konto usunięte

Temat: Historia pisma

Większość informacji zawartych w tym wątku pochodzi z książki T. Szanto: Pismo i styl.

Dorzucanie rzetelnych informacji, związanych z tematem fotografii i ciekawych linków mile widziane :)

Tematy które zostały do opracowania:
- materiały i narzędzia piśmiennicze
- palimpsesty
- kroje gotyckie
- kodeksy i iluminowanie
- Gutenberg i jego Biblia, wynalazek druku
- złoty wiek XVI
- złota proporcja i stosunek renesansowych artystów do typografii
- próby tworzenia polskiego kroju narodowego
- barok, rokoko, klasycyzm
- kryzys wieku XIX
- Bodoni, Fournier, rodzina Didotów, Garamond, Baskerville i inni
- Aldus i aldyny
- Wietor, Ungler, Wirzbięta, Szarfenbergowie, Haller, Andrysowicz, Januszowski, Półtawski i inni
- "Chimera", "Rytm" i ogólnie czasopisma młodopolskie i później dwudziestolecia (kilka perełek się tam trafiło)

****************************************************************

PRZYDATNE i CIEKAWE LINKI:

http://citrinitas.com/history_of_viscom/ - Historia komunikacji wizualnej

http://www.wsp.krakow.pl/whk/k_polska.html - UP im. KEN w Krakowie, książka rękopiśmienna w Polsce. Po prawej stronie jest lista szczegółowo omówionych zabytków z ilustracjami.

http://www.rarebookroom.org/ - ciekawe wydania od renesansu w górę.

http://digitalgallery.nypl.org/nypldigital/explore/?co... - średniowieczne i renesansowe
iluminacje głownie z Wysp Brytyjskich

http://digitalgallery.nypl.org/nypldigital/explore/?co... - iluminacje z barokowych przedruków (?) średniowiecznych żydowskich ksiąg modlitewnych

http://www.thewalters.org/works_of_art/worksofart_manu... - manuskrypty z kolekcji Waltersów

Historia alfabetu:
http://scribd.com/doc/376514/The-Alphabet-an-Accou...
http://scribd.com/doc/376732/The-Alphabet-an-Accou...
http://www.bib-arch.org/bar/article.asp?PubID=BSBA&Vol...

******************************************************************Maria K. edytował(a) ten post dnia 21.03.11 o godzinie 10:22

konto usunięte

Temat: Historia pisma

INFORMACJE OGÓLNE

Ewolucję pisma i alfabetu można umownie podzielić na dwa etapy:
- przechodzenie od piktogramów przez ideogramy (znaki oznaczające wyraz) do pisma fonetycznego (w którym jeden znak oznacza jedną głoskę)
- ustalenie się podwójnego alfabetu (majuskuła/minuskuła).

W momencie pojawienia się wynalazku druku można by wyodrębnić jeszcze trzeci etap:
- wprowadzenie odmiany pochyłej jednocześnie z prostą w tej samej publikacji.

****************************************************************

Rozwój najstarszych pism, przed okresem dominacji łacinki:


Obrazek



Obrazek


Uwaga H. Tatarkiewicza:
"Gdyby chcieć oddać honor wynalazcom alfabetu, powinno się rozpocząć ten monolog od "Bayt, Beta, B". Semiccy górnicy wydobywający dla faraonów turkus czcili boginię Hathor/Baalat i siłą rzeczy na początku (ok. 1400 p.n.e.) pierwsze nie było "A jak Allach" lecz "B jak Baalat". A właściwie B jak bayt - dom. Formy alfabetu proto-synajskiego (właściwie nie był to alfabet a tzw. abdżad, zapis samogłoskami) zaczerpnięte zostały ze znaków pisma hieratycznego, a więc nasz alfabet miał pierwotne źródło w Egipcie a nie w Mezopotamii, która inspirowała prawdopodobnie dopiero Fenicjan podczas porządkowania abdżadu w X w p.n.e. Ciekawostką jest, że Byblos, miasto gdzie tego dokonano, czciło Baalat jako swą opiekunkę."

****************************************************************

PISMO ŁACIŃSKIE (Starożytny Rzym)

Kształtowanie przez Rzymian własnej kultury na bazie wcześniejszych osiągnięć Greków dotyczyło również pisma. Greckie typy pisma (kapitała grecka, kursywa i in.) w starożytnym Rzymie zostają zastąpione przez pismo łacińskie w czterech rodzajach:

- kapitała rzymska (capitalis monumentalis)
- kapitała kwadratowa, lub rzymskie pismo kwadratowe, co kto woli (capitalis quadrata)
- kapitała chłopska, rustyka (capitalis rustica)
- kursywa rzymska

KAPITAŁA RZYMSKA

Caput = głowa. Pismo monumentalne, wykonywane przez rycie w kamieniu wcześniej na nim narysowanych znaków. Używana od starożytności do dzisiaj (wielkie litery alfabetu), czyli od około 2600 lat. Nieźle.

Tak wygląda:

Obrazek


To pismo jest także na obrazku w logo tej grupy, jeśli ktoś się jeszcze nie zorientował. :) Litery majuskułowe, nie łączące się ze sobą, o tej samej wysokości, szeryfowe (nie mogły być bezszeryfowe z racji metody ich wykonywania i używanych do tego narzędzi). Brak odstępów między wyrazami (choć pojawiają się zaczątki interpunkcji w postaci małych klinów między wyrazami).

KAPITAŁA KWADRATOWA

Zasadnicza różnica między wcześniej omówioną kapitałą monumentalną a kwadratową jest taka, że zmienia się materiał i sposób nanoszenia znaków - co pociąga za sobą nieznaczną zmianę kształtu liter. Kapitała kwadratowa zapisywana była na pergaminie, płasko ściętym pisakiem. Pole znaku jest zbliżone do kwadratu, zatem litery są raczej szerokie. Jak w przypadku wcześniej omówionego pisma: majuskuła, litery nie łączą się ze sobą, mają tę samą wysokość, są szeryfowe. Brak odstępów między wyrazami.
Tak wygląda:


Obrazek


CAPITALIS RUSTICA

Wygląda tak:


Obrazek


Od kapitały kwadratowej odróżnia ją parę cech, od nazwy począwszy. Kapitały kwadratowej używano jako pisma eleganckiego. W porównaniu z nią rustyka jest skromniejsza, mniej staranna, bardziej pobieżna, jeśli można się tak wyrazić. Nadal nie ma odstępów między wyrazami. Zasadniczą cechą tego pisma jest występowanie w nim cienkich linii pionowych i grubszych linii poprzecznych (wynika to z kolejnej zmiany pisaka).

Na stronach krakowskiego UP udało mi się znaleźć stronę z "Eneidy" Wergiliusza, na której tekst zapisano kapitałą chłopską:


Obrazek


KURSYWA RZYMSKA

Najkrócej rzecz ujmując: pismo odręczne dnia codziennego. Gdyby starożytny Rzymianin chciał zostawić żonie na stole w kuchni kartkę: "Wyszedłem po papierosy", to raczej nie wyryłby jej starannej inskrypcji kapitałą monumentalną, tylko użyłby właśnie kursywy rzymskiej:


Obrazek


Jak widać litery łączą się ze sobą i pochylają się. "Currere" po łacinie znaczy "spieszyć się". Kiedy człowiek się spieszy, najcześciej pisze niewyraźnie, jednocześnie pochylając pismo.
Litery kursywy rzymskiej przechodzą jedna w drugą, to pismo jest płynne - i to odróżnia kursywy od antykw (pochylenie nie jest tutaj warunkiem sine qua non).

***
Uwaga T. Wieczorek odnośnie kursywy:

"I tak jest to interperetowane w grafologii.
Pismo o duzym nachyleniu prawostronnym zdradza ceche pospiechu.
Tak ją tez "odbieramy" podswiadomie , patrzac na pismo.
Jest to pismo wybiegajace do "przodu" a wiec ku przyszłosci...
Takie kody projekcyjne zawieraja np komunikaty wizualne."Maria K. edytował(a) ten post dnia 21.03.11 o godzinie 10:26

konto usunięte

Temat: Historia pisma

PISMA WCZESNOŚREDNIOWIECZNE

UNCJAŁA:

Pismo dziełowe wczesnego średniowiecza. Wykształciła się z rzymskiej kapitały (co widać, jeśli się zestawi przykłady obu tych pism). W przeciwieństwie do późniejszych pism gotyckich - uncjała jest jeszcze dość czytelnym pismem. Jako cechę charakterystyczną uncjały Szanto wymienia znaczną szerokość liter - czasem są one nawet szersze niż wyższe. Pismo uroczyste (wpływy kapitały rzymskiej), surowe, dostojne:


Obrazek


PÓŁUNCJAŁA:

Pojawia się około VI wieku i jest pierwszym pismem europejskim nieantycznego pochodzenia. Od swojej poprzedniczki różni się także większą płynnością zapisu kolumny: wydłużenia górne i dolne liter są wyraźne i zachodzą na interlinię, co ma znaczenie estetyczne (większa "spoistość" kolumny, jeżeli można się tak wyrazić, miało to wpływ na optyczną równowagę kolumny). Na czas dominacji tego pisma przypadają także początki występowania podwójnego alfabetu (majuskuła/minuskuła), ponieważ oprócz liter tekstowych używano kapitały rzymskiej dla wyróżnienia np. inicjałów.


Obrazek


MINUSKUŁA KAROLIŃSKA:

Wywodzi się z merowińskiego pisma książkowego i dominuje jako pismo książkowe od około VIII w. Jest pierwszym pismem książkowym, w którym występują w pełni oddzielone od siebie, samodzielne obrazy słów. Jest również wzorem dla współcześnie stosowanych małych liter alfabetu.


Obrazek


PODSUMOWANIE:

Współcześnie posługujemy się alfabetem łacińskim zawierającym minuskułę i majuskułę (kapitaliki to rzecz osobna).
- współczesne wielkie litery alfabetu to starożytna kapitała rzymska
- współczesne małe litery alfabetu to wczesnośredniowieczna minuskuła karolińska
- początki występowania tych dwóch rodzajów pism obok siebie na jednej kolumnie tekstu przypadają na okres stosowania półuncjały jako pisma dziełowego we wczesnym średniowieczu.

konto usunięte

Temat: Historia pisma

PISMA GOTYCKIE

INFORMACJE OGÓLNE:

Aby podkreślić swój dystans do dokonań poprzedniej epoki, humaniści włoscy zwykli określać sztukę okresu dojrzałego średniowiecza mianem gotyckiej (nazwa pochodziła od plemienia barbarzyńskich Gotów - innymi słowy, było to określenie mające zabarwienie negatywne, wbrew dzisiejszemu neutralnemu). Mianem gotyku określano różne dziedziny sztuki średniowiecznej - w tym również kroje, jakich używano do pisania w tamtym czasie i nazwa ta pozostała do dzisiaj.

PISMA GOTYCKIE:

Pisma okresu dojrzałego średniowiecza dzieli się przeważnie następująco:

1. Tekstura
2. Bastarda:
a) Rotunda
b) Gotyko-antykwa
c) Bastarda (w ścisłym tego słowa znaczeniu)
d) Szwabacha
3. Fraktura (XVI w.)

c.d.n. (nieśpiesznie)

konto usunięte

Temat: Historia pisma

TEKSTURA:

W okresie XIV wieku jest głównym pismem książkowym Średniowiecza (obok używanej w mszałach missali). Jej cechy to przede wszystkim: zanik elementów okrągłych i zredukowanie cienkich kresek liter. Tekstura jest pismem ostrym, kanciastym, strzelistym. Identyczne niemal kreski liter łączą ze sobą u góry i na dole rachityczne, romboidalne zdobniki. Interlinia jest minimalna, podobnie jak odstępy między wyrazami. Niewielkie są także wydłużenia górne i dolne liter. Wszystko to negatywnie wpływa na czytelność tego pisma.

Przykład użycia tekstury:


Obrazek


Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zastosowanie tekstury nie ograniczyło się do kodeksów rękopiśmiennych. W początkach istnienia druku składano nią także inkunabuły (w tym Biblię Gutenberga) stała się wzorem dla pierwszych drukarzy, którzy dążyli jedynie do usprawnienia samego procesu produkcji książki, nie poszukiwali jeszcze w tym okresie nowych krojów.

Biblia Gutenberga:


Obrazek

konto usunięte

Temat: Historia pisma

Po teksturze mamy kolejno następujące pisma bastardowe:

a) Rotunda
b) Gotyko-antykwa
c) Bastarda
d) Szwabacha

ROTUNDA:

Pismo włoskiego pochodzenia (wg Szanto powstała pod koniec XIII w.; majuskuła w XVI w.), o nieco zaokrąglonych kształtach, widać to chyba najbardziej przy okazji liter takich jak np. minuskułowe "o". Jeśli o pismach gotyckich można w ogóle powiedzieć, że są "okrągłe", to rotunda będzie właśnie tego rodzaju pismem - jest nieco szersza od tekstury i nie ma charakterystycznych dla niej ostrych zakończeń na dolnych i górnych krawędziach poszczególnych znaków.

Rotunda:


Obrazek


GOTYKO-ANTYKWA:

Pismo podobne do minuskuły gotyckiej, również nieco zaokraglone, z wyraźnie zaznaczonymi wydłużeniami górnymi liter. Szeroka interlinia. Jest to pismo ręczne, nie drukowano gotyko-antykwą. Zdjęcia tymczasowo brak, będę wdzięczna za uzupełnienie.

BASTARDA:

W przypadku tego pisma zwraca się najczęściej uwagę na dwie sprawy (zresztą, ściśle ze sobą związane), tzn. z jednej strony dryfowanie tego pisma w kierunku minuskuły humanistycznej, a z drugiej strony łagodzenie i zwiększanie czytelności gotyku w piśmie tak, aby jednak odejść od wzoru pięknej, ale nieczytelnej niestety tekstury.

Toteż kolumna bastardy nie jest już zbitą czernią, jak to miało miejsce w
wcześniej. Bastarda jest nieco bardziej ażurowa w swoim dukcie, zwiększa się też interlinia. Litery są nieco szersze, wyraźnie zaznaczają się wydłużenia dolne i górne.

Bastarda:


Obrazek


Obrazek


SZWABACHA:

Nowsza odmiana bastardy (wg Szanto pojawiła się po roku 1460 w Augsburgu), podobna do swojej poprzedniczki. Od początku zawierała także majuskułę (jako pierwsza).

Szwabacha:

Obrazek


Dla laika często pisma gotyckie zlewają się w jedno wielkie pismo gotyckie, różniące się ewentualnie tylko szczegółami, dlatego myślę, że warto na koniec podrzucić to popularne zestawienie niektórych znaków z wybranych krojów gotyku, mam nadzieje, że okaże się pomocne:


Obrazek


O frakturze później, dzisiaj mi się już nie chce. Jak zwykle proszę o uzupełnienia, sprostowania (jeśli takie będą potrzebne) i zdjęcia.

M.
Stanisław K.

Stanisław K. jack of all trades

Temat: Historia pisma

Być może trochę zaśmiecam ten wątek przeskakując od razu do XX wieku, ale właśnie przeczytałem artykuł z krótką historią kroju pisma dla londyńskiego metra. Dzielę się.
http://www.przekroj.pl/artykul/959111.html

Następna dyskusja:

Historia pisma - dyskusje




Wyślij zaproszenie do