strukturze, spirali itp. chociaż czasem się to przeradza w bezładne machanie kończynami :). Tak więc z drugiej strony cięzko jest zachować wszystkie wymogi nie mysląc o nich.
Ale co do ruchu spiralnego - to czy fakt że ruch powstaje poprzez rotację centrum nie sprawia że automatycznie rozchodzi się do kończyn spiralnie właśnie?Robert Bieńkowski edytował(a) ten post dnia 18.11.11 o godzinie 11:41
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Podstawowe pojęcia w taijiquan

Robert Bieńkowski:
Rzeczywiście coś w tym musi być bo ilekroć staram się usilnie wyprowadzić ruch z centrum, zakorzenić mieć przy tym podwieszoną głowę i jeszcze kontrolować ruch w każdej fazie to osiągam raczej efekt odwrotny do zamierzonego bo te ruchy stają się coraz mniej płynne ociężałe i sztywne, zamiast się mocniej zakorzenić to raczej usztywniam stopy itd. Więc często po prostu "puszczam" ruch starając się żeby wyszedł z bioder, nie mysląc zbyt intensywanieza o strukturze, spirali itp. chociaż czasem się to przeradza w bezładne machanie kończynami :). Tak więc z drugiej strony cięzko jest zachować wszystkie wymogi nie mysląc o nich.
Ale co do ruchu spiralnego - to czy fakt że ruch powstaje poprzez rotację centrum nie sprawia że automatycznie rozchodzi się do kończyn spiralnie właśnie?
Problemem jest to, ze ruch musi byc na tyle utrwalony, zeby nie myslec o tym co i jak powinno byc wyprowadzane, a skupic sie na odczuciu ruchu i struktury. I to tylko czesciowo. Mistrz powtarza nam, zeby tylko czesc uwagi angazowac w odczucie ciała i ruchu, a czesc uwagi ogarnia przestrzen wkoło, nie skupiajac sie specjalnie na niczym.
Aby utrwalic odczucie prawidłowej struktury i ruchu, musimy poznac, jak to pisałem wielokrotnie, jego 'smak'. Musimy wiedziec jak co ustawic i to utrwalic w strukturze. W naszym systemie odbywa sie to poprzez trening zhan zhuang - stanie w pozycjach, z jak najczestsza mozliwoscia korekty.

Co do ruchu spiralnego z centrum, to jest to, jak pisałem, naturalne połaczenie. Zjednoczony ruch z centrum musi byc spiralny. Ale nie kazdy ruch jest zjednoczony i nie kazdy jest z centrum.
Nie wystarczy powiedziec, ze trzeba prowadzic ruch z centrum i cos sobie wyobrazajac krecic biodrami. Nawet zrodłowe wskazowki w chen, mistrza CXW opisujace jak powstaje, czy powinien byc tworzony ruch spiralny z centrum, nie na wiele sie zdaja bez indywidualnej korekty i analizy mozliwych do uchwycenia sygnałow z ciała.
Poczucie centrum jest za mało uchwytne, zeby to kontrolowac.
Bardziej konkretne sa odczucia w stopach, rejonie kua i dół kregosłupa (ming men) Co i jak sie z czym wiaze, to praktyczne doswiadczenie zdobywane we wspolpracy i korektach z mistrzem. Dopiero utrwalenie tego 'smaku' czy 'filingu' pozwala wyłaczyc myslenie.
Samodzielnie cos kombinujac, tylko sie oszukujemy. Nigdy nie wyjdziemy poza powierzchownosc powolnego ruchu.



Wyślij zaproszenie do